[NT] Grote hd's, oude pc, bios omzeilen??

Pagina: 1
Acties:

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:36
In diverse topics wordt de mogelijkheid geroepen om een grote hd aan de gang te krijgen in een oude bak.

Gewoon in de bios op NONE zetten, WinNT 4 zou 'm dan toch nog herkennen. (linux ook)

Iemand hier ervaring mee? Kan nergens echt een gebruikerservaring hiermee vinden.

Ik wil namelijk een 40Gb disk in een P233 plaatsen, alleen die bak gaat maar tot 8.4Gb.

Als 't via NT omzeild kan worden, prima.

Kan Disk Administrator het wel partitioneren (NTFS?)

Of moet dit via bv PartitionMagic? (Die vanuit dos dus denk ik de schijf weer niet ziet?)

Of komt 't er toch op neer dat ik een losse controller erin moet douwen??

8Gb limiet WinNT enz heb ik weinig mee te maken, bootgedeelte komt op een SCSI schijf, dus die installatie lukt wel. De vraag is dus de 40Gb (dataschijfje). (Als ie dus gaat werken)

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Ik kom op een P200MMX niet verder dan 32GB (8.4 bios)
Dit is wel mijn bootschijf meteen, en als ik hem niet op 32 jumper weigert het OS simpel weg te booten.
Als het een bijzet schijf is kan het misschien wel, windows ziet gewoon alles.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik gebruik altijd gewoon PM om te partitioneren (ziet ook vanuit DOS gewoon volledige capaciteit vd schijf) en pas daarna installeer ik NT. Dan heb je helemaal niks met die 8GB beperking van NT te maken.

De alternatieve methode staat ergens op Technet van Microsoft. Houdt geloof ik in dat je de ATAPI.SYS van SP4 (ofzo) eerst op de NT bootflop moeten zetten en dat je daarna NT pas installeert.

edit:

Ik las even verkeerd. Ik begrijp nu dat je juist een grote EXTRA schijf bij wilt plaatsen.
Dat zou geen probleem moeten zijn. Als je een recente Service Pack voor NT geinstalleerd hebt, bestaat die 8GB limiet niet meer. Alleen als je BIOS die grote schijf niet ondersteunt heb je misschien een probleem, maar daar heb ik geen ervaring mee.

• DJSmiley
Op maandag 11 maart 2002 00:15 schreef /downtime/ het volgende:
Ik gebruik altijd gewoon PM om te partitioneren (ziet ook vanuit DOS gewoon volledige capaciteit vd schijf) en pas daarna installeer ik NT. Dan heb je helemaal niks met die 8GB beperking van NT te maken.

De alternatieve methode staat ergens op Technet van Microsoft. Houdt geloof ik in dat je de ATAPI.SYS van SP4 (ofzo) eerst op de NT bootflop moeten zetten en dat je daarna NT pas installeert.
Het gaat dus niet om een bootschijf, die is SCSI... Dus windows komt er zonder problemen op, die atapi meuk boeit niet, SP6 gaat eroverheen, en dan komt dat wel goed.

Gaat mij erom om NT die 40Gb lust, als D zegmaar, en of ie t ook kan partitioneren.. (en formatteren)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Laat maar... niet goed gelezen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Voor zover ik altijd heb meegemaakt gaat dat prima..

Soms moet je 'iets' in de bios aangeven (dus gewoon de schijf instellen op 8GB ofzo), en dan gaat NT daar prima mee om..
(heb op het moment nog een 40GB schijf in een PPro 150 systeem zitten met de 8GB limiet.. Werkt uitstekend zonder tools!)

NT werkt namelijk gewoon buiten de bios om.. Formateren en dat soort dingen gaan binnen NT dan ook prima!

Verwijderd

Ontrack Disk Utility...
Of de utils van je harddisk fabrikant.

Als het een BIOS-probleem is tenminste... Volgens mij hebben alle OS's er dan last van.
Wat je anders ook kan doen is een PCI IDE-controller erbij kopen, bijvoorbeeld eendje van Promise. Nieuw... of tweedehands. :+

• DJSmiley
Op maandag 11 maart 2002 11:09 schreef RCy2k het volgende:
Ontrack Disk Utility...
Of de utils van je harddisk fabrikant.

Als het een BIOS-probleem is tenminste... Volgens mij hebben alle OS's er dan last van.
Wat je anders ook kan doen is een PCI IDE-controller erbij kopen, bijvoorbeeld eendje van Promise. Nieuw... of tweedehands. :+
Ontrack oid heb ik geen zin in, slechte ervaringen mee. Ik wou weten of een OS (NT) het buiten bios om kan.. Schijnt dus te werken, dus dat gaan we gewoon proberen.

Een losse controller kan natuurlijk ook wel, maar dat had ik al verzonnen. Alleen gaat hier niet echt mn voorkeur naar uit, PCI sloten = vol, dan moet ik weer ISA videokaarten zoeken enz.. kortom, geen zin in.

tnx 4 alle replys, ikke proberen!
Pagina: 1