Kan een moederbord dat standaard al FCPGA is FCPGA2 ook aan? Mits bv een biosupdate dit toestaat? Zover ik heb gelezen in de search is hij pincompatible en moet het voltage iets aangepast worden. Maar moet ik met nog meer zaken rekening houden?
Is dacht ik al eens een topic over geweest.
FF search gebruiken:
[topic=400858/1/25]
FF search gebruiken:
[topic=400858/1/25]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Die search geeft geen informatie. Het geeft alleen aan dat er een tijd terug een convertor gebruikt moest worden. Maar is dat nu nog zo of moet het anders.
Je moet idd zo'n powerleap ding hebben, en dan weet ik nog niet of het gaat werken. De aansturing van je cpu is namelijk compleet anders tegenover de FCPGA cpu's.
Misschien is het verstandiger om eens te gaan kijken naar een nieuw mobo + cpu ?
Misschien is het verstandiger om eens te gaan kijken naar een nieuw mobo + cpu ?
Weet jij zo welke types moederborden er voor in aanmerking komen? Ik heb bij ASUS gekeken maar daar wordt ik niet veel wijzer. FCPGA2 begint toch al een standaard te worden en is toch niet iets nieuws van de laatste dagen???
Weet iemand een andere URL dan die uit dat linkje hierboven? Want ik wordt er niet al te veel wijs uit.
De Groningse beer
Ja klopt inderdaad, via de search van Asus kon ik niets vinden maar in de meer popu mb's van asus stond het inderdaad gedefinieerd! TUSLC2 is een prima bord, alleen jammer dat hij maar 512MB aankan, maar voor thuisgebruik heb ik er nu 2 draaien. En da gao perfekt!
FCPGA of FCPGA2 heeft betrekking op de packaging van de CPU. De FCPGA2 heeft een "integrated heat spreader", de FCPGA niet. Beide passen in een Socket370 moederbord. Zo is er bijv. een PIII 1GHz met een FCPGA2 packaging. Deze PIII is gebaseerd op de coppermine core, en doet het dus prima in bijv. een CUSL2-C.
Wat meer van belang is of een CPU werkt met je moederbord of niet, is welke core de CPU heeft: de meeste moederborden kunnen Coppermines aan, en geen Tualatins.
Als je dus een CPU gebaseerd op de Tualatin core hebt, moet je zorgen dat je een moederbord hebt dat deze core ondersteunt (zoals de Asus TUSL2-C, wat een uitstekend bordje is).
Wat meer van belang is of een CPU werkt met je moederbord of niet, is welke core de CPU heeft: de meeste moederborden kunnen Coppermines aan, en geen Tualatins.
Als je dus een CPU gebaseerd op de Tualatin core hebt, moet je zorgen dat je een moederbord hebt dat deze core ondersteunt (zoals de Asus TUSL2-C, wat een uitstekend bordje is).
Verwijderd
De nieuwe Intel proc's draaien met het AGTL busprotocol...
De coppermine's en oude celerons draaien op het AGTL+ protocol.
Bv. een Asus CUBX socket370 mobo zal nooit een FCPGA2 chip ondersteunen...(BX440).
De Asus TUSL2 inderdaad wel..
Lang niet alle s370 mobo's ondersteunen de FCPGA2(lees tualatin)chip en zullen dat dus ook niet doen middels een converterboard!
De coppermine's en oude celerons draaien op het AGTL+ protocol.
Bv. een Asus CUBX socket370 mobo zal nooit een FCPGA2 chip ondersteunen...(BX440).
De Asus TUSL2 inderdaad wel..
Lang niet alle s370 mobo's ondersteunen de FCPGA2(lees tualatin)chip en zullen dat dus ook niet doen middels een converterboard!
Zoals JungleJim al zei: FCPGA2 is niet hetzelfde als een Tuatalin processor core. K heb net een PIII 1000MHz FCPGA2 socket370 in mijn oude(re) Abit BX133-Raid mamaplankje bezet (bx chipset) en het draait als een tierelier.
Alle Tuatalin processoren hebben een integrated heatsink en daarom de packaging methode FCPGA2, de opvolger van FCPGA waarbij die heatsink niet aanwezig was.
Ik dacht trouwens dat het net andersom was met die busprotocollen: Tuatalins GTLA en de oudere pIII's GTLA+, maar dat weet ik niet meer zeker.
Alle Tuatalin processoren hebben een integrated heatsink en daarom de packaging methode FCPGA2, de opvolger van FCPGA waarbij die heatsink niet aanwezig was.
Ik dacht trouwens dat het net andersom was met die busprotocollen: Tuatalins GTLA en de oudere pIII's GTLA+, maar dat weet ik niet meer zeker.
Verwijderd
Klopt is ook andersom en GTLA is AGTL...
Ik gok mijn 2 CUBX borden die ik (nog)heb draaien er niet op...
http://www6.tomshardware.com/cpu/01q2/010612/tualatin-01.html
Lees hier...
Ik gok mijn 2 CUBX borden die ik (nog)heb draaien er niet op...
http://www6.tomshardware.com/cpu/01q2/010612/tualatin-01.html
Lees hier...
Verwijderd
Of nog beter...
http://www6.tomshardware.com/cpu/01q3/010919/index.html
Lees hier.
Van Tom's Hardware Guide.
At first glance it seems to the user as though the Tualatin were behaving like a classic Pentium III and thus making do with the same chipset. But this is only partly right. The Tualatin is completely unsuited to older socket-370 chipsets like the 440BX, the i810/Whitney or the i820/Camino. Not even a socket-to-socket adapter that would adapt the voltage or the pins accordingly would help. The main difference is the bus protocol that has been switched from AGTL+ to AGTL (AGTL = Assisted Gunning Transceiver Logic). The only chipset that Intel has revived is the i815/Solano. The necessary logic is included in what is known as B-Stepping.
http://www6.tomshardware.com/cpu/01q3/010919/index.html
Lees hier.
Van Tom's Hardware Guide.
At first glance it seems to the user as though the Tualatin were behaving like a classic Pentium III and thus making do with the same chipset. But this is only partly right. The Tualatin is completely unsuited to older socket-370 chipsets like the 440BX, the i810/Whitney or the i820/Camino. Not even a socket-to-socket adapter that would adapt the voltage or the pins accordingly would help. The main difference is the bus protocol that has been switched from AGTL+ to AGTL (AGTL = Assisted Gunning Transceiver Logic). The only chipset that Intel has revived is the i815/Solano. The necessary logic is included in what is known as B-Stepping.
Op madoinion loopt er ook een draadje over, daar beweert men met succes de tuatalin zo te kunnen modificeren dat ie het ook op een BX chipset doet.
http://discuss.madonion.com/forum/showflat.pl?Cat=&Board=techmobocpu&Number=470600&page=0&view=collapsed&sb=5&o=0&fpart=1&vc=1

zelf overweeg ik om dit ff te proberen op een i815 (abit sa6r), een celly 1200/256 is niet zo duur, en biedt dan wel oc opties plenty omdat dat bordje daar wel goed in is... 12x133 of 12x150 ligt dan in het verschiet voor een relatief gering bedragje...
http://discuss.madonion.com/forum/showflat.pl?Cat=&Board=techmobocpu&Number=470600&page=0&view=collapsed&sb=5&o=0&fpart=1&vc=1
op http://digilander.iol.it/grandecigno/hw.html staat een complete uitleg, wel riskant lijkt me, maar het schijnt dus WEL te werken. wat pics van die site:Tualatins should after modding them work on almost any PIII mobo made in the last couple years. While the AGTL+ 1.50 volts isn't supposed to work with a Tulatin's AGTL 1.25volts i haven't noticed any problems at all. No extra heat or anything. In fact it seems to O/C just as well as it did before. Damn i can't wait to get 10K on my BX mobo.

zelf overweeg ik om dit ff te proberen op een i815 (abit sa6r), een celly 1200/256 is niet zo duur, en biedt dan wel oc opties plenty omdat dat bordje daar wel goed in is... 12x133 of 12x150 ligt dan in het verschiet voor een relatief gering bedragje...
Verwijderd
Ik ga zelf deze mod doen, heb al eerder pinnetjes onder een cpu uitgebroken en verbonden om voltage te regelen, dus dit moet ook wel lukken, alleen de silver paint ef zoeken, en een mooie slotket
Pagina: 1