Newbie in Linux en C

Pagina: 1
Acties:

• Duim
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 05:57

Duim

Thumbs up!

Topicstarter
Mannen (en dames), Ik ga C programmeren voor linux leren (het aan mij aangeraden boek is "teach yourself C for Linux in 21 days"). 1 probleem: nog geen ervaring met C noch met Linux.
Ik wil een robotarmpje gaan besturen met mijn pc. Nu zijn er verschillende versies van Linux, welke raden jullie voor dit doel aan?

Verwijderd

Euhhh, je kunt niet met Linux noch met C overweg, maar je wilt een robotarmpje besturen via je PC met Linux onder een eigen met C geschreven programma? :+

Succes ;)

Maar in principe maakt het geen ruk uit welke Linux distro je gebruikt daarvoor; kies maar voor mainstream, kun je gemakkelijk in komen (dus RedHat, Mandrake oid) en je gelijk op het probleem concentreren.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik raad persoonlijk ieder boek dat een tijdslimiet bevat ten zeerste af.
21 days, 24 hours ... :X
Hét boek over C programmeren blijft The C Programming Language van Kernighan & Ritchie. Anders is het boek van Kelley en Pohl misschien iets.

Om te programmeren is volgens mij vrijwel iedere distributie wel goed.
Debian heeft nogal wat technische programma's in de distro.
RedHat is heel mainstream.
SuSE is een goed alternatief voor RedHat.
Slackware is wat spartaans, maar als wannabe-programmeur moet dat geen onoverkomelijk probleem zijn.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Duim

Duim

Thumbs up!

Topicstarter
Ik zal het je nog sterker vertellen: ik ben zelfs al aangenomen als C programmeur bij een bedrijf! :)
(dankzij technische achtergrond en ervaring met programmeer talen).

Verwijderd

Wacht ff, een bedrijf neemt jou aan als C coder zonder enige ervaring :? :D :D :D

/me gaat ook eens voor een bijbaan solliciteren... :P

Voor welke distro: zie het welke distro topic (zie FAQ)

• Duim

Duim

Thumbs up!

Topicstarter
Bedankt allen, ik heb een boek gespot in de bieb en met Linux moet het ook lukken.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
he :) toevallig ook in dat boek bezig. Ben bij dag 7 en het is eigenlijk nog allemaal erg algemeen en niet moeilijk. Basis programmeerkennis zeg maar. Maar dat zal allemaal wel veranderen gok ik :)

Een distributie met gcc aan boord is OK. Volgens mij heeft Mandrake die niet standaard maar kan je hem zeer makkelijk installen. Of zelfs tijdens de installatie al voor "Development tools" oid kiezen.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Ik raad debian+gnome+anjuta erg aan.
zie ook anjuta.sourceforge.net

Redhat en mandrake hebben eens een foute compiler meegeleverd...

Waarvoor ben je aangenomen, oftewel wat moet je straks coden? Wat is je achtergrond in ander talen, bv kan je een qsort, linked list etc coden. Dit zijn basisvaardigheden die je zeker onder de knie zou moeten hebben..

Verwijderd

Het is al eerder gezegd, maar toch: ik heb zelf het boek 'De programmeertaal C' van Kelley & Pohl (uitgeverij Addison Wesley) - een erg goed boek - ook voor beginners.

Maarruh - hoe kom jij aan een baan als C programmeur als je net begint met C?!

/me wil dat ooooook!!! :9~

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ik stel voor dat je eerst een GNU/Linux distro uitkiest en die installeert en je daar een beetje in thuismaakt.

Het ultieme C boek blijft 'The C Programming Language' van Dennis Ritchie (ontwerper van C) en Brian Kernigham.
Het is een combinatie van een introductie (wat computer kennis en programmeerkennis vereist) en een referentie.

Verwijderd

Ik ben trouwens ooit via de Gtk+ tutorial aan C begonnen... Misschien ook een leuke leerweg voor topicstarter? :P

• Duim

Duim

Thumbs up!

Topicstarter
Echt hartelijk dank, ik heb net een distro van het net gedownload en zal het vanavond installeren op mijn andere compu! Ik heb een boek uit de bieb gehaald om C te leren programmeren.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op woensdag 13 maart 2002 08:33 schreef Duim het volgende:
Echt hartelijk dank, ik heb net een distro van het net gedownload en zal het vanavond installeren op mijn andere compu! Ik heb een boek uit de bieb gehaald om C te leren programmeren.
Welke distro? Welk boek?
Ik zie uit naar je vragen over C in /14 :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 11:16 schreef mithalph het volgende:

[..]

Welke distro? Welk boek?
Ik zie uit naar je vragen over C in /14 :)
/14 wilde toch geen newbie vragen? }) :P

• Duim

Duim

Thumbs up!

Topicstarter
wegens toch wel goeie verhalen "teach yourself C for Linux" besteld, maar tot die tijd heb ik uit de bieb een boek met de inspirerende titel: "C" van Klaus Schroder. Even voor de mensen die zich afvragen hoe ik aan dat baantje kom. Ik doe meet- en regeltechniek en het bedrijf doet in control engineering, vandaar. O ja, Red Hat (nog niet geinstalleerd).

Verwijderd

is het niet verstandig om een realtime linux systeem voor zoiets te gebruiken?

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Als je serieus C wil leren kan je beter het boek van K&R (Kerningan & Ritchie) nemen of "The C Programming Language" van Kelley & Pohl, die laatste heb ik thuis en die heeft mij perfect C geleerd in minder dan een maandje, ik raad het sterk af om van die commerciele boeken te kopen (boeken a la "for dummies", "24 hours", "21 days" enz.) aangezien die vaak veel te rommelig opgezet zijn imho.

Veel succes verder!

edit:
Ik zag dat mithalph dit ook al zei |:(

Rookworst zonder R is ook worst.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:39
Zoals al vaker is gezegd: Het boek om mee te beginnen is het 'blauwe C' boek van K&R..

Een ander fantastisch boek wat ik thuis heb gaat over GNU C++.. Stom genoeg ben ik vergeten wie de schrijver is... 'tIs een dikke pil met bijgevoegde CD en 'tallermooiste is dat EN de schrijver er goed vaart achter zit en in detail verteld EN dat hij (de schrijver) van tijd tot tijd wat humor in de strijd gooit; z'n schrijfstijl staat me erg aan...

Zal thuis ff kijken hoe die gast ook al weer heet :)

Liege, liege, liegebeest!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:39
Gevonden... Het gaat om 'Gnu C++ for Linux', geschreven door Tom Swan..

Een uitstekend boek!

Liege, liege, liegebeest!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

K&R C != Ansi C

Dus pas op

Verwijderd

Ik heb een 3 tal boeken over dit onderwerp:

Het linux programeer boek (vertaald :D) Alan cox heeft er aan meegewerkt is echt een goed boek dat je leert met linux werken

Programing and problemsolving with c++ --> _HEEL_ goed imo

en ik heb er niet 1tje gekocht over de kernel, deze is gereviewed door allan cox en rick van riel

maar goed ... de basis techniek is essentieel die zul je dus moeten leren .. dat kan geen 1 boek.. die vertellen wat kan maar je leert het alleen door doen doen en nog eens doen

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Een ander boek waar je misschien veel aan hebt is de Linux Programming Bible. Die gaat niet echt diep in op programmeren in C, maar specifieke dingen in GNU/Linux als het gebruik en aanmaken van static libs en dynamic libraries staan er duidelijk in. Daarnaast geeft het een heel goed beeld van programmeren onder GNU/Linux. Dingen als Makefiles, debugging, IO en signalen worden uitgelegd. Het boek is een goede 800 pagina's dik en ook vertaald in het Nederlands (onder de titel Linux Programming: het complete HANDboek). Het is geschreven door John Goerzen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

The C programming language roelz

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op vrijdag 15 maart 2002 18:19 schreef Ann0 het volgende:
The C programming language roelz
Oh toch?! ;)
Bedoel je nou het boek of de taal? Waarschijnlijk beiden? :)

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

ummm correct me if i'm wrong,
maar robot armpjes, meet regel techniek?
en dat ga je in C schrijven.
waarom geen plc, das zo'n beetje waarom plc's nog bestaan.

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 16:54 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
ummm correct me if i'm wrong,
maar robot armpjes, meet regel techniek?
en dat ga je in C schrijven.
waarom geen plc, das zo'n beetje waarom plc's nog bestaan.
maar er zijn ook plc's die je met c kunt programmeren.... :z
Pagina: 1