Ik heb in mijn machine 3 NIC's zitten.
eth0 intern (static)
eth1 ISDN router (static)
eth2 kabelmodem (dynamic)
Als ik nu m'n dhcp-server wil starten loopt ie te zeuren over:
Nu is het ook helemaal de boedoeling niet dat ie als dhcp-server gaat draaien op m'n kabelmodem (eth2) maar op m'n interne netwerk! (eth0)
In m'n /etc/dhcpd.conf heb ik al netjes gezet dat ie alleen de adressen van 192.168.1.150 tot 200 mag gebruiken. (met subnet 255.255.255.0)
(adressen 108 tot 120 zijn al in gebruik <static!>)
Dus ik alle man-pages en doc's doorgespit.....
en dan draait ie.....
Maar nu kan ik natuurlijk /etc/init.d/dhcpd gaan wijzigen, maar ie hier geen nette oplossing voor zodat ik dit in de /etc/dhcpd.conf file aangeef voor welke interface dit moet gebeuren?
En het deel toewijzen van die range (192.168.1.150-200) aan een specifieke interface kan ik nu net niet vinden.
Wie weet raad?
eth0 intern (static)
eth1 ISDN router (static)
eth2 kabelmodem (dynamic)
Als ik nu m'n dhcp-server wil starten loopt ie te zeuren over:
code:
1
| No subnet declaration for eth2 (62.195.xx.xxx). |
Nu is het ook helemaal de boedoeling niet dat ie als dhcp-server gaat draaien op m'n kabelmodem (eth2) maar op m'n interne netwerk! (eth0)
In m'n /etc/dhcpd.conf heb ik al netjes gezet dat ie alleen de adressen van 192.168.1.150 tot 200 mag gebruiken. (met subnet 255.255.255.0)
(adressen 108 tot 120 zijn al in gebruik <static!>)
Dus ik alle man-pages en doc's doorgespit.....
code:
1
| dhcpd -cf /etc/dhcpd.conf eth0 |
en dan draait ie.....
Maar nu kan ik natuurlijk /etc/init.d/dhcpd gaan wijzigen, maar ie hier geen nette oplossing voor zodat ik dit in de /etc/dhcpd.conf file aangeef voor welke interface dit moet gebeuren?
En het deel toewijzen van die range (192.168.1.150-200) aan een specifieke interface kan ik nu net niet vinden.
Wie weet raad?