• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

Topicstarter
Wat ik wil vragen is niet echt op een discusie gericht.
Ik heb lopen nadenken over hoe de krachtlijnen van een spherische magneet die hol van binnen is eruit zien/lopen.
Omdat het heel moeilijk is zo'n dergelijke magneet te maken heb ik het dus moeten uitdenken op papier. En ik heb overigens het bedrijf gebeld waar ik al eerder magneten heb laten maken (Neobidium magneten, ook wel Neoflux genoemd) en die schenen nooit zoites gemaakt te hebben.
Ik weet niet of zoiets al eerder geprobeerd is en daarom dus min vraag,

Heeft iemand enig idee of er al eerder na zo iets is gekeken??

8 )

Verwijderd

Ja, dat hebben wij nou eenmaal bij natuurkunde, is niet onder uit te komen.
Maar ik zelf vind het wel vet, moet ik zeggen :)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Je wilt dus een magneet in de vorm van een bolschil, waarvan bijvoorbeeld de binnenste helft een noordpool en de buitenste helft een zuidpool is?

Op het eerste gezicht zou ik zeggen: dat is onmogelijk, omdat je geen sluitende veldlijnen kan maken. Dan zal er een energetisch voordeligere manier zijn voor de magnetische gebiedjes om zich te richten en is zo'n constructie dus instabiel.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

beetje offtopic, maar reageert een magnetisch vloeibaar of gasvormig metaal anders dan een solide magnetisch metaal?

Verwijderd

Zou je misschien nog iets duidelijker kunnen aangeven wat je precies wil? De bol van Fused, of een magneetbol waarbij het noordelijk halfrond de noordpool is en het zuidelijk halfrond de zuidpool, of nog iets anders?

Fused
Wat zou er dan gebeuren als ik een uitslag van een kubus uit een staalplaat snij, die magnetiseer op zo'n wijze dat de noordpool de bovenkant is en de zuidpool de onderkant van die plaat, en die vervolgens voorzichtig dichtbuig tot een gesloten systeem?

Verwijderd

ik geloof daar ammel niet zo in..magnetisme enzo..buh

maar nu ga ik off topic, tot vanavond!
mzzl!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ik zou er geen harde uitspraak over willen doen, maar zo'n magneet als Fused het over heeft lijkt mij nogal onmogelijk. Je hebt dan in feite een monopool gecreerd, want de veldlijnen binnenin kunnen niet naar buiten.

Verder zou ik net als de anderen graag horen wat hetisik nu bedoelt

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Captain Proton schreef:
Fused
Wat zou er dan gebeuren als ik een uitslag van een kubus uit een staalplaat snij, die magnetiseer op zo'n wijze dat de noordpool de bovenkant is en de zuidpool de onderkant van die plaat, en die vervolgens voorzichtig dichtbuig tot een gesloten systeem?
Het systeem zal weerstand bieden tegen het dichtgevouwen worden, maar dat lukt wel. Daarna? Ik denk dat de magnetische gebiedjes zich gaan herorienteren naar een energetisch voordeligere configuratie. Hoe snel dat bij kamertemperatuur gaat weet ik niet; tot die tijd zullen de veldlijnen zichzelf toch op één of andere manier sluiten. Er hoeft maar op 1 plekje een 'doorslag' te zijn, waarheen alle 'binnen' veldlijnen gaan lopen.

Interessant vraagstuk :) Hoe gaat het als je het hele ding superkoelt? Zoals Diadem zegt is een monopool creeeren is in ieder geval uitgesloten.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Capitol_Gee schreef :
beetje offtopic, maar reageert een magnetisch vloeibaar of gasvormig metaal anders dan een solide magnetisch metaal?
Er zijn vrijwel geen magnetische vloeistoffen, omdat bij vrijwel alle stoffen de Curie-temperatuur onder de smelttemperatuur ligt. De Curie-temperatuur is de temperatuur waarbij de magnetische gebiedjes zich willekeurig kunnen gaan orienteren (wegens voldoende beschikbare kinetische energie). Hoe een magnetische vloeistof zich gedraagt weet ik helaas niet.

• hetisik

hetisik

Topicstarter
Captain proton heeft zijn hersentjes goed gebruikt. Datzelfde wat hij dacht had ik dus al gedaan. Ik heb veel ringmagneten thuis liggen. De krachtlijnen lopen van de bovenkant naar de onderkant van de magneet en de hele bovenkant is een grote noord-pool en bovenkant een grote zuid-pool.
Als je een stuk uit de magneet haald, dan krijg je dat de 2 kanten inplaats van 2 grote polen zijn dat je door de opening de 2 stukken tegenoveelkaar in de opening elkaar afstoten.
Maar als je dus die 2 stukken weer een geheel maakt dan krijg je dus dat je weer 2 grote polen krijgt.
Ik weet niet of proton dat ook zo gevonden heeft, maar als je dus inderdaad zo die polen naar elkaar toe kan buigen van de ringmagneet. en je sluit hem, dan kwam ik dus op een magnetischveld uit van een spherische vorm die hol van binnen is, met een circelvormig magnetisch veldm ZONDER dat er ergens bij de polen bij een punt de krachtlijnen samen komen of weggaan.
Tpt zo ver kwam ik dus.

8 )

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
zoiets als dit?

Afbeeldingslocatie: http://www.larry.tmfweb.nl/magneet.gif
heeft een soort gelijk effect toch?
als de magneten maar dicht genoeg bij elkaar zitten?

• hetisik

hetisik

Topicstarter
Niet dichtbij, het moet dan een grote magnet worden.
Als je allemaal kleine m,agneetjes hebt, dan krijg je dat de dezlefde polen elkaar nog altijd afstoten. Miischien kan je het wel krijgen als je met zeer grote druk 2 aparte magneten tegen elkaar aan duwd. Maar dat denk ik niet. Als je in een proces er een geheel van maakt door de stof te smelten ofzo, dan gaan atomen in een bepaalde volgorde liggen waardoor je 2 grote polen krijgt ofzo. Ik weet het neit eigenlijk, maar met aparte magneten lukt het niet.

8 )

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Op maandag 11 maart 2002 13:36 schreef hetisik het volgende:
Wat ik wil vragen is niet echt op een discusie gericht.
Ik heb lopen nadenken over hoe de krachtlijnen van een spherische magneet die hol van binnen is eruit zien/lopen.
Omdat het heel moeilijk is zo'n dergelijke magneet te maken heb ik het dus moeten uitdenken op papier. En ik heb overigens het bedrijf gebeld waar ik al eerder magneten heb laten maken (Neobidium magneten, ook wel Neoflux genoemd) en die schenen nooit zoites gemaakt te hebben.
Ik weet niet of zoiets al eerder geprobeerd is en daarom dus min vraag,

Heeft iemand enig idee of er al eerder na zo iets is gekeken??
bedoel je niet Neodymium? Dat is een element uit de zgn. 'zeldzame aardmetalen'-reeks. Ik weet dat er met dat element zeer sterke permanente magneten zijn gemaakt. Ik zou zeggen: jaag hem eens door Google!
:)

edit: 2 sec. werk: http://www.amasci.com/neodemo.html

daar vind je ook een url naar een online zaak die die dingen verkoopt!

• hetisik

hetisik

Topicstarter
Lol, vrees niet, ik heb al 2 neodinium magneten thuis staan : ) Ik was 16 toen ik ze gekocht had haha.
ja inderdaad, ik had een kleine spellings fout gemaakt.....

Ze zijn voor een experiment voor de *ultieme luidspreker*.
Normaal komen de magneten in groten voor als we het over ringmagneten hebben in doorsnedes van 10, 5, en als grootste 40 mm. Ik moest er zo nodig eentje hebben van 120 mm lol. En de 2e magneet is een shijfmagneet met een grote van 50mm, die heb ik beide dus thuis staan. Ik had hem bij de firma G..dsm.th gekocht.
Een heel goed bedrijf.
Overigens de magneet moest helemaal uit singapore komen ofzo of een van de aziatische landen, daar staat nam,elijk hun fabriek lol. Ik had ook overigens een paar ferriet magneten laten maken.
Btw, als iemand nog een op of aanmerking heeft, plaats een reply, de draad is nog niet afgelopen 8 )
wees niet bang 8 )

Wat overigens nog wel intresant is...
Voor een ringmagneet van 100mm doorsnee heb je een spoel om de magneet extra mee te magnetiseren van 1,20 meter nodig, en die van mij was iets van 1,5 meter.

8 )

Verwijderd

Als je in een proces er een geheel van maakt door de stof te smelten ofzo, dan gaan atomen in een bepaalde volgorde liggen waardoor je 2 grote polen krijgt ofzo. Ik weet het neit eigenlijk, maar met aparte magneten lukt het niet.
Probleem is dat als je de stof smelt de magnetische eigenschappen verloren gaan...

• hetisik

hetisik

Topicstarter
Dat klopt niet helemaal, als je ze verwarmd, dan wordt de sterkte minder, maar zodra ze afkoelen, dan krijgen ze hun kracht weer terug, dat geld voor ferriet, Cobalt Alnico en Ticonal magneten.
Die schijven worden echt niet door de natuur in vaste ringvorm gemaakt hoor, die dingen moeten eerst smelten. Bij het combineren van metalen onstaat al een bepaalde magnetische sterkte. Door het te gaan magnetiseren met spoelen kan je de magneet krachtiger maken, tot een bepaald maximum.
Ook dan, zodra de magneet weer afgekoeld is krijgt hij zijn kracht terug.
Trouwens kapitein, op wat voor vormige krachtlijnnen kwam jij uit??

8 )

Verwijderd

Dat klopt niet helemaal, als je ze verwarmd, dan wordt de sterkte minder, maar zodra ze afkoelen, dan krijgen ze hun kracht weer terug, dat geld voor ferriet, Cobalt Alnico en Ticonal magneten.
Die schijven worden echt niet door de natuur in vaste ringvorm gemaakt hoor, die dingen moeten eerst smelten. Bij het combineren van metalen onstaat al een bepaalde magnetische sterkte. Door het te gaan magnetiseren met spoelen kan je de magneet krachtiger maken, tot een bepaald maximum.
Ook dan, zodra de magneet weer afgekoeld is krijgt hij zijn kracht terug.
Trouwens kapitein, op wat voor vormige krachtlijnnen kwam jij uit??
Dat is dus het probleem, als je een bolvormige magneet giet, kan je hem niet na afkoelen magnetiseren aangezien je niet meer bij de binnenkant kunt. De magnetische eigenschappen zullen niet vanzelf terug komen, aangezien tijdens het gieten de magnetische veldjes volledig gemixed zijn en dus random liggen - geen netto magneetveld.

Ik heb het niet geprobeerd (heb niet de apparatuur hier om zoiets te proberen, vooral het tot enkele graden boven het nulpunt koelen is een groot probleem :) ), maar ik verwacht dat de veldlijnen door zwaktes in het ijzer uit de kubus komen. Die zwaktes zijn er doordat het ijzer op de buiglijnen gedemagnetiseerd zal zijn. Het is daar sterk vervormd, en dat is voldoende om het te demagnetiseren. Daardoor denk ik dat je 6 plaatvormige magneten krijgt, namelijk de 6 vlakken van de kubus, die allemaal met dezelfde pool naar elkaar toe geplaatst zijn, en waarbij de veldlijnen door de naden tussen de vlakken lopen.

• hetisik

hetisik

Topicstarter
ja, ik zat ook al te twijfeklen aan het magnetiseren van een spherisshe vorm dat een flink probleem zal zijn.
Maar ik heb een veel beter idee, ik bel gewoon het bedrijf op en stel hun wel een paar vragen over wat details.
Trouwens, post gerust nog, want de vraag waar het omgaat is nog stees niet beantwoord...

8 )

Verwijderd

Het lijkt mij niet zo'n moeilijk probleem. Je kunt toch gewoon een plakje magneet mooi dichtvouwen en glad maken?

Aan de buitenkant stoot is dan bv alles noord en aan de binnenkant alles zuid.

De magnetische krachten binnen oefenen wel een kracht op de wand uit, maar de magneet zelf is toch veel sterker, dus het blijft prima zitten.

Hoe zien de krachtlijnen er binnen uit?

Ik denk dat het allemaal 'straaltjes' zijn naar het middelpunt. Ze kunnen niet afbuigen, en over het middelpunt heen drukt de andere kant weer harder. In het middelpunt heb je dus even veel kracht van alle kanten.

Maarre, wat wil je ermee?

Verwijderd

Het lijkt mij niet zo'n moeilijk probleem. Je kunt toch gewoon een plakje magneet mooi dichtvouwen en glad maken?
Je kan het min of meer bolvormig maken, maar echt rond niet. Het moet wel perfect homogeen zijn, want anders is er ergens een zwak punt waardoor veldlijnen naar buiten kunnen.
Hoe zien de krachtlijnen er binnen uit?
Ik denk dat het allemaal 'straaltjes' zijn naar het middelpunt. Ze kunnen niet afbuigen, en over het middelpunt heen drukt de andere kant weer harder. In het middelpunt heb je dus even veel kracht van alle kanten.
Leuk bedacht, maar veldlijnen moeten wel gesloten zijn: Ze moeten van de noordpool naar de zuidpool lopen. Wat jij voorstelt is een magnetische monopool, en dat is niet mogelijk.

• hetisik

hetisik

Topicstarter
Wat ik er mee wil doen, haha, dat blijft geheim!! :)
Oh, nou weet je al te veel.... :)
Captain proton zou het wel moeten weten denk ik....

Ik zal de vraag anders stellen. Hoe denken julie dat de krachtlijnen eruit zien van een bolvormige magneet die hol van binnen is. (stel dus dat het eventjes WEl mogelijk is.

Ik heb het allang zelf uitgezocht hoe het eruit moet zien, maar ik ben wil graag weten wat julie ervan denken, misschien hebben julie een ander idee over hoe de krachtlijnen rond zo'n object lopen dan ik dat heb, miischien wel beter.

Oh en kapitein, een monopool is zeker wel mogelijk, alleen die zijn altijd velen malen zwakker dan wanneer je wel 2 polen hebt. Het bedrijf G..dsm.dt maakt ook monopolen.

8 )

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

hetisik schreef:
Oh en kapitein, een monopool is zeker wel mogelijk, alleen die zijn altijd velen malen zwakker dan wanneer je wel 2 polen hebt. Het bedrijf G..dsm.dt maakt ook monopolen.
Nee, dat doen ze niet.

• hetisik

hetisik

Topicstarter
ohh mijn fout, ik heb net even gebeld naar het bedrijf en inderdaad, ze maken geen magneten met een enkele pool. Sterker nog, die bestaan niet :)
Overigens als je verschillende metalen gaat mengen ontstaat er NIET automatisch een magnetisch veld. Je moet de magneten magnetiseren met spoelen en dan pas werkt het.
Maar afijn ik ga dus verder zoeken naar informatie.

Overigens, de zelfde vragen staan nog steeds open en
mijn excuses voor de foute informatie.

Oja, als je iets nuttigs toe te voegen hebt, graag...
vertel dan ook even het hoe en waarom, dat maakt het allemaal wel zo nuttig. (als je dat altijd al vanzelf doet, voel je dan asjeblieft NIET aangesproken)

8 )

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

hetisik schreef:
Oja, als je iets nuttigs toe te voegen hebt, graag...
vertel dan ook even het hoe en waarom, dat maakt het allemaal wel zo nuttig.
Het 'waarom' ervan ken ik niet. Er is gewoon nog nooit een magnetische monopool gevonden. Ze zouden wel kunnen bestaan; één van mijn docenten insinueerde ooit dat er zelfs tenminste één moet bestaan in het heelal, omdat dat de grootte van de eenheidslading zou verklaren.

In ieder geval is het dan een zeer exotisch deeltje dat je zeker niet zomaar even in elkaar kan vouwen.

• hetisik

hetisik

Topicstarter
Kijk, daar hebben we nou wat aan, Thanks fused :)
Maakt mij ook weer wat vrolijker, ik heb al zo'n vette pest dag.
Ik zal overigens kijken of ik een plaatje kan organiseren zodat julie echt goed kunnen zien wat ik bedoel. Ik weet niet of het gaat lukken, dus totdan moeten julie het het met de text uitleg.

Ik zal het iets duidelijker proberen uit te leggen.
Met een spherische magneet bedoel ik een magneet die zo rond is als een skippy-bal. Net zoals een skippy-bal hol van binnen is, is die magneet die ik bedoel dat ook, alleen is de schil van die magneet een stuk dikker natuurlijk.
Ik heb zelf al uitgezocht wat voor magnetisch veld je dan zou krijgen, hoe het eruit ziet en zo.
Ik ben dus benieuwd naar het uitzien van het magnetisch veld met julie denken.
En ook of iemand toevallig weet of zo'n dergelijke experiment al eerder gedaan is.

8 )

Verwijderd

Volgens mij is wat Hetisik wil een beetje onmogelijk (en ik ben geen natuurkundige dus weet ik het niet zeker) een magneet moet sluitende polen hebben.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Spartacuz schreef:
Volgens mij is wat Hetisik wil een beetje onmogelijk (en ik ben geen natuurkundige dus weet ik het niet zeker) een magneet moet sluitende polen hebben.
Spartacuz, dat was al een aantal keer gezegd. Het zou prettig zijn als je een draad volledig (of in ieder geval steeksproefsgewijs een aantal postjes, wanneer de draad erg lang is) las, zodat je geen postjes hoeft te plaatsen die niets toevoegen.

• hetisik

hetisik

Topicstarter
het is zeker wel mogelijk, maar ja, dat is datgeen wat ik nog geheim probeer te houden.
Een hint, wat ik er mee wil doen is iets aantonnen op een veeeeel groter niveau, waar weer een heleboel gevolgen aan zitten.
Fused en captain proton zouden zeker wel een ideetje ervan moeten hebben. Eigenlijk iedereen die me wel eens een discusie met mij aangegaan is over natuurkunde.

8 )

Pagina: 1