85 graden is te warm. Hij kan het mechanisch wel hebben (tot iets van 100 graden ofzo) maar stabieler zal ie er niet van worden.
Een PIII-1000 wordt onder normale omstandigheden niet zo gruwlijk warm. Ik twijfel dan ook erg aan de bevestiging van je koeler aan de CPU.
Uit je opmerking dat de computerboer aangaf dat koelpasta niet nodig was maak ik op dat je waarsch. zo'n 'sticker' op de onderkant van je koelblok hebt zitten.
Op IRC heb ik begrepen dat je wel eens een tik tegen de kast gaf (waarna hij beter werkte).
Die 'sticker' onderop je koelblok is gemaakt van materiaal wat na verloop van tijd uithard. Haal je zo'n koeler los (of tril je 'm los, bv. door een tik) en monteer je 'm weer (bv. 'vasttikken') dan neemt de geleiding van warmte af.
Ik zou dus beginnen met het schoonmaken van je CPU + koelblok (voorzichtig weghalen, bv. met aceton). Daarna een drupje koelpasta ertussen en dan de koeler er weer op.
Als tweede alle fans schoonmaken, zowel die in de CPU als in de voeding. Kijk met de laatste een beetje uit ivm. hoogspanning. Dit kun je voorkomen door even de stekker uit je computer te halen en 'm dan aan te zetten.
Daarna kun je kijken of een casefan echt nodig is. Het beste kun je denk ik gewoon een (8cm) fan kopen bij de computerboer op de hoek, kost je ca. EUR 10, en daar zitten de juiste aansluitingen al aan. Wil je beter kun je gaan kijken naar verschillende merken, zoals bv. papst of sunon.
Mits je voedingsfan voldoende werkt zou het meer dan voldoende moeten zijn om deze extra fan gewoon op de 'standaard plek' te monteren. Bij een miditower is dat 'in het vooronder', bij een desktop meestal rechtsvoor. Vaak is hiervoor al een plastic rekje aanwezig.
Wil je het goed doen dan dremel je het metalen 'rooster' uit de kast (op een plek naar keuze) en monteer je de fan met kleine rubberen ringetjes ertussen. Op die manier heb je minder herrie.
Een nieuwe koeler kopen is niet strikt noodzakelijk imo, mits de huidige koeler maar wel van een type is wat geschikt is voor de PIII.
Wil je toch een nieuwe koeler kopen, check dan tweakers.net eens voor reviews en pricewatch.
Je mag imo nl best zelf wel wat meer moeite doen. Zowel GoT als t.net staan vol met artikelen over koeling en koelers. Daarnaast zou je wat vaker gebruik moeten maken van het 'wijzigen' knopje, of gewoon 2 mensen in 1 post beantwoorden ipv. elke keer een afzonderlijke reply.