Toon posts:

Network Collisions???

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben een klein bescheiden netwerkje aan het leggen van een 4 tal pc's + binnenkort servertje erbij (hehe finally) als mijn pc's afstaan geeft degene die op poort 2 van mijn switch zit een network collision aan. Als hij opstaat gaf hij dat eerst ook, maar na wat instellingen te veranderen bleek het in orde te zijn...

iemand een idee,

Tnx for the help,

Big Kahuna, the fearsome hawaïn tribe leader >:)

Verwijderd

Misschien staan je duplex settings verkeerd...

Het beste kan je een beetje rommelen met je setting 10/100Mbit en full/half duplex.

Suc6

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Geeft je hub een collision aan als je pc uit staat? Vreemd..
Welke instelling verander je, zodat het weer werkt?

Lees dit ff a.u.b.: [topic=309815]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
ik heb wat met die full duplex en half duplex aan het spelen geweest... daarna gaf hij geen collisions meer aan..., dus ik dacht, ok bon het is inorde.
Maar NIET dus, als ik alles afzette, buiten mijn switch, (alle pc's shutdown), gaf hij weer network collisions aan, WEIRD NOT? |:(

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:21

Yucko

One clown to rule them all !

Hoe kan er nu een collision optreden als alle pc's uitstaan? Er wordt dan toch nl. geen verkeer gegenereert. :?

Strange shit hiero. Bel Mulder & Scully maar :P

Misschien een gare switch ?

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• blackd
  • Niet online
Op donderdag 14 maart 2002 13:13 schreef JaJoah het volgende:
Hoe kan er nu een collision optreden als alle pc's uitstaan? Er wordt dan toch nl. geen verkeer gegenereert. :?
Sjah met die vraag zat ik dus ook ;)

Maar zet alle netwerkkaarten even op half duplex, en kijk of dat goed werkt. Wat voor netwerkkaarten en switch heb je?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

mischien zit een van je pc' niet op een geaard stopcontact en lopen er kleine stroompjes door je kabels heen. Bij ATX staat er namelijk altijd prik op je bord

Verwijderd

je gebruikt zeker normale cat5e kabels??

keb wel es gehad dat bij shielded cat5 beetje kortsluiting maakte met de aarde van me walloutlet.. zoiets kan het ook zijn. ffies kabels testen of ze wel in orde zijn :D

Suc6

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:21

Yucko

One clown to rule them all !

Op donderdag 14 maart 2002 13:23 schreef TrailBlazer het volgende:
mischien zit een van je pc' niet op een geaard stopcontact en lopen er kleine stroompjes door je kabels heen. Bij ATX staat er namelijk altijd prik op je bord
U've got a point there! :) Ik zie 's nachts als ik in mijn bedje ligt, de ledjes (van mijn netwerkkaarten)op de achterkant van mijn pc's (welke naast de kop zijn kant van mijn bed staan) flikkeren. :P Maar dat verklaart nog altijd niet de collisions want dan zouden toch 2 pc's specifiek met elkaar moeten proberen te communiceren waardoor er een uitgaand pakketje met een inkomend pakketje "collide" ? Misschien is het geen switch maar een switching hub die hij gebruikt. Dan gaat het dus niet specifiek naar een bepaalde poort (traffic dan, he) en kan er idd een collision optreden.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Heb je wake on lan aanstaan?
die zorgt er namelijk ook voor dat het netwerklampje aanblijft als de pc uit staat

Verwijderd

Topicstarter
De switch is juist nieuw, van het merk Level One, mijn netwerkkaartjes zijn 2 realteks, 2 3COM's...

en idd ik hem cat5e kabel liggen, k zal de aansluitingen is nakijken...

Verwijderd

Topicstarter
Hetgeen ik eerst ga doen is vanavond is kijken hoe het exact zit, want momenteel zit ik op mijn werk...

Ik ga die verschillende zaken is ne keer uitproberen en laat ik nog wel iet weten...

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:57

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Hey guys,
Dont worry, Je moet maar eens de defenitie bekijken van wat Ethernet betekent; CSMACD (carrier sense multiple acces with COLLIsion detection) het hele principe van ethernet is hierop gebaseerd! Ik weet niet of je je servertje uitzet (Ik niet i.i.g.) maar je servertje browst door het netwerk om te kijken waar jouw netwerkomgeving uit bestaat... (Multicast!) Als jouw server dan geen pc tegenkomt die antwoord, waar moeten die pakketjes dan heen...(naar de collision led.) Je kan er eigenlijk niet vanuit gaan maar die led met het voorschakelweerstandje wat er bij zit zorgt er wel een beetje voor dat die pakketjes worden geterminate!
Nothing to worry about. Keep going!Plopperdeplop
:P

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:23

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Op vrijdag 15 maart 2002 13:04 schreef Kabouterplop01 het volgende:
Hey guys,
Dont worry, Je moet maar eens de defenitie bekijken van wat Ethernet betekent; CSMACD (carrier sense multiple acces with COLLIsion detection) het hele principe van ethernet is hierop gebaseerd! Ik weet niet of je je servertje uitzet (Ik niet i.i.g.) maar je servertje browst door het netwerk om te kijken waar jouw netwerkomgeving uit bestaat... (Multicast!) Als jouw server dan geen pc tegenkomt die antwoord, waar moeten die pakketjes dan heen...(naar de collision led.)
Wuh? Omdat er geen PC antwoord gaat het collision-LEDje aan op die switch? Ik zou inderdaad de WERKING van CSMA/CD eens ff doornemen, want wat je nu verkondigt is verre van waar. :)

... en oranje! :P

Verwijderd

begin dan eens met het omdraaien van twee kabels op de switch, dan weet je gouw genoeg of het iets met de switch temaken heeft of niet.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het gisteren nog is ff getest, en hier zijn mijn conclusies...

Als ik alle pc's opstart, geen collisions.
Als ik van pc A naar pc B een file doorstuur, geef pc A collisions aan, (A = 10mbit, B = 100mbit).
Als ik alle pc's afzet, geeft pc B collisions aan.
Ook heb ik de kabel van pc B al is verstoken, en het collisins ledje, verplaatst zich mee naar waar ik de kabel verplaatst heb. :?

• kwtemp874
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 21:36
bij mij weten heb je op 2 pc's met een crosslink nog collisions.

Zou me er maar niet al te druk om maken.

Toevallig netbeui ook geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
nope no Netbeui...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op vrijdag 15 maart 2002 18:07 schreef kwtemp het volgende:
bij mij weten heb je op 2 pc's met een crosslink nog collisions.
Dan is er toch echt iets mis. Met een crosslink kun je full duplex werken en met full duplex heb je nooit collisions, omdat het een point to point verbinding is met gescheiden receive en transmit kanalen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op vrijdag 15 maart 2002 18:01 schreef BigKahuna het volgende:
ik heb het gisteren nog is ff getest, en hier zijn mijn conclusies...

Als ik alle pc's opstart, geen collisions.
Als ik van pc A naar pc B een file doorstuur, geef pc A collisions aan, (A = 10mbit, B = 100mbit).
Als ik alle pc's afzet, geeft pc B collisions aan.
Ook heb ik de kabel van pc B al is verstoken, en het collisins ledje, verplaatst zich mee naar waar ik de kabel verplaatst heb. :?
Ik heb 1 collision ledje en 8 partition ledjes. Heb jij per poort een collision ledje?
Ik denk dat of de kabel of de netwerkkaart kapot is.

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 10:40 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

Dan is er toch echt iets mis. Met een crosslink kun je full duplex werken en met full duplex heb je nooit collisions, omdat het een point to point verbinding is met gescheiden receive en transmit kanalen.
dus?
zoals je zelf al zegt KAN je met full duplex werken!!!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Zoals jij het zei leek het alsof je altijd collisions zou kunnen hebben, dus altijd half duplex zou gebruiken.

Maar waarom zou je half duplex gebruiken? Volgens mij heb je trouwens zelfs bij half duplex geen collisions, omdat je nog steeds met gescheiden kanalen werkt. Of wordt bij half-duplex maar een kanaal gebruikt?

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 17:28
Als er een network collision- lampje zit op een switch, ben je dan niet ge****? Immers, alleen een HUB kan een collision geven, een switch nooit.
Quote uit de netwerk FAQ:
Aangezien al deze zaken er voor zorgden dat grote netwerken meer bezig waren met Collisions te genereren dan daadwerkelijk data te versturen, ( :P ) heeft men de Switch ontwikkeld.
De Switch is meer dan een dom apparaat die de data gewoon naar alle poorten kopieert, een Switch gaat namelijk als eerste als hij aangezet wordt, adressen leren. Hij kijkt naar het MAC-adres van het aangesloten apparaat op een bepaalde poort, en slaat dit op in een intern geheugen. (Dat verdwijnt als de Switch uit gaat.)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 19 maart 2002 21:10 schreef Japie_17 het volgende:
Als er een network collision- lampje zit op een switch, ben je dan niet ge****? Immers, alleen een HUB kan een collision geven, een switch nooit.
[..]
Een switch op half duplex kan wel collisions geven hoor.
Als je data langs 2 poorten naar elkaar stuurt.
Maar normaal gebruik je die op full en heb je indd geen collisions.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Op dinsdag 19 maart 2002 21:12 schreef Predator het volgende:

[..]

Je snapt zijn quote niet. :P
Als er een _NETWORK_ collision-LEDje op je switch zit (dus niet per poort, maar gewoon een indicatie dat er ergens op de switch een NETWORK-collision voordoet), dan ben je genaaid. :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb per verbinding een collision ledje...

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:55

Dark

who tweaked the light?

Ik heb hier een edimax switch voor m'n neus staan, daar betekent het collision(1 per verb.) ledje tevens full-duplex. Het brandt dus altijd als het plugje er goed inzit. Ook als de pc's uit staan blijft het col/fdx ledje branden op de aangesloten poorten...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op dinsdag 19 maart 2002 21:12 schreef Predator het volgende:

[..]

Waarom kan een switch in half-duplex mode werken?
En ik snap nog steeds niet waar in half-duplex die collision dan vandaan komt. Als je data naar elkaar stuurt dropt de switch de helft van de packets volgens mij gewoon, aangenomen dat beide dezelfde max bandbreedte hebben en die ook proberen te gebruiken.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 20 maart 2002 11:04 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

Waarom kan een switch in half-duplex mode werken?
En ik snap nog steeds niet waar in half-duplex die collision dan vandaan komt. Als je data naar elkaar stuurt dropt de switch de helft van de packets volgens mij gewoon, aangenomen dat beide dezelfde max bandbreedte hebben en die ook proberen te gebruiken.
Hier komt het vandaan:
vb poort 1 pc1 en poort 2 pc2
PC1 stuurt een ethernet frame naar PC2 en PC2 stuurt tegelijk een frame naar PC1.
Bij full duplex geen probleem bij half wel.
Dan heb je een collision net zoals je de 2 pc's met een cross cable op half duplex zou verbinden.

Collisions zijn eigen aan de logische bus topology van ethernet en omdat ethernet collision detection gebruikt en niet collision avoidance.

Als de switch het packet zou droppen weet de nic zelf niet dat er collision gebeurt is en dat zijn frame de mist ingegaan is.

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Op woensdag 20 maart 2002 11:38 schreef Predator het volgende:

[..]

Hier komt het vandaan:
vb poort 1 pc1 en poort 2 pc2
PC1 stuurt een ethernet frame naar PC2 en PC2 stuurt tegelijk een frame naar PC1.
Bij full duplex geen probleem bij half wel.
Dan heb je een collision net zoals je de 2 pc's met een cross cable op half duplex zou verbinden.
Predator, jammer! :P
Ik heb een tijd met ontzag diverse van je postings gelezen, in de veronderstelling dat je aardig wat netwerkkennis hebt. Helaas houdt dat nu op, gezien het feit wat je nu beweert. ;)

Switches zijn collision-domain scheiders. Indien 2 poorten in een VLAN op éénzelfde switch beide op half-duplex staan, zitten ze toch beiden in een eigen collision-domain. Wat jij dus beweert over een collision op een switch, klopt niet. Deze elementaire kennis wordt je aangesmeerd tijdens een Cisco ICND cursus. :)

Overigens is dit geen personal flame, meer een verbaasde reactie dat dit uit jouw knoppenbord moet komen! (Eigenlijk dus indirect een compliment naar je, maar niet over deze posting) :P

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 20 maart 2002 14:58 schreef iNSaNe-oNe het volgende:

[..]

Ik heb een tijd met ontzag diverse van je postings gelezen, in de veronderstelling dat je aardig wat netwerkkennis hebt. Helaas houdt dat nu op, gezien het feit wat je nu beweert. ;)

Switches zijn collision-domain scheiders. Indien 2 poorten in een VLAN op éénzelfde switch beide op half-duplex staan, zitten ze toch beiden in een eigen collision-domain. Wat jij dus beweert over een collision op een switch, klopt niet. Deze elementaire kennis wordt je aangesmeerd tijdens een Cisco ICND cursus. :)

Overigens is dit geen personal flame, meer een verbaasde reactie dat dit uit jouw knoppenbord moet komen! (Eigenlijk dus indirect een compliment naar je, maar niet over deze posting) :P
Kijk, we zullen er over discussieren:
Switch zijn indd collision domein scheiders en dit altijd.
Ofwel:
Collisions in een domein dat verbonden is op een poort doen zich niet voor op andere domeinen en verstoren hier het netwerk verkeer niet.
Collision Domain (LAN Segment)
A part of a LAN where data transmitted on it is broadcast to all of the devices on that segment but not to devices on another segment. Each segment may contain a single server or workstation, or multiple workstations that are connected to a hub. In the latter case two or more workstations can broadcast messages simultaneously, hence, the messages collide. That segment is a 'collision domain.' (The Ethernet protocol sorts this problem out with random timing rules for each workstation to re-broadcast its message.)
Maar het gaat hier ook niet over collisions in netwerken aan de switch maar over een collision op de bridge verbinding ertussen.

Kijk (half duplex):
poort 1 stuurt naar poort 2 en tegelijk ook omgekeerd.
Wat gaat je switch doen:
Er zijn volgens mij maar 2 mogelijkheden:
A) 1 van de 2 droppen
B) 1 in wacht buffer plaatsen en dan doorsturen

Bij A weet de andere kant niet dat zijn frame verdwenen is.
Met een collision weet ie wel dat zijn packet om zeep is kan ie het opnieuw sturen.
Bij B: niet alle switchen steken het gehele packen in een buffer

Bv Cut-through switches
Cut-through switches read the MAC address as soon as a packet is detected by the switch. After storing the six bytes that make up the address information, they immediately begin sending the packet to the destination node, even as the rest of the packet is coming into the switch.
Dus kan ie het niet in wacht zetten.

• BitProcessor
  • Laatst online: 08-08 23:47

[..]

Nope, toch niet !
Predator GOOOO !
Hij heeft wel degelijk gelijk. Wat jij hierboven zegt van die VLAN's doet totaal niet terzake.
Je hebt gelijk dat switches geen collisions doorgeven op alle poorten (wat een hub wel doet).

Maar als twee nic's op half duplex via eenzelfde switch verbonden zijn, kunnen er wel degelijk collisions optreden. Waarom, gewoon omdat halfduplex gebruikt maakt van CSMA/CD en er daarbij collissions kunnen optreden, die MOETEN kunnen opgemerkt worden door de twee communicerende nics.

Bijkomend voorbeeldje :
code:
1
2
HUB1 ---- SWITCH ---- HUB2
HUB3 -------|

Stel dat een nic die op hub1 zit aan het communiceren is met een nic op hub2 en er treedt ergens een collision op, dan zal die switch dat op de poort van hub1 en 2 doorgeven, wat hij natuurlijk niet doet is het ook doorgeven op de poort waar hub3 op zit. Op die manier krijg je inderdaad verschillende collisiondomeinen.

Switches die vlan-tagging aankunnen zijn nog iets anders. Met VLANning kan je bijvoorbeeld aangeven dat bepaalde poorten op die switch meer bandbreedte moeten krijgen oid...

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• Olaf van der Spek
  • Niet online

[..]

Maar wat is het verschil tussen half- en full-duplex dan?
Bij half-duplex voert een node CS uit, maar met een dedicated link (cross-cable of switch), detecteert die nooit een actieve andere node en kan dus altijd gelijk zenden.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op woensdag 20 maart 2002 15:35 schreef G8KeePeR het volgende:
Je hebt gelijk dat switches geen collisions doorgeven op alle poorten (wat een hub wel doet).

Maar als twee nic's op half duplex via eenzelfde switch verbonden zijn, kunnen er wel degelijk collisions optreden.
Ah, daar wordt half-duplex dus gebruikt.
Stel dat een nic die op hub1 zit aan het communiceren is met een nic op hub2 en er treedt ergens een collision op, dan zal die switch dat op de poort van hub1 en 2 doorgeven, wat hij natuurlijk niet doet is het ook doorgeven op de poort waar hub3 op zit. Op die manier krijg je inderdaad verschillende collisiondomeinen.
Volgens mij geeft die dat alleen door bij een cut-through transactie. Als het een store/forward transactie is hoeft de collision naar hub 2 niet te worden doorgegeven.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op woensdag 20 maart 2002 15:28 schreef Predator het volgende:
Kan wel, bijvoorbeeld als de out-link in gebruik is.

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Op woensdag 20 maart 2002 15:28 schreef Predator het volgende:

[...]
Maar het gaat hier ook niet over collisions in netwerken aan de switch maar over een collision op de bridge verbinding ertussen.

Kijk (half duplex):
poort 1 stuurt naar poort 2 en tegelijk ook omgekeerd.
Wat gaat je switch doen:
Er zijn volgens mij maar 2 mogelijkheden:
A) 1 van de 2 droppen
B) 1 in wacht buffer plaatsen en dan doorsturen

Bij A weet de andere kant niet dat zijn frame verdwenen is.
Met een collision weet ie wel dat zijn packet om zeep is kan ie het opnieuw sturen.
Bij B: niet alle switchen steken het gehele packen in een buffer

Bv Cut-through switches
[..]

Hij zal inderdaad niet het pakket storen in zijn buffer bij Cut-through switching, maar zoals je zelf schrijft: als hij inderdaad de eerste 6 bytes ontvangen heeft zal hij meteen beginnen met forwarden naar de destination port, terwijl hij inderdaad nog bezig is met het ontvangen van de rest van het frame. Indien op de destination port al een carrier aanwezig is (lijn bezet, dus zenden niet mogelijk zonder een collision te genereren), dan genereert de switch op de SOURCE-port (waarop het frame dus binnenkomt) alsnog een error (collision). Dat forceert de zendende partij om alsnog een poging te wagen.

Je hebt dus gelijk, voor het geval dat cut-through switching aan staat op switches, in plaats van store-and-forward of fragment-free. ;)

Zo genoeg gebitw*pt. Zijn we het nu met elkaar eens? ;) ;)

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Op woensdag 20 maart 2002 15:35 schreef G8KeePeR het volgende:

[...]

Maar als twee nic's op half duplex via eenzelfde switch verbonden zijn, kunnen er wel degelijk collisions optreden. Waarom, gewoon omdat halfduplex gebruikt maakt van CSMA/CD en er daarbij collissions kunnen optreden, die MOETEN kunnen opgemerkt worden door de twee communicerende nics.
Nee, tussen de NIC's op de end-hosts en de switch die ertussen zit. :)
Switches die vlan-tagging aankunnen zijn nog iets anders. Met VLANning kan je bijvoorbeeld aangeven dat bepaalde poorten op die switch meer bandbreedte moeten krijgen oid...
Ik had het over end-hosts verbonden aan un-tagged ports op een switch in het zelfde VLAN op die switch. Jij bedoelt trunks of tagged ports tussen switches onderling. Da's weer wat anders. :D

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Op woensdag 20 maart 2002 16:15 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

Maar wat is het verschil tussen half- en full-duplex dan?
Bij half-duplex voert een node CS uit, maar met een dedicated link (cross-cable of switch), detecteert die nooit een actieve andere node en kan dus altijd gelijk zenden.
Half-duplex wordt gebruikt op een shared medium, of point-to-point verbindingen. Hierbij kunnen dus meerdere hosts op een fysieke bus zitten, maar ook tussen end-hosts en switches. Dit kan in principe altijd gebruikt worden (mits alle aangesloten apparatuur dezelfde setting gebruikt, anders duplex-mismatches met ellende van dien).

Full-duplex kan alléén gebruikt worden op point-to-point verbindingen, maar niet op shared mediums (voorbeeld: inderdaad via gewone kabel tussen end-host en switch, cross-cable tussen end-host en end-host, maar niet een kabel tussen end-host en HUB omdat een HUB per definitie half-duplex praat).

Is het duidelijker zo?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Nee. Ik snap nog steeds het verschil tussen half- en full-duplex op een dedicated link niet.

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Op woensdag 20 maart 2002 16:57 schreef OlafvdSpek het volgende:
Nee. Ik snap nog steeds het verschil tussen half- en full-duplex op een dedicated link niet.
Ik begrijp dat je met 'dedicated link' een point-to-point verbinding bedoelt? Ff duidelijk hebben ;)

half-duplex: end-host <--> end-host of switch/hub zouden tegelijkertijd kunnen praten. Collisions zijn dus mogelijk. Er moet dus wel degelijk geluisterd worden of de lijn vrij is.

full-duplex: end-host <--> end-host of switch hebben beiden gescheiden send/receive kanalen, die altijd vrij zijn. Er hoeft dus niet aan CS gedaan te worden, collisions niet mogelijk.

NU duidelijk? *D

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 20 maart 2002 16:30 schreef iNSaNe-oNe het volgende:

[..]

Hij zal inderdaad niet het pakket storen in zijn buffer bij Cut-through switching, maar zoals je zelf schrijft: als hij inderdaad de eerste 6 bytes ontvangen heeft zal hij meteen beginnen met forwarden naar de destination port, terwijl hij inderdaad nog bezig is met het ontvangen van de rest van het frame. Indien op de destination port al een carrier aanwezig is (lijn bezet, dus zenden niet mogelijk zonder een collision te genereren), dan genereert de switch op de SOURCE-port (waarop het frame dus binnenkomt) alsnog een error (collision). Dat forceert de zendende partij om alsnog een poging te wagen.

Je hebt dus gelijk, voor het geval dat cut-through switching aan staat op switches, in plaats van store-and-forward of fragment-free. ;)

Zo genoeg gebitw*pt. Zijn we het nu met elkaar eens? ;) ;)
nog ff :P
Bij fragment free slaat ie enkel de eerste 64bytes op waar het dus weer op hetzelfde als cut-through neerkomt.

Neem dan nu even store en forward aan.
Switch wacht tot lijn vrij is en zend dan het frame naar de andere kant. Echter de andere kant wil nu ook tegelijk zenden.
Ze voeren beide CS uit en lijn is vrij.
Dan sturen ze beide op de lijn.
Lijkt mij toch ook collision te geven dan.
De switch kan het dan later nog ff proberen.
Maar volgens mij heb dan nog steeds een collision gehad. :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op woensdag 20 maart 2002 17:03 schreef iNSaNe-oNe het volgende:

[..]

Ik begrijp dat je met 'dedicated link' een point-to-point verbinding bedoelt? Ff duidelijk hebben ;)
Ja
half-duplex: end-host <--> end-host of switch/hub zouden tegelijkertijd kunnen praten. Collisions zijn dus mogelijk. Er moet dus wel degelijk geluisterd worden of de lijn vrij is.
Hoe zit dat dan in een UTP kabel? Ik dacht dat je daar een ader voor transmit, een voor receive, twee voor aarde en vier ongebruikt had? Hoe wordt dat met half-duplex dan gebruikt?

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Op woensdag 20 maart 2002 17:10 schreef Predator het volgende:

[..]

nog ff :P
Bij fragment free slaat ie enkel de eerste 64bytes op waar het dus weer op hetzelfde als cut-through neerkomt.
Hmm, bijna. Fragment-free staat ook bekend als 'modified cut-through'. Collisions treden voor 99% op in de eerste 64 bytes. Als die eerste 64 bytes goed zijn binnen gekomen kan men er vanuit gaan dat de rest ook goed zal gaan. :)
Neem dan nu even store en forward aan.
Switch wacht tot lijn vrij is en zend dan het frame naar de andere kant. Echter de andere kant wil nu ook tegelijk zenden.
Ze voeren beide CS uit en lijn is vrij.
Dan sturen ze beide op de lijn.
Lijkt mij toch ook collision te geven dan.
De switch kan het dan later nog ff proberen.
Maar volgens mij heb dan nog steeds een collision gehad. :)
Klopt, alleen niet op beide collision-domains, maar slechts op ééntje. De originele zender waarvan het frame dus ontvangen en opgeslagen is op de switch hoeft het niet nogmaals te zenden, dat doet de switch wel voor hem. :)

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Op woensdag 20 maart 2002 17:16 schreef OlafvdSpek het volgende:
[..]

Hoe zit dat dan in een UTP kabel? Ik dacht dat je daar een ader voor transmit, een voor receive, twee voor aarde en vier ongebruikt had? Hoe wordt dat met half-duplex dan gebruikt?
Bij half-duplex kan de NIC slechts één ding tegelijk. OF luisteren (als in: luisteren of de lijn vrij is of frames receiven op de Rx+ en Rx- aders), OF transmitten (als in: op de Tx+ en Tx- aders frames senden), maar niet tegelijk (half <> heel, één van de twee).

Bij full-duplex kan de NIC beide zaken tegelijk. Dit kan dus alléén als er tussen twee componenten gebabbeld word (point-to-point). Gescheiden send- en receivekanalen dus. :) Een derde netwerkcomponent op dezelfde lijn zou deze logica verstoren. Daarom kan full-duplex alleen op point-to-point verbindingen gebruikt worden, op een non-shared medium.

Zo. Wat een verhaal. :P

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 20 maart 2002 17:28 schreef iNSaNe-oNe het volgende:

[..]

Hmm, bijna. Fragment-free staat ook bekend als 'modified cut-through'. Collisions treden voor 99% op in de eerste 64 bytes. Als die eerste 64 bytes goed zijn binnen gekomen kan men er vanuit gaan dat de rest ook goed zal gaan. :)
[..]
Niets bijna. :)
Hij checkt die 64 bytes op fouten bv door een collision.
Maar die collision is reeds gebeurt in het collision domein aan die kant.
Dat is dan een verneukt frame dat hij binnenkrijgt.
Dat is een collions veroorzaakt door een 3de partij.
De verstuurder heeft dit ook gemerkt een stuurt het dan opnieuw.
Daar gaat het hier niet over.
Klopt, alleen niet op beide collision-domains, maar slechts op ééntje. De originele zender waarvan het frame dus ontvangen en opgeslagen is op de switch hoeft het niet nogmaals te zenden,
dat doet de switch wel voor hem. :)
Dat heb ik toch ook nooit beweert :?

Maar nu je er toch over begint:

Nog even terug naar Cut through dan.
Voeg verhaal van store en forward en cut through samen (of fragment-free).
As in:
Collision bij zenden van switch naar andere nic.
Op zelfde manier als ik bij store en forward zei.
Dan heb je daar collision maar de switch heeft het niet in een buffer zitten en dan moet ie aan de andere kant ook collision geven anders is het frame verneukt en heeft de zender het niet opgemerkt.
In principe hoeft ie het niet te doen maar het is beter dat ie het wel doet.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op woensdag 20 maart 2002 17:35 schreef iNSaNe-oNe het volgende:

[..]

Bij half-duplex kan de NIC slechts één ding tegelijk. OF luisteren (als in: luisteren of de lijn vrij is of frames receiven op de Rx+ en Rx- aders), OF transmitten (als in: op de Tx+ en Tx- aders frames senden), maar niet tegelijk (half <> heel, één van de twee).

Bij full-duplex kan de NIC beide zaken tegelijk. Dit kan dus alléén als er tussen twee componenten gebabbeld word (point-to-point). Gescheiden send- en receivekanalen dus. :) Een derde netwerkcomponent op dezelfde lijn zou deze logica verstoren. Daarom kan full-duplex alleen op point-to-point verbindingen gebruikt worden, op een non-shared medium.

Zo. Wat een verhaal. :P
In half-duplex moet de NIC tijdens verzenden ook luisteren om collisions op te merken.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op woensdag 20 maart 2002 17:39 schreef Predator het volgende:
Nog even terug naar Cut through dan.
Voeg verhaal van store en forward en cut through samen (of fragment-free).
As in:
Collision bij zenden van switch naar andere nic.
Op zelfde manier als ik bij store en forward zei.
Dan heb je daar collision maar de switch heeft het niet in een buffer zitten en dan moet ie aan de andere kant ook collision geven anders is het frame verneukt en heeft de zender het niet opgemerkt.
In principe hoeft ie het niet te doen maar het is beter dat ie het wel doet.
Switches die cut-through ondersteunen ondersteunen store/forward toch ook (voor het geval de out-link bezig is)?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 20 maart 2002 17:57 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

Switches die cut-through ondersteunen ondersteunen store/forward toch ook (voor het geval de out-link bezig is)?
In principe niet.
Vaak kunnen ze beide.
Het is niet nodig want het is peer-2-peer.
Als de ene kant bezig is, dan is ie aan het zenden.
Dan is de andere kant aan het ontvangen.
Die gaat dan ook niet beginnen met zenden.

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Op woensdag 20 maart 2002 schreven

- Predator,
- iNSaNe-oNe
en
- OlafvdSpek

een heel verhaal.

[..]
Heren, we snappen het allemaal wel, alleen praten we soms langs elkaar heen heb ik alweer gemerkt (zeker ook door mijn eigen schuld). Interessant is het zeker wel. :P

Alleen, voor de topicstarter levert dit verhaal over forwarding-methodes niet bijzonder veel op.

Vreemd blijft het zeker, BigKahuna. Heb je inmiddels zelf al een verklaring gevonden voor je rare probleem, of leer je ermee leven? Of heb je liever dat we doorbomen over techniekjes? :P

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 20 maart 2002 18:45 schreef iNSaNe-oNe het volgende:

[..]

Heren, we snappen het allemaal wel, alleen praten we soms langs elkaar heen heb ik alweer gemerkt (zeker ook door mijn eigen schuld). Interessant is het zeker wel. :P

Alleen, voor de topicstarter levert dit verhaal over forwarding-methodes niet bijzonder veel op.
Nu geef je wel volledig gelijk ;)

Eens discussiëren vind ik erg leuk maar we moeten indd ooit es gaan stoppen anders zijn we volgende week nog bezig.
Vreemd blijft het zeker, BigKahuna. Heb je inmiddels zelf al een verklaring gevonden voor je rare probleem, of leer je ermee leven? Of heb je liever dat we doorbomen over techniekjes? :P
Volgens mij is the BigKahuna al terug naar Hawai om met halfnaakte meisjes met strooien rokjes te spelen :P

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op woensdag 20 maart 2002 18:08 schreef Predator het volgende:

[..]

In principe niet.
Vaak kunnen ze beide.
Het is niet nodig want het is peer-2-peer.
Als de ene kant bezig is, dan is ie aan het zenden.
Dan is de andere kant aan het ontvangen.
Die gaat dan ook niet beginnen met zenden.
Daar snap ik niks van. Het kan toch heel goed zijn dat twee clients naar een server iets sturen op hetzelfde moment?
En cut-through is toch alleen handig op links met kleine load? Het lijkt me dat store/forward altijd ondersteund wordt, anders krijg je wel erg veel drops/collisions in een druk netwerk.

Je hebt store/forward ook nodig als de port speeds niet hetzelfde zijn.

Verwijderd

Topicstarter
idd, en ik ben juist terug, argh that was nice :9 ...
Nee ff serieus nu, k ben nogal een vrij druk bezet iemand...
k ga al die zaken ne keer uitproberen, vanavond als'k tijd heb, maar anders van't weekend... i'll keep you guys posted... dus eerst volgende antwoord van mij zal pas van't weekend zijn peins ik, mor ik hem echt genen tijd om het vroeger na te kijken...

BTW i like the discussions, daar steekt nog iets van op,... ;)

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 21 maart 2002 12:22 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

Daar snap ik niks van. Het kan toch heel goed zijn dat twee clients naar een server iets sturen op hetzelfde moment?
En cut-through is toch alleen handig op links met kleine load? Het lijkt me dat store/forward altijd ondersteund wordt, anders krijg je wel erg veel drops/collisions in een druk netwerk.

Je hebt store/forward ook nodig als de port speeds niet hetzelfde zijn.
Je hebt ook nog flow control.

Ik ben het even aan het opzoeken:
If a faulty piece of equipment creates a lot of error frames on a network segment, store-and-forward mode is probably the best choice, because buffering the whole frame prior to transmission allows the frame check sequence to be verified, meaning that only good frames will be forwarded. If only a small number of error frames are seen, cut-through forwarding is preferable because of the very low latency. And if many collisions occur on a segment, fragment-free may be the forwarding mode of choice because it will prevent collision fragments from consuming network bandwidth on other segments.
Op veel switches kan je de forward mode instellen.
Manueel. Sommige dus het ook automatisch naar gelang wat het beste op dat moment is.
Ik heb na lang zoeken toch een switch gevonden die geen helemaal ook geen store and forward doet. Maar aangezien je op veel andere het zelf kan instellen is het dus ook geen vereiste.

Maar ik begin nu zelf te twijfelen ook ;(
Aangezien ik gelezen heb dat je met cut through geen gemengde snelheden kunt hebben en terwijl die switch in mijn link toch echt wel duidelijk zegt dat ie enkel fragment free toepast en toch kan 10/100 mengen :?
Fragment free is in principe ook cut through.
Dus dat is tegenstrijdig.

Er is dus errug weining te vinden over de exacte interne werking van een switch online :(

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:56
Jullie 3 zijn sapdrinkenderwijs goed bezig! :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op donderdag 21 maart 2002 19:48 schreef Predator het volgende:
Je hebt ook nog flow control.
Oh ja? Bedoel je TCP flow control of iets anders?
Op veel switches kan je de forward mode instellen.
Manueel. Sommige dus het ook automatisch naar gelang wat het beste op dat moment is.
Ik heb na lang zoeken toch een switch gevonden die geen helemaal ook geen store and forward doet. Maar aangezien je op veel andere het zelf kan instellen is het dus ook geen vereiste.
Zijn ze dat niet gewoon vergeten er bij te zetten?
Maar ik begin nu zelf te twijfelen ook ;(
Aangezien ik gelezen heb dat je met cut through geen gemengde snelheden kunt hebben en terwijl die switch in mijn link toch echt wel duidelijk zegt dat ie enkel fragment free toepast en toch kan 10/100 mengen :?
Fragment free is in principe ook cut through.
Dus dat is tegenstrijdig.

Er is dus errug weining te vinden over de exacte interne werking van een switch online :(
Jammer genoeg wel, daarom zijn we nog steeds aan het discussieren ;->

Wat denk jij dan dat een cut-through switch doet als er twee packets binnenkomen voor dezelfde out-link? Een packet droppen?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 22 maart 2002 16:17 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

Oh ja? Bedoel je TCP flow control of iets anders?
[..]
Nee flow control voor ethernet.
Er bestaat zoals als back pressure wat een fake collision maakt om het netwerk te laten wachten
Maar ook iets al een wait packet oid (ethernet 80xxx dinges)
Zijn ze dat niet gewoon vergeten er bij te zetten?
[..]
Misschien wel maar bij de paar andere switchen die ze hebben staat het wel vermeld.
Jammer genoeg wel, daarom zijn we nog steeds aan het discussieren ;->
indd ;(
Standaard uitleg over switches geen probleem maar als je nu echt even de interne werking in detail wilt opzoeken -> noppes :(
Wat denk jij dan dat een cut-through switch doet als er twee packets binnenkomen voor dezelfde out-link? Een packet droppen?
Volgens mij gaat die switch sequentieel gaan bekijken.
De macs opslaan, eerste opzoeken en link leggen, 2de opzoeken, in gebruik, en dan collision maken op die 2de.

Maar ik ben er hoegenaamd niet zeker van. :)

Ethernet is niet verplicht foutloos te zijn en mag packets kwijtspelen maar dan komt pas later (bv TCP) aan het licht dat er wat verkeerd is.
Vermits TCP met een window werkt moet je dan een hele hoop packets weer vragen.
Het lijkt mij daarom beter om collision te maken ipv te droppen.
Dan stuurt ie het tenminste opnieuw.
Dan zit je wel met een wachttijd maar dan koelt het ook even af.

Het lijkt mij de beste oplossing maar of het ook zo gedaan wordt :?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op vrijdag 22 maart 2002 16:40 schreef Predator het volgende:
Nee flow control voor ethernet.
Er bestaat zoals als back pressure wat een fake collision maakt om het netwerk te laten wachten
Maar ook iets al een wait packet oid (ethernet 80xxx dinges)
Nooit van gehoord. Maar bufferen zou efficienter zijn.
Misschien wel maar bij de paar andere switchen die ze hebben staat het wel vermeld.

Volgens mij gaat die switch sequentieel gaan bekijken.
De macs opslaan, eerste opzoeken en link leggen, 2de opzoeken, in gebruik, en dan collision maken op die 2de.
Dat gebeurd juist parallel en ergens ziet die dat de out-link bezet is. Als het serieel zou gebeuren lijkt het meer op een hub.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 22 maart 2002 17:05 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

Nooit van gehoord. Maar bufferen zou efficienter zijn.
[..]

Dat gebeurd juist parallel en ergens ziet die dat de out-link bezet is. Als het serieel zou gebeuren lijkt het meer op een hub.
Ik zei sequentieel != serieel ;)
Hij kan er meerdere tegelijk doorsturen en zo maar ik denk ie er maar 1 mac tegelijk kan opzoeken (gaat volgens mij wel enorm snel, veel sneller dan de switch de data doorkrijgt).
Dat lijkt mij een andere grote orde in snelheid.

Maar ik zou er mijn kop niet over verwedden.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Sequentieel is volgens mij wel serieel hoor. Alleen had jij het over de vergelijking serieel en ik over het hele packet serieel.

Omdat het opzoeken een adres in een routing table best lang kan duren (vooral in routers) kan elke poort dit zelf doen in sommige switches/routers.

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 22 maart 2002 17:53 schreef OlafvdSpek het volgende:
Sequentieel is volgens mij wel serieel hoor. Alleen had jij het over de vergelijking serieel en ik over het hele packet serieel.

Omdat het opzoeken een adres in een routing table best lang kan duren (vooral in routers) kan elke poort dit zelf doen in sommige switches/routers.
Sequentieel is eigenlijk ook serieel yah ;)
Heb je wel gelijk in.

Routers moeten ook meer vergelijken dan alleen gewoon een 6byte waarde.
Ze moeten nog eens al die netmasks bitewise AND'n en ie moet ze ook allemaal aflopen omdat ie de meest specifieke gevonden heeft.
Een switch moet gewoon een waarde opzoeken als ie em vind mag ie stoppen. Maar het kunnen er indd wel errug veel zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost, juist voor de big LAN party at my place... :9~

Tnx for your support, all

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 02 april 2002 16:23 schreef BigKahuna het volgende:
Het probleem is opgelost, juist voor de big LAN party at my place... :9~