Toon posts:

Buffer underruns met Plextor PW2410A oplossen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo expert tweakers,

Ik ben een absolute newbie (op dit gebied althans!) bij het oplossen van het volgende 'probleem'.

Ik heb een A7V133 mobo met de volgende bezetting van de IO controllers.

ATA100-0 (de eerste dus): maxtor diamondmax 40gb ata66
ATA100-1: niks

IDE-0: asus cd-rom 52x 8x dvd (single)
IDE-1: plextor pw2410a brander (master)

Verder config: athlon tb 800, 512mb ram en geforce2 gts.

De brander heb ik sinds vorige week, en ik kan dankzij de burnproof prima fikken, maar bij iedere cd die ik brand krijg ik de melding dat er tussen de 10 en 150 'possible underruns' zijn.

Ik zie ook idd constant dat de buffer leegloopt. Maw de HD kan de data niet constant genoeg aanleveren.

Qua software heb ik gebruikt 4in1 4.36 en de 1.60 atapi drivers.

Kan iemand hier mij helpen met het oplossen van deze achterlijke buffer underruns?

Al kijkend op de vele forums (hier en bij andere engelstalige) kwam ik erachter dat mogelijk het andersom connecten van de IDE devices het probleem kan oplossen. Ook wordt gesproken om de IDE miniport driver (3014?) wel of niet te installeren. Updaten van zowel m'n mobo bios (heb nu 1003) als ook de Promise driver (heb 'build 19') zou ook kunnen/moeten helpen.
Tenslotte wordt ook gezegd dat het helemaal niet gebruiken van de ATA100 controllers bij m'n maxtor ata66 HD kan helpen.

Affijn, door de bomen zie ik het figuurlijke bos al helemaal niet meer :(.
Vandaar dat ik me tot jullie richt. Kan iemand van jullie mij ajb helpen met wat ik concreet nou het best kan uitproberen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

MrSmiley :?

Verwijderd

wat voor brandprogramma heb je en wat voor os??

Verwijderd

Welke OS gebruik je en staat DMA wel aan.
Met die miniport drivers heb ik slechte ervaring "slechte performance".

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk.. bedankt voor je opmerking.. ik vergeet de belangrijke details als OS (DUH!).. sorry.

M'n OS is Win98SE en als brandproggies gebruik ik de Plextools 1.12a en Nero 5.5.7.8

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 12:32 schreef MrSmiley het volgende:

Qua software heb ik gebruikt 4in1 4.36 en de 1.60 atapi drivers.
Welke software is dat 4in1 4.36 ???????

Verwijderd

Topicstarter
DMA: dat is ook zo suf.

De Maxtor wordt herkend als UDMA mode 4 (dus ata66 toch?) en bij zowel de cdr, plextor en hd kan ik de checkbox bij DMA niet aanzetten.

Althans het kan wel, maar na de reboot staan ze weer uit.
Moet je zoiets ook nog in het bios zetten?

Ik dacht altijd dat die ATA100 ervoor zorgde dat het al zo 'optimaal' werkt dat DMA niet toegestaan is..

Tx voor de reacties.. snel hoor :)

Verwijderd

gooi die via drivers :r en die plex tools eens weg mijn ervaring met via drivers en die plextor 24x zijn echt brak ook al eens een bios update geprobeerd??

Verwijderd

Topicstarter
snakeye: dat is de via 4-in-1 driver set voor amd mobo's.

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 12:32 schreef MrSmiley het volgende:

Ik heb een A7V133 mobo met de volgende bezetting van de IO controllers.
Hier staat versie 4.37 van VIA 4.1 driver.

http://www.viaarena.com/?PageID=2#4in1

je kunt ook eens proberen om alle onnodige drivers te deinstalleren, ook die via drivers.
en probeer eens met de standaart win98 driver, kijken of ie dan ook buffer underruns krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
la_gomera:

heb ik die via drivers niet nodig om uberhaupt de ATA100 controllers te kunnen gebruiken?

de plextools zijn toch net als de meeste proggies puur alleen utils die je zelf start? of wordt er hierdoor shit geinstalleerd die andere dingen kan storen?

een bios update lijkt me zo riskant (bootflop maken en dan via zo'n dos tool upgraden). moet je dan ook vooraf al je bios instellingen opschrijven? of kan je die intact laten tijdens de update?

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 12:41 schreef MrSmiley het volgende:
DMA: dat is ook zo suf.

De Maxtor wordt herkend als UDMA mode 4 (dus ata66 toch?) en bij zowel de cdr, plextor en hd kan ik de checkbox bij DMA niet aanzetten.

Althans het kan wel, maar na de reboot staan ze weer uit.
Moet je zoiets ook nog in het bios zetten?

Ik dacht altijd dat die ATA100 ervoor zorgde dat het al zo 'optimaal' werkt dat DMA niet toegestaan is..

Tx voor de reacties.. snel hoor :)
standaart kun je DMA ook in je BIOS instellen, maar als je het op auto laat staan dan moet het geen probleem voor je OS zijn om de juiste instelling te vinden.

Verwijderd

ik zou het je toch aanraden om een keer die bios update te doen en wat betreft die via drivers ik instaleer ze nooit daar wordt mijn bak alleen maar rag van

als het je met 98 niet lukt probeer eens een ander os *D

Verwijderd

Topicstarter
snakeye, bedoel je dat de detectie van m'n hd en cds (in de bios dan) die gebeurd zelf de dma mode bepaalt?

de hd zegt idd dma mode 4 en de plextor zegt dma mode 2.

ik dacht dat je bedoelde de checkbox optie die je in windows kan zetten bij de devices.

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 12:46 schreef MrSmiley het volgende:
la_gomera:

heb ik die via drivers niet nodig om uberhaupt de ATA100 controllers te kunnen gebruiken?

de plextools zijn toch net als de meeste proggies puur alleen utils die je zelf start? of wordt er hierdoor shit geinstalleerd die andere dingen kan storen?

een bios update lijkt me zo riskant (bootflop maken en dan via zo'n dos tool upgraden). moet je dan ook vooraf al je bios instellingen opschrijven? of kan je die intact laten tijdens de update?
Om optimaal van de ATA100 te kunnen gebruiken heb je wel die VIA drivers nodig.
Win98se ondersteunde nog geen ATA100 in die tijd vandaar.
Wat je wel kunt die is Windows XP installeren :Y) .

maar goed probeer het maar eens zonder die VIA drivers.
mischien dat er in combinatie met deze driver je data doorvoer sterk word beinvloed en vertraagt.

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 12:52 schreef snakeeye het volgende:

[..]

Om optimaal van de ATA100 te kunnen gebruiken heb je wel die VIA drivers nodig.
Win98se ondersteunde nog geen ATA100 in die tijd vandaar.
Wat je wel kunt die is Windows XP installeren :Y) .

maar goed probeer het maar eens zonder die VIA drivers.
mischien dat er in combinatie met deze driver je data doorvoer sterk word beinvloed en vertraagt.
helemaal mee eens probeer het eens met xp *D

Verwijderd

Topicstarter
okee goeie tips.. ik heb toevallig nog ergens een redelijk kale ghost image liggen (zonder via drivers!).

of is het voldoende om nu van m'n huidige systeem die drivers te deinstalleren?

Verwijderd

ik zou gewoon kaal instaleren dan weet je zeker dat je weer een 'verse' bak hebt :P

Verwijderd

Topicstarter
ik heb van m'n w98 installatie zo'n 10 opvolgende images gemaakt. elke stap die fout kon gaan is bewaard.

moet ik bij v1 (de 2e image ;)) alleen de video drivers opnieuw installen en dan zou het al moeten werken.

ik ga dat eens uitproberen.

nog even over die bios flashen: als je dat vanuit dos doet met zo'n bootflop, is het dan verstandig om al je biosschermen eerst langs te lopen en op te schrijven wat is ingesteld? of hoeft dat niet?

Verwijderd

je kunt die drivers gewoon deinstalleren, maar dat kan wel gepaart gaan met fouten.

windows verwijdert ook al weer niet alles uit de register.

als dat niet help of je krijgt fouten, zet dan maar een ghost terug.

en als je een andere OS zoekt mail me dan, mischien kan ik je helpen met een keuze ...

Verwijderd

Topicstarter
snakeye en la_gomera

heel erg bedankt voor jullie tips.

ik ga vanavond (zit nou op m'n werk) het eea uitproberen en laat dan wel even weten of dit iets oplost.

Groet,
MrSmiley
Pagina: 1