• Timbos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
Ayo allemaal,

Mijn vorige topic werd gesloten vandaar deze nieuwe topic. Ik ben van plan om zo'n Powershot G2 aan te schaffen met een 1 GIG IBM MicroDrive. Betekent dit ook meteen dat is veeeeel langer avi filmpjes kan opnemen dan standaard?

Volgende vraag gaat over verzekeringen. Weten jullie of ik bij een verzekeringsmaatschappij kan komen met een verhaal dat ik alleen mijn camera kan verzekeren tegen schade, diefstal enz.? Ik zou eventueel een "verzekeringsplan" kunnen afsluiten bij combi.nl bijvoorbeeld:

http://www.combi.nl/czekplan/index.htm

Maar wat ik wil is bij zo'n vezekeringsmaatschappij. Als jullie wat info hierover weten, reply dan a.u.b.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 11 maart 2002 23:56 schreef Timbos het volgende:
Ayo allemaal,
Hoewel vriendelijk bedoeld... niet toegestaan. Staat in de FAQ
Mijn vorige topic werd gesloten vandaar deze nieuwe topic. Ik ben van plan om zo'n Powershot G2 aan te schaffen met een 1 GIG IBM MicroDrive. Betekent dit ook meteen dat is veeeeel langer avi filmpjes kan opnemen dan standaard?
nope... helaas niet.
Ik heb een Pro 90 IS waarmee ik maar 30 seconden film op kan nemen terwijl op m'n 128MB schijfjes toch echt belachelijk veel meer seconden film passen.
Volgende vraag gaat over verzekeringen. Weten jullie of ik bij een verzekeringsmaatschappij kan komen met een verhaal dat ik alleen mijn camera kan verzekeren tegen schade, diefstal enz.? Ik zou eventueel een "verzekeringsplan" kunnen afsluiten bij combi.nl bijvoorbeeld:

http://www.combi.nl/czekplan/index.htm

Maar wat ik wil is bij zo'n vezekeringsmaatschappij. Als jullie wat info hierover weten, reply dan a.u.b.
Nou snap ik je niet helemaal... je ziet toch dat het er is :?

• Timbos
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
HeHe :D , ik bedoelde hallo allemaal,

Even over verzekeren. Wat ik wil is dat ik via een verzekeringsmaatschappy zoals FBTO, AEGON etc. een verzekering afsluit alleen voor mijn toekomstige camera.

Ik heb nog zitten zoeken op tweakers over dit onderwerp maar dit mocht niet baten. Ik heb (nu nog) geen zin om elke verzekringsmaatschappy te e-mailen/bellen van hoe en dan. Vandaar dat ik het eerst aan jullie vraag. Alvast bedankt voor de komende replies *D

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Op dinsdag 12 maart 2002 10:23 schreef Timbos het volgende:
HeHe :D , ik bedoelde hallo allemaal,

Even over verzekeren. Wat ik wil is dat ik via een verzekeringsmaatschappy zoals FBTO, AEGON etc. een verzekering afsluit alleen voor mijn toekomstige camera.

Ik heb nog zitten zoeken op tweakers over dit onderwerp maar dit mocht niet baten. Ik heb (nu nog) geen zin om elke verzekringsmaatschappy te e-mailen/bellen van hoe en dan. Vandaar dat ik het eerst aan jullie vraag. Alvast bedankt voor de komende replies *D
hallo = ayo = fout :)

voor zover ik weet doen de grote verzekeringsmaatschappijen niet aan 'klein goed', dus je moet je later verzekeren bij een maatschappij die specifiek digicams kan dekken (zoals de verzekeraars op de sites van digicam verkopers)

maar op vakantie is je camera sowieso verzekerd als je een bagageverzekering hebt afgesloten, in huis is-ie met de inboedel meeverzekerd en als iemand anders 'm kapot maakt maak je gebruik van de wa-verzekering...

over die microdrive...
ik raad je aan om gewoon een 128 MB (of 256 MB) CF card te kopen, microdrives zijn een stuk duurder, een stuk minder snel, minder betrouwbaar (ze kunnen slecht tegen vocht en klappen)

wanneer je die microdrive voor een deel vol hebt staan, duur het steeds langer voordat de volgende foto erop wordt geschreven...
en denk je nou echt dat je 800 foto's maakt op welke vakantie dan ook? (je maakt 100 foto;s per dag, bekijkt ze 's avonds en gooit de minste/dubbele er weer af)

naja..succes ermee :7

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Timbos
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 10:56 schreef Mooooody het volgende:

[..]

hallo = ayo = fout :)

Tis ook nooit goed he met jullie :)

voor zover ik weet doen de grote verzekeringsmaatschappijen niet aan 'klein goed', dus je moet je later verzekeren bij een maatschappij die specifiek digicams kan dekken (zoals de verzekeraars op de sites van digicam verkopers)

maar op vakantie is je camera sowieso verzekerd als je een bagageverzekering hebt afgesloten, in huis is-ie met de inboedel meeverzekerd en als iemand anders 'm kapot maakt maak je gebruik van de wa-verzekering...

dit is duidelijk

over die microdrive...
ik raad je aan om gewoon een 128 MB (of 256 MB) CF card te kopen, microdrives zijn een stuk duurder, een stuk minder snel, minder betrouwbaar (ze kunnen slecht tegen vocht en klappen)

wanneer je die microdrive voor een deel vol hebt staan, duur het steeds langer voordat de volgende foto erop wordt geschreven...
en denk je nou echt dat je 800 foto's maakt op welke vakantie dan ook? (je maakt 100 foto;s per dag, bekijkt ze 's avonds en gooit de minste/dubbele er weer af)

Ahhh dit is nou nieuwe info voor mij. Mijn plan was namelijk om zo'n 1GIG te halen. Duur wist ik al maar minder betrouwbaar enn sneller stuk, dat wist ik niet. Ik ga ff verder kijken wat men nog te zeggen heeft over deze Microdrive. Mijn dank heeft u *D

naja..succes ermee :7

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 12 maart 2002 10:56 schreef Mooooody het volgende:
over die microdrive...
Maar relatief zijn ze een stuk goedkoper....
Hm... ik heb het omgekeerde van iemand begrepen...
Zou je willen vertellen waar je deze info weg hebt? Ik heb het alleen gehoord, maar mogelijk dat jij het uit een test weg hebt? Ik ben er namelijk razend benieuwd naar; ik heb nu 2x 128MB maar vind dat te weinig....
Jups >:)

• Mooody

Mooody

elmoody

Op dinsdag 12 maart 2002 14:38 schreef wfvn het volgende:

Maar relatief zijn ze een stuk goedkoper....
...als je van plan bent zoveel foto's te maken, maar ik vind 90 euro voor 128 mb al meer dan genoeg geld en meer dan genoeg ruimte voor een week vakantie...

de kunst van fotograferen is het zien van een goede foto en niet zozeer het maken ervan...
(dat is een eitje met een goede AUTO-mode)

je zal wanneer je 500+ foto's in een week hebt gemaakt het grootste deel wel bewaren, maar een heel klein deel daarvan zijn waarschijnlijk maar echt goede foto's (zeg: 50 stuks)
(goed qua compositie, scherpte, licht, sfeer e.d.) en die foto's zijn de moeite waard om te laten zien of om af te drukken...

ik maakte vorig jaar (en het jaar daarvoor) ook wel 200 foto's op een dagje Efteling, daarvan hield ik er maar 20 over die echt goed waren...
nu maak ik er hoogstens 30-40 en gooi er maar een paar weg...
Hm... ik heb het omgekeerde van iemand begrepen...
Zou je willen vertellen waar je deze info weg hebt? Ik heb het alleen gehoord, maar mogelijk dat jij het uit een test weg hebt? Ik ben er namelijk razend benieuwd naar; ik heb nu 2x 128MB maar vind dat te weinig....
geloof me maar :)

flash is een stuk sneller dan microdrive, vergelijk het maar met harddisk (microdrive) en RAM (flash)...

omdat flash bestaat uit gelijke registers, kunnen ze allemaal evensnel worden aangeroepen (eerste evensnel als laatste)
microdrive is net zoals een harddisk in de buitenste 'laag' minder snel dan in de binnenste...

naja...echte technische verhaal weet ik ook niet precies, maar het zal vast wel te vinden zijn op internet :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Zal allemaal best, maar ik wil toch even wat dingen opmerken:

1) zowel microdrive als compactflash kaartjes zijn sneller dan USB, op welke plek op de schijf je ook leest/schrijft (microdrive haalt iets van 3 megabyte per seconde, USB is 12 megaBIT).

2) je camera haalt deze snelheden niet, wat je er ook instopt (500K tot 1 MB/seconde is al heel mooi)

3) er zitten behoorlijke snelheidsverschillen tussen "goedkope" en "dure" compactflash kaarten

Je moet een microdrive inderdaad niet van grote hoogte laten vallen, maar dat wil met een compactflash ook niet. Die kan je wel van iets hoger laten vallen. En de kosten per megabyte zijn nog aanzienlijk lager voor een microdrive

[edit]Vergeten URLletje erbij te pasten. Hierbij dus: http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/default.asp

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 12 maart 2002 16:44 schreef vink het volgende:
http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/default.asp[/url]
en daaruit mag ik dus concluderen dat een Microdrive toch sneller schrijft dan een normale CF-kaart....
Op dinsdag 12 maart 2002 15:45 schreef Mooooody het volgende:
geloof me maar :)

flash is een stuk sneller dan microdrive, vergelijk het maar met harddisk (microdrive) en RAM (flash)...

omdat flash bestaat uit gelijke registers, kunnen ze allemaal evensnel worden aangeroepen (eerste evensnel als laatste)
microdrive is net zoals een harddisk in de buitenste 'laag' minder snel dan in de binnenste...

naja...echte technische verhaal weet ik ook niet precies, maar het zal vast wel te vinden zijn op internet :)
:?

• Mooody

Mooody

elmoody

Op dinsdag 12 maart 2002 16:49 schreef wfvn het volgende:
zowel uit mijn verhaal als uit de review valt te lezen dat flash sneller is...dus?

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Dan kijk je een beetje scheef denk ik ;)
Je moet naar die oranje balkjes kijken, da's de schrijfsnelheid. Ik neem aan dat dat het belangrijkste is, hoe snel je foto's achter elkaar kunt maken? Daar komt de microdrive dik als snelste uit, met bijna een megabyte/seconde voorsprong op de nr. 2

De leessnelheid is toch niet relevant aangezien je de kaartjes meestal via USB uitleest, en da's toch maar 1 Mb/s.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 12 maart 2002 17:32 schreef vink het volgende:
[heleboelzinnigeblabla]
Volledig mee eens... (uiteraard ervanuitgaande dat de gegevens van dpreview kloppen)

• Mooody

Mooody

elmoody

Op dinsdag 12 maart 2002 17:32 schreef vink het volgende:
Dan kijk je een beetje scheef denk ik ;)
Je moet naar die oranje balkjes kijken, da's de schrijfsnelheid. Ik neem aan dat dat het belangrijkste is, hoe snel je foto's achter elkaar kunt maken? Daar komt de microdrive dik als snelste uit, met bijna een megabyte/seconde voorsprong op de nr. 2

De leessnelheid is toch niet relevant aangezien je de kaartjes meestal via USB uitleest, en da's toch maar 1 Mb/s.
hmm..ja klopt..
vreemd is dat ik pas geleden nog een artikel heb gelezen over microdrive en flash...toen kwam flash er een stuk beter vanaf...

ach..weet je wat..ze zijn allebei wel goed :P

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 12 maart 2002 17:39 schreef Mooooody het volgende:

[..]

hmm..ja klopt..
vreemd is dat ik pas geleden nog een artikel heb gelezen over microdrive en flash...toen kwam flash er een stuk beter vanaf...

ach..weet je wat..ze zijn allebei wel goed :P
Dat sowiezo :)

Maar opvallend is trouwens dat alleen de 1GB IBM Microdrive zo belachelijk snel is; de andere 'microdrives' zijn dus aanzienlijk trager

• Mooody

Mooody

elmoody

Op dinsdag 12 maart 2002 17:48 schreef wfvn het volgende:

[..]

Dat sowiezo :)

Maar opvallend is trouwens dat alleen de 1GB IBM Microdrive zo belachelijk snel is; de andere 'microdrives' zijn dus aanzienlijk trager
die 1Gb kaart zal wel geoptimaliseerd zijn voor meer datadoorvoer en is dus sneller...

maar de vraag is of 1 Gb. niet veel te veel is voor een digitale camera...wanneer je die kaart vol hebt, moet je eerst een half uur zoeken naar de foto die je wil downloaden :)

• Raymond v/d H
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-01 16:54
Over de hoeveelheid foto's op een vakantie...

Als je van plan bent lang op vakantie te gaan (pak em beet 3 weken of langer)

Dan zou ik je toch aanraden om minimaal 512 MB mee te nemen... In welke vorm dan ook. Het is namelijk zeer vervelend om CF op locatie te kopen (duur, kleinere kaartjes etc etc) En op dat moment verplicht foto's uitsorteren is niet prettig.

• Timbos
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
Ik zit nu te denken om IBM 340 MB MD te halen (niet teveel MB en niet te weinig naar mijn mening). Dacht ik dat de schrijf en leessnelheid ongeveer evensnel zou zijn als de 1GIG, is dat weer niet zo (volgens die test). Eigenlijk vind ik dat raar want minder MB maakt toch niet uit?

Gegroet

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-03 08:58
Op dinsdag 12 maart 2002 20:41 schreef Timbos het volgende:
Ik zit nu te denken om IBM 340 MB MD te halen (niet teveel MB en niet te weinig naar mijn mening). Dacht ik dat de schrijf en leessnelheid ongeveer evensnel zou zijn als de 1GIG, is dat weer niet zo (volgens die test). Eigenlijk vind ik dat raar want minder MB maakt toch niet uit?

Gegroet
Kan me zo voorstellen dat de data-dichtheid bij de 1GB groter is dan bij die 340MB. Daardoor is ie waarschijnlijk in staat data sneller te lezen bij hetzelfde toerental.

Zomaar een gedachte.... :)

• Timbos
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 10:08 schreef MetHod het volgende:

[..]

Kan me zo voorstellen dat de data-dichtheid bij de 1GB groter is dan bij die 340MB. Daardoor is ie waarschijnlijk in staat data sneller te lezen bij hetzelfde toerental.

Zomaar een gedachte.... :)
Het zal wel kunnen, blijft wel raar. Ik kan er helemaal geen extra informatie hierover vinden. |:(
Pagina: 1