Toon posts:

Potmeters Enermax ventilators vervangen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 3 x 80 mm en 3 x 120 mm Enermax fans, deze fans hebben zo'n klein potmetertje zoals jullie weten. Deze potmeters wil ik gaan vervangen voor mooie potmeters met metalen draaiknop, en deze wil ik in een 5 1/4 bay plaatsen.

Ik wil het alsvolgt maken.
1 potmeter - Voor 1 x 80 mm in de voeding.
1 potmeter - Voor 2 x 80 mm als HD koeling
1 potmeter - Voor 1 x 120 mm voor goede airflow
1 potmeter - Voor 2 x 120 mm voor Black Ice 2 Radiator

Totaal wil ik dus 4 potmeters gaan gebruiken, ook wil ik er een 3 mm blauw ledje bij gaan zetten. Wanneer ik de fans harder laat draaien moet het ledje feller gaan branden als dat kan.
De leds wil ik in een vercroomde Led fitting gaan zetten.

Wat voor potmeters moet ik gaan gebruiken voor deze fans, en het is toch wel mogelijk om 2 x 120 mm fans op 1 potmeter aan te sluiten, het zijn immers Enermax ventilators!

Ergens anders op GoT heb ik wel gelezen dat iemand 22 Kohm potmeters heeft gebruikt voor zijn 80 mm. Hij had maar 1 fan op de potmeter.

Bij Conrad zie ik gewone zwarte draaipotmeters CIP 162 leverbaar in waarde lin en log. Wat is het verschil in LIN en LOG?
* Nom. weerstandswaarden 100 ohm tot 4,7 Mohm
* Nom. belastbaarheid 0,25 W
0,25 W is zeer weinig, maar wat maakt dit uit!
Deze potmeters zijn immers maar € 1,30 en niet duur.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Over dat lin en log: dat houdt in lineair of logaritmisch...
Bij een lineaire loopt de weerstand in een rechte lijn op, bij een logaritmische wordt het een kromme lijn (is voor volumeknoppen, omdat geluidssterkte niet lineair verloopt ofzo :?)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Dus de LIN potmeters zijn hier wel voor geschikt.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 22:23

Sick Nick

Drop the top!

Je hebt voor die 80mm fans toch echt wel 20 KOhm potmeters nodig. Aantal watt boeit niet omdat er toch geen stroom overloopt maar er puur de weerstand mee wordt geregeld.

Heb zelf 4 van die fans met leuke potmeters aan de voorkant in een baybus :P (ben die 'gast' met de 22 KOhm potmeters)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, "sick nick" ben jij dan de enige op GoT die Enermax fans heeft en die ze in een 5 1/4 bay heeft gestopt.

Ik dacht al dat het niet uitmaakte hoeveel stroom er doorheen liep, ik kan dus gewoon proberen de 2 x 120 mm fans te voorzien van een 22 Kohm potmeter. De potmeters van de 120 mm zien er exact hetzelfde uit als de 80 mm, maar dat hoeft dus niks te zeggen.
Er staat ook geen enkele info op de potmeter van enermax, ik heb er ook al 1 open gehaald om te kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dus mijn Enermax ventilators aangesloten op de potmeters, ik heb hiervoor 4 potmeters van 22 Kohm gebruikt.

De 120 mm fans heb ik ook nog voorzien van een knopje om hem op 12/7 volt te laten draaien, op 7 V zijn ze namelijk geheel stil.

Eigenlijk werken de ventilators wel alleen heb ik nog het probleem dat wanneer ik de 80 mm ventilators dim dat mijn PC uitgaat door kortsluiting of dergelijk. Dit gebeurd als ik de potmeters meer dan +- 50% terugdraai.

Wie weet hoe dit kan, zelf heb ik geen idee. Het gebeurt namelijk niet bij de 120 mm fans.

Hier een plaatje van mijn baybus, ik zal nog maar niet mijn gehele casemod laten zien. Dat blijft een verrassing.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1083787498

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Ziet er nice uit :9

maar even je probleem, klinkt alsof er ergens een draadje van het stroom los zit ofzo of een kapote regulator in de fan zelf. Heb je al geprobeerd die 120mm fans aan die potmeter te handen? Als het dan niet gebeurt denk ik dat het probleem in de fan zelf zit.

Verwijderd

Topicstarter
Die 120 mm fans zitten keurig werkend aan de potmeter, ze werken geheel naar behoren.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Da's mooi, als je diezelfde 120mm fans nu eens aan de potmeter hangt waarbij de boel flipt en kijken of het dan werkt. Reboot ie dan niet, dan zit het denk ik in de 80mm fans ;(

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb hier nog een reservepotmeter liggen die heb ik er ook al opgezet. Dat ging wel goed.

Ik heb het ook bij de andere 2 potmeters dus de 2 x 80 en de 1 x 80, in beide gevallen valt de voeding uit!

Ik ga morgen wel even proberen om de originele potmeter er op te plaatsen, kijken of dat verschil maakt!

Verwijderd

Topicstarter
Hier heb ik nog even een duidelijke foto van mijn potmeter.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1508951808

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin het idee te krijgen dat de potmeters die ik gebruik voor mijn 80 mm fans niet goed zijn. Wanneer ik de potmeters voluit zet dan draaien de ventilators op maximale snelheid, wanneer ik ze een heel klein stukje terugdraai dan draaien de fans direct heel zachtjes en wanneer ik hem voor meer dan 1/2 tot 3/4 terugdraait vliegt de voeding uit.

Het maakt dus verder weinig uit of ik de potmeter een kwart slag terugdraai of voor de helft.

Volgens mij zijn mijn 22 K potmeters niet echt geschikt ofzo.

Hier nog wat plaatjes van mijn oude potmeters (std enermax)
Het enige wat er opstaat is: 2u

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1833368269
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2792032152

Verwijderd

Lange slag potmeters gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/429/M1/429252M1.JPG

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op maandag 08 april 2002 20:56 schreef freezy17 het volgende:
Ik heb nu dus mijn Enermax ventilators aangesloten op de potmeters, ik heb hiervoor 4 potmeters van 22 Kohm gebruikt.

De 120 mm fans heb ik ook nog voorzien van een knopje om hem op 12/7 volt te laten draaien, op 7 V zijn ze namelijk geheel stil.

Eigenlijk werken de ventilators wel alleen heb ik nog het probleem dat wanneer ik de 80 mm ventilators dim dat mijn PC uitgaat door kortsluiting of dergelijk. Dit gebeurd als ik de potmeters meer dan +- 50% terugdraai.

Wie weet hoe dit kan, zelf heb ik geen idee. Het gebeurt namelijk niet bij de 120 mm fans.

Hier een plaatje van mijn baybus, ik zal nog maar niet mijn gehele casemod laten zien. Dat blijft een verrassing.

[afbeelding]
dan kijk ik wel op je site hihihi :Y)

• Peter Power
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb 3 Enermax 80mm fan's besteld en ben dit ook van plan om te doen.

Ik moet nog kijken hoe ik het ga aanpakken (als de fan's er zijn), maar dan post ik het hier wel :)

irc.tweakers.net #php - Het channel voor de echte PHP-ers!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 april 2002 20:14 schreef _ferry_ het volgende:

[..]

dan kijk ik wel op je site hihihi :Y)
Dat is mijn oude casemod, die bestaat niet meer!

Ok, en wat is nu helemaal het verschil tussen die Lange slag potmeters van jou en mijn potmeters. De standaard potmeters werken ook, deze potmeters zijn ook zo simpel als maar kan.

Verwijderd

heej freezy ik heb 2 tips

1. 0,25 watt is veels te weinig dan gaan je potmeters veel te warm worden en smelten. dus even uitreken hoeveel watt je nodig hebt.

2. en tip 2 zaag de stokjes van die potmeters af koop een paar knopjes en schroef die er op dat ziet er gelijk veel stoerder uit!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op dinsdag 09 april 2002 22:44 schreef Boolio_Eglesias het volgende:

1. 0,25 watt is veels te weinig dan gaan je potmeters veel te warm worden en smelten. dus even uitreken hoeveel watt je nodig hebt.

2. en tip 2 zaag de stokjes van die potmeters af koop een paar knopjes en schroef die er op dat ziet er gelijk veel stoerder uit!
En wel alu knopjes en niet van die zwarte plastic dingen want dan ben je nog nix opgeschoten!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 april 2002 22:44 schreef Boolio_Eglesias het volgende:

Dit zijn dingen die ik al weet.

1. Ik heb ENERMAX ventilators, deze zijn wel al zo gemaakt dat de potmeters niet worden belast. "Sick Nick" heeft deze ventilators dus ook, hij heeft de spanning gemeten en er staat vrijwel geen spanning op 0,1 W ofzo.
De standaard potmeters van Enermax zijn trouwens ook super klein en als ik die zie dan kun je die ook niet met meer belasten dan o,1 W.

2. Ik heb bij Conrad tegelijk van die metalen knoppen besteld samen met de potmeters, alleen waren die niet op voorraad. Die potmeters worden dus nageleverd, en pas dan zaag ik een stuk van de potmeters af. Omdat ik nu niet exact weet hoeveel ik er af moet halen.

Ik zal ook ff een pic van de knoppen plaatsen:
Conrad mag ook wel eens opschieten met leveren, het heeft nu al 3 a 4 weken geduurd.

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/715/G1/715271G1.JPG

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 22:39 schreef freezy17 het volgende:

[..]

Ok, en wat is nu helemaal het verschil tussen die Lange slag potmeters van jou en mijn potmeters. De standaard potmeters werken ook, deze potmeters zijn ook zo simpel als maar kan.
Standaard potmeters hebben 1 slag. (van min naar max)
Lange slag is 10x zo nauwkeurig.
En dat is wel zo fijn, als je het maximale effect wil bereiken.
In mijn geval is dat optimale koeling tegen zo weinig mogelijk lawaai.
Je komt er dan al snel achter dat een fan op 3000 rpm
weinig meer efficiënt is dan dezelfde fan op 1500 rpm.
Het is zelfs zo dat je met (bijvoorbeeld) 1100 rpm een optimale koeling kunt verkrijgen,
terwijl je met 1200 rpm geen enkele vooruitgang boekt.
Ja, je flow is verziekt en je hebt meer lawaai...

Probeer dat maar eens te doen met een gewone potmeter. :)

Verwijderd

Topicstarter
Met mijn potmeters kun je een draaibeweging maken van maximaal 360 graden ongeveer, en met die potmeters van jou kun je dus meerdere ronden draaien. Je kunt ze gewoon veel precieser instellen.

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 12:57 schreef freezy17 het volgende:
Met mijn potmeters kun je een draaibeweging maken van maximaal 360 graden ongeveer, en met die potmeters van jou kun je dus meerdere ronden draaien. Je kunt ze gewoon veel precieser instellen.
Yep, en juist dat precieze heb je nodig als je resultaat wilt boeken.
Optimale koeling valt of staat namelijk met een exact afgemeten flow.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, als ik dat dus zou willen moet ik weer nieuwe potmeters kopen. Ik twijfel er alleen een beetje aan of ik die potmeters wel kan halen bij de lokale electonicaboer.

Verwijderd

Topicstarter
Nog 2 Enermax fan problemen

Nog steeds met dezelfde potmeters

Probleem 1 = 2 x 80 mm

Deze potmeter wil de ventilatoren niet dimmen, de potmeters kun je ca 270 graden draaien. Pas tot ongeveer 180 tot 200 graden gebeurd er niks en blijft de ventilator gewoon op minimale snelheid draaien. Wanneer ik de potmeter nog net even ietsje verder draai begint de ventilator opeens snel te draaien. Hierdoor kan ik deze 2 ventilatoren niet echt traploos regelen.
Dit zelfde probleem heb ik ook met de standaard potmeter op 2 ventilators.
Of moet ik hier nu een 44 Kohm potmeter voor gebruiken ivm met 2 ventilators, was bij 120 mm ook niet zo!

Probleem 2 = 1 x 80 mm in de voeding

De ventilator in de Aopen voeding heb ik ook vervangen voor een Enermax ventilator, deze ventilator word goed gedimd door de 22 Kohm potmers. Enkel kan ik deze ventilators ook niet goed dimmen, wanneer ik deze potmers namelijk terug draai dan valt de voeding uit. Deze potmeter kan ik nu dus ook niet gebruiken.
Deze ventilator heb ik aangesloten op dezelfde kabels binnen in de voeding waar ook de oude ventilator op aangesloten zat. Of zou dit een probleem kunnen wezen?

Ik weet nu dus niet wat ik moet doen om de potmeters goed werkend te krijgen, eigenlijk denk ik ook niet dat die precisiepotmeters dit probleem kunnen oplossen.

Alle 120 mm ventilators weken zeer goed, deze kan ik goed dimmen tot een onhoorbaar geluidsniveau!

Verwijderd

Zeker weten dat het werkt met die precisie potmeters.
Ik heb ze er niet voor niets in zitten. :9

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bdv/4x.jpg

Bedenk wel dat ik voor iedere fan een eigen potmeter heb,
omdat ik bijvoorbaat al een negatief effect wilde uitsluiten.
2 fans die synchroon draaien gaan namelijk vrolijk rondzingen,
en daar zit ik dus echt niet op te wachten.

Over je AOPEN voeding even het volgende:
sluit de fan maar gewoon aan op een molex of andere domme spanningsbron.
Krijg je trouwens geen last van warmte-ophoping in je psu doos?
Want die zijn nou niet echt wat je noemt ahhhhhh open.
De onderzijde heeft een paar gleufjes, en de achterzijde nog minder.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 17:45 schreef newcleus het volgende:
Zeker weten dat het werkt met die precisie potmeters.
Ik heb ze er niet voor niets in zitten. :9

[afbeelding]

Bedenk wel dat ik voor iedere fan een eigen potmeter heb,
omdat ik bijvoorbaat al een negatief effect wilde uitsluiten.
2 fans die synchroon draaien gaan namelijk vrolijk rondzingen,
en daar zit ik dus echt niet op te wachten.

Over je AOPEN voeding even het volgende:
sluit de fan maar gewoon aan op een molex of andere domme spanningsbron.
Krijg je trouwens geen last van warmte-ophoping in je psu doos?
Want die zijn nou niet echt wat je noemt ahhhhhh open.
De onderzijde heeft een paar gleufjes, en de achterzijde nog minder.
Waar kan ik die precisiepotmers weghalen, eigenlijk wil ik dus niet nu ineens 1 potmeter per fan doen, dan moet ik ook weer een spuitbus gaan kopen om mijn laatste 5 1/4 houder te spuiten, heb ik eigenlijk geen zin in.

Ik zou trouwens niet weten waarom er hitte wordt geproduceerd als je de fan gewoon binnenin de voeding aansluit, anderzijds vind ik het ook heel apart dat mijn voeding uitgaat met de potmeter. Ik baal er ook van dat ik daarvoor dan weer mijn voeding uit elkaar moet gaan halen, ik het namelijk mijn voeding en gehele case gemod, en eruit halen gaat niet echt makkelijk. Dan beschadig ik de hoop weer. En geen zin om daar 2 a 3 uur mee bezig te wezen.

Kan ik zulke potmeters bij een normale, electronicaboer weghalen, of moet ik weer perse bij conrad bestellen. Ik heb er nu al 2 x een flutbestelling geplaatst, verzendkosten zijn duur.

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 18:03 schreef freezy17 het volgende:

[..]

Ik zou trouwens niet weten waarom er hitte wordt geproduceerd als je de fan gewoon binnenin de voeding aansluit, anderzijds vind ik het ook heel apart dat mijn voeding uitgaat met de potmeter.
Dat eerste is ook niet het geval.
Ik doelde op het dimmen van de snelheid, waardoor je minder warmte afvoert.
Door dat minder afvoeren zou je psu wel eens uit kunnen gaan. (thermische beveiliging)
Aan de andere kant, het intern aansluiten lijkt mij ook niet wenselijk.
Het zou mij niet verbazen als je psu ging protesteren
als de outtake fan niet het juiste toerental heeft.
Dit, om oververhitting te voorkomen.

Hetzelfde ongemak als dat je regelbare fans op je moederbord aansluit;
bij een te laag toerental gaat de uitlezing over z'n nek.

En een beetje electroboer heeft de juiste potmeters gewoon op voorraad, hoor.
Zo bijzonder zijn ze nou ook weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 19:02 schreef newcleus het volgende:

[..]

Dat eerste is ook niet het geval.
Ik doelde op het dimmen van de snelheid, waardoor je minder warmte afvoert.
Door dat minder afvoeren zou je psu wel eens uit kunnen gaan. (thermische beveiliging)
Aan de andere kant, het intern aansluiten lijkt mij ook niet wenselijk.
Het zou mij niet verbazen als je psu ging protesteren
als de outtake fan niet het juiste toerental heeft.
Dit, om oververhitting te voorkomen.

Hetzelfde ongemak als dat je regelbare fans op je moederbord aansluit;
bij een te laag toerental gaat de uitlezing over z'n nek.

En een beetje electroboer heeft de juiste potmeters gewoon op voorraad, hoor.
Zo bijzonder zijn ze nou ook weer niet.
Het probleem van de voeding is dus eigenlijk een probleem wat in de beveiling zit. Ik heb inderdaad gemerkt dat de lucht dat uit de voeding komt vrij hoog is wanneer de ventilator zacht draait, ik had eerder altijd een 92 mm fan onderaand de Aopen voeding hangen.
De voeding springt trouwens spontaan uit wanneer ik aan de potmeters draai, dus niet na 1 of 2 seconden ofzo want dat zou beteken dat de warmte zich ophoopt.

Ik zal morgen even bij EP Beute langens gaan in Steenwijk, daar verkopen ze meer kleine electronica. Wat ze daar precies verkopen weet ik eigenlijk ook niet. Wat kosten die potmeters ongeveer, ik wil namelijk niet nog een keer € 30,- betalen voor wat potmeters.

Verwijderd

Pin mij er niet op vast, maar ga maar uit van ± 6 € per stuk.
Je hebt dan wel wat goeds in handen; spul waar je echt mee vooruit kunt.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 april 2002 19:41 schreef newcleus het volgende:
Pin mij er niet op vast, maar ga maar uit van ± 6 € per stuk.
Je hebt dan wel wat goeds in handen; spul waar je echt mee vooruit kunt.
Dat vind ik dus wel erg veel geld, dan ga ik dus niet al mijn potmeters vervangen. 6 Euro is wel even 13,20 gulden! ps en dat keer 5 of 6! Vind ik wel erg duur in verhouding met standaard potmeters.
Pagina: 1