Het kan toch veel makkelijker??? Waarom gebruik je de 12V lijn??? Als je nou een nette spanning tussen 0 en 5 volt gaat zoeken? De 78L02 maakt een nette spanning van 2V. Met een diode tussen de 78L02 en gnd pomp je hem omhoog naar 2,7. Dit zit vrijwel precies tussen 0 en 5 Volt... Je krijgt altijd wel wat variaties in waarden. Dan nemen we als gemiddelde 2,6. Hier gaat 0,7 af van de led (is standaard waarde voor een led. Hoe het met de dual-color leds is weet ik niet). Dan hou je 1,9V over. Een led consumeert doorgaans 20mA. Als voorschakelweerstand nemen we dan dus 1,9 / 0,02 = 95 = ~100 ohm. nu hebben we dus een dual-color led die varieert in kleur afhankelijk van de duty-cycle. op de uitgang kun je dan nog een transistor nemen, welke de 12V aan en uit schakelt. Hier sluit je dan de ventilator op aan. Zo heb je de led en ventilator op 1 uitgang. Ik wil wel een en ander uittekenen, maar niet nu... Zit nl op mijn stage... Zelf ga ik ook zoiets bouwen... Maar dan superveel uitgebreider... Als dat af is, post ik ook wel pics en specs...
edit:
Componenten zijn dus:
1 led driver (die moet je toch hebben om vanuit een uC een led aan te sturen)
1 78L02 spanningsregelaar 2V
1 diode (kan simpel dingetje zijn)
1 weerstand 100ohm (hoeft ook maar 1/8 watt te zijn)
1 dual-color led (0,7V / 20mA, anders klopt de weerstand niet)
1 transistor om de ventilator aan te sturen
waarschijnlijk ook wel een koellichaampje voor de transistor. Nog geen tijd gehad om van alles te testen...
[edit2]
Okay, ik had niet goed gelezen... Jullie willen dat ding standaard op 7 of op 12V kunnen zetten... Mijn schematje is meer als je vanuit een microcontroller een PWM signaal krijgt. Dan kun je de fan traploos instellen, en de led verandert traploos mee van kleur. Jullie idee is om of rood, of groen op te laten lichten.. Dat kwam niet helemaal duidelijk bij mij over... Ik zal jullie niet verder storen... Mijn regeling wordt toch een heel stukkie geavanceerder... ;-)
[/edit2]
Ik zag, ik nam en ik kwam...