[XML] element vs attribute

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik zit met de vraag wanneer je een element gaat gebruiken en wanneer een attribute. Ik heb al met de search gekeken maar kon geen geschikte query vinden. Ik heb begrepen dat je eigelijk geen attributen moet gebruiken, maar dan krijg je soms minder leesbare code.

vb:

met elementen (alleen name is attribute)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<recordType name="TPersoon">
    <!--De table waar deze TPersoon door wordt gebackupped-->
    <table>Persoon</table>

<recordField name="sofiNr">
        <basicType>int</basicType>
        <key>true</key>
    </recordField>

<recordField name="voornaam">
        <basicType>string</basicType>
        <key>false</key>
    </recordField>

<recordField name="achternaam">
        <key>false</key>
    </recordField>

<recordField name="woonplaats">
        <key>false</key>
    </recordField>

<recordField name="man">
        <key>false</key>
    </recordField>

</recordType>

met attributen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<recordType name="TPersoon">
    <!--De table waar deze TPersoon door wordt gebackupped-->
    <table>Persoon</table>
    <recordField name="sofiNr" basicType="int" key="true"/>
    <recordField name="voornaam" basicType="string" key="false"/>
    <recordField name="achternaam" basicType="string" key="false"/>
    <recordField name="woonplaats" basicType="string" key="false"/>
    <recordField name="man" basicType="boolean" key="false"/>
</recordType>

Zo gauw je een groot aantal elementen krijgt (en die hebben weer veel elementen) dan krijg je enorm lange lappen met tekst. En de leesbaarheid daarvan is minder omdat je op een oogopslag minder info hebt.

Verwijderd

Ik kan me een topic herinneren van een tijdje geleden waarin mbravenboer verklaart dat hij attributen vies vindt en dat die er ook wel uit gemogen hadden.

Persoonlijk gebruik ik attributen eigenlijk alleen voor dingen als ids e.d. Of bijvoorbeeld als je een element hebt met informatie waar nog even een kanttekening bij geplaatst moet worden (bijv. de alignment van een paragraaf).

De keuze wanneer je attributen gebruikt en wanneer aparte elementen is een alom bekend probleem. Volgens mij zijn er niet echt regels die vertellen wanneer je wat moet gebruiken.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Op maandag 11 maart 2002 14:41 schreef Zef het volgende:
Ik kan me een topic herinneren van een tijdje geleden waarin mbravenboer verklaart dat hij attributen vies vindt en dat die er ook wel uit gemogen hadden.

Persoonlijk gebruik ik attributen eigenlijk alleen voor dingen als ids e.d. Of bijvoorbeeld als je een element hebt met informatie waar nog even een kanttekening bij geplaatst moet worden (bijv. de alignment van een paragraaf).

De keuze wanneer je attributen gebruikt en wanneer aparte elementen is een alom bekend probleem. Volgens mij zijn er niet echt regels die vertellen wanneer je wat moet gebruiken.
De afgelopen tijd heb ik alles een element gemaakt en niet of nauwelijke attributen gebruikt. Het enigste attribute dat ik gebruik is ter identificatie van een element zodat je sneller kan zien wat het is, zoals ik hier heb gedaan voor recordType en name.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:39
(jarig!)
Op maandag 11 maart 2002 14:41 schreef Zef het volgende:
Inderdaad. Hier is dat topic : [topic=357923/1/25]

https://fgheysels.github.io/

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

De regel die ik gebruik is:

Attributen: Attributen beschrijven de inhoud van een element. Ze geven zeg maar een korte meta data, zoals ID. Ze bevatten echter geen gegevens (ja, tuurlijk zijn het ook gegevens, maar je snapt wel wat ik bedoel ;) )

Elementen: Element bevatten de eigenlijke data. Specifieke meta-data e.d. worden door de attributen beschreven.

De opmerking dat attributen vies zijn vind ik wat overdreven. Ik vind het fijn dat ze er zijn, omdat je een gestructureerde en overzichtelijker manier van data-beschrijving kunt maken binnen een XML-bestand :)

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik gebruik vaak attributen wanneer ik vrij zeker van ben dat het XML schema vrij definitief is en de waardes niet uitbreidbaar hoeven te zijn EN het de gebruikersvriendelijkheid ten goede komt.
Ik had laatst een XML bestand dat ook door gebruikers aangepast moest worden, die zag er gewoon zo uit:
code:
1
<field name="book" start="10" end="20" type="varchar(10)"/>

Als je zo 20 velden onder elkaar hebt staan is het veel overzichtelijker dan dat ik overal een element voor zou hebben gebruikt.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 01:34
Even een klein attribuut toevoegen aan dit topic ;) .
Zef: Ik kan me een topic herinneren van een tijdje geleden waarin mbravenboer verklaart dat hij attributen vies vindt en dat die er ook wel uit gemogen hadden.
Kleine toevoeging: ondertussen ondersteunt Stratego ook de attributen uit de ATermen (het 'XML-achtige' model van Stratego). Hierdoor heb je hier nu dus gestructureerde attributen, waar we het in dat topic over hadden...

De hele redenering van wat een attribuut is en wat niet komt zeer uitvoerig in dat topic naar voren :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Pagina: 1