[JAVA] WebServices, Wat is het verschil

Pagina: 1
Acties:

• Stylisimo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03 10:19
Hallo,

Ik ben nu twee dagen intensief bezig met WebServices maar ben er nog niet helemaal uit wat nou het grote verschil is tussen een WebService en een normaal client - server JSPtje.

Wat zijn de extra benodigheden voor de server side en client side (lijkt mij niets) volgens mij is het enigste verschil dat de communicatie veiliger is met behulp van SOAP.

Maar ik zou hier graag bevesteging voor willen hebben, en misschien is het wel helemaal niet zo.

Ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.

edit:

Ik zie dat ik een spelfout heb gemaakt bij de topic naam
mijn excuses daarvoor

Verwijderd

Toevaligerwijs was ik net dit artikel aan het lezen en daar staat het wel redelijk in uitgelegd: http://www.javaworld.com/javaworld/jw-03-2002/jw-0308-j2eenet.html?

• Stylisimo
XML Web services let applications share data, and -- more powerfully -- invoke capabilities from other applications without regard to how those applications were built, what operating system or platform they run on, and what devices are used to access them.
Het gaat hier over XML Web Services zijn er dan nog andere Web Services buiten mijn weten om.

Als ik het nu een beetje volg is dit het grote verschil:

Het enigste wat het zelfde is dat de data wordt overgedragen door XML. Daardoor maakt het niet uit in wat voor taal ze geschreven zijn en op welk platform ze draaien.

Klopt dit of zit ik er helemaal naast.

Verwijderd

Dat klopt wel. Verder zijn webservices voor intern gebruik. Als gebruiker maak je nooit direct contact met een webservice maar doet de website die je bezoekt dat. Die wisselt informatie uit met de webservice en bouwt die uitvoer om naar een presenteerbaar formaat voor de gebruiker.

• Stylisimo
Ik lees ook veel over UDDI (Universal Description, Discovery and Integration).

Dit zorgt ervoor dat de webservices elkaar op het internet kunnen vinden.

Nou heb ik misschien een klein maar misschien vrij dom vraagje:

Waar draait een web service:

Is dat Client side , server side, of gewoon het internet.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 08:17

Basszje

Reisvaap!]

Een web service draait volgens mij gewoon op de server.
Dus dat kan ook ergens op het internet zijn :) .
UDDI is er iig voor bedoeld om deze 'public' webservices makkelijk te kunnen vinden voor eigen gebruik ( om bv te integreren in eigen applicaties )

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Stylisimo
Soap (Simple Object Access Protocol) een internet protocol zorgt voor de uitwisseling van gegevens.

XML (Extended Markup Language) is een taal die de communicerende programma's allebei begrijpen daardoor maakt het niet uit in welke taal de programma zijn geschreven.

Klopt dit allemaal tot dus ver.

Ik ben er nog steeds niet uit waar de Webservice nu draait.

edit:

THX Basszje
het wordt al iets duidelijker

Dus als ik het goed begrijp, na de post van Basszje, veranderd er niets bij de client side ten opzichte van een normaal JSPtje (de request)

vraagje wat is iig ? (sorry)

Verwijderd

Een webservice kan je ook zien als een "remote api". Stel ik heb een functie oid nodig die priemgetallen levert(?) (voorbeeld slaat verder nergens op) dan zoek ik via UDDI zon soort functie en gebruik deze alsof hij op mijn pc aanwezig is. De communicatie vindt dan plaats via SOAP otw XML.

iig: in ieder geval

• Stylisimo
Oke ik heb denk ik een paar goede plaatjes gevonden.

Dit is normaal een Client - server app:

http://www.webservices.org/ezimagecatalogue/catalogue/variations/50-300x300.png

en dit is een Web Service:

http://www.webservices.org/ezimagecatalogue/catalogue/variations/52-300x300.png

Dit is naar mijn mening een bevestiging van mijn eerdere verhaal.

rest mijn nog de vraag wat er nou aan de server kant moet gebeuren en wat aan de client kant.

edit:

Ik zie dat iemand de topic naam heeft veranderd THX daarvoor

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54
Kan natuurlijk ook gewoon ff bij je profiel kijken. Sorry

Groetjes

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54
Aan de server kant moet je om je webservice een wsdl wrapper genereren. Dit kun je door een tool laten doen. De functie van deze wrapper is dat hij een wsdl-document genereert, dit document beschrijft de methods/properties/paremeters welke opgevraagd kan worden door de client.

Wanneer de client dit document heeft, kan de client deze uitlezen en de juiste methods aanroepen

wie vult dit eventjes aan :)

Groetjes

Pagina: 1