Toon posts:

Subwoofer aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een jaartje een Energy E:XL-S8 subwoofer ( http://www.energy-speakers.com/source/exl_subs_brochure.pdf ) en ik heb hem op dit moment met een enkele tulpstekker op mijn receiver aangesloten.
Ik ben verder erg tevreden over de sub, maar er zijn meerdere manieren om de sub aan te sluiten...
zo las ik over de "high level" aansluiting. Hoe werkt dat nou? met normale luidsprekerkabels, maar hoe gaat dat?

In de handleiding staat dit:
Aan de achterkant van uw Energy ultralagetoonluidsprekerskast bevindt zich een blok met de benoeming "High Level". Dit blok bevat twee luisprekerterminals. Deze moeten aangesloten worden op de luidsprekerterminals van uw versterker of A/V ontvanger. Elk terminalpaar hebben de kleurencode zwart/rood.

Met dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/martijn_pels/images/HLC.gif

Maar ik kan er dus geen wijs uit worden waar ik dan mijn front luidsprekers in moet steken... doorlussen? dat zou een lekker zooitje worden achter mijn sub...

Kan iemand wat meer info geven over de "High Level" aansluiting?

Verwijderd

High level betekent gewoon hoog vermogen (niets nieuws) en dienen voor de aansluiting als je geen tulp over hebt. Je kan dan de achter kanalen (of de tweede set van je amp) gebruiken om op je sub te prikken. Als het een actieve sub is verlaagt de sub het vermogen weer om het volume ongeveer gelijk te houden, en om oversturen te voorkomen.

Als je een tulp uitgang hebt: gewoon laten zitten.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:34
Op maandag 11 maart 2002 15:35 schreef Speedlaw het volgende:
High level betekent gewoon hoog vermogen (niets nieuws) en dienen voor de aansluiting als je geen tulp over hebt. Je kan dan de achter kanalen (of de tweede set van je amp) gebruiken om op je sub te prikken. Als het een actieve sub is verlaagt de sub het vermogen weer om het volume ongeveer gelijk te houden, en om oversturen te voorkomen.

Als je een tulp uitgang hebt: gewoon laten zitten.
niet de achter kanalen, maar parallel met de voor kanalen lijkt me.

Verwijderd

Waarom parallel? Dan halveert je impedantie toch ook gelijk? Als hij nog wat kanalen over heeft, dan moet het kunnen.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 11 maart 2002 16:01 schreef Speedlaw het volgende:
Waarom parallel? Dan halveert je impedantie toch ook gelijk? Als hij nog wat kanalen over heeft, dan moet het kunnen.
High level ingang heeft zeer hoge impedantie (>1000 ohm) dus effect op totale impedantie is verwaarloosbaar

(imp totaal)^-1 = (imp speakers)^-1 + (imp sub)^-1
stel imp speaker = 8, imp sub = 1000
imp totaal = (1/8 + 1/1000)^-1 = 1000/126 = 7,94

De berekening is wellicht iets te simplistisch

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

O. }:O

Had ik geen idee van, werk alleen met passieve apparaten, vandaar. Dan maakt het niet echt uit eigenlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Maar om het even simpel te houden:
Waar behaal ik de beste resultaten mee? met de "High Level" aansluiting of met een tulpstekkertje naar de sub uitgang op mn receiver...?

Verwijderd

Ik stem voor tulp. Er zit dan geen 'overbodige' versterker tussen te rommelen, en laat je de sub z'n interne versterker gebruiken. Iemand anders een gefundeerde mening?

Verwijderd

Topicstarter
Dat is mijn keus dan ook...
een 100 Watt MOSFET versterker in de sub is beter dan een 2x110 Watt Kenwood receiver denk ik.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

in beide gevallen gebruik je gewoon de versterker van de sub en het maakt in principe ook geen reet uit hoe je het aansluit. Als je het op de versterker aansluit, dan gebruikt de sub amper een beetje vermogen. Je merkt dat als je een versterker hebt die a en b speakers in serie schakelt (sommige ouwe doen dat), dan heb je ineens geen geluid, als je de sub op B aansluit en je die inschakelt. (hadden klanten weleens last van :{).

Alleen bij 5.1 heeft los aansluiten duidelijk de voorkeur omdat je versterker dan los het ".1" kanaal kan aansturen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik ben er denk uit.
Ik laat het zoals het nu is, ik ben tevreden.
Bedankt oor jullie reakties :)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 11 maart 2002 21:51 schreef CS_maDDog het volgende:
Dat is mijn keus dan ook...
een 100 Watt MOSFET versterker in de sub is beter dan een 2x110 Watt Kenwood receiver denk ik.
Ik schat de versterker in mijn actieve sub (Canton AS50) een stuk minder in dan een eindversterker in een gemiddelde goede stereo versterker (zeg van rond de 500 euro). In veel actieve subwoofers worden volgens mij eindversterkers gebruikt met een superhoog rendement (klasse B of wellicht zelfs klasse D). Wat mij bijvoorbeeld opvalt is dat de amp van mijn Canton (250/350 watt continu/muziek) nog niet eens lauw warm wordt na een halve dag spelen.

Veel betere stereo eindversterkers hebben een hoge rust stroom (staan voor de eerste wats min of meer klasse A geschakeld), waardoor een bepaalde irritante vervormingssoort (crossoververvorming, iig bij lage volumes) ontbreekt.

Op zich verder niet zo belangrijk.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Ik gebruik zelf WEL de high level aansluiting, doorgelusd via de 2 voor-speakers.
Het voordeel is dat je toonregeling op je versterker gewoon blijft werken.
Als je de tulp connector gebruikt en je verandert de lage tonen op je versterker, dan hoor je geen verschil.
En je Loudness knop lijkt ook niets te doen.
Kortom, als je meer instel mogelijkheden wilt, kan je die high level input gebruiken.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op dinsdag 12 maart 2002 12:04 schreef cjdijk het volgende:
Ik gebruik zelf WEL de high level aansluiting, doorgelusd via de 2 voor-speakers.
Het voordeel is dat je toonregeling op je versterker gewoon blijft werken.
Als je de tulp connector gebruikt en je verandert de lage tonen op je versterker, dan hoor je geen verschil.
En je Loudness knop lijkt ook niets te doen.
Kortom, als je meer instel mogelijkheden wilt, kan je die high level input gebruiken.
Toonregeling, loudness, ketter heiligschennis!

(grapje :) )

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 12 maart 2002 12:15 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Toonregeling, loudness, ketter heiligschennis!

(grapje :) )
hehehe, in principe niet, maar je moet het gewoon een keer instellen en dan staat het goed :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
aaargh, die loudness knoppen heb ik een hekel aan, die verknoeien je geluid...

Maar nogmaals, ik heb meer vertrouwen in mijn versterker van mijn sub dan mijn receiver.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Even wat recht zetten.
Natuurlijk klink het geluid het beste als je alle toonregelingen in het midden hebt staan,
en het volume op 100db zoals bij een popconcert.
Alleen maak je daar geen vrienden mee. (buren)
Als ik hem op huiskamervolume zet 40db, dan hoor ik helemaal geen bas.
De menselijke oren kunnen die pas waarnemen vanaf 60db.
Bij dat volume overheersen echter de hoge en middentonen.
Met die loudness kan je dat compenseren. (bas+20db)

Overgens als je de high level input gebruikt, wordt dat signaal verzwakt, en alsnog met de versterker in de subwoofer versterkt. (aktief)
Het is dus niet zo dat de versterker van de receiver direct aan de speakers van de subwoofer zit. (passief)

Bij mijn situatie staat de subwoofer op een plek dat ik er niet bijna niet bij kan, bij de knopjes.
Mijn receiver staat binnen handbereik.
Bij het spel MaxPayne bijvoorbeeld zet ik altijd de bas een stuk lager. (loudness uit)
Soms hoor je zijn hartslag vertraagd, dan staat mijn complete bureau te dreunen. (loudness aan)

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Pagina: 1