Toon posts:

[Linux] dhcpd.conf vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn machine 3 NIC's zitten.

eth0 intern (static)
eth1 ISDN router (static)
eth2 kabelmodem (dynamic)

Als ik nu m'n dhcp-server wil starten loopt ie te zeuren over:
code:
1
No subnet declaration for eth2 (62.195.xx.xxx).

Nu is het ook helemaal de boedoeling niet dat ie als dhcp-server gaat draaien op m'n kabelmodem (eth2) maar op m'n interne netwerk! (eth0)
In m'n /etc/dhcpd.conf heb ik al netjes gezet dat ie alleen de adressen van 192.168.1.150 tot 200 mag gebruiken. (met subnet 255.255.255.0)
(adressen 108 tot 120 zijn al in gebruik <static!>)
Dus ik alle man-pages en doc's doorgespit.....
code:
1
dhcpd -cf /etc/dhcpd.conf eth0

en dan draait ie.....
Maar nu kan ik natuurlijk /etc/init.d/dhcpd gaan wijzigen, maar ie hier geen nette oplossing voor zodat ik dit in de /etc/dhcpd.conf file aangeef voor welke interface dit moet gebeuren?
En het deel toewijzen van die range (192.168.1.150-200) aan een specifieke interface kan ik nu net niet vinden.
Wie weet raad?

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kun je niet gewoon dhcpd in init.d zo bewerken dat ie ipv dhcpd zonder parameters, de door jouw genoemde parameters gebruikt? Die dingen in init.d zijn (imho) niet heilig... ;)

[update] en volgens hem moet het zelfs zo.

Verwijderd

Het was wel effe makkelijk als je DHCPD.conf effe poste

Verwijderd

Topicstarter
Staat op zich voorlopig ff niks bijzonders in.
Alleen m'n adres-range.
code:
1
2
3
subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {
      range 192.168.1.150 192.168.1.200;
      }

Overige zaken (zoals: option domain-name / domain-name-servers / subnet / routers / etc.) wilde ik eigenlijk pas gaan doen als ik eerst dit 'probleem' heb opgelost.

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 21:07 schreef oudakker het volgende:
code:
1
dhcpd -cf /etc/dhcpd.conf eth0

en dan draait ie.....
Maar nu kan ik natuurlijk /etc/init.d/dhcpd gaan wijzigen, maar ie hier geen nette oplossing voor zodat ik dit in de /etc/dhcpd.conf file aangeef voor welke interface dit moet gebeuren?
En het deel toewijzen van die range (192.168.1.150-200) aan een specifieke interface kan ik nu net niet vinden.
Het toewijzen van ranges aan specifieke interfaces hoeft niet, dat kan hij aan het IP/netmask van de betreffende NIC zien. Er is voor zover ik weet geen andere oplossing dan op de commandline een interface meegeven, ik heb zelfs nog ff 'man dhcpd.conf' gedaan voor je :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 22:55 schreef Grasvezel het volgende:

[..]

Het toewijzen van ranges aan specifieke interfaces hoeft niet, dat kan hij aan het IP/netmask van de betreffende NIC zien.
Waarom zegt ie dan:
code:
1
No subnet declaration for eth2 (62.195.xx.xxx).

met deze config :?
Het is natuurlijk geen onoverkomelijke zaak om de /etc/init.d/dhcpd aan te passen, maar ik was toch zeker wel benieuwd of er geen 'nette' oplossing voor was om dat in je config file op te geven waar dat ook thuis zou moeten horen.
Maar tnkz everbody voor de hulp.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:21
"/etc/init.d/dhcpd" IS de nette oplossing - waarom denk je dat ze die startup scripts hebben uitgevonden?

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 12 maart 2002 15:30 schreef Solarsparc het volgende:
"/etc/init.d/dhcpd" IS de nette oplossing - waarom denk je dat ze die startup scripts hebben uitgevonden?
Je kunt het ook wel onnetjes doen met startup-scripts. Bijv al je iptables regeles opnemen of httpd starten in rc.local.
Evt zou je zelf een apart scriptje kunnen kopieren van init.d/dhcpd, die bewerken en gebruiken... maar daar wordt het nou ook niet veel netter van... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 15:30 schreef Solarsparc het volgende:
Waarom denk je dat ze configuratie files hebben uitgevonden ;)

Maargoed, zo te zien is iedereen het er wel over eens dat je dit niet met de eoa optie in de httpd.conf weggezet kan worden maar dat het dus in de /etc/init.d/httpd gezet moet worden.
Thankz allemaal!
Pagina: 1