Waarom aluminium?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jodi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 00:15

Jodi

No Matches Found

Topicstarter
Ik zie net bij de TweakShop dat ze een (staat nog geen plaatje geloof ik) alu kast van chieftec hebben. Nou vraag ik me zo af, behalve dat alu er errug :9~ uit ziet, en licht is, zijn er nog meer voordelen? Koeling/warmtegeleiding? Of zo?
Nadeel is natuurlijk de prijs, maar die chieftec is best wel te betalen :)

Normaal doen, daar word je pas echt gek van! :: I reject reality, and substitute my own.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Als je waterkoeling lekt dan roest het niet :+

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Jodi

Jodi

No Matches Found

Topicstarter
Kijk, dat zijn doorslaggevende voordelen :D :z
Is dat het enige?

Normaal doen, daar word je pas echt gek van! :: I reject reality, and substitute my own.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17

joker1977

Tweakert

Aluminium oxideert anders wel...

Ik denk dat er voor aluminium is gekozen omdat het licht is en omdat het een mooi kleurtje heeft.

• Jodi

Jodi

No Matches Found

Topicstarter
AX-01SL-D, aluminium zilver metallic
Waarom spuiten ze hem dan :?

• joker1977
  • Laatst online: 22:17

joker1977

Tweakert

Da's een goede vraag. Ik kan geen enkel argument bedenken om voor Al te kiezen. Althans, niet om er een computerkast van te maken...

Verwijderd

Nou je zegt het zelf al, alu geleid beter warmte dan dat het metaal waar normale kasten van worden gemaakt.

Maar met de hoeveelheid fan's die de gemiddelde tweaker in zijn kast heeft is het aandeel dat de kast uitstraalt natuurlijk heel klein.

Dus gaat het toch vooral om de looks ( vindt zelf het gewicht niet echt boeien )

• NitroX infinity
  • Laatst online: 00:36
aluminium is licht. dat is eigenlijk het enige voordeel wat ik kan bedenken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Aluminium oxideert zeker wel.
als Aluminium oxideert dan krijg je een (als ik me nie vergis) AlO2 laagje, in elk geval Aluminiumoxide laagje.
dit Aluminiumoxide laagje laat in tegenstelling tot ijzeroxide GEEN zuurstof door waardoor het onderliggende Aluminium nie zal roesten.

Waarom alu kasten??
ten eerste goeie vraag.

alu is een metaal, en verzorgt een kooi waar de straling van buitenaf moeilijk in komt en het is licht

Verwijderd

wrom alu? simpel er zijn altijd mensen die wat anders willen en daar dan grof voor betalen. En alu is zachter dus makkelijker om daar mooi gevormde profielen van te maken. Echter denk ook wel dat je een mooie kast van blik kan maken, en het dan mooi spuit.

Verwijderd

De reden dat er aluminium kasten worden gefabriceerd is dat dit erug veeeel voordelen heeft voor de fabrikant.
Aluminium is duur, maar dat betaald de klant wel.
Aluminium is licht, dus de vervoerskosten zijn lager.
Aluminium is zacht, dus het is makkelijker te verwerken.

In de toekomst zou het zeker mogelijk kunnen zijn dat de kast dan als koelelement zal gaan dienen.

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op maandag 11 maart 2002 16:50 schreef Jodi het volgende:
Ik zie net bij de TweakShop dat ze een (staat nog geen plaatje geloof ik)
Hier heb je een plaatje
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakshop.nl/img/case/ax/ax-sld-back.jpg
Op maandag 11 maart 2002 16:56 schreef Jodi het volgende:

[..]

Waarom spuiten ze hem dan :?
Het front is (net zoals bij de andere Chieftec kasten) van plastic. Om geen kleurverschil te krijgen zijn beide in dezelfde kleur gespoten.
De kleur van de kast is gelijk aan de DX-01SL-D.
Overigens zit er bijna altijd een laklaag (meestal blanke lak) over een aluminium kast.
Dit o.a. om vingerafdrukken te voorkomen.
Op maandag 11 maart 2002 17:13 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
aluminium is licht. dat is eigenlijk het enige voordeel wat ik kan bedenken.
Daar zit inderdaad het grote voordeel, scheelt meer dan de helft in het gewicht.
Stalen uitvoering weegt ongeveer 12KG en de aluminium slechts 5,5KG.

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 23:27
Onbewerkt aluminium krijgt veel te snel een lelijke oxidehuid. (witte uitslag)

Bijna alle aluminium, die je ziet is bewerkt. o.a. autovelgen etc. zijn ook bewerkt. (laklaagje)

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 22:48 schreef superjoost het volgende:
Onbewerkt aluminium krijgt veel te snel een lelijke oxidehuid. (witte uitslag)

Bijna alle aluminium, die je ziet is bewerkt. o.a. autovelgen etc. zijn ook bewerkt. (laklaagje)
Dit is niet helemaal waar. De aluminiumsoorten die voor dit soort doeleinden gebruikt worden zijn zgn. aluminiumlegeringen. Deze legiringen zijn corrosie gevoelig. Om dit te voorkomen wordt er een heel dun laagje zuiver aluminium aangebracht (een alclad laag). Daardoor blijft blank gelegeerd aluminium mooi glimmen.

De hoofd legeringsoorten die gebruikt worden zijn koper en zink.
Doordat er dus een edelmetaal (koper) gelegeerd wordt met een niet edelmetaal (alu) krijg je dus een piepklein spanningsverschil in het metaal zelf als het aan vocht wordt blootgesteld (accu effect). Dit zorgt dan voor corrosie.

Als die kast van zuiver aluminium gemaakt zal zij, dan ben je d'r niet blij mee. Hij zou dan zo zacht als boter zijn en er zit dan zo een deuk in.

Je rol aluminiumfolie aan de muur corrodeerd toch ook niet. Dit is namelijk zuiver aluminium.

Peter
Ex vliegtuigplaatwerker

Verwijderd

(Ikke denk het beter te weten....)

Zuiver alu oxideert ook, maar vormt daarbij een niet-luchtdoorlatende laag. Het oxidatie proces stopt dus zodra de buitenste laag aangetast is. Door beschadigingen of poetsen wordt de oxide laag weggehaald en gaat het oxideren weer verder.
Het gelegeerde alu vormt geen luchtdichte laag en blijft dus net als staal rotten. Om dit te voorkomen werd het alu vroeger gecalandeerd: voorzien van een dun laagje zuiver alu, dat wel een luchtdichte laag vormt. Tegenwoordig is het een ander proces, dat platteren heet. De naam zou dan alPlat worden, echter dit 'bekt' niet en wordt daarom niet gebruikt.

Voordeel van plateren tov spuiten is de betere mechanische bescherming van het metaal (het kan beter tegen krassen en stoten).

De reden waarom het alu gelegeerd wordt is om het (veel) sterker te maken dan zuiver alu. Dit geleerde alu wordt dan ook in de lucht- en ruimtevaart gebruikt.

Het is dus een beetje zoals de schrijvers gedeeltelijk voor mij vermeldden.

De reden alu voor de kast te gebruiken zijn zoals eerder vermeld:
- lichter
- weer eens wat anders
- goedkoper in het verwerken en transport

Betere warmte geleiding dan blik is minimaal: dan zou je de kast van koper of zilver moeten maken. Dat maakt de handel echter heel veel duurder en gebeurt daarom niet/nauwlijks.

da-Lynx, superprutser...

Verwijderd

alu is gewoon cool!

wat is nou beter om te zeggen:

"Ik heb een loodzware metalen kast!" |:(
of
"Ik heb een superlichte aluminium kast!" :9~

Hmmz, /me gaat maar zo`n alu kast koopen! :)

Verwijderd

Ik weet niet waar je dit fabeltje vandaan hebt :? , maar aluminium roest en tieft weg waar je bij staat. |:(
Alleen het is geen bruine roest, maar een witte roest
:(
Op maandag 11 maart 2002 16:52 schreef pinockio het volgende:
Als je waterkoeling lekt dan roest het niet :+

Verwijderd

licht, mooi, warmtegeleiding
dat is het denk ik

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 15:06 schreef Brop het volgende:
Ik weet niet waar je dit fabeltje vandaan hebt :? , maar aluminium roest en tieft weg waar je bij staat. |:(
[..]
BROP, lees het verhaal van da-Lynx en mijzelf eens.
Aluminium roest niet. Alleen de buitenste laag oxideerd.
Oxidatie is overigens niet hetzelfde als roest, roest is wel hetzelfde als oxidatie (nadenkertje) :)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op dinsdag 12 maart 2002 15:06 schreef Brop het volgende:
[scheikunde les]
Bavariaboy heeft wel degelijk gelijk hoor. Bij roesten vormt er zich een [metaal]oxide-laag (metaal reageert met zuurstof). IJzeroxide bijvoorbeeld is bruin en laat zuurstof (O2) gewoon door.

Di-Aluminium-tri-oxide laat echter geen zuurstof door. Het bovenste laagje van het aluminium roest en het metaal eronder roest vervolgens niet meer omdat er geen zuurstof meer bij kan.
2 Al(s) + 3 O2 -> (AL)2(O2)3
[/scheikunde les]
Weet je dat ook weer :P.

Verwijderd

voordelen.. het ziet er gewoon super mooi uit.
voor de rest maak het geen niks uit.. gewicht heeft bijna geen invloed omdat het zwarte in je kas de apparatuur is..

KAAS ON AIR}:O

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op maandag 11 maart 2002 22:45 schreef Treb het volgende:

Stalen uitvoering weegt ongeveer 12KG en de aluminium slechts 5,5KG.
ongeveer 12?

hij woog leeg (zonder psu) 16KG bij mij.
met alles erin in totaal 25KG.
Pagina: 1