[SQL] Select volgende werkdag

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 09:23

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Het volgende is het probleem:

Ik vraag een datum op uit een tabel en nu wil ik de volgende WERK dag aan de hand van deze datum bepalen. Hoe kan ik dit in godsnaam doen?

Kan ik op een of andere manier de naam van een dag van de datum opvragen ofzo, zodat ik dus bijvoorbeeld "maandag", "dinsdag" , etc terugkrijg?

Werkdagen zijn in dit geval maandag t/m vrijdag. En dan zou ik eigenlijk strax ook nog rekening moeten gaan houden met feestdagen :'(

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
De meeste relationele databases hebben goede datepart functies waar je de dag aan de hand van de datum de dag kan opvragen, je kan met het resultaat daarvan vrij makkelijk vast stellen of het dag in weekend is, dus dat volgende werkdag maandag is.

Feestdagen kan je denk ik het beste gewoon in een table zetten, meen dat bepaalde feestdagen bepaald worden door geestelijken en niet door wiskundige formules

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 10:08 schreef raptorix het volgende:
De meeste relationele databases hebben goede datepart functies waar je de dag aan de hand van de datum de dag kan opvragen, je kan met het resultaat daarvan vrij makkelijk vast stellen of het dag in weekend is, dus dat volgende werkdag maandag is.
ik kan met die datepart functies toch alleen een gedeelte van een datum opvragen? Als ik als datum bijvoorbeeld het volgende heb: "2002-03-12 10:00:00" kan ik dan met een datepart de naam van deze datum opvragen? Ik kan toch alleen het jaartal, de maand, dag en tijd opvragen?
Feestdagen kan je denk ik het beste gewoon in een table zetten, meen dat bepaalde feestdagen bepaald worden door geestelijken en niet door wiskundige formules
LOL 8-)

Verwijderd

eeuh . . ik weet niet hoor . . maar het helpt als je wat achtergrondinfo geeft . . zoals . .taal enzo . . sql kent vele dialecten en voorwaarden . .

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
oeps sorry...

SQL Server 7.0

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
pfff.. na uren zoeken en pielen heb ik het dan toch gevonden: *D

SELECT DATENAME(weekday, '2002-03-12 10:15:00')

returns: Tuesday

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 11:12 schreef Ruud2001 het volgende:
pfff.. na uren zoeken en pielen heb ik het dan toch gevonden: *D

SELECT DATENAME(weekday, '2002-03-12 10:15:00')

returns: Tuesday
Zonde van je tijd zeg, als je Online books gebruikt (zit std bij sql server) en je typt in weekday heb je het binnen 2 minuten inclusief voorbeeld gevonden.
Pagina: 1