Toon posts:

Vraag over SCSI Raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben vanplan om 2 scsi raid controllers van adaptec te kopen incl. 3 schijven (voor een raid5 oplossing) en een externe behuizing voor deze schijven. Nu is mijn vraag,
de ene scsi kaart zit in de ene computer en de andere scsi kaart zit in de andere computer. Als nu computer1 kapot gaat, kan ik dan zomaar de externe behuizing aansluiten op computer2 en werkt dit dan direct, of moet ik dan dus ook weer de array's gaan configureren en raak ik op die manier geen data kwijt?

alvast bedankt :)

Verwijderd

Ik denk dat als je je arry's van te voren hebt geconfigged het wel moet werken.. (ben geen expert :+ )
Maar waarom zou je het zo willen doen!?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 15:22 schreef Flipke het volgende:
Ik denk dat als je je arry's van te voren hebt geconfigged het wel moet werken.. (ben geen expert :+ )
Maar waarom zou je het zo willen doen!?
Omdat als server1 kapotgaat, ik binnen 10 minuten (na omwisselen van de kabels) weer in de lucht ben door server2.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Als het dezelfde controllers zijn zou het gewoon een kwestie van omprikken moeten zijn en draaien maar ja... als het andere controllers zijn, is het een ander verhaal. Daarom zou ik 2 identieke controllers nemen.

Zorg er voor alle zekerheid ook voor dat beide controllers dezelfde BIOS/firmware-versie hebben.

Virussen? Scan ze hier!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:21

Tubby

or not to be

Meestal zul je wel ff de raid config van de schijven moeten importeren in de bios van de 2e kaart.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op maandag 11 maart 2002 15:44 schreef Tubby het volgende:
Meestal zul je wel ff de raid config van de schijven moeten importeren in de bios van de 2e kaart.
Soms, maar bij SCSI-RAID is dat vaak niet eens nodig als alles identiek is.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

ligt eraan wat voor metadata er naar de disken geschreven wordt, maar met scsi neem ik aan dat dat wel gebeurt.
bij ide denk ik niet.

dus denk ik dat het wel werkt ..

ps 10min voor kabeltje omwisselen :+

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

Als de computers identiek zijn moet het niet zo probleem zijn denk ik zo. dus niet 1 pc met een amd cpu en de ander met een Intel etc. Dan gaat die wel op z'n bek.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 16:49 schreef cool0 het volgende:
Als de computers identiek zijn moet het niet zo probleem zijn denk ik zo. dus niet 1 pc met een amd cpu en de ander met een Intel etc. Dan gaat die wel op z'n bek.
Heb je toelichting?

Ik snap jouw antwoord namelijk niet.

Zoals ik het zie zijn er 2 situaties:
a) data-storage in die scsi-kast
b) data-storage+OS in die scsi-kast.

Aangezien het om 3 schijven gaat, het minimum voor raid5,
gaat het om situatie a).

Dat betekent dat het storage-subsysteem gelijk dient te blijven, oftewel de controller dient op beide systemen hetzelfde te zijn zoals anderen eerder zeiden.

De rest mag rustig verschillen.

Mijn mening voor de topic-starter:
aangezien er een situatie is van money-to-burn (blijkbaar uit noodzaak),
gooi een 4e schijf als OS-schijf in die scsi-kast.

Wat je dan met die 3e schijf doet:
twee partities, 1 voor het OS van systeem 1,
1 voor het OS van systeem 2.

Voordat je het systeem online (live, in gebruik) brengt kun je uiteraard ook testen of jouw raid-array behouden blijft als je de scsi-kast op het andere systeem aansluit.

Nadeel van mijn suggestie is dus dat de OS-schijf defect kan raken. Dan heb je nog niks...

systeemspecs mogen dus verschillen, met uitzondering van scsi-controller (dus ook firmware) en aanwezig OS.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:14
Maak van de 2 servers een cluster en sluit ze beiden (gelijktijdig dus) aan op die externe kast.
Ben je gelijk klaar en je hoeft geen kabels om te prikken.

En Raid 5 over 3 schijven? Ben je dan niet beter af met Raid 1? (Mirroring)

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Het zal wel aan mij liggen.. Maar als ik dit zo zie ben ik veel eerder geneigd naar SAN en/of cluster oplossingen te kijken.

Kort door de bocht komt het hierop neer, de servers hebben een Gb NIC waarmee de data met de storage wordt uitgewisseld. Op deze manier kan een ander zo verder pruttelen als de ene plat gaat. Door clustering kun je ook nog eens de taken verdelen over de diverse machines en win je in feite performance. Mocht dan nog eentje plat gaan dan kun je met die ander die overblijft verder.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op maandag 11 maart 2002 21:28 schreef vassago het volgende:
En Raid 5 over 3 schijven? Ben je dan niet beter af met Raid 1? (Mirroring)
Lijkt me niet nee... RAID1 over een oneven aantal schijven is nogal... onnuttig, zeg maar.

Kan je beter RAID5 gebruiken.

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1