[database] indexen

Pagina: 1
Acties:

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:10

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
heb een vraag,

ik weet dat indexen bv het zoeken sneller maken, en het updaten / inserten weer langzamer, maar nu zit ik dus met een vraag:

ik heb een site over auto's je kunt echt zowat overal op zoeken :

prijs, aantal deuren, kleur, dealer/particulier, bouwjaar, aantal kilometers en zo zijn er nog wat categorien...

het is belangrijk dat de zoek snel is, en iets minder belangrijk dat het invoeren snel is, en wijzigingen zijn er niet of nauwelijk...

dus dan zeg je maak veel indexen aan, maar kan ik in dit geval, echt op ieder veld waar op gezocht kan worden een index zetten??? of is dat iets teveel van het goede??? (en ik neem aan dat het allemaal aparte indexen worden, en geen gecombineerde) (is trouwens mysql)

Verwijderd

ligt er onder andere aan hoe je zoekt,
als je zoekt : Merk like '%opel%'
of upper(Merk)='OPEL'
dan heb je niks aan een index op merk.

[edit]
maar op de numerieke velden kan je wel een index zetten, mits er op gequeried wordt.

het ligt ook een beetje aan de hoeveelheid updates van de geindexeerde velden.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
het is een query die zich dynamisch opbouwt afhankelijk van wat in het formulier wordt ingevuld dus de query kan bv zo uitzien:

SELECT a.a_id, a.p_d, a.k_id, a.aantal_deuren, a.kleur, a.brandstof, a.invoer_datum, a.merk, a.type, a.kmstand, a.prijs, a.bouwjaar, a.bovag FROM auto a WHERE 1=1 AND a.merk = 'Alfa Romeo' AND a.categorie = 'Sedan' ORDER BY a.invoer_datum DESC LIMIT 0, 25

maar bv ook zo als er opties worden geselecteerd:
SELECT a.a_id, a.p_d, a.k_id, a.aantal_deuren, a.kleur, a.brandstof, a.invoer_datum, a.merk, a.type, a.kmstand, a.prijs, a.bouwjaar, a.bovag FROM auto a , auto_opties_koppel k WHERE k.a_id = a.a_id AND k.o_id in (6,2) AND a.merk = 'Alfa Romeo' AND a.categorie = 'Sedan' GROUP BY a.a_id HAVING COUNT(k.o_id) = 2 ORDER BY a.invoer_datum DESC LIMIT 0, 25

maar kan dus ook nog VEEL langer zijn als er meer opties worden meegegeven..... dus is het dan verstand op ieder veld een index te zetten?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 20:33

Super_ik

haklust!

neej, indexen zijn vooral makkelijk als je meerder tabbelllen aan elkaar wil knopen
like
tabel merken:
1 opel
2 citroen
3 mazda

tabel auto
1 XM 2
2 ZX 2
3 Picasso 2

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

WHERE 1=1 AND a.merk = 'Alfa Romeo' AND a.categorie = 'Sedan' ORDER BY a.invoer_datum DESC LIMIT 0, 25
WHERE
a.merk = 'Alfa Romeo' -> index
a.categorie = 'Sedan' -> index
ORDER BY
a.invoer_datum -> zeker een index

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 10:03 schreef deur het volgende:

[..]

WHERE
a.merk = 'Alfa Romeo' -> index
a.categorie = 'Sedan' -> index
ORDER BY
a.invoer_datum -> zeker een index
ja dat snap ik, maar het WHERE statement kan dus nog VEEL langer worden als er op meer gezocht wordt... dus dan zou je zeggen in dat geval op alle velden een index, MAAR als het WHERE statement niet lang is, worden veel indexen niet gebruikt, dus wat doe ik nu???

Verwijderd

je kan op ieder veld dat in de where of in de order by kan komen een index zetten (mits er nog geen op zit zoals de pk)
mits je er geen functie of like '% bij gebruikt, angezien je weinig mutaties uitvoert zal dit weinig negatieve impact hebben op de snelheid, en de ruimte-toename is ook te verwaarlozen

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:30

pistole

Frutter

Op maandag 11 maart 2002 09:59 schreef HenkS het volgende:
AND a.categorie = 'Sedan'
foei!
:)

Ik frut, dus ik epibreer

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
LOL

ja er is maar 1 like veld, de rest komt allemaal uit dropdowns, dus op al die velden een index pleuren? en dan wel of niet op het LIKE % veld?

Verwijderd

je moet in dat veld natuurlijk wel enige variatie aan waardes hebben wil en index nut hebben.
stel je hebt een kolom Totalloss, met de waarden true/false, en je hebt bv 5000 records in je tabel, dan heeft een index weinig nut, omdat de waardes niet kenmerkend genoeg zijn.
als je dan een query op die index zou uitvoeren moet je nog bijna de hele tabel door.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 11 maart 2002 10:07 schreef deur het volgende:
en de ruimte-toename is ook te verwaarlozen
dat hangt vrij sterk van je tabel af ;)

de reply-tabel van GoT heeft toch zo'n 500MB-1GB aan indices meende ik :)

[Edit] wat je misschien ook nog kan doen om het zoeken te versnellen, is het gebruik maken van integers voor velden die weinig verschillende waarden kennen (bijvoorbeeld type auto, sedan=1, hatchbak=2 etc)
integer vergelijkingen gaan vele malen sneller dan string vergelijkingen...
En het is trouwens ook kleiner in opslag -> weer snelheidswinst door kleinere resultaten.

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 10:11 schreef HenkS het volgende:
LOL

ja er is maar 1 like veld, de rest komt allemaal uit dropdowns, dus op al die velden een index pleuren? en dan wel of niet op het LIKE % veld?
op een like '%bla conditie wordt de index niet gebruikt vanwege het kenmerk van de index (sortering),
dus kan je hem beter weglaten

• Super_ik

Super_ik

haklust!

Op maandag 11 maart 2002 10:16 schreef ACM het volgende:

[..]

dat hangt vrij sterk van je tabel af ;)

de reply-tabel van GoT heeft toch zo'n 500MB-1GB aan indices meende ik :)

[Edit] wat je misschien ook nog kan doen om het zoeken te versnellen, is het gebruik maken van integers voor velden die weinig verschillende waarden kennen (bijvoorbeeld type auto, sedan=1, hatchbak=2 etc)
integer vergelijkingen gaan vele malen sneller dan string vergelijkingen...
En het is trouwens ook kleiner in opslag -> weer snelheidswinst door kleinere resultaten.
en heb je minder kans op van die wrong case gevallen
like type=citroen != type=Citroen
met de integer manier heb je daar geen last van aangezien het woord Citroen maar 1 keer voorkomt in een andere tabel :)

8<------------------------------------------------------------------------------------

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Super_ik:
en heb je minder kans op van die wrong case gevallen
like type=citroen != type=Citroen
met de integer manier heb je daar geen last van aangezien het woord Citroen maar 1 keer voorkomt in een andere tabel :)
Maakt natuurlijk geen drol uit, want je moet nog steeds selectie op tekst doen.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 11 maart 2002 16:28 schreef drm het volgende:
Niet als je een pulldown/selectie menu geeft ;)

Dan krijg je gewoon een array van getallen aangereikt (als je het handig aanpakt)

• Super_ik

Super_ik

haklust!

Op maandag 11 maart 2002 16:35 schreef ACM het volgende:

[..]

Niet als je een pulldown/selectie menu geeft ;)

Dan krijg je gewoon een array van getallen aangereikt (als je het handig aanpakt)
Op maandag 11 maart 2002 16:28 schreef drm het volgende:

[..]

idd volgens mij snap jij t nie helemaal
je hebt dan een tabel (id,type)
en een andere tabel (id,auto,typeid)
elk type komt maar 1 keer voor, als je daar dan een spelfaut in maakt, tja :+

• drm

drm

f0pc0dert

Da's waar, maar dan is 'Citroen' != 'citroen' ook geen issue meer ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Super_ik

Super_ik

haklust!

jij bent t wel heel snel met mij eens :D

• drm

drm

f0pc0dert

Super_ik:
jij bent t wel heel snel met mij eens :D
zie ondertitel :D Ik antwoordde op ACM, en was het met hem eens, sorry >:)

De vraag is natuurlijk wat je input is. Als dat een stel ID's is, dan heb je sowieso met het zoeken helemaal niets meer met de tekst te maken, want voor mijn part is het ID dan gekoppeld aan een tabel van hier tot tokio.

Daarnaast is er een heel eenvoudige stelregel die zegt dat je altijd indexen op je foreign keys moet zetten, omdat dat altijd ten goede komt van je performance. (Over het algemeen wordt een database vaker uitgelezen dan ingevuld ;))

dus

~ Gottfried Leibniz

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
de zoek bestaat allemaal uit dropdowns, en diezelfde dropdowns worden gebruikt bij het invoeren van een auto dus er kunnen geen vergelijkinsfouten worden gemaakt, kan het wel laten zien, maar dan maak ik spam, of niet???

• Super_ik

Super_ik

haklust!

hoe voeg jij dan een nieuw type toe, of lees jij heel je autotabel uit ben een select type from autoos group by type?
en zet je die in een dropdown
of heb je een aparte tabel met alle types en doe je
select id, type from types;
die tabel is dan ook veel kleiner

• drm

drm

f0pc0dert

Normaliter zou ik het zo aanpakken:
Bij het formulier:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# ------------------
# MySQL
SELECT
   id,
   name
FROM
   types
# evt. nog wat WHERE meuk

<!-------------------->
<!-- HTML -->
<select name="typeID[]" multiple="multiple">
<!-- elke row: -->
   <option value="hier id">hier naam</option>
</select>

bij resultaat pagina:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
//-------------------
// PHP
$clauses = array ();

if ( !empty ( $typeID ) && count ( $typeID) > 0 )
   $clauses [] = " ( auto.typeID IN (" 
           . implode ( "," $typeID )
           . ")";

// ...
if ( count ( $clauses ) > 0 )
   $selection = "WHERE " . implode ( $andor ? " AND " : " OR " ), $clauses );
else
   $selection = "";
# -------------------
# MySQL
SELECT
   meuk
FROM
   autos
$selection

ongeveer

Heb eigenlijk nooit getest hoe snel die IN (...) eigenlijk is, maar hij is iig heel eenvoudig coden.

~ Gottfried Leibniz

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-08 21:32
Op maandag 11 maart 2002 17:02 schreef HenkS het volgende:
maar dan maak ik spam, of niet???
Als het relevant is voor het topic(en dat is het volgens mij wel), dan mag dat AFAIK gewoon.

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
nou ik vul iedere dropdown gewoon vanuit de database, zo kan ik in het onderhoudssysteem dus ook makkelijk types enzo toevoegen..

de reden dat ik dit alles vraag, is omdat de site pas in de lucht is en er nu zo'n 600 auto's inzitten en de zoektijd best omhoog is gegaan (die schrijf ik per zoek ook weg) vandaar. en zo ziet het zoekform er dus uit:

http://www.limburgmobiel.nl dan bij zoek en dan auto's...

en ik heb dus zowat op ieder veld nu een index gezet, behalve op bovag omdat dat maar 3 mogelijkheden zijn en op het veld type... is dat dan goed?

• drm

drm

f0pc0dert

Als je op text zoekt, en je gebruikt LIKE of REGEXP heeft indexen zetten op die velden volgens mij helemaal geen zin. Dan kun je overwegen zelf een indexering te maken van de database.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
tabel indices
-------------
->  indexID: INT primary key
->  word varchar(30)
->  itemID KEY 
    (foreign id: in welke entries het woord in voorkomt)
->  times INT
    ( Het aantal keer dat het woord er 
    in voorkomt, voor sorteren)
->  itemTypeID KEY 
    ( eventueel het soort entry 
    waar het woord in voorkomt, bijvoorbeeld
    verschillende tabellen en/of verschillende 
    velden in tabellen )

Dan om de zoveel tijd, evt. met een cronjob, of wanneer er nieuwe gegevens toegevoegd worden (al naar gelang hoe vaak je de database update), de database indexeren (de indices tabel updaten)

Alleen wanneer je = gebruikt heeft het zin een index op textvelden te zetten.
Volgens mij krijg je ook, hoe meer indexen je op 1 tabel zet, hoe minder effect zo'n index krijgt.

Verder gewoon altijd op foreign keys een index zetten. Dan heb je de max performance wel aardig te pakken

~ Gottfried Leibniz

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
via een vriend van me kwam ik aan 2 zeer interessante artikelen:

http://www.zdnetindia.com/techzone/coding/stories/20351.html
en:
http://www.wdvl.com/Authoring/DB/SQL/Optimize/

hierin wordt de 'explain' mogelijkheid van MYSQL uitgelegd, echt super interessant, hiermee analyzeer je je indexen en krijg je ook nog eens een soort 'advies' terug over de kwaliteit van je indexen!!!

maar nu komt het, ik heb deze 'EXPLAIN' eens uitgevoerd op mijn queries en volgens het artikel kunnen mijn indexen nog een stuk beter, MAAR ik zou sommige dingen niet weten op te lossen, bv: (aub artikel eerst ff lezen, anders is het volgende wat lastig te begrijpen)

- bij 'type' krijg ik 'ref' terug, en dit moet beter kunnen volgens die analyzer, want er zijn beterer types, maar de vraag is, hoe maak je er dan een ander type van???

- bij 'extra' krijg ik filesort terug, dit is dus NIET goed, maar hoe zorg je ervoor dat je dit niet krijgt, dit zie ik nergens staan

- Als ik een select doe met een WHERE en een AND dus op 2 velden zoek, krijg ik bij 'possible_keys' 2 indexen terug (dit is juist), MAAR bij 'key' (welke dus echt wordt gebruikt, geeft hij maar 1 index terug, dit klopt toch niet??

nou ik heb nog wel meer, maar ik hoop dat wat mensen dit artikel lezen, zodat we het er hier eens over kunnen hebben, is toch wel zeer interessant lijkt me

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
stilte alom zei de ongeduldige man :Z
Pagina: 1