I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*
Het kan met ctrl-alt-backspace! Dan opnieuw inloggen en kijken of ie erstaat! Als hij er niet staat even een konsole opstarten en daar het commando intikken en dan start hij automagisch op!
Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!
I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*
Verwijderd
Programma's start je dan op in xterm oid door de naam ervan te typen. Bijvoorbeeld kmsn, kmerlin, ccmsn oid. Programma's die worden geinstalleerd worden meestal gelinkt naar /usr/bin of /usr/local/bin, zodat je ze makkelijk kunt opstarten.
Uhm, "gelinkt"? Ze worden er niet gelinkt hoor, ze staan er gewoon.Op maandag 11 maart 2002 12:47 schreef wzzrd het volgende:
Programma's die worden geinstalleerd worden meestal gelinkt naar /usr/bin of /usr/local/bin, zodat je ze makkelijk kunt opstarten.
omdat ik juist een newbee ben heb ik nog geen ervaring dus weet ik ook niet wat ik moet gebruiken en dit kwam ik tegen op het forum...Op maandag 11 maart 2002 12:47 schreef wzzrd het volgende:
[vervelende herhaling]Waarom begin je als n00b in godsnaam met Slack???[/vervelende herhaling]
maar ff wat anders... als ik het proggie heb geinstalled via die kpackage en heb ge-reboot en start vervolgens kpackage weer op dan staat mijn proggie er niet meer tussen...
edit: typo
Ach, dat hangt er vanaf. Java wordt écht gelinkt, sommige andere proggies worden idd. met een cp-tje in /usr/bin gezet. Wat maakt het uit? Het ging mij erom dat deze n00b beter eerst even RH of SuSE had kunnen pakken eigenlijk...Op maandag 11 maart 2002 12:54 schreef blaataaps het volgende:
[..]
Uhm, "gelinkt"? Ze worden er niet gelinkt hoor, ze staan er gewoon.
Verwijderd
type eens in een console 'kmerlin' in?Op maandag 11 maart 2002 13:01 schreef Deacon het volgende:
[..]
omdat ik juist een newbee ben heb ik nog geen ervaring dus weet ik ook niet wat ik moet gebruiken en dit kwam ik tegen op het forum...
maar ff wat anders... als ik het proggie heb geinstalled via die kpackage en heb ge-reboot en start vervolgens kpackage weer op dan staat mijn proggie er niet meer tussen...proggie is kmerlin
edit: typo
Hij zegt toch dat ie Mandrake 8.1 gebruiktOp maandag 11 maart 2002 13:59 schreef wzzrd het volgende:
[..]
Ach, dat hangt er vanaf. Java wordt écht gelinkt, sommige andere proggies worden idd. met een cp-tje in /usr/bin gezet. Wat maakt het uit? Het ging mij erom dat deze n00b beter eerst even RH of SuSE had kunnen pakken eigenlijk...
Heheh, ja inderdaad niet goed gelezenOp maandag 11 maart 2002 14:40 schreef Tassadar het volgende:
[..]
Hij zegt toch dat ie Mandrake 8.1 gebruiktWat zit je dan over Slackware te malen... alleen omdat Mandrake blijkbaar ergens een directory slack/ heeft?
Mijn oprechte excuses aan de topicstarter die ik nogmaals aanraadt een in /usr/bin te kijken of daar misschien zijn binaries staan
had ik al een keer geprobeerd maar toen gebeurde er ook nix... toen heb ik besloten deze topic te openen. als ik in de console kmerlin intik komt er te staan:Op maandag 11 maart 2002 14:21 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
type eens in een console 'kmerlin' in?
bash: kmerlin: command not found
--->Op maandag 11 maart 2002 15:56 schreef wzzrd het volgende:
installeer je wel als root?
Ennuh, je ondertitel. Moet dat niet Earendil ipv Aerendil zijn?Op maandag 11 maart 2002 11:18 schreef Deacon het volgende:
(btw ik ben ingelogd als SU als ik iets installeer... )
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Terzijde: mijn ondertitel moet El Gato zijn, om de een of andere duistere reden is dat ding terugveranderd naar een titeltje wat ik in december ooit eens gebruikt heb
Verwijderd
Ik heb geen oplossing voor jouw probleem, maar wel een kleine correctie op bovenstaande. Je logt niet in als SU (behalve als het een user is), maar verwisselt met su van gebruiker. Als je als gebruiker deacon inlogt en je wilt root worden doe je dat met su en vervolgens (na de enter) het password van root te geven.Op maandag 11 maart 2002 11:18 schreef Deacon het volgende:
(btw ik ben ingelogd als SU als ik iets installeer... )
Verwijderd
Je hebt helemaal gelijk.Op maandag 11 maart 2002 18:46 schreef blaataaps het volgende:
En zelfs dat is niet helemaal correct. SU bestaat niet, su daarentegen wel. Tis allemaal case sensitive.
Ik was een beetje aan het
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
iig erg bedankt voor de hulp...
Ik heb zo'n idee dat je installatie best wel klopteOp dinsdag 12 maart 2002 10:58 schreef Deacon het volgende:
Ik ben net maar ff begonnen met het opnieuw installeren van mandrake want volgens mij klopte er iets niet met mijn vorige installatie. Buiten dat hij geen proggies wilde installeren miste ik ook een boel commando's zoals make en configure.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
die optie van ontwikkeltools vind ik wel een goeie.. die zal ik er vanmiddag wel eens ff bij op installeren. maar ./configure dat deed ik al... hij begint er wel mee met dat commando maar halverwege het uitvoeren komen de no-tjes en de missing woordjes voorbij suizenOp dinsdag 12 maart 2002 15:38 schreef odysseus het volgende:
[..]
Ik heb zo'n idee dat je installatie best wel klopte. Mandrake installeert standaard echter geen ontwikkeltools, dus dan heb je kans dat iets als 'make' niet wil werken. Dat hij het commando 'configure' niet kan vinden zodra je wilt compileren zou kunnen komen doordat je vergeet daar iets als './configure' van te maken. Alvast als verklaring mocht je zometeen weer tegen hetzelfde probleem aanlopen
.
ik wordt er helemaal GEK VAN!!! :x
Dat wordt inderdaad veroorzaakt door ontbrekende development-tools...ik gok zo maar dat hij zegt dat 'automake' en 'autoconf' niet gevonden kunnen wordenOp woensdag 13 maart 2002 16:26 schreef Deacon het volgende:
hij begint er wel mee met dat commando maar halverwege het uitvoeren komen de no-tjes en de missing woordjes voorbij suizen, en als ik het commando make geef zegt ie gewoon lekker droog: can't find command of zo iets. ( AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH !!!
)
Wat ik alleen irritant vind is dat dingen soms anders in elkaar zitten op mandrake. Maar misschien dat dit niet alleen aan mandrake ligt maar dat dit bij alle nieuwe linux distributies veranderd is.
Maar zo gauw ik linux onder de knie heb *ahum 2x*
ja klopt dat zijn onderanderen de bestandjes die ik mis... erg jammer dat ze het er niet standaard bij installeren...Op woensdag 13 maart 2002 16:35 schreef odysseus het volgende:
[..]
Dat wordt inderdaad veroorzaakt door ontbrekende development-tools...ik gok zo maar dat hij zegt dat 'automake' en 'autoconf' niet gevonden kunnen worden. Mandrake schijnt heel erg gebruiksvriendelijk te zijn, maar ze richten zich bepaald niet op mensen die zelf dingen gaan compileren...zelfs de meest basic tools installeren ze niet standaard.
please tell me howOp woensdag 13 maart 2002 18:05 schreef Alarmnummer het volgende:
Ik heb ook mandrake en ben nog een enorme linux noob, maar 'automake' en 'autoconf' heb je echt in notime geinstalleerd met die package tools.
[typo]
Overigens vermoed ik dat Mandrake daar ook wel een guide voor online heeft staan, zal zo eens kijken waar precies.
[edit: na ongeveer vier klikken op www.linux-mandrake.com kwam ik deze link tegen.]