[CPU-temp]Lage temp. normaal?

Pagina: 1
Acties:

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 19:59

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Ik ben gisteren even aan het knutselen geweest met mijn CPU-koeler. Ik had het plan om de standaard 60x60-fan van mijn Spire-koeler te vervangen door een 80x80-exemplaar van CoolerMaster om zo een stillere koeler te krijgen zonder al te veel te moeten inleveren op de performance.

Maar goed, de fan heb ik gemonteerd en vervolgens heb ik de computer weer aangezet. En nu komt het: de temperatuur van mijn processor (AMD T-Bird 1GHz, AXIA-core) is belachelijk laag:

22°C idle

en

24°C na drie uur }:O

Dit alles gemeten met MBM 5. Kamertemperatuur rond 18°C (ramen dicht, verwarming uit).

Dit zijn naturlijk fantastische waarden, maar in hoeverre klopt dit? Voor de 'koeler-mod' gaf MBM 5 al gauw 10°C meer aan (±30°C idle, ±43°C stressed)!

P.S.: Wat betreft het geluidsniveau: het scheelt nauwelijks, maar wel een lagere temp :?

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dit kan bijna niet, kijk eens in je bios hoe warm ie daar word.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Verdorie, moet ik weer opnieuw starten en Win2K start al niet snel :( Maar OK, ik zal eens kijken.

Tot zo! :P

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Ik ben er weer :P

Ik heb even gekeken in m'n BIOS en inderdaad: klopt geen z*k van :( BIOS gaf 47°C aan. Dat was wel direct na het draaien van de koe.

Ik ben trouwens benieuwd wat-ie nu gaat doen, want ik heb het voltage maar eens verlaagd van 1,75V naar 1,55V. :)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

MBM5 heeft diverse "meet" punten, ga ze gewoon allemaal af, welke et dichtst in de buurt komt. ik heb Winbond2

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 09:26
Geeft Mbm niet toevallig de temp. van je mobo aan :? ... en Precies wat Karreman zegt ... probeer eens met die WinBond nummers, ik denk dat als ie zo rond de 40 graden ofzo aangeeft wel in de buurt zit..

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 23:00 schreef Karreman het volgende:
MBM5 heeft diverse "meet" punten, ga ze gewoon allemaal af, welke et dichtst in de buurt komt. ik heb Winbond2
Thx Karreman! Dt lijkt er meer op! :) Proc. is nu idle en MBM 5 geeft nu 40°C aan.

Alleen snap ik 1 ding niet. In het BIOS heb ik het CPU-voltage op 1,55 V gezet en MBM 5 geeft 1,63V aan. Hoe kan dit? Heeft dit ook te maken met verschillende meetpunten? :?

Verwijderd

Die proggies kunnen echt veel wijsmaken, het BIOS is veel juister (niet de verkeerde waarde tonen).

Maar als ik zeker wilt zijn, dan schuif ik een zijpaneel van mijn HQ-08 open en ik pak de heatsink vast, ff voelen en je voelt wanneer het te heet is. Als je eieren kan bakken en proggie zegt 20°C, dan klopt iets niet.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 23:10 schreef algabra het volgende:
Die proggies kunnen echt veel wijsmaken, het BIOS is veel juister (niet de verkeerde waarde tonen).

Maar als ik zeker wilt zijn, dan schuif ik een zijpaneel van mijn HQ-08 open en ik pak de heatsink vast, ff voelen en je voelt wanneer het te heet is. Als je eieren kan bakken en proggie zegt 20°C, dan klopt iets niet.
Ik heb het advies van Karreman opgevolgd en meteen kreeg ik meer realistische waarden. Ik ga straks nog een keer opnieuw starten en kijken wat het BIOS aangeeft. Maar eerst wil ik even afwachten wat de temperatuur wordt nu ik de koe weer aan heb staan (ik zit nu op 45 graden).

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

in MBM zit ook een optie voor correctie dus hij leest 35 en je weet dat ie 45 (bios) is kan je MBM er automatisch 10 bij laten tellen.

Let wel op dat win2000 indien idle de CPU ook software matig koelt... vraag niet hoe maar het is echt zo...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 23:28 schreef MRic3 het volgende:
<knip>

Let wel op dat win2000 indien idle de CPU ook software matig koelt... vraag niet hoe maar het is echt zo...
Met andere woorden: software is gebakken lucht? :P :?

Verwijderd

Windows2000 en WindowsXP voeren standaard een HLT instructie uit. etzelfde bereik je met bv CPUidle in Windows98/ME.

Temperatur kan tot 10gradenC lager worden, echter hoe hoger de CPU load, deste minder zoiets werkt. Bij 100% load is het effect nihil.

Het klopt dus inderdaad dat je onder Windows2000 een lagere temperatuur meet dan in het BIOS.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 23:45 schreef Coen het volgende:
Windows2000 en WindowsXP voeren standaard een HLT instructie uit. etzelfde bereik je met bv CPUidle in Windows98/ME.

Temperatur kan tot 10gradenC lager worden, echter hoe hoger de CPU load, deste minder zoiets werkt. Bij 100% load is het effect nihil.

Het klopt dus inderdaad dat je onder Windows2000 een lagere temperatuur meet dan in het BIOS.
Aha! Bedankt voor de opheldering :) Ga ik toch maar weer eens kijken hoe het staat met de temp in m'n BIOS, want MBM 5 gaat niet verder dan 45°C (met }:O).

Tot zo! :P

edit:

Ik ben eruit! MBM 5 geeft nu wel betrouwbare waarden aan: 40°C idle, 45°C stressed. Bedankt voor de opheldering!

Toch heb ik nog een vraagje: hoe kan het dat er bij mij maar 5°C verschil zit tussen idle en stressed, terwijl ik bij anderen soms wel 20°C verschil zie? Ook voordat ik de koeler heb verbouwd had ik een verschil van 15°C. Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? :? Bedankt! :)

Pagina: 1