Schema voor fanbus met 2 polige dual color led

Pagina: 1
Acties:

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-02 16:41

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
n.a.v. een vorige door mij gespostte topic het volgende:

er zijn bij o.a. Display leuke niet al te dure 5mm duo-leds beschikbaar met 2 aansluitingen die goedkoper zijn dan die met 3...

Nu leek 't mij dat de enige manier om deze afhankelijk van of de 5/7v dan wel 12v ingeschakeld is te laten branden dat dat zou kunnen met het volgende schema waarbij ik de weerstanden weggelaten heb...

Afbeeldingslocatie: http://213.46.36.137/led2.jpg

feedback hierop???

Cogito Ergo Credo

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

google, daar zijn "goede" schema'tjes

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Verwijderd

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
ja en nu nog ff relevant commentaar, hoe dacht je dat ik aan 't idee kwam, ja idd van fanbus.com
en ik wil weten hoe ik die tweepoot aansluit, niet hoe ik dat op google kan vinden, post dan liever niet s.v.p. :'(

is er misschien iemand anders met meer elektro vaardigheden dan mij die aan kan geven os mijn schema zal gaan werken???

originele topic was [topic=435968] maar die is of gaat dicht...

Cogito Ergo Credo

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

2 pinnetjes aan LED werkt dus de andere kleur met de stroom de andere kant op, je moet dus beide pinnen schakelen om kortsluiting te voorkomen en daarvoor heb je dus een 3-dubbele (je moet immers 2 pinnen van LED en je fan schakelen) schakelaar nodig, en das lastig

Verwijderd

dit schema zal nie werken, de stroom zal nooit van geel met de klok mee door de led gaan, dus krijg je maar 1 kleur (+ op zwart - op geel)

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 17:59 schreef RoadRunner84 het volgende:
dit schema zal nie werken, de stroom zal nooit van geel met de klok mee door de led gaan, dus krijg je maar 1 kleur (+ op zwart - op geel)
ok, ik zie 't dus die bovenste diode moet omgekeerd worden, werkt 't dan zoals verwacht???

om maakt ie dan kortsluiting?

zo dus : Afbeeldingslocatie: http://213.46.36.137/led3.jpg

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 17:48 schreef Digital-X het volgende:
Check www.fanbus.com *D
FOEI!!!!!:p

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
ik vind 't toch wel jammer maar kom idd tot de conclusie dat de lijnen ten allen tijde botsen.

ik heb echter wel zo'n 2*3 polige schakelaar zoals in de fanbus tekening, zou ik daar iets mee kunnen???

Cogito Ergo Credo

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 09:08

AcouSE

Swedish Chef

Probeer het eens op deze manier. Ik had geen 2polige dual led in m'n progje, dus ik heb re twee getekend, komt op hetzelfde neer:
Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/AcouSE/Schema/dualled.jpg

Hoe ie werkt? Bij de schakelaar in de bovenste stand loopt de stroom van +12 naar +5 door de bovenste led, bij de onderste stand van +5 naar GND.

De fan schakeld tussen +7V en +12V.

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 11:36 schreef AcouSE het volgende:
Probeer het eens op deze manier. Ik had geen 2polige dual led in m'n progje, dus ik heb re twee getekend, komt op hetzelfde neer:
[afbeelding]

Hoe ie werkt? Bij de schakelaar in de bovenste stand loopt de stroom van +12 naar +5 door de bovenste led, bij de onderste stand van +5 naar GND.

ja, dit is dan de enige oplossing, ik koop maar gewoon nieuwe leds... zo'n gedoe met relais kan ik niet echt kwijt in m'n koffertje...

Cogito Ergo Credo

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 08:13
Het kan toch veel makkelijker??? Waarom gebruik je de 12V lijn??? Als je nou een nette spanning tussen 0 en 5 volt gaat zoeken? De 78L02 maakt een nette spanning van 2V. Met een diode tussen de 78L02 en gnd pomp je hem omhoog naar 2,7. Dit zit vrijwel precies tussen 0 en 5 Volt... Je krijgt altijd wel wat variaties in waarden. Dan nemen we als gemiddelde 2,6. Hier gaat 0,7 af van de led (is standaard waarde voor een led. Hoe het met de dual-color leds is weet ik niet). Dan hou je 1,9V over. Een led consumeert doorgaans 20mA. Als voorschakelweerstand nemen we dan dus 1,9 / 0,02 = 95 = ~100 ohm. nu hebben we dus een dual-color led die varieert in kleur afhankelijk van de duty-cycle. op de uitgang kun je dan nog een transistor nemen, welke de 12V aan en uit schakelt. Hier sluit je dan de ventilator op aan. Zo heb je de led en ventilator op 1 uitgang. Ik wil wel een en ander uittekenen, maar niet nu... Zit nl op mijn stage... Zelf ga ik ook zoiets bouwen... Maar dan superveel uitgebreider... Als dat af is, post ik ook wel pics en specs...

edit:

Componenten zijn dus:
1 led driver (die moet je toch hebben om vanuit een uC een led aan te sturen)
1 78L02 spanningsregelaar 2V
1 diode (kan simpel dingetje zijn)
1 weerstand 100ohm (hoeft ook maar 1/8 watt te zijn)
1 dual-color led (0,7V / 20mA, anders klopt de weerstand niet)
1 transistor om de ventilator aan te sturen
waarschijnlijk ook wel een koellichaampje voor de transistor. Nog geen tijd gehad om van alles te testen...

[edit2]
Okay, ik had niet goed gelezen... Jullie willen dat ding standaard op 7 of op 12V kunnen zetten... Mijn schematje is meer als je vanuit een microcontroller een PWM signaal krijgt. Dan kun je de fan traploos instellen, en de led verandert traploos mee van kleur. Jullie idee is om of rood, of groen op te laten lichten.. Dat kwam niet helemaal duidelijk bij mij over... Ik zal jullie niet verder storen... Mijn regeling wordt toch een heel stukkie geavanceerder... ;-)
[/edit2]

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 08:13
Op dinsdag 12 maart 2002 11:36 schreef AcouSE het volgende:
[afbeelding]

Hier heb je 2 verschillende weerstanden nodig voor de 12 - 5 = 7V en de 5 - 0 = 5V.
Waarom zou je de fan schakelen tussen 7 en 12V? Zou een lagere duty dan 60% niet wenselijk zijn??? Ik denk dat als de fan eenmaal draait (gewoon opstarten met de volle 12V) je makkelijk terug kan naar 30 of 40%.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:17

BrZ

Op dinsdag 12 maart 2002 11:44 schreef jopiek het volgende:

[..]

ja, dit is dan de enige oplossing, ik koop maar gewoon nieuwe leds... zo'n gedoe met relais kan ik niet echt kwijt in m'n koffertje...
Waar zie jij een relais? :D
2 weerstanden, je led en een dubbelpolige schakelaar, that's all....

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 14:31 schreef BrZ het volgende:

[..]

Waar zie jij een relais? :D
2 weerstanden, je led en een dubbelpolige schakelaar, that's all....
Uit het tekeningetje S1... of is dat niet zo? Ik zie 't al, verkeerd gekeken (S is uiteraard ook schakelaar zo als 't hoort...)

Cogito Ergo Credo

Pagina: 1