DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
ik begrijp je niet? zou je een betere (grotere) uitleg kunnen geven?Op maandag 11 maart 2002 14:56 schreef CyBeRSPiN het volgende:
Etsen: uittekenen met speciale zooi en dan int zuur leggen, baantjes worden dan uitgevreten..
DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
nou niet uitgevreten, maar er komt een laagje opOp maandag 11 maart 2002 14:56 schreef CyBeRSPiN het volgende:
Etsen: uittekenen met speciale zooi en dan int zuur leggen, baantjes worden dan uitgevreten..
Je kunt een computer de opdracht geven om zon plaatje te maken. De computer doet dan een spulletje op de plaatsen waar een baan moet komen en dat leg je in een soort spul en dat spul gaat dan op dat laagje zittenOp maandag 11 maart 2002 14:59 schreef GuuZ14 het volgende:
[..]
ik begrijp je niet? zou je een betere (grotere) uitleg kunnen geven?
ik begreep dat als je zelf de lay-out op een speciaal vel printte en dan ietsOp maandag 11 maart 2002 15:04 schreef YT-Croc het volgende:
[..]
Je kunt een computer de opdracht geven om zon plaatje te maken. De computer doet dan een spulletje op de plaatsen waar een baan moet komen en dat leg je in een soort spul en dat spul gaat dan op dat laagje zitten
Ik dacht dat de plekken waarop je die zooi tekende niet door het zuur werd aangetast en de rest wel..Op maandag 11 maart 2002 15:03 schreef YT-Croc het volgende:
[..]
nou niet uitgevreten, maar er komt een laagje op
Volgens mij heb je dus een printplaat met alleen maar koper op de achterkant, daar teken je dus op met die zooi, al het koper gaat door het zuur weg behalve op plaats waar getekend is.
Er staat me ook ziets bij.. Misschien werkt dat volgens het foto-principe: op de belichte plaatsen vreet het spul weg oid.Op maandag 11 maart 2002 15:05 schreef GuuZ14 het volgende:
[..]
ik begreep dat als je zelf de lay-out op een speciaal vel printte en dan ietsdeed dat het dan ook kon. iemand?
Edit: ja dus..
Dan gooi je het geheel in ontwikkelaar. Deze ontwikkelaar spoelt de belichtte delen weg. Vervoglens fixeer je het geheel, boor je gaatjes en klaar is kees.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Hmmm.... bijna! Je maakt idd een sheet, belicht de fotoprint, ontwikkeld hem. Dan gooi je hem in de ijzer-3-chloride (Fe3Cl) o.i.d. en dan etst alle niet beschermde (dus de belichtte) koper weg.Op maandag 11 maart 2002 15:08 schreef Devil het volgende:
Het gaat eigenlijk net als fotograferen. Op de printjes zit een (UV)lichtgevoelige laag. Je print het printje op een transparant, of je tekent het met de hand. Vervolgens leg je dit transparant op het printplaatje. Nu moet je het een tijdje belichten met UV licht.
Dan gooi je het geheel in ontwikkelaar. Deze ontwikkelaar spoelt de belichtte delen weg. Vervoglens fixeer je het geheel, boor je gaatjes en klaar is kees.
Gaatjes boren en klaar!
tnx, maark vinnum een beetje vaagOp maandag 11 maart 2002 15:07 schreef the12be het volgende:
http://www.circuitsonline.net/info/artikelen/printplaten.php
En is een blacklight niet ook UV ?
Verwijderd
1
2
3
4
5
| Onwikkelaar Euro 1,95 Schaal wit Euro 1,59 IJzerIIICL Euro 1,29 Epoxyprint Euro 1,43 Printlak Euro 7,65 |
Maar deze producten op de site vinden via navigeren lukt me niet echt, dus ik weet niet hoe groot de hoeveelheden zijn, of hoe groot de schalen zijn...
Maar het is wel een indicatie..
Hmm dat klinkt niet duur.Op maandag 11 maart 2002 15:43 schreef DynamiX het volgende:
Hmm, als je op de conrad site kijkt, en bij "direct bestellen" de artikel nummers invult die je op deze site vind, zie je het volgende:
code:
1 2 3 4 5 Onwikkelaar Euro 1,95 Schaal wit Euro 1,59 IJzerIIICL Euro 1,29 Epoxyprint Euro 1,43 Printlak Euro 7,65
Maar deze producten op de site vinden via navigeren lukt me niet echt, dus ik weet niet hoe groot de hoeveelheden zijn, of hoe groot de schalen zijn...
Maar het is wel een indicatie..
Ik heb ook alles van conrad, 250 lamp voor uv licht, belichtings bakje, die je transparant goed op je plaat drukt. bakjes, ets middel, ontwikkelaar/
Ook je transparant moet goed zijn, als de banen niet zwart genoeg zijn zullen er veel gaten in je banen komen waar je niet blij mee bent.
't lijkt goedkoper dan het in werkelijkheid is.
ook zal je vaak meerder plaatjes maken, omdat het niet goed gaat
een schoner internet begint bij jezelf
Verwijderd
Voor een uv-lamp kun je ook een gezichtsbruiner gebruiken van de rommelmarkt a 10 euro..Op maandag 11 maart 2002 16:06 schreef kEUS het volgende:
Wordt wel iets, duurder, je moet namelijk ook nog een lamp hebben om te belichten, ook werkt je ets middel beter bij een hogere temperatuur.
250 voor uv bak!?Op maandag 11 maart 2002 16:06 schreef kEUS het volgende:
[...]
Ik heb ook alles van conrad, 250 lamp voor uv licht, belichtings bakje, die je transparant goed op je plaat drukt. bakjes, ets middel, ontwikkelaar/
[...]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Verwijderd
Je tekent de sporen op de koperlaag van een printplaat (geen fotoprint!).
Je hangt de print aan een touwtje in een plastic bak waarin je etsnootjes hebt opgelost (in lauw water).
Bewegen tot het koper naast de sporen weggeëtst is. Afspoelen, inkt wegvegen met peut, boren, soldeerlak erop (of je moeders haarlak
Zo heb ik complete versterkers kunnen bouwen.
Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.
Ze bieden een gratis versie aan, je kunt dan geen grote pcb's maken, en slechts 2 layers maken (de etslijnen dus).
Dit is ruim voldoende, want multilayers gebruik je eigenlijk nooit als particulier.
En wat dat etsen betreft, d'r zijn hier of anders op www.Circuitsonline.net die wel een pcb-tje voor je kunnen etsen.
And The Only One
buiten dat deze lamp op over spanning werkt is ie duur en gaat maar 10 uur mee dus geen aan rader er zijn kleine belichtings bakken met een uv tl buis welke wel goed zijn.
koop een print waar al reeds een foto laag op zit, zelf aan brengen van deze laag is niet te doen geeft een hoop rommel en moet in een oven worden gedroogt en dan nog is de laag niet overal even dik,dit heeft invloed op de belichtings tijd.
maak een tekening op transparant met symbolen die je bij elke electronica zaak kan kopen deze zijn 100 zwart en laten geen licht door.
hierna lig je het ontwerp op de tl bak en dan je print hier boven op wel eerst zwarte schut vel eraf halen,de duur van de belichting moet je proef ondervindelijk vast stellen met kleine stukjes print,te lang heeft als resultaat dat je banen te dun worden of helemaal verdwijnen.
te kort dan lost niet al je lak op waar het wel zou moeten
bij mij is de bel tijd 6 minuten wel heb ik een bak van 70x70 cm met 4 tl buizen en hierboven een glasplaat.
los de lak op in warm water met een paar gram coustic soda je weet wel die korrels waar je de gootsteen mee kan ontstoppen wees wel voorzichtig want voor je het weet vallen de gaten in je vloer bedekking en ook in je kleding.
lost erst een klein beetje van die korrels op in het water en roer met een oud stukje print plaat totdat de korrels zijn opgelost,probeer hierna of je lak van de print wil.
voeg net zoveel toe totdat in bv 2 minuten alle lak eraf is en je de banen goed zichtbaar in beeld heb en de rest mooi blank koper is,spoel hem hierna af onder lauw warm water.
dan komt het lastigste het etsen dit kan in een glazen bak waarin een verwarming zit van een aquarium met een pomp die zo de vloeistof op 60 graden houd en in beweging.
gebruik 2 liter water en neem witte ets kristallen zodat je nog kan zien tijdens het etsen of je print klaar is,met ijzer chloride zie je helemaal niets dus niet echt handig.
hang je print in deze oplossing totdat alle koper is wegge etst hang je print aan een dun electra draadje en hang hem over de rand met een knijper zadat je draadje niet in je bak duveld.
ik heb dit ets bakje in elkaar laten zetten in een aquarium winkel 30x30x4 cm met als bodem een plaatje glas van 30x15 cm zodat het geheel niet kan omvallen.
gebruik glas van 6 mm dik.
Verwijderd
kun je ook zo'n uitleg geven voor als je zo'n stift gebruikt?Op maandag 11 maart 2002 21:36 schreef monterey het volgende:
zo'n nitraspot lamp is alleen bruikbaar voor kleine printjes tot 10x10 groter is niet echt aan te raden daar deze dan niet het hele opppervlak gelijkmatig kan belichten.
buiten dat deze lamp op over spanning werkt is ie duur en gaat maar 10 uur mee dus geen aan rader er zijn kleine belichtings bakken met een uv tl buis welke wel goed zijn.
koop een print waar al reeds een foto laag op zit, zelf aan brengen van deze laag is niet te doen geeft een hoop rommel en moet in een oven worden gedroogt en dan nog is de laag niet overal even dik,dit heeft invloed op de belichtings tijd.
maak een tekening op transparant met symbolen die je bij elke electronica zaak kan kopen deze zijn 100 zwart en laten geen licht door.
hierna lig je het ontwerp op de tl bak en dan je print hier boven op wel eerst zwarte schut vel eraf halen,de duur van de belichting moet je proef ondervindelijk vast stellen met kleine stukjes print,te lang heeft als resultaat dat je banen te dun worden of helemaal verdwijnen.
te kort dan lost niet al je lak op waar het wel zou moeten
bij mij is de bel tijd 6 minuten wel heb ik een bak van 70x70 cm met 4 tl buizen en hierboven een glasplaat.
los de lak op in warm water met een paar gram coustic soda je weet wel die korrels waar je de gootsteen mee kan ontstoppen wees wel voorzichtig want voor je het weet vallen de gaten in je vloer bedekking en ook in je kleding.
lost erst een klein beetje van die korrels op in het water en roer met een oud stukje print plaat totdat de korrels zijn opgelost,probeer hierna of je lak van de print wil.
voeg net zoveel toe totdat in bv 2 minuten alle lak eraf is en je de banen goed zichtbaar in beeld heb en de rest mooi blank koper is,spoel hem hierna af onder lauw warm water.
dan komt het lastigste het etsen dit kan in een glazen bak waarin een verwarming zit van een aquarium met een pomp die zo de vloeistof op 60 graden houd en in beweging.
gebruik 2 liter water en neem witte ets kristallen zodat je nog kan zien tijdens het etsen of je print klaar is,met ijzer chloride zie je helemaal niets dus niet echt handig.
hang je print in deze oplossing totdat alle koper is wegge etst hang je print aan een dun electra draadje en hang hem over de rand met een knijper zadat je draadje niet in je bak duveld.
ik heb dit ets bakje in elkaar laten zetten in een aquarium winkel 30x30x4 cm met als bodem een plaatje glas van 30x15 cm zodat het geheel niet kan omvallen.
gebruik glas van 6 mm dik.
Dat zijn nogal wat spulletjes..... ofzoOp maandag 11 maart 2002 15:04 schreef YT-Croc het volgende:
[..]
Je kunt een computer de opdracht geven om zon plaatje te maken. De computer doet dan een spulletje op de plaatsen waar een baan moet komen en dat leg je in een soort spul en dat spul gaat dan op dat laagje zitten
http://www.heatseekerz.net/index.php?page=articles&articleid=12
Wat je ook kunt doen is die symbolen rechtstreeks op een koperprint plakken (dus geen fotogevoelige laag). En dan etsen. Heb ik jaren gedaan, ging prima, na het etsen gewoon de plakkertjes er af krabben met een mesje.Op maandag 11 maart 2002 21:36 schreef monterey het volgende:
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
Verwijderd
Die goeie ouwe tijd, dat was funOp dinsdag 12 maart 2002 09:38 schreef koffercomputer het volgende:
[..]
Wat je ook kunt doen is die symbolen rechtstreeks op een koperprint plakken (dus geen fotogevoelige laag). En dan etsen. Heb ik jaren gedaan, ging prima, na het etsen gewoon de plakkertjes er af krabben met een mesje.
Met de computer teken je de layout van de printsporen (de baantjes op de print). Vervolgens werkt het eigenlijk net zoals een overheadprojector, je print die printsporen uit om een speciaal doorzichtig papier wat je vervolgens op een speciaal soor printplaat plakt. Nu wordt dit printje belicht.Op maandag 11 maart 2002 14:55 schreef GuuZ14 het volgende:
je ziet wel vaker dat mannetjes van die eigen HDD VU printplaatjes maken, hoe maak je dat p.plaatje invredesnaam met al die banen erop?
GZ,
GuuZ
Na het belichten kun je zien dat de sporen een geelachtige kleur hebben gekregen. Nu gaat het printje in de ontwikkelaar, hierdoor wordt de print zó behandeld dat hij niet meer gevoelig is voor zonlicht en de sporen worden vastgelegd. Hierna gaat de print in de etsbak. Nu word al het koper wat niet gemarkeerd was (dus alles wat niet geelachtig is) weggevreten. Uiteindelijk houd je een mooi printje over!
Dat is het wel o'n beetje. Het is echter wle moeilijker dan je denkt hoor!
Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features