Toon posts:

[PPPoE] simpele firewall vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gister m'n andere casema-modem gekregen (com21) ipv de demos-modem. Het wil nog niet helemaal lukken onder Debian, maar goed, daar kom ik wel uit hoop ik...
Waar het eigenlijk om gaat:

Ik heb dus nu eth0 eth1 en ppp0 (waarbij ppp0 dus via eth0 loopt (het PPPoE-verhaal).
Moet ik nu nog op eoa manier rekening met eth0 houden in m'n firewall? Kan ik bijvoorbeeld gewoon alles blokken?
Ik zie niet helemaal voor ogen hoe de traffic nou loopt met het oog op de firewall

• Mark_Steverink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12-2007
Ik zou blokken op ppp0, niet op ethX.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat doe ik ook. Alleen ik vraag me af hoe de pakketjes nou de firewall doorlopen. Gaan die op een of ander moment ook door eth0? Is eth0 van buitenaf te bereiken door een pakketje naar ppp0 te sturen destination ip-adres het ip-adres van de ethernetkaart (das belangrijk voor de gebonden services), etc. Als ik alles blok op eth0, gaat de internetverbinding dan nog wel gewoon door, etc.
Uiteindelijk is't natuurlijk een kwestie van proberen, maar ik zou graag willen weten hoe het werkt. Misschien straks google er ook nog even bijpakken. Gisteren zo snel niks gevonden, maar ik denk dat ik niet de goede termen gebruikte (zocht eigenlijk iets anders).

Verwijderd

alles wat op ppp0 binnenkomt met als source-address
10.0.0.0/8 tegenhouden. Vanaf internet mogen nl nooit
private adressen komen (anti-spoofing block)
Dit geldt ook voor 192.168.0.0/16.

Verwijderd

Topicstarter
Ja OK, dat heb ik'r sowieso wel instaan, het gaat me meer om hoe't nou daadwerkelijk verloopt. Ik houd'r niet van om dingen te doen waarvan ik eigenlijk niet goed weet wat't doet. (het houdt me niet tegen maar toch ;))

Verwijderd

ppp0 is een zgn VPN-adapter. Dit is een "virtuele"
netwerkkaart die z'n ip verkeer "tunneled" over je
eth0 naar je modem. Dus tussen 10.0.0.150 en 10.0.0.138

Verwijderd

Topicstarter
Nitpicking: die ip-address kloppen niet en zijn niet van toepassing bij Wanadoo

Dus hoe ik't nou in mijn situatie moet zien weet ik niet. Ik kan m'n netwerkkaart nl een willekeurig ip-adres geven, die hoeft niet in een subnet of whatever van de kabelmodem te zitten, omdat die ook geen (bekend) ip heeft.

Maar ik kan't mis hebben. Uitleg iemand? :)

(ik probeer niet iemand uhm "aan te vallen" enzo, ik wil hulp niet afschrikken etc. Ik probeer alleen er achter te komen hoe het nou zit, en mjah, dan moet ik vragen stellen of zeggen dat iets niet klopt (naar mijn mening)

Verwijderd

sorry voor die ip-adresse. Ik dacht aan mxstream.

doe even "ifconfig eth0" en paste de output hier.

doe ook even een "netstat -rn" en paste output hier.

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:19

Pierik

I'll be back!!!

Met een COM21 heb je toch helmaal geen PPP, PPPoE of iets wat daarop lijkt? Ik hier met @home tenminste niet. Dus moet je dan toch alles zoiezo blocken op ETH0?

Iracing Profiel

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hangt er van af welke com21, met chello com21 ook geen ppp* gedoe, bij casema wel.

Verwijderd

Topicstarter
Casema heeft (helaas?) wel com21+pppoe

ifconfig kan ik hier niet uitvoeren, maar die staat grofweg op een 192.168.0-adres, eth1 op een 192.168.1-adres, allen zonder gateway en standaard instellingen. Beiden netwerkkaarten werken (pc op beide ranges gezet en kunnen pingen etc).
Wil je iets specifieks weten? Dan check ik het vanavond even...

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:13

sjaak

un giorno credi

Ms vind je op http://www.clarkconnect.org je antwoord. Ze hebben daar een forum wat is gericht op hun distr. EN die distr. is een linuxrouter met firewall, PPPoE, apache e.d. Ik gebruik het thuis, en alles zit behoorlijk dicht. Als je er wat aan hebt kan ik wel de firewall config van mij opsturen, dan kan je daar wat dingen uit opmaken. Mail dan ff naar micha@fokzine.net :)

Succes iig.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga daar zoeken! iig bedankt voor de reacties. Ook google enzo. Maar eerst leren.
Ohw en inmiddels werkt de verbinding gewoon perfect, heb'r niks aan hoeven doen, lag dus aan het blijven openstaan van verbinding bij casema door het onjuist afsluiten. Moet nog testen of dat afsluiten gaat werken..
Pagina: 1