IDE-schijf in SCSI-systeem

Pagina: 1
Acties:

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

Imhotep

The Dark Side

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen of ik nog iets speciaal moet instellen als ik een IDE-schijf in een SCSI-systeem wil zetten?
Mijn IDE-schijf moet als xtra opslag dienen, dus geen systeemschijf.

IDE-Schijf: Seagate barracuda4 60GB
SCSI-mobo: MSI K7T master.
SCSI-Schijf: Seagate cheeta X15 18GB

Systeem is als volgt ingesteld:
Opstarten d.m.v. bootmagic
win2000 C-schijf NTFS
D-schijf NTFS
E-schijf FAT32

Win98 C-schijf Fat32
D(E)-schijf FAT32

Ik wil de IDE-schijf als F instellen.

Still King

Verwijderd

Speciaal instellen? Nee

Gewoon erin bouwen, master/slave goed zetten en kabel aansluiten. Dan kijken of hij goed wordt herkend door het BIOS, en dan zou je in Windows gewoon je drive moeten kunnen accessen.

N.B. Windows NT/2000/XP kun je driveletter zelf toekennen, windows 95/98/ME-branch doet dit zelf, je IDE schijf zal waarschijnlijk dan wel gewoon F worden.

Succes :)

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
volgens mij kan het niet eens als je geen ide bussen hebt op je mobo

wat je wel kan doe is een ide kaartje kopen en daar je hd er aan hangen of gewoon een scsi hd halen :)

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 14:28 schreef miniK0bo het volgende:
volgens mij kan het niet eens als je geen ide bussen hebt op je mobo

wat je wel kan doe is een ide kaartje kopen en daar je hd er aan hangen of gewoon een scsi hd halen :)
Nagenoeg elk mobo heeft IDE channels. Met een SCSI-systeem bedoelt hij waarschijnlijk gewoon dat hij een SCSI kaart met SCSI devices heeft, en daar nu een IDE schijf bij wilt gaan zetten.

Verwijderd

Elk mainbord heeft wel ide poorten hoor dus dat zal het probleem niet zijn..

Voor win98 moet je op de ide schijf wel een extended partitie maken met daat 1 of meer logical disks op.
Geen primary partitie dus.. primary partities willen
meestal vaak vooraan in de driveletters zitten en dan heb
je dus kans dat er het 1 en ander gaat opschuiven en niet meer booten.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

D'r is eigenlijk maar 1 echte zaak dat je in de gaten moet houden.

Zorg ervoor dat SCSI geboot wordt en niet IDE. Meestal kan je dat in de BIOS van je moederbord aangeven. Is dat niet zo, dan moet je de IDE detectie maar uitzetten. Windows herkent die schijf dan toch wel. Alleen voor booten is het een zaak dat de schijf gedetecteerd wordt door de BIOS.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 14:31 schreef CiPHER het volgende:

[..]

Nagenoeg elk mobo heeft IDE channels. Met een SCSI-systeem bedoelt hij waarschijnlijk gewoon dat hij een SCSI kaart met SCSI devices heeft, en daar nu een IDE schijf bij wilt gaan zetten.
Helaas is dat dus NIET waar. Er zijn ook mainboards met uitsluitend SCSI ipv IDE... Misschien zeldzaam, maar ze zijn er wel!!!

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 19:43 schreef RCy2k het volgende:

[..]

Helaas is dat dus NIET waar. Er zijn ook mainboards met uitsluitend SCSI ipv IDE... Misschien zeldzaam, maar ze zijn er wel!!!
Lees toch eens..

Verwijderd

er zijn inderdaad systemen met alleen scsi. ik heb hier een oude compaq prosignia staan, daar zit ook alleen een scsi aansluiting in. ik wil ook wel en ide schijf erinhangen maar das bij compaq schijnbaar erg lastig :+

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 15:44 schreef bluberdeblub het volgende:
er zijn inderdaad systemen met alleen scsi. ik heb hier een oude compaq prosignia staan, daar zit ook alleen een scsi aansluiting in. ik wil ook wel en ide schijf erinhangen maar das bij compaq schijnbaar erg lastig :+
Promise IDE-controllertje inhangen? :+

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
de topicstarter heeft (aldus zijn sig) een MSI K7T Turbo, en die heeft gewoon IDE onboard.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

gewoon disk erbij hangen op ide-controller en in bios bootsequence op scsi eerst zetten

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op woensdag 13 maart 2002 20:03 schreef roys het volgende:
gewoon disk erbij hangen op ide-controller en in bios bootsequence op scsi eerst zetten
beter nog gewoon ide hdd op disabled zetten, en windows (niet het bios) de detectie van de hdd laten doen

zo MOET ik het ook doen, de pc wil perse van ide booten als ie een ide schijf ziet...(op deze manier kun je dus wel van scsi booten (bios ziet geen ide disk) terwijl windows WEL de ide disk ziet..

A wise man's life is based around fuck you

• P5ycho
  • Laatst online: 16:33
wat doet iedereen moeilijk? je zegt gewoon in bios als bootvolgorde SCSI als eerste, dan ben je gewoon klaar. simpel. IDE schijf ernaast ahngen, formatteren in disk management van win2k, klaar! zelfs de driveletter kun je zo aangeven. ookal is het een primaire partitie, dan nog gaat win2k niet zeiken.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

met een compaq prosignia werkt dat bijvoorbeeld al niet Psycho..

• P5ycho
  • Laatst online: 16:33
Op donderdag 14 maart 2002 11:34 schreef Deleon het volgende:
met een compaq prosignia werkt dat bijvoorbeeld al niet Psycho..
Op maandag 11 maart 2002 14:02 schreef Imhotep het volgende:
SCSI-mobo: MSI K7T master.
Dat maakt die compaq prosignia toch compleet niet relevant?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:02
Op dinsdag 12 maart 2002 19:43 schreef RCy2k het volgende:

[..]

Zelfs mijn Digital Prioris XL server heeft 1 IDE controller. De opvolger van dat ding met Pentium II of Pro (afhankelijk van CPU kaart) heeft echter geen IDE controlleraansluitingen, terwijl die wel in de gebruikte i440FX chipset zit gebouwd.
Tis maar net waar de fabrikant belang bij heeft dus.
Pagina: 1