Toon posts:

Ervaringen van IBM 120GXP schijfjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om binnekort nieuwe hd te kopen. En ik d8 gelijk al aan een IBM omdat die in alle test et snelste uitkomt. Maar nu las ik op http://www.storagereview.com/
dat er word aangeraden die dingen maar 8 uur per dag aan te zetten en das ze niet bedoeld zijn voor servers.

Heeft iemand al een 120GXP die 24/7 per dag aan staat want
dat is mijn bedoeling. Ik koop er in ieder geval wel gelijk een 3way koelingkje bij.

Ik heb een IBM 80 Gb 7200 Rpm 120 GXP op et oog.

Plz niet gaan zeuren ibm zuigt hoge uitval van 60gxp blablabla.

(ps: ja hij staat al in m'n sig *D )

AlVasT BeDankT

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:15
Ik heb er 1 die 24/7 staat te ratelen en te doen :)

Werkt perfect!!! Nog helemaal nix mee aan de hand gelukkig.. Vreesde er wel een beetje voor, voor de aanschaf. Maar toch de stap genomen en ben blij dat ik die stap heb genomen.

Ut ding is echt bloedje snel :9

Tip: koop die hdd nu maar gewoon 8-)

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 19:27
Op maandag 11 maart 2002 22:02 schreef G4s het volgende:
Ik ben van plan om binnekort nieuwe hd te kopen. En ik d8 gelijk al aan een IBM omdat die in alle test et snelste uitkomt. Maar nu las ik op http://www.storagereview.com/
dat er word aangeraden die dingen maar 8 uur per dag aan te zetten en das ze niet bedoeld zijn voor servers.

Heeft iemand al een 120GXP die 24/7 per dag aan staat want
dat is mijn bedoeling. Ik koop er in ieder geval wel gelijk een 3way koelingkje bij.

Ik heb een IBM 80 Gb 7200 Rpm 120 GXP op et oog.
Nah, wat een bull dat deze schijven niet langer dan 8 uur aan kunnen/mogen staan omdat er anders versneld defects zouden optreden. :r

Het gaat m.i. om de drive temp. Ik ben nou een dagje of 3 continue aan het leechen en m'n PC is niet uitgeweest sindsdien. Omdat ik een RAID0 opstelling heb met 2 stuks 40 Gb diskjes kan ik in Windhoos niet de temp uitlezen. |:(
Daarvoor ben ik zojuist ff in DOS mode opgestart en met de IBM Feature tool m'n temp achterhaald.
Respectievelijk 29 en 30 graden in een omgeving van 20C, wel met actieve bay cooling.

Als jij grotere disks wil kopen lijkt dat me zowieso verstandig. :)

Check da Specz

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Tsja, IBM zegt zelf dat deze drive niet geschikt is voor een server omgeving. Ze noemen 333 uur per maand als 'reliable'.

Zoiets zeggen ze niet voor niets.

Da's verder aan jou om dat te negeren of niet. Ga alleen niet mekkeren als er over een paar maanden een schijf vol met bad sectors in je PC zit. Je had het kunnen weten.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 19:27
Op dinsdag 12 maart 2002 10:03 schreef JumpStart het volgende:
Tsja, IBM zegt zelf dat deze drive niet geschikt is voor een server omgeving. Ze noemen 333 uur per maand als 'reliable'.

Zoiets zeggen ze niet voor niets.

Da's verder aan jou om dat te negeren of niet. Ga alleen niet mekkeren als er over een paar maanden een schijf vol met bad sectors in je PC zit. Je had het kunnen weten.
ja sorry, maar ik weiger te geloven dat IBM schijven op de markt brengt die met actieve koeling niet langer dan 8 uur per dag mogen draaien. Het hele probleem zit 'm in de pixie dust techniek, die wanneer het materiaal warm/heet wordt, schijf/leesproblemen kan veroorzaken.

Maar goed, laat mij maar eigenwijs zijn en bewijzen dat met disks die niet warmer dan 30C worden je het veel langer uithoudt.

Check da Specz

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op dinsdag 12 maart 2002 17:58 schreef DaCootMeister het volgende:

[..]

ja sorry, maar ik weiger te geloven dat IBM schijven op de markt brengt die met actieve koeling niet langer dan 8 uur per dag mogen draaien. Het hele probleem zit 'm in de pixie dust techniek, die wanneer het materiaal warm/heet wordt, schijf/leesproblemen kan veroorzaken.

Maar goed, laat mij maar eigenwijs zijn en bewijzen dat met disks die niet warmer dan 30C worden je het veel langer uithoudt.
Nee, zonder actieve koeling dus. IBM heeft gewoon (nou ja, 'gewoon' ??) de data tè dicht op elkaar willen zetten waardoor er nu problemen ontstaan bij iets meer dan gemiddelde warmte ontwikkeling.

Daarom heeft IBM nu (als in "NU PAS", niet vanaf het begin) de aanbeveling gegeven om deze schijven niet in een server omgeving te gebruiken, en ze dus maar 333 uur/maand 'on power' te hebben.

Jij mag verder kiezen of je vertrouwd op de extra koeling. Ik zou persoonlijk dat denk ik ook wel doen. Als ik nu een ongekoelde GXP schijf zou hebben, dan had ik nu al een coolermaster besteld...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Even een vraagje over de 120gxp, ik heb de 60Gb versie sinds een week em als ik de computer even met rust laat en dan na 10/15 minuten weer aan de gang ga hoor ik de HD opspinnen en dan tik geven. Is dit normaal?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 11:27 schreef D.Patty het volgende:
Even een vraagje over de 120gxp, ik heb de 60Gb versie sinds een week em als ik de computer even met rust laat en dan na 10/15 minuten weer aan de gang ga hoor ik de HD opspinnen en dan tik geven. Is dit normaal?
Als die opspingt maakt die 1 tik dat zal wel horen want ik heb et ook :)

Verwijderd

Dan geeft hij idd 1 tik, zal wel dus normaal zijn...hopelijk.

• gpex
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-04 21:04

gpex

Pex voor intimi

Ik draai hier nu ca. 1 maandje een (web)server met 2 * 120 GB IBM 120GXP schijfjes.
De performance is erg goed. :)

De server staat 24/7 uur per dag aan.

Vooralsnog draait het hier nog steeds perfect.
Als het nog een maandje goed draait, overweeg ik er nog 4 extra aan te schaffen.

Ik heb ruimte nodig... :)

Show me the money.The Pexman always checks twice...
-=System=-

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09-2025
Misschien is de WD een goed alternatief met 8 mb cache?
Die is ook lekker cool.
Pagina: 1