[PHP] Archivering zonder database

Pagina: 1
Acties:

• Tom-Eric
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03-2025
Ik ben bezig met een nieuws script, waarin ik graag wil dat na een bepaald aantal posts de rest in een bestandje (archief.htm) verdwijnt, zodat de hoofdpagina sneller is. Ik wil dit doen zonder een database, omdat ik nog aan het leren ben en mijn hele script nu zonder loopt.

Hoe zou ik dit het beste kunnen doen?

i76 | Webdesignersgids | Online Gitaarlessen & Muziekwinkels

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
xml

of bedenk zelf een opslagmethode die beter is (hint)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 21:31

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik denk dat het, voor het leren, beter is om dit juist wel met een database te doen. Dat is een stuk simpeler te leren dan het on the fly aanpassen van html bestanden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• gvtulder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12-2024
Een database lijkt mij inderdaad ook handiger.

Als je toch geen database wilt gebruiken, kun je denk ik beter iedere post in een eigen bestandje opslaan dan allemaal in één grote html. Dan hoef je bij een nieuwe post niet iedere oude post één plaatsje te verlagen en de laatste te verwijderen. Dat is een ingewikkeld gedoe, want je moet dan maar hopen dat de informatie nog precies in de goede volgorde staat.

Bij losse bestanden die je pas bij het opvragen van de pagina samenvoegt, heb je een veel beter overzicht van je posts. Je opent dan slechts de laatste vijf bestanden, waardoor posts uit je html verwijderen niet nodig is.

gvtulder.f2o.org

Verwijderd

Een database bied zoveel mogelijkheden dat het jou zeer veel tijd kost om ze zelf te ontwikkelen aan de hand van andere archiverings methoden.

Je kan ook een combinatie maken, bijvoorbeeld je hebt een script dat om de zoveel tijd een HTML bestand write aan de hand van query's op de database om bijvoorbeeld de snelheid van je site te verhogen.

• martinvw
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:16
Ik ben momenteel ook bezig met een soortemet van gastenboek waar ik een automatisch archief achter wil hangen.
Ik denk er momenteel over om bij een bepaalde grenswaarde bijvoorbeeld de laatste 50 berichten weg te schrijven naar een extern bestand met de zelfde opbouw, zodat ik alleen een paar regels kopieer. Op die grenswaarde test ik (natuurlijk) als er een nieuw bericht gepost wordt.

En vervolgens kan het archief ingelezen worden op dezelfde wijzen als de andere berichten alleen duurt het parsen langer naarmate het aantal berichten toeneemt daarom zou het een id kunnen zijn om het archief bijvoorbeel per 50 berichten in een apart bestand op te slaan.

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
over het aanmaken van files, schrijven erheen, vooraan, achteraan, midden in de file, regel voor regel inlezen en dingen replacen zijn honderden posts te vinden op got/google.

• Tom-Eric
Op maandag 11 maart 2002 22:31 schreef Grum het volgende:
over het aanmaken van files, schrijven erheen, vooraan, achteraan, midden in de file, regel voor regel inlezen en dingen replacen zijn honderden posts te vinden op got/google.
Ik heb toch al een tijdje gezocht met archief als zoekwoord en eigenlijk niks gevonden.

• Tom-Eric
Ik heb er al iets op gevonden, ik heb in het hoofdmenu een functie die alles in news.htm wegschrijft naar archive.htm, het is jammer dat ik daarbij een lege news.htm krijg, maar dan post ik daarna gewoon weer een berichtje.

Verwijderd

Ik werkt voorheen ook alijd met plaintext files, maar daar ben ik allang afgestapt. MySQl is gewoon veer gemakkelijker. Ik zou toch even kijken of je daar neit beter mee kunt gaan werken.
Pagina: 1