[noob] shareware/trial/registry vraag

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Als ik onder windows een shareware programma installeer dan wordt in de registry wat toegevoegd zodat het programma kan zien hoe lang hij al in gebruik is.

Maar linux kent geen registry, dus hoe vindt het daar plaats? Ik neem aan dat het niet in een bestandje zit waar je makkelijk bij kan komen. Anders kan je net zo goed de dir weggooien en opnieuw installeren, en weer 60 dagen trial. Ik vraag me dus af hoe je op linux veilig shareware kan distribueren.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
er bestaat niet echt veel shareware voor linux :)
De meeste software is open source/freeware :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik denk niet dat een programma dat goed kan doen. Als je het als een gewone gebruiker installeert, kan het alleen in de homedirectory van die gebruiker schrijven. En die kan gewoon door de gebruiker leeggemaakt worden om zo eventuele 'klokjes' op te ruimen. Ik heb zelf geen shareware onder GNU/Linux (ben nogal fanatiek free-software, zeg maar :) ), maar ik denk dat de enige mogelijkheid ligt in het zoeken van contact met een internet-database. Al is de kans groot dat mensen ingenieuze constructies verzonnen hebben om toch shareware te kunnen distribueren die maar beperkt blijft werken, ik ken ze in ieder geval niet.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Alarmnummer
En contact opnemen met het internet zou je eventueel kunnen verhelpen door de applicatie geen internet access te geven dmv een firewall. Hmmm... ik vraag me af waarom een bedrijf dan het risico wil lopen? Of zijn alle linux gebruikers een beetje heilig ;)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 11 maart 2002 20:46 schreef Alarmnummer het volgende:
En contact opnemen met het internet zou je eventueel kunnen verhelpen door de applicatie geen internet access te geven dmv een firewall. Hmmm... ik vraag me af waarom een bedrijf dan het risico wil lopen? Of zijn alle linux gebruikers een beetje heilig ;)
Je zou natuurlijk ook een programma alleen kunnen laten starten zodra het via internet toestemming heeft gekregen...
Maar ik denk dat veel shareware-aanbieders het helemaal niet zo erg vinden dat mensen het gebruiken zonder te betalen. Ze maken gewoon een mededeling dat je na x dagen moet gaan betalen, waarna gewone gebruikers gewoon doorwerken en bedrijven de officiële versie kopen. Zie WinZip. Op die manier hebben ze het recht om mensen te laten betalen, maar kan toch iedereen het gebruiken.

* odysseus vraagt zich af welke shareware-software er eigenlijk allemaal voor GNU/Linux is, behalve sommige IDE's...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• sarcast
  • Laatst online: 13:47
hm. misschien is dit ook een van de redene is waar er minder programma's compatible met linux zijn,
of gemaakt worden. (no flame intended)

edit:
voor commerciele doeleinden dan

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op maandag 11 maart 2002 20:53 schreef sarcast het volgende:
hm. misschien is dit ook een van de redene is waar er minder programma's compatible met linux zijn,
of gemaakt worden. (no flame intended)

edit:
voor commerciele doeleinden dan
je hoeft toch geen shareware uit te brengen? Of je doet het zoals Corel deed: oude versie gratis geven: wp8; en Office 2000 lekker betalen.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
VMware werkt met een per email opgestuurde code. Daarin zit een datum verstopt. Je kan niet met een al gebruikt emailadres nogmaals een code aanvragen geloof ik. Ook een redelijk (net zo) dichte methode.

Maar verder, shareware voor linux? linux is shareware :)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op maandag 11 maart 2002 21:08 schreef balk het volgende:
:?
Open Source != Shareware

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• balk
Op maandag 11 maart 2002 21:13 schreef mithalph het volgende:

[..]

:?
Open Source != Shareware
Als je het letterlijk neemt is het de ultieme versie van shareware. De developper deelt zijn code met iedereen op het internet waardoor veel kleine steentjes een groot huis vormen met een solide basis.

Niet als in "na een maandje krijg je reclame maar mag je wel het programma blijven gebruiken" de windows manier.

• blaataaps
  • Niet online
Op maandag 11 maart 2002 21:08 schreef balk het volgende:
VMware werkt met een per email opgestuurde code. Daarin zit een datum verstopt. Je kan niet met een al gebruikt emailadres nogmaals een code aanvragen geloof ik. Ook een redelijk (net zo) dichte methode.

Linux is geen shareware (zoals mijn bovenbuurman al zei), het is ook geen freeware, lees de betreffende licensie maar eens. En ik weet niet precies hoe die code van vmware werkt, maar ik weet wel dat de methode van vmware niet waterdicht is. En dan nog, ik kan op mijn eigen server oneindig veel unieke mailadressen maken, dus daar schieten ze ook weinig mee op.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

VMWare is nou een van de weinige programma's waarvan ik zeg dat je het moet kopen, het is gewoon een must have, zeker als je het dus voor je zelf gebruikt. Ik ben ook geen heilig boontje, maar zie wel in dat dat soort software linux ook commercieel groot kan maken.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• blaataaps
  • Niet online
Ben ik wel een beetje met je eens, maar ik gebruik het niet, dus koop het ook niet. Ik zeg alleen maar dat die beveiliging voor geen meter werkt.

• balk
Op maandag 11 maart 2002 21:29 schreef blaataaps het volgende:

[..]

Linux is geen shareware (zoals mijn bovenbuurman al zei), het is ook geen freeware, lees de betreffende licensie maar eens. En ik weet niet precies hoe die code van vmware werkt, maar ik weet wel dat de methode van vmware niet waterdicht is. En dan nog, ik kan op mijn eigen server oneindig veel unieke mailadressen maken, dus daar schieten ze ook weinig mee op.
wat is jouw definitie van shareware? Mijne is "het vrij te 'verdelen' zijn van een programma (al dan niet met broncode)". Ik heb nooit de GPL gelezen maar weet wel ongeveer waar het allemaal op slaat.

wat VMware betreft: het is net zo waterdicht als die van winzip. Als je wil kan je het oneindig lang blijven gebruiken. Als je het netjes wil doen koop je het :P

• blaataaps
  • Niet online
Dan is jouw definitie fout : )
shareware=deelsoftware. Je mag het gebruiken, maar met een bepaalde beperking, wil je de volledige versie, dan moet je betalen. Wat die beperking is, varieert van nags, tot ontbrekende functionaliteit. Zoek anders eens op google, er zijn wel sites die het verschil haarfijn uit de doeken doen iirc.

• balk
Op maandag 11 maart 2002 21:42 schreef blaataaps het volgende:
Dan is jouw definitie fout : )
shareware=deelsoftware. Je mag het gebruiken, maar met een bepaalde beperking, wil je de volledige versie, dan moet je betalen. Wat die beperking is, varieert van nags, tot ontbrekende functionaliteit. Zoek anders eens op google, er zijn wel sites die het verschil haarfijn uit de doeken doen iirc.
hehe, mijn definitie is anders, niet zo zeer fout. Letterlijk is linux shareware, het anders genruiken van de naam dan de letterlijke betekenis voorschrijft heeft het een andere betekenis gegeven :)

net als in: Wat is R&B? de een zegt: een bepaald soort HipHop derivaat en de ander zegt: de afkorting van de muziek die oa. door de Rolling Stones werd gemaakt in de jaren 60.... ;)

zo, genoeg slap geouwehoer, ik ga een biertje drinken ('t is tenslotte maandag he! :9 )

• blaataaps
  • Niet online
Op maandag 11 maart 2002 21:49 schreef balk het volgende:

[..]

hehe, mijn definitie is anders, niet zo zeer fout. Letterlijk is linux shareware, het anders genruiken van de naam dan de letterlijke betekenis voorschrijft heeft het een andere betekenis gegeven :)
Als je zo begint is het einde zoek. Bij deze ga ik linux zeggen als ik freebsd bedoel, en andersom, ook al gebruikt de rest van de wereld dat anders. Er is een algemeen geldende betekenis van shareware, die net zo letterlijk is als de jouwe, namelijk een /deel/ van de software. De share in shareware, heeft niks met het delen van wat dan ook te maken, dus linux is letterlijk geen shareware.

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
From WordNet (r) 1.6 [wn]:

shareware
     n : software that has been copyrighted but is sold to users with
         permission to copy it and give it to others

From Jargon File (4.2.3, 23 NOV 2000) [jargon]:

shareware /sheir'weir/ n.     A kind of {freeware} (sense 1) for
  which the author requests some payment, usually in the accompanying
  documentation files or in an announcement made by the software itself.
  Such payment may or may not buy additional support or functionality.
  See also {careware}, {charityware}, {crippleware}, {FRS}, {guiltware},
  {postcardware}, and {-ware}; compare {payware}.

En ja, als je het 'share' in shareware letterlijk neemt, dan betekent het iets anders. Maar 'software' is toch ook niet 'zacht'? :P

• blaataaps
  • Niet online
Op maandag 11 maart 2002 21:59 schreef deadinspace het volgende:

Maar 'software' is toch ook niet 'zacht'? :P
kleinzacht ramen tweeduizend!

• Alarmnummer
stelletje zeurkousen ;)

maar bedankt voor de replies.

Verwijderd

Ehrmmmmm... Als je zelf software wil gaan schrijven als 'shareware', pas dan wel op. Als je (delen van) software van anderen gebruikt welke GPL zijn, MOET jouw software dat ook zijn (als ik dat goed begrepen heb tenminste). Anders mag je die andere software niet als basis gebruiken.......

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

En als je shareware schrijft, dan moet je er haast wel zeker van zijn dat er geen BSD/GPL-alternatief is, of dat het toegevoegde waarde heeft. Anders prijs je jezelf zo de markt uit :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Ik heb ooit een keer shareware geinstalleerd (Compupic, ik kende gqview toen nog niet :)), en daar was de 'klok' eruit te halen door idd het pakket elke 15 dagen ff opnieuw te installeren :7
* BezurK prefereert trouwens nog *altijd* open source software, maar bij gebrek aan beter doet men gekke dingen ;)

Rookworst zonder R is ook worst.

Pagina: 1