[Newbee Alert ! ] Hoe installeer ik software ?

Pagina: 1
Acties:

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:51
Ik ben nu al een tijdje de search doorgelopen maar ik kom er niet zo goed uit. Ik heb nu het een en ander gedownload van internet ( msn kloon enzo ) en ik ben er nu achter dat ik software moet installeren met Kpackage ( mandrake 8.1 ), dat lukt me allemaal wel. Kpackage installeert het netjes maar ik kan het daarna niet meer terug vinden in het "start menu". als ik in die lijst kijk van Kpackage dan staat het onder: slack/other/

doe ik iets verkeerd of kijk ik op de verkeerde plek ofzo ?

(btw ik ben ingelogd als SU als ik iets installeer... )

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Dat laatste maakt niet uit! Start de X-server eens opnieuw en kijk dan nog eens in het start menu!

Het kan met ctrl-alt-backspace! Dan opnieuw inloggen en kijken of ie erstaat! Als hij er niet staat even een konsole opstarten en daar het commando intikken en dan start hij automagisch op!

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Dagobert
tenx zal ik strax ff proberen... ( zit nu op school :'( )

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Verwijderd

En als je progsel er dan nog niet bij staat kun je ook in het menu Systeem de optie appfinder aanklikken, Die zoekt je harde schijf af voor nieuwe applicaties.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

[vervelende herhaling]Waarom begin je als n00b in godsnaam met Slack???[/vervelende herhaling]

Programma's start je dan op in xterm oid door de naam ervan te typen. Bijvoorbeeld kmsn, kmerlin, ccmsn oid. Programma's die worden geinstalleerd worden meestal gelinkt naar /usr/bin of /usr/local/bin, zodat je ze makkelijk kunt opstarten.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op maandag 11 maart 2002 12:47 schreef wzzrd het volgende:
Programma's die worden geinstalleerd worden meestal gelinkt naar /usr/bin of /usr/local/bin, zodat je ze makkelijk kunt opstarten.
Uhm, "gelinkt"? Ze worden er niet gelinkt hoor, ze staan er gewoon.

• Dagobert
Op maandag 11 maart 2002 12:47 schreef wzzrd het volgende:
[vervelende herhaling]Waarom begin je als n00b in godsnaam met Slack???[/vervelende herhaling]
omdat ik juist een newbee ben heb ik nog geen ervaring dus weet ik ook niet wat ik moet gebruiken en dit kwam ik tegen op het forum...

maar ff wat anders... als ik het proggie heb geinstalled via die kpackage en heb ge-reboot en start vervolgens kpackage weer op dan staat mijn proggie er niet meer tussen... :? proggie is kmerlin

edit: typo

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op maandag 11 maart 2002 12:54 schreef blaataaps het volgende:

[..]

Uhm, "gelinkt"? Ze worden er niet gelinkt hoor, ze staan er gewoon.
Ach, dat hangt er vanaf. Java wordt écht gelinkt, sommige andere proggies worden idd. met een cp-tje in /usr/bin gezet. Wat maakt het uit? Het ging mij erom dat deze n00b beter eerst even RH of SuSE had kunnen pakken eigenlijk...

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 13:01 schreef Deacon het volgende:

[..]

omdat ik juist een newbee ben heb ik nog geen ervaring dus weet ik ook niet wat ik moet gebruiken en dit kwam ik tegen op het forum...

maar ff wat anders... als ik het proggie heb geinstalled via die kpackage en heb ge-reboot en start vervolgens kpackage weer op dan staat mijn proggie er niet meer tussen... :? proggie is kmerlin

edit: typo
type eens in een console 'kmerlin' in?

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-08 15:12

Tassadar

l33t h4x0r :)

Op maandag 11 maart 2002 13:59 schreef wzzrd het volgende:

[..]

Ach, dat hangt er vanaf. Java wordt écht gelinkt, sommige andere proggies worden idd. met een cp-tje in /usr/bin gezet. Wat maakt het uit? Het ging mij erom dat deze n00b beter eerst even RH of SuSE had kunnen pakken eigenlijk...
Hij zegt toch dat ie Mandrake 8.1 gebruikt :? Wat zit je dan over Slackware te malen... alleen omdat Mandrake blijkbaar ergens een directory slack/ heeft?

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op maandag 11 maart 2002 14:40 schreef Tassadar het volgende:

[..]

Hij zegt toch dat ie Mandrake 8.1 gebruikt :? Wat zit je dan over Slackware te malen... alleen omdat Mandrake blijkbaar ergens een directory slack/ heeft?
Heheh, ja inderdaad niet goed gelezen :(
Mijn oprechte excuses aan de topicstarter die ik nogmaals aanraadt een in /usr/bin te kijken of daar misschien zijn binaries staan :P

• Dagobert
Op maandag 11 maart 2002 14:21 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

type eens in een console 'kmerlin' in?
had ik al een keer geprobeerd maar toen gebeurde er ook nix... toen heb ik besloten deze topic te openen. als ik in de console kmerlin intik komt er te staan:
bash: kmerlin: command not found

Verwijderd

whereis kmerlin geeft aan waar ie zou staan.

• Dagobert
whereis had ik ook al een keer gedaan... hij vind nix.. jah op het gedownloade bestandje na dan. het lijkt alsof hij het gewoon niet installeert. als ik in kpackage het bestandje opzoek en installeer dan doet hij dat netjes, geeft ook aan waar het bestandje vandaan is gehaald enzo. daarna zie ik dat onder de map slack mijn proggie is bijgekomen. maar zodra het programmatje is afgesloten kan ik ook nix meer terug vinden. en zelfs onder kpackage staat hij er dan ook niet meer... :?

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

installeer je wel als root?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op maandag 11 maart 2002 15:56 schreef wzzrd het volgende:
installeer je wel als root?
--->
Op maandag 11 maart 2002 11:18 schreef Deacon het volgende:

Ennuh, je ondertitel. Moet dat niet Earendil ipv Aerendil zijn? ;)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Niet gezien. Wat bij hem gebeurt lijkt nl. op wat er gebeurt als je dingen installeert als user.

Terzijde: mijn ondertitel moet El Gato zijn, om de een of andere duistere reden is dat ding terugveranderd naar een titeltje wat ik in december ooit eens gebruikt heb :?

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 11:18 schreef Deacon het volgende:
Ik heb geen oplossing voor jouw probleem, maar wel een kleine correctie op bovenstaande. Je logt niet in als SU (behalve als het een user is), maar verwisselt met su van gebruiker. Als je als gebruiker deacon inlogt en je wilt root worden doe je dat met su en vervolgens (na de enter) het password van root te geven.

• blaataaps
  • Niet online
En zelfs dat is niet helemaal correct. SU bestaat niet, su daarentegen wel. Tis allemaal case sensitive.

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 18:46 schreef blaataaps het volgende:
En zelfs dat is niet helemaal correct. SU bestaat niet, su daarentegen wel. Tis allemaal case sensitive.
Je hebt helemaal gelijk.
Ik was een beetje aan het :z

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zou je eens kunnen beschrijven hoe je een package installeert? Ik heb namelijk sterk het idee dat er bij het gebruik van KPackage iets fout gaat. Even aangeven hoe het bestand heet dat je installeert en waarop je allemaal drukt om het te installeren.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mandrake heeft toch een eigen Packet Manager? Waarom gebruik je die niet gewoon? In de console is het iig 'urpmi' (mijn vertaling komt in Mandrake 8.2 btw ;) )

• Dagobert
Ik ben net maar ff begonnen met het opnieuw installeren van mandrake want volgens mij klopte er iets niet met mijn vorige installatie. Buiten dat hij geen proggies wilde installeren miste ik ook een boel commando's zoals make en configure.

iig erg bedankt voor de hulp... *D

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 12 maart 2002 10:58 schreef Deacon het volgende:
Ik ben net maar ff begonnen met het opnieuw installeren van mandrake want volgens mij klopte er iets niet met mijn vorige installatie. Buiten dat hij geen proggies wilde installeren miste ik ook een boel commando's zoals make en configure.
Ik heb zo'n idee dat je installatie best wel klopte :). Mandrake installeert standaard echter geen ontwikkeltools, dus dan heb je kans dat iets als 'make' niet wil werken. Dat hij het commando 'configure' niet kan vinden zodra je wilt compileren zou kunnen komen doordat je vergeet daar iets als './configure' van te maken. Alvast als verklaring mocht je zometeen weer tegen hetzelfde probleem aanlopen :P.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Dagobert
Op dinsdag 12 maart 2002 15:38 schreef odysseus het volgende:

[..]

Ik heb zo'n idee dat je installatie best wel klopte :). Mandrake installeert standaard echter geen ontwikkeltools, dus dan heb je kans dat iets als 'make' niet wil werken. Dat hij het commando 'configure' niet kan vinden zodra je wilt compileren zou kunnen komen doordat je vergeet daar iets als './configure' van te maken. Alvast als verklaring mocht je zometeen weer tegen hetzelfde probleem aanlopen :P.
die optie van ontwikkeltools vind ik wel een goeie.. die zal ik er vanmiddag wel eens ff bij op installeren. maar ./configure dat deed ik al... hij begint er wel mee met dat commando maar halverwege het uitvoeren komen de no-tjes en de missing woordjes voorbij suizen :( , en als ik het commando make geef zegt ie gewoon lekker droog: can't find command of zo iets. ( AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH !!! |:( )

ik wordt er helemaal GEK VAN!!! :x

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 13 maart 2002 16:26 schreef Deacon het volgende:
hij begint er wel mee met dat commando maar halverwege het uitvoeren komen de no-tjes en de missing woordjes voorbij suizen :( , en als ik het commando make geef zegt ie gewoon lekker droog: can't find command of zo iets. ( AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH !!! |:( )
Dat wordt inderdaad veroorzaakt door ontbrekende development-tools...ik gok zo maar dat hij zegt dat 'automake' en 'autoconf' niet gevonden kunnen worden >:). Mandrake schijnt heel erg gebruiksvriendelijk te zijn, maar ze richten zich bepaald niet op mensen die zelf dingen gaan compileren...zelfs de meest basic tools installeren ze niet standaard.

• Alarmnummer
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik heb ook mandrake en ben nog een enorme linux noob, maar 'automake' en 'autoconf' heb je echt in notime geinstalleerd met die package tools.

Wat ik alleen irritant vind is dat dingen soms anders in elkaar zitten op mandrake. Maar misschien dat dit niet alleen aan mandrake ligt maar dat dit bij alle nieuwe linux distributies veranderd is.

Maar zo gauw ik linux onder de knie heb *ahum 2x* :) dan wil ik er iets anders op hebben. Ik heb hem nu al super kaal geinstalleerd en als ik er een tooltje op wil hebben dan installeer ik hem wel bij ipv op te zoeken in een enorme brei niet gebruikte programma`s. En ik probeer me ook zo weinig mogelijk te vergrijpen aan alle mandrake configuratie tooltjes omdat ik liever wil weten waar en hoe dit conf bestandjes staan en hoe ze werken. En het is best leerzaam. Ik kan nu al met de hand een ongebruikelijke resoltutie toevoegen en onder windows heb je daar toch echt een driver tool voor nodig.

• Dagobert
Op woensdag 13 maart 2002 16:35 schreef odysseus het volgende:

[..]

Dat wordt inderdaad veroorzaakt door ontbrekende development-tools...ik gok zo maar dat hij zegt dat 'automake' en 'autoconf' niet gevonden kunnen worden >:). Mandrake schijnt heel erg gebruiksvriendelijk te zijn, maar ze richten zich bepaald niet op mensen die zelf dingen gaan compileren...zelfs de meest basic tools installeren ze niet standaard.
ja klopt dat zijn onderanderen de bestandjes die ik mis... erg jammer dat ze het er niet standaard bij installeren...
Op woensdag 13 maart 2002 18:05 schreef Alarmnummer het volgende:

Ik heb ook mandrake en ben nog een enorme linux noob, maar 'automake' en 'autoconf' heb je echt in notime geinstalleerd met die package tools.
please tell me how (8> ik zou graag willen weten hoe je dat moet doen... want zonder dat je proggies kan installeren heb je er eigenlijk geen f*ck aan... ;(

[typo]

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Er zijn verschillende manieren om te installeren, maar in ieder geval zou het browsen naar de CD-ROM van Mandrake en dubbelklikken op de benodigde packages wel iets moeten opleveren. De 'normale' manier is om via de console iets te draaien als 'rpm -ivh mijnpakket.rpm'. Kijk die '-ivh' nog even na, ik heb daar nooit echt mee gewerkt.
Overigens vermoed ik dat Mandrake daar ook wel een guide voor online heeft staan, zal zo eens kijken waar precies.

[edit: na ongeveer vier klikken op www.linux-mandrake.com kwam ik deze link tegen.]

Pagina: 1