"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
De meeste relationele databases hebben goede datepart functies waar je de dag aan de hand van de datum de dag kan opvragen, je kan met het resultaat daarvan vrij makkelijk vast stellen of het dag in weekend is, dus dat volgende werkdag maandag is.
Feestdagen kan je denk ik het beste gewoon in een table zetten, meen dat bepaalde feestdagen bepaald worden door geestelijken en niet door wiskundige formules
Feestdagen kan je denk ik het beste gewoon in een table zetten, meen dat bepaalde feestdagen bepaald worden door geestelijken en niet door wiskundige formules
ik kan met die datepart functies toch alleen een gedeelte van een datum opvragen? Als ik als datum bijvoorbeeld het volgende heb: "2002-03-12 10:00:00" kan ik dan met een datepart de naam van deze datum opvragen? Ik kan toch alleen het jaartal, de maand, dag en tijd opvragen?Op dinsdag 12 maart 2002 10:08 schreef raptorix het volgende:
De meeste relationele databases hebben goede datepart functies waar je de dag aan de hand van de datum de dag kan opvragen, je kan met het resultaat daarvan vrij makkelijk vast stellen of het dag in weekend is, dus dat volgende werkdag maandag is.
LOLFeestdagen kan je denk ik het beste gewoon in een table zetten, meen dat bepaalde feestdagen bepaald worden door geestelijken en niet door wiskundige formules
Verwijderd
eeuh . . ik weet niet hoor . . maar het helpt als je wat achtergrondinfo geeft . . zoals . .taal enzo . . sql kent vele dialecten en voorwaarden . .
oeps sorry...
SQL Server 7.0
SQL Server 7.0
Verwijderd
Zonde van je tijd zeg, als je Online books gebruikt (zit std bij sql server) en je typt in weekday heb je het binnen 2 minuten inclusief voorbeeld gevonden.Op dinsdag 12 maart 2002 11:12 schreef Ruud2001 het volgende:
pfff.. na uren zoeken en pielen heb ik het dan toch gevonden:
SELECT DATENAME(weekday, '2002-03-12 10:15:00')
returns: Tuesday
Pagina: 1