[SCSI] SCSI 3 -> SCSI 2

Pagina: 1
Acties:

• shlammod
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-10-2024

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een IBM DDYS-T36950 M HD, met daarop een 80-pins aansluiting. Nu heb ik een convertor gekocht om van de 80 naar een 68-pins te gaan.
In mijn BIOS van mijn SCSI (Adaptec op een ASUS P2B-LS) zie ik dat het SCSI kanaal max. 80Mb/sec aan zou kunnen. Nu blijkt dat in het opstart scherm er maar 40Mb/sec doorheen komt.
De schijf is aangesloten met een blauwe kabel waaraan een terminator zit, op mijn Ultra-Wide connector.
Als ik m op de Ultra2 connector prik dan reageert de schijf niet en wordt ie niet herkend.
Nu is mijn vraag, wat doe ik fout of kan ik niet over de 40 Mb/sec.

it's all fun and games, 'till someone loses an eye. Then it's just fun you can't see

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:52
je sca converter is niet voor lvd (u2w/u160) gemaakt?
Sowieso als je 'm op het UW kanaal zet, dan zit ie op max 40. eventueel als de schijf en de SCA-adapter het ondersteunen kan je 'm op de lvd (U2W) aansluiten en zou die moeten werken op de beloofde 80mb/s. Maar reken er maar niet op dat je HD ook maar in de buurt van 80mb/s komt hoor.

De meeste problemen worden veroorzaakt door verkeerde SCA-adapters heb ik al gemerkt hier op GoT, dus daar zou ik het eerste gaan zoeken.

• shlammod

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
Ik heb dus wel een uitgebreidere converter, die LVD ondersteund. Daar heb ik speciaal naar gevraagd.
Zou t kunnen zijn dat ik nog wat jumpers op zowel de converter als de schijf moet zetten?

Ik weet niet van welk merk die converter is, maar ik zou kunnen navragen bij het bedrijf waar ik deze gekocht heb.

it's all fun and games, 'till someone loses an eye. Then it's just fun you can't see

• shlammod

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
Nog steeds niets opgeschoten. :'(
Heb al een ander kabeltje geprobeerd, maar ik blijf op de 40 Mb/sec hangen.
Als ik tijd heb zal ik eens wat foto's maken, misschien dat dat een en ander verduidelijkt.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
dus je hebt wel een 68pin lvd kabel?
overigens is u160 en scsi3 niet hetzelfde :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• shlammod

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
Volgens mij wel ja. Ik ben niet zo erg thuis in SCSI.
Maar zoals ik al zei, ik maak wel ff wat foto's van mijn kabeltjes, converter, SCSI-kaart en de schijf.

• shlammod

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
Een beetje laat, maar hier alsnog foto's met uitleg:

Linkje naar grotere foto's.

Afbeeldingslocatie: http://www.nepenthe.nl/temp/bios.jpg

ID:0 LUN:0 Sync:40.0 Bus:16

Afbeeldingslocatie: http://www.nepenthe.nl/temp/screenshot_bios.jpg

Onboard AHA BIOS :Auto
ONB AHA BIOS First :YES
ONB SCSI SE Term. :Enabled
ONB SCSI LVD Term. :Enabled

Afbeeldingslocatie: http://www.nepenthe.nl/temp/moederbord.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.nepenthe.nl/temp/converter_acterkant.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.nepenthe.nl/temp/converter_voorkant.jpg

Met jumpers van boven naar beneden: (X = jumper, O = open)

IPR X
DLY O
REM O
LED O
SNC O
ID0 O
ID1 O
ID2 O
ID3 O

Afbeeldingslocatie: http://www.nepenthe.nl/temp/screenshot_IBM_schijf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.nepenthe.nl/temp/screenshot_SCSI_kaart.jpg

Mocht er nog iets anders van nut/belang zijn voor iemand de me kan helpen, dan hoor ik het graag.

• shlammod

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
niemand??

• Tubby
  • Laatst online: 22:27

Tubby

or not to be

De bekabeling is goed zo te zien.
Mischien moet er iets met die jumperinstellingen gebeuren. Bijv. op lvd/single ended zetten ofzo.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• shlammod

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
Waar kan ik dat dan doen?? Ik kan het niet echt vinden op zowel mijn converter als mijn SCSI bios

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-04 10:31

_nethack

We're all MAD here

Het klopt zo te zien hoor. Je bus loopt op 40MHz, 16 bits (want het is wide scsi) -> dus 80MB/sec :)

Als er bijv. staat sync 20 bus 8, dan loopt ie op 20MB/sec (zoals je cdrom spelers),zou er staan sync 20 bus 16, dan loopt ie op 40MB/sec.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
heb je ook het uiteinde van de scsi kabel getermineerd? (middels een actieve terminator!)

das namelijk wel essentieel bij lvd scsi device's de terminatie geschiedt niet meer op het apparaat zelf maar middels een terminator aan het einde van de kabel....

A wise man's life is based around fuck you

• shlammod

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
Operations -> Is er een manier om te testen wat de transfer snelheid over de SCSI kabel is dan?

Zwelgje -> Het staat niet op de foto helaas, maar aan mijn SCSI kabel waar de HD aan hangt zit een terminator ingebouwd. Neem aan dat dat voldoende is?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zie dat je ook een plextor cd-rom speler op hetzelfde kanaal hebt zitten. Kun je die er eens ff afgooien ??

: edit
Ik zie dat er ook nog een cd-r ophangt, kun je die er dan ook afhalen, zodat je alleen die disk op dat kanaal hebt hangen ????

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• ToAoM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-03 14:28
Maar je kabel zit nog steeds in de SCSI-UW aansluiting, die moet echt in de U2W (eentje meer naar links). Als je systeem dan niet wil booten dan heb je waarschijnlijk toch een verkeerde converter gekregen...

Ik weet niet hoe je aan die schijf komt, maar misschien kan je'm nog omruilen voor een met een 68 pins aansluiting. Dat voorkomt vaak veel problemen...

Heeft die converter nog iets wat je er op kan instellen?

En heb je gekeken of je de jumpers op je HD goed hebt staan, dat is vaak ook belangrijk.

• ToAoM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-03 14:28
Ik kan ook niet echt goed zien in welke volgorde je wat aan je kabel hebt geprikt... dus kan je een lijstje geven? Bij mij zit het zo:

SCSI-controller
- SCSI-connector
- CD-ROM
- CR-R (terminated on device)
- SCSI-UW connector
- loopt naar buiten, niets aangesloten (terminated via BIOS)
- SCSI-U2W connector
- IBM Harddisk
- Actieve terminator

• shlammod

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
ZeRoC00L -> Ik heb op mijn 50 Pin SCSI de brander en de CD-ROM speler, op de 68 pin WIDE de HD.
Ik heb het al een keer geprobeerd, maar het haalde niets uit.

ToAoM -> Dat zou dan mooi klote zijn. De andere converter zat nl echt helemaal niets op qua IC-tjes ofzo. Ik kan eens proberen of ik deze alsnog kan omruilen.
De schijf heb ik gekocht en kan ik helaas niet omruilen.
Op de converter zitten wel een aantal jumpers (zie foto) maar ik heb alles al geprobeerd.. niets helpt, behalve de bovenste (Als ik die niet set doet de schijf helemaal vreemd)

Op mijn HD zitten nog een paar extra mogelijkheden, maar ik heb alleen het LED jumpertje geset.

Voor de rest leek het mij allemaal niet nodig. Op de schijf zitten de volgende jumpers: (heb schijf thuis liggen, niet hier op mijn werk.. en ik ben een van de zelfzame mensen die thuis GEEN internet aansluiting heeft)
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/ddys/ddysjum.htm

De volgorde bij mij is:

SCSI-controller (onboard)
50 pins SCSI
CD-ROM
CD-RW (terminated)

68 pins WIDE SCSI
HD IBM
Terminator (zit aan de kabel zelf)

• _nethack
  • Laatst online: 13-04 10:31

_nethack

We're all MAD here

Op vrijdag 22 maart 2002 10:57 schreef shlammod het volgende:

Op mijn HD zitten nog een paar extra mogelijkheden, maar ik heb alleen het LED jumpertje geset.
Ehm, die optie LED op dat jumperblokje is een aansluiting voor een HDD ledje. Daar een jumper op plaatsen is waarschijnlijk een Slecht Ideetm want dan veroorzaak je in feite kortsluiting.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• shlammod

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
Mmm. dat jumpertje is dusdanig klein dat me dat toch beetje onwaarschijnlijk lijkt. (Op de HD zelf) Weet niet zeker of ik deze geset heb... moet dat toch echt ff nakijken. Ga straks in mijn lunchpauze ff langs huis, kan ik gelijk kijken.

Op de converter zit er ook 1, maar die is niet geset.. Op mijn Mobo zit echter wel weer een aansluiting waar ik wel een ledje op heb zitten.. Deze werkt vlekkeloos.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-04 10:14
Is het mischien mogelijk dat je terminator niet geschikt is voor LVD? dat daarom je systeem niets vind wanneer je de schijf op de LVD-poort zet.
Verder is de 50-pins aansluiting vaak intern dezelfde bus als de UW bus, dus om die reden zou ik de CDrom etc inderdaad even loskoppelen.
De CDrom wil vaak maar op 20 MHz 8 bits werken en dan werkt op dat moment de UW-poort dus ook op 20 MHz (16 bits)

aanvulling:
Ik heb nog ff naar je foto's zitten kijken en volgens mij draait de schijf wel op 80MB/s (40 MHz 16 bits) maar dat kun je eenvoudig testen met h2bench (van www.ct.nl)
Verder ziet die SCA => U(2)W converter er wel naar uit dat 'ie LVD ondersteund. Hij ziet er namelijk een heel stuk uitgebreider uit dan wat ik hier heb gehad.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• ZeRoC00L
  • Niet online
Zit je UW kabel nu in de UW of in de U2W aansluiting.

Volg je bankbiljetten

• shlammod

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
TD-er ik heb ook een drive util van IBM zelf er op los gelaten. Ik heb helaas te weinig tijd straks om alles te proberen.

ZeRoC00L Als je de blauw-witte kabel bedoeld, die zit in mijn WIDE.

UW2 68 = leeg,
WIDE 68 = HD
SCSI 50 = CD-ROM speler + brander

Ik ga t allemaal ff proberen strakkies in mijn lunchpauze. Met een beetje geluk ben ik dan ook weer een stuk wijzer geworden.

T probleem is niet dat het niet werk, maar ik vond het raar dat er geen 80 Mb werd aangegeven. Maar zoals Operations al zei dat het volgens hem wel op 80Mb/sec werkt. Ik zal nog eens kijken naar dat jumpertje op mijn HD enzo.

Na t weekend zal ik eenupdate geven wat ik allemaal gedaan/ondervonden heb.

• Bart-01
  • Laatst online: 13-04 22:03
Hij draait op 40 MB/S. Ik heb zelf een aantal adaptec kaarten en scsi HD's en die geven weldegelijk de cpl snelheid aan (160, 80 et..).
Ik heb het vermoeden dat z'n convertor niet goed is.
Zelf gebruik ik ook sca80->u(2)w convertors. En een sca80 naar uw geeft inderdaad alleen maar 40 MB/S of doet het helemaal niet.

Do as I say, don't do as I do.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Op vrijdag 22 maart 2002 12:05 schreef shlammod het volgende:

ZeRoC00L Als je de blauw-witte kabel bedoeld, die zit in mijn WIDE.

UW2 68 = leeg,
WIDE 68 = HD
SCSI 50 = CD-ROM speler + brander
Dan zou ik die kabel maar eens omzetten naar UW2.
Want UW68 is max 40Mb, en voor 80Mb hebben ze U2W uitgevonden. Op die Wide-aansluiting krijg je dus nooit 80Mb !!

Volg je bankbiljetten

• shlammod

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
En dan gaat ie dus op z'n bek met het detecteren van de HD.

Dat was ook het hele probleem. Ik weet nl dat ik m in die andere moest prikken, maar dan vond ie geen enkel SCSI apparaat meer.

• Bart-01
Zie mijn vorige post. Ik heb het vermoeden dat je een verkeerde convertor hebt.

(edit) weet het nu vrijwel zeker, heb een uw convertor aangesloten op mijn u2w kabel (op de u2w aansluiting op de scsi kaart) en de hd wordt niet meet gedetecteerd.

• shlammod

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
Bart-01 Waar heb je jouw converter gekocht? En hebben ze een online shop?

Misschien dat ik mijne nog kan inwisselen voor eentje die het wel doet??

Zou je mij jouw jumpersettings kunnen vertellen?

• Bart-01
Heb geen aparte jumpers gezet (behalve de scsi id). Gekocht bij alternate.
Succes.

• shlammod

shlammod

dus.... enzo....

Topicstarter
Ik heb gister ff wat tests gedaan en klopt inderdaad dat ie op de 40 Mb/s draait.

Zal toch eens ff zoeken naar een andere converter. Beetje zonde om niet t max eruit halen dat er uit te halen valt.

Allemaal bedankt voor de info/medewerking/ideëen etc.

Wat mij betreft mag er ook slotje op.

Pagina: 1