Win2K & VPN - IP routing naar internet vraag

Pagina: 1
Acties:

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een Windows2000 server, die via een kabelaansluiting (vast IP) is aangesloten op het internet. Als firewall draait er MS ISA server op, gaat perfect. Deze ISA server deelt ook het internet voor de clients in het netwerk.

Nou heb ik deze server als VPN server ingesteld (via RRAS), en ISA server zo ingesteld dat hij VPN verbindingen doorlaat. Werkt ook perfect, kan mooi van buitenaf een VPN connectie opzetten naar deze server, firewall laat het netjes door. Krijg netjes een IP adres van de DHCP server. No problem so far.

Heb alleen wel het volgende probleempje: zodra ik van buitenaf via internet een VPN connectie opzet en ik ben eenmaal ingelogd, dan kan ik daarna lokaal niet meer internetten, DNS wil hij wel goed resolven maar daarna komt er geen data binnen. Ik snap dat hij niet meer rechtstreeks data binnen kan krijgen omdat de default gateway veranderd (niet meer de gateway van de ISP maar de gateway verwijst dan naar de VPN server).

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Dus dat ik zowel een VPN connectie kan opzetten (wat nu al lukt) EN kan internetten tegelijkertijd. Al geprobeerd een static IP route toe te voegen op de Win2K server bij RRAS maar dat werkte niet (of ik heb iets verkeerd gedaan)

Mijn dank is groot voor degene die me hiermee kan helpen. :)

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik meen ergens heel diep in de verte van mijn geheugen te vinden, dat hier laatst ook een topic over was.
Probeer eens naar de juiste steekwoorden in ANS te zoeken, misschin was 't hetzelfde probleem is de oplossing daar gevonden.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Had al gezocht op VPN in ANS maar niet dit probleem kunnen vinden helaas...

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 22:23

_Arthur

blub

Op de pc waar vandaan de vpn connectie gemaakt wordt:
Ga naar je vpn connectie -> properties -> tcpip properties -> onderaan 'advanced' -> eerste tabblad, 'use default gateway on remote network' uit vinken. En klaar. Je kan nu gewoon bij het remote network komen met je vpn en toch blijven internetten.

Verwijderd

Via een andere weg kan het ook.. ik neem aan dat je alleen verkeer voor een bepaald segment naar die VPN verbinding wilt hebben..

je kunt dan de default route gewoon naar je ISP laten lopen en een aparte route aanmaken voor het VPN.

Maar bovenstaande oplossing is idd. eleganter :)

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Thnx Arthur, dat was idd een oplossing. :)

Al zou ik het liever serverside oplossen maar goed, dit werkt ook. :)

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 12:43 schreef hezik het volgende:
Via een andere weg kan het ook.. ik neem aan dat je alleen verkeer voor een bepaald segment naar die VPN verbinding wilt hebben..

je kunt dan de default route gewoon naar je ISP laten lopen en een aparte route aanmaken voor het VPN.

Maar bovenstaande oplossing is idd. eleganter :)
Dat wist ik maar die oplossing is zwaar ranzig. :P

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 13:55 schreef jelmervos het volgende:

[..]

Dat wist ik maar die oplossing is zwaar ranzig. :P
valt wel mee hoor, is in feite exact hetzelfde..

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 15:11 schreef hezik het volgende:

[..]

valt wel mee hoor, is in feite exact hetzelfde..
Dat snap ik maar is het dan niet zo dat je bij elke keer dat je connectie maakt die route handmatig moet toevoegen?

Je kunt het wel handmatig wijzigen met 'route add' maar de eerstvolgende keer dat je dan weer die VPN connectie openzet trekt Windows zich daar weer nix van aan en moet je nogmaals die route toevoegen.

Toch bedankt voor de info. :)

Verwijderd

Nah, je kunt routes persistent maken..

maar dat vinkje is de way to go hoor :)

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

Op maandag 11 maart 2002 13:52 schreef jelmervos het volgende:
Thnx Arthur, dat was idd een oplossing. :)

Al zou ik het liever serverside oplossen maar goed, dit werkt ook. :)
Kun je het dan niet door de DHCP service mee laten geven als Scope Option voor de scope waar je VPN clients aan hangen?

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 22:25 schreef Concrete het volgende:

[..]

Kun je het dan niet door de DHCP service mee laten geven als Scope Option voor de scope waar je VPN clients aan hangen?
Geen idee, zou misschien kunnen maar dan moet ik een aparte scope maken voor de VPN clients, heb nu maar 1 scope voor iedereen. Ik zal het eens testen. :)

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

En....? Ben je er al uit?

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

Verwijderd

uh, hoe kan de default gateway naar je ISP nou veranderen? die blijft toch echt nodig om bij de VPN server te komen, of zit ik nou ff helemaal mis?

Ik bedoel...hoe kan de default gateway bijvoorbeeld naar 192.168.0.1 veranderen, dan kom je niet meer bij die server...

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 10:28 schreef Felix het volgende:
uh, hoe kan de default gateway naar je ISP nou veranderen? die blijft toch echt nodig om bij de VPN server te komen, of zit ik nou ff helemaal mis?

Ik bedoel...hoe kan de default gateway bijvoorbeeld naar 192.168.0.1 veranderen, dan kom je niet meer bij die server...
Ja, jij zit mis. ;)

De default gateway verandert naar de VPN server waarnaar je verbinding maakt, al je uitgaande verkeer wordt dan rechtstreeks daarheen gestuurd. Dus ook je internetverkeer.

• Faisalovic
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-10-2025
heb t zelfde probleem als helemaal bovenaan. Ik heb nog niet de aangegeven oplossing geprobeerd omdat ik dat morgen (op t werk) pas kan. wanneer een client inlogt krijgt ie toch een andere subnet van de rras server? is dat altijd zo of heb ik een ander probleem. krijg nl bij een vpn verbinding 255.255.255.255
Pagina: 1