Toon posts:

mopnitorreparatie - iemand ervaring (mee)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel 2 Eizo's staan: F56 17".
Waarschijnlijk lijntrafo stuk door een te lage (of te hoge) netspanning. Nu ik een UPS gekocht heb, wil ik op zoek naar een manier om deze monitoren goedkoop te laten repareren.

Onder 'goedkoop' versta ik dan voor onder de €50,- per monitor. Iemand een idee?

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 14:59
Ik heb aan de hand van de volgende faq 1 keer een monitor weten te repareren: http://www.repairfaq.org/REPAIR/whole/F_monfaq.html
Voor een lijst met verwijzingen een aantal reparatie-faq's zie:
http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_Repair.html

Als je een beetje overweg kan met een soldeerbout en voorzichtig te werk gaat (Ook daar staat veel over te lezen in faq's) moet het wel te doen zijn.
Alleen mocht het daadwerkelijk de lijntrafo zijn, weet ik niet of makkelijk je aan een nieuwe trafo kan komen.

Verwijderd

Topicstarter
na enig slikken toch niet welgevallig gebleken; ik ken niemand met electronische handjes, jij wel?

Nu is het zo, dat een reparatie van een monitor al héél snel boven de €100,- zit, ook als ze eigenlijk alleen maar even hoeven te 'kijken'.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Als het de lijntrafo is, heb je pech gehad. Die dingen zijn tamelijk duur. Samen met de beeldbuis is het het onderdeel waarvan het meestal niet loont het te vervangen.

Verwijderd

Tjah,
en je moet je ook afvragen waarom die dingen zijn 'overleden'. Als de hoogspanning kapot is, komt dat vaak omdat de beeldbuis oud is.

Buis oud -> beeld donker -> meer 'brightness' en contrast instellen -> (eodeloze loop, donkerder+steeds meer brightness&contrast instellen+ buis gaat verder achteruit + enzovoort..) -> voeding van de monitor begeeft het na een tijdje. (8>

Tel daar bij op, dat je voor ca.100 Euro aardige 2e handse beeldschermen op de PC-Dump dag kunt kopen . Meestal 80-125 Euro voor een 17 inch. Philips, IIyama etc.

Ik heb onlangs een 21 inch Dell met vlakke Trinitron buis daar weggehaald voor 225 Euro. Een pellet vol daarvan hadden ze. Lekker hoor .. 8-)

Verwijderd

weet je zeker dat niet de lijntor niet stuk is
die gaan meestal sneller stuk dan je lijntrafo

die zou ik voor de zekerheid maar is doormeten

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Op zondag 10 maart 2002 23:42 schreef Sjaaky het volgende:
Ik heb aan de hand van de volgende faq 1 keer een monitor weten te repareren: http://www.repairfaq.org/REPAIR/whole/F_monfaq.html
Voor een lijst met verwijzingen een aantal reparatie-faq's zie:
http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_Repair.html

Als je een beetje overweg kan met een soldeerbout en voorzichtig te werk gaat (Ook daar staat veel over te lezen in faq's) moet het wel te doen zijn.
Alleen mocht het daadwerkelijk de lijntrafo zijn, weet ik niet of makkelijk je aan een nieuwe trafo kan komen.
Wow, bedankt voor die URL... eens kijken of ik aan de hand van die FAQ's 2 15" beestjes kan maken :)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Maar vertel es wat die nog wel doet.
Gaan d'r lampjes/ledjes branden, worden deze ook groen of blijven ze alleen oranje.
Hoor je nog een DOINGGGGGGGG, bij het aanzetten van de monitor.

Zou idd eerst es effe die schakeltorren door meten, wel eerst er uitsolderen.
Download dan effe de datasheet (www.chipcenter.com) van de tor, en ga meten.
Mocht deze nog goed blijken te zijn, hou dan wel rekening dat er hoge spanningen om komt te staan, en dat dan toch blijkt dat die stuk is.
Meestal is het het makkelijkst om d'r gelijk een nieuwe in te drukken.

Ps, de zekering ligt er niet uit :?

And The Only One

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

HA>>VB

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus echt geen verstand van electronica, maar wel iemand gevonden (in Spijkenisse) die bereid is om op basis van no cure no pay eens te kijken. Ik zal hem deze tips doorgeven en over een aantal weken uislag hier posten.

Daarnaast: That cheap op de PC dumpdagen?
Waar moet ik dan zoeken daar? Meestal zie ik enkel stands van shops..
Pagina: 1