mijn cooler en airflow zuigt

Pagina: 1
Acties:

• senater
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
mijn cpu is te warm vind k 57.1c dat komt volgens mijn omdat me coeler niet goed is en me airflow
maar hoe krijg k een goede erflow moet k er dan fans in zetten ofzo en waar moet k die fans precies plaatsen en wat voor fans zal k nemen dan?

Verwijderd

meer specs aub, dan kunnen we misschien iets voor je doen :)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Watvoor cpu is dat? En is die temperatuur idle of stressed? Met welk programmaatje meet je dat?

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 00:01 schreef Juustem het volgende:
meer specs aub, dan kunnen we misschien iets voor je doen :)
k heb pentium 3 1000 mghz

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 00:02 schreef Pollewob het volgende:
Watvoor cpu is dat? En is die temperatuur idle of stressed? Met welk programmaatje meet je dat?
het is na 5 minutjes mohaa spelen 60c en k meet het met cpucool

• Pollewob
  • Niet online
Op dinsdag 12 maart 2002 00:02 schreef senater het volgende:

[..]

k heb pentium 3 1000 mghz
Dan is het best wel warm jah.. Als je meer airflow wilt kan je een casefan ik je kast zetten die de warme lucht bij je processor eruit zuigt. Dat zou al een heel stuk moeten helpen :)

Verwijderd

is inderdaad vrij warm voor een P3 1000, neem aan dat ie niet OC is? wat voor koeler heb je? extra casefans? welk mobo? en hoe meet je de temp (welk proggie)?

edit: CPUcool ic :)

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 00:03 schreef Pollewob het volgende:

[..]

Dan is het best wel warm jah.. Als je meer airflow wilt kan je een casefan ik je kast zetten die de warme lucht bij je processor eruit zuigt. Dat zou al een heel stuk moeten helpen :)
waar kan k die casefan erin plaatsen dan gewoon achter in me kast of moet k gat erin voor boren en waar kan k die fan op aansluiten :?

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 00:04 schreef Juustem het volgende:
is inderdaad vrij warm voor een P3 1000, neem aan dat ie niet OC is? wat voor koeler heb je? extra casefans? welk mobo? en hoe meet je de temp (welk proggie)?

edit: CPUcool ic :)
wat oc :? , geen idee wat voor koeler tis gewoon een simpel koelertje, nee heb nog geen casefans erin, meet het met cpucool

• Pollewob
  • Niet online
Als het goed is zie je aan de achterkant van je case ter hoogte van je cpu een soort rond gat zitten, daar kan je een fan tegenaan schroeven. De fan kan je gewoon op een van de connectors van je voeding aansluiten :)

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 00:05 schreef senater het volgende:

[..]

waar kan k die casefan erin plaatsen dan gewoon achter in me kast of moet k gat erin voor boren en waar kan k die fan op aansluiten :?
vaak worden casefans gebruikt om meer lucht in de kast te zuigen bijvoorbeeld vanaf voor onderin. hierdoor wordt de airflow van de kast beter en kan de temp naar beneden. probeer anders een zwaardere cooler met een goede koelpasta.

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 00:06 schreef Pollewob het volgende:
Als het goed is zie je aan de achterkant van je case ter hoogte van je cpu een soort rond gat zitten, daar kan je een fan tegenaan schroeven. De fan kan je gewoon op een van de connectors van je voeding aansluiten :)
oke k zal morgen eens een fan kopen en wat voor maat ofzo zal k nemen en kost zoiets duur

• Pollewob
  • Niet online
80 x 80 mm is de meest gangbare maat voor casefans. Beetje goede kost tegen de 10 Euro.

Verwijderd

valt wel mee met de prijs, ca 10 € denk ik. standaard maat voor casefans is 80*80

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 00:07 schreef Juustem het volgende:

[..]

vaak worden casefans gebruikt om meer lucht in de kast te zuigen bijvoorbeeld vanaf voor onderin. hierdoor wordt de airflow van de kast beter en kan de temp naar beneden. probeer anders een zwaardere cooler met een goede koelpasta.
mjah k ga denk k ook eens een andere koeler kopen maar wat voor merk is goed en hoe duur kost zoiets..
ik heb er geen eens koelpasta erop

Verwijderd

weet je zeker dat er geen koelpasta opzit??? voor merken edg. moet je ff de search gebruiken, deze vraag is al heel veel langsgekomen. ik zou iig snel voor pasta zorgen!

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
hoe heet mag je cpu eigenlijks worden

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 00:10 schreef Juustem het volgende:
weet je zeker dat er geen koelpasta opzit??? voor merken edg. moet je ff de search gebruiken, deze vraag is al heel veel langsgekomen. ik zou iig snel voor pasta zorgen!
dat hoefde niet ofzo zei de computer boer

Verwijderd

d8 dat P3's er bij 70 graden mee kappen, staat meestal in de bios ingesteld als standaard... ze mogen veel warmer worden voordat ze kapot gaan.

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 00:11 schreef senater het volgende:

[..]

dat hoefde niet ofzo zei de computer boer
en bedankt! check volgende keer eerst GoT voordat je een computerboer geloofd! :)

• Aerox.2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 08:57
Is het ook mogelijk om een koeler voor in de kast te plaatsen? Tegen dat rooster. (A-open HQ45)

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 00:13 schreef Aerox.2000 het volgende:
Is het ook mogelijk om een koeler voor in de kast te plaatsen? Tegen dat rooster. (A-open HQ45)
in mijn kast (merk onbekend) zit gewoon een 80*80 voorin. zit een rooster en daar zit ie achter.

• Pollewob
  • Niet online
Anders moet je ff op de site van AOpen kijken.. kan je precies zien watvoor fans waar in ja kast passen :)

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
* senater gaat morgen: casefan , coeler, koelpasta, kopen wat voor merken zou jij kopen als je dit zou gaan kopen en wat zijn de prijzen hiervan

• Pollewob
  • Niet online
Casefan: Coolermaster oid
Cpu koeler: Geen verstand van Intel koelers :+
Pasta: Arctic Silver (2 of 3)

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 00:15 schreef senater het volgende:
* senater gaat morgen: casefan , coeler, koelpasta, kopen wat voor merken zou jij kopen als je dit zou gaan kopen en wat zijn de prijzen hiervan
casefan: merkloos in principe... oftewel maakt niet uit
koeler: ik heb zelf een coolermaster (AMD) was destijds rond de 40 gulden, anders een intel cooler, heb ik ook gehad op mijn P3 600 nooit problemen mee gehad!
koelpasta: artic silver oid (8€)

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 00:17 schreef Pollewob het volgende:
Casefan: Coolermaster oid
Cpu koeler: Geen verstand van Intel koelers :+
Pasta: Arctic Silver (2 of 3)
prijzen please
* senater is arm :P

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
maar k heb nog een vraagje k heb boven mijn processor een blok zitten er daarboven de coeler als k nieuwe koeler koop moet k die boven die blok plaatsen of die blok weghalen

• Pollewob
  • Niet online
Je kan beter ook gelijk een nieuwe heatsink halen (die wordt trouwens bijna altijd tegelijkertijd met de fan verkocht)

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 00:25 schreef Pollewob het volgende:
Je kan beter ook gelijk een nieuwe heatsink halen (die wordt trouwens bijna altijd tegelijkertijd met de fan verkocht)
wat is een heatsink is dat die blok

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 00:23 schreef senater het volgende:
maar k heb nog een vraagje k heb boven mijn processor een blok zitten er daarboven de coeler als k nieuwe koeler koop moet k die boven die blok plaatsen of die blok weghalen
dat blok en fan erop vormen samen de koeler... in principe zou je de fan kunnen vervangen of het blok door een ander blok, welk metaal is het nu? misschien is alleen koelpasta al voldoende voor ca 8graden minder warmte, en een casefan kan ook veel schelen.

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 00:08 schreef senater het volgende:

[..]

oke k zal morgen eens een fan kopen en wat voor maat ofzo zal k nemen en kost zoiets duur
kost veel
is duur

dat is een Contaminatie.

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 00:26 schreef Limited het volgende:

[..]

kost veel
is duur

dat is een Contaminatie.
detail :Z duidelijk nog iemand echt wakker op deze tijd! :P

en je hebt uiteraard gelijk :)

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
jah k zeg zoiets altijd vaak |:( :)

Verwijderd

wat voor metaal is dat blok? koper of alu??

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 00:28 schreef Juustem het volgende:

[..]

detail :Z duidelijk nog iemand echt wakker op deze tijd! :P

en je hebt uiteraard gelijk :)
hehe, ik heb dit net met Nederlands gehad, het viel me gewoon ff op :)

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 00:29 schreef Juustem het volgende:
wat voor metaal is dat blok? koper of alu??
geen idee

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 00:30 schreef Limited het volgende:

[..]

hehe, ik heb dit net met Nederlands gehad, het viel me gewoon ff op :)
ik vind dat dit soort dingen best gezegd mogen worden, er zijn veel topics waar het taalgebruik bedroevend slecht is! met name het niet afmaken van woorden en het vervangen van uitgangen door stoerdere uitgangen vind ik erg vervelend (kopuh ipv kopen, etc) :r

edit: typo :(

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 00:31 schreef senater het volgende:

[..]

geen idee
wat is de kleur? roodachtig of zilverachtig?

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 00:33 schreef Juustem het volgende:

[..]

wat is de kleur? roodachtig of zilverachtig?
zilverachtig

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 00:32 schreef Juustem het volgende:

[..]

ik vind dat dit soort dingen best gezegd mogen worden, er zijn veel topics waar het taalgebruik bedroevend slecht is! met name het niet afmaken van worden en het vervangen van uitgangen door stoerdere uitgangen vind ik erg vervelend (kopuh ipv kopen, etc) :r
ja vind ik ook hoor maar tiss al laat :P

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 00:33 schreef senater het volgende:

[..]

zilverachtig
alu, geen probleem, ik zou als eerste gaan voor koelpasta en een casefan. lost dit het niet op, ga dan kijken voor een andere koeler! suc6

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 00:34 schreef senater het volgende:

[..]

ja vind ik ook hoor maar tiss al laat :P
idd trusten :) Juustem heeft gesproken en houdt er mee op voor vandaag :Z

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 00:35 schreef Juustem het volgende:

[..]

alu, geen probleem, ik zou als eerste gaan voor koelpasta en een casefan. lost dit het niet op, ga dan kijken voor een andere koeler! suc6
jah zal ik doen

bedankt allemaal voor jullie snelle reacties

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 00:36 schreef senater het volgende:

[..]

jah zal ik doen

bedankt allemaal voor jullie snelle reacties
np :D daar zijn we voor! cya

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
kan het trouwens kwaad dat ik er pasta op smeer want het heeft er nog nooit opgezeten

• Pollewob
  • Niet online
Nee hoor.. het is alleen goed dat er nu wel pasta op komt te zitten. Wel de pasta alleen op de core zelf smeren (dat kleine vierkantje in het midden)!

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
me cpu is nu 61,7 zal k me computer uitzetten of kan dat geen kwaad

p.s. gisteren nacht begon me computer heel raar te doen hele tijd opnieuwe opstarten enzo komt dat door die warme cpu

en bij cpucool staat
temp1: 25.6 °C
Temp2: 61.3 °C
Temp3: 39.2 °C
die temp2 is toch van me cpu en waar zijn die andere eigenlijks van ?

• Pollewob
  • Niet online
1 is denk ik de case temperatuur en 3 de moederbordtemperatuur. Maar dan wordt de casetemperatuur wel op een heel gunstige plaats gemeten, want zonder airflow is die veel hoger :)

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 00:52 schreef Pollewob het volgende:
1 is denk ik de case temperatuur en 3 de moederbordtemperatuur. Maar dan wordt de casetemperatuur wel op een heel gunstige plaats gemeten, want zonder airflow is die veel hoger :)
oke maar als k die pasta erop doe morgen en die fan erin zet hoe heet zal me cpu dan worden ?

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
en k probeer eerst gewoon dat pasta en die fan maar k moet die headsink toch gewoon op dat koelpasta doen en daarboven de koeler

• Pollewob
  • Niet online
Als je airflow nu echt slecht is kan dat bij elkaar zo 10+ graden schelen :)

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
hij is nu 83.2 c na een half uur mohaa spelen :? :'(

Verwijderd

85 graden is te warm. Hij kan het mechanisch wel hebben (tot iets van 100 graden ofzo) maar stabieler zal ie er niet van worden.

Een PIII-1000 wordt onder normale omstandigheden niet zo gruwlijk warm. Ik twijfel dan ook erg aan de bevestiging van je koeler aan de CPU.

Uit je opmerking dat de computerboer aangaf dat koelpasta niet nodig was maak ik op dat je waarsch. zo'n 'sticker' op de onderkant van je koelblok hebt zitten.

Op IRC heb ik begrepen dat je wel eens een tik tegen de kast gaf (waarna hij beter werkte).

Die 'sticker' onderop je koelblok is gemaakt van materiaal wat na verloop van tijd uithard. Haal je zo'n koeler los (of tril je 'm los, bv. door een tik) en monteer je 'm weer (bv. 'vasttikken') dan neemt de geleiding van warmte af.

Ik zou dus beginnen met het schoonmaken van je CPU + koelblok (voorzichtig weghalen, bv. met aceton). Daarna een drupje koelpasta ertussen en dan de koeler er weer op.

Als tweede alle fans schoonmaken, zowel die in de CPU als in de voeding. Kijk met de laatste een beetje uit ivm. hoogspanning. Dit kun je voorkomen door even de stekker uit je computer te halen en 'm dan aan te zetten.

Daarna kun je kijken of een casefan echt nodig is. Het beste kun je denk ik gewoon een (8cm) fan kopen bij de computerboer op de hoek, kost je ca. EUR 10, en daar zitten de juiste aansluitingen al aan. Wil je beter kun je gaan kijken naar verschillende merken, zoals bv. papst of sunon.

Mits je voedingsfan voldoende werkt zou het meer dan voldoende moeten zijn om deze extra fan gewoon op de 'standaard plek' te monteren. Bij een miditower is dat 'in het vooronder', bij een desktop meestal rechtsvoor. Vaak is hiervoor al een plastic rekje aanwezig.

Wil je het goed doen dan dremel je het metalen 'rooster' uit de kast (op een plek naar keuze) en monteer je de fan met kleine rubberen ringetjes ertussen. Op die manier heb je minder herrie.

Een nieuwe koeler kopen is niet strikt noodzakelijk imo, mits de huidige koeler maar wel van een type is wat geschikt is voor de PIII.

Wil je toch een nieuwe koeler kopen, check dan tweakers.net eens voor reviews en pricewatch.

Je mag imo nl best zelf wel wat meer moeite doen. Zowel GoT als t.net staan vol met artikelen over koeling en koelers. Daarnaast zou je wat vaker gebruik moeten maken van het 'wijzigen' knopje, of gewoon 2 mensen in 1 post beantwoorden ipv. elke keer een afzonderlijke reply.

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
ik heb nu een fan gekocht en wat koelpasta (gekregen van de aardige computerboer :) ) moet die fan nu lucht naar binnen zuigen of lucht eruit zuigen dus welke kant moet dat stikkertje zitten van me fan :?

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
kan het please effe snel anders houd me computer er weer mee op omdat het te warm is

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Normaal gesproken met de naam naar boven, maar omgekeerd kan in sommige gevallen nog iets beter resultaat geven...

Flinterdun laagje koelpasta aanbrengen wat net "als een sticker" de core van je processor afdekt, niet denken "hoe meer hoe beter"...

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
oke k heb die pasta aangebracht maar nog niet de fan want die kon k nergens aan vast schroeven dus moet nog een keer een gat ervoor maken maar me cpu is nu 38,4 na het spelen van mohaa :) dus das wel goed of niet?

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Operatie geslaagd, patient zelfs ook nog in leven :7

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Dit zal wel als flamebait overkomen, maar nu dit je gelukt is misschien een idee om iets aan je Nederlands te doen, want de dingen die ik tot nu toe van je heb gelezen hebben niets met typfouten ofzo te maken, maar gewoon een enorm gebrek aan kennis van ABN...
edit:

Ow jah, ABN staat voor Algemeen Beschaafd Nederlands

• senater

senater

De zak van sinterklaas!

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 15:26 schreef Kippenijzer het volgende:
Dit zal wel als flamebait overkomen, maar nu dit je gelukt is misschien een idee om iets aan je Nederlands te doen, want de dingen die ik tot nu toe van je heb gelezen hebben niets met typfouten ofzo te maken, maar gewoon een enorm gebrek aan kennis van ABN...
edit:

Ow jah, ABN staat voor Algemeen Beschaafd Nederlands
jah ik weet het ik kan wel goed nederlands ofzo maar komt gewoon omdat ik zo snel mogelijk wil typen en nooit fouten er uithaal (geen zin in) :)
Pagina: 1