Hoe gaat een te hete harddisk kapot? [pics]

Pagina: 1
Acties:

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb (of beter gezegd had) een maxtor 7200rpm schijf die best warm werd in mijn fileserver zitten. Normaal gesproken is die warmte niet zo'n probleem, het is enkel de bootschijf en na het booten gaat hij zo snel mogelijk 'power off' om het geluidsniveau te beperken. Gisteravond heb ik een filesharing programma geïnstalleerd en zeurde windows over te weinig geheugen, virtual memory, blah blah blah. Ik vermoed dan ook dat de drive dit maal de hele nacht heeft gedraaid ipv stil gestaan te hebben.
Vanochtend bleek de hele server niet meer te reageren en heb ik de computer eens uitgeschakeld om te rebooten. Bij het inschakelen zag ik echter een geelige flits door een blowhole en shakelde de voeding zichzelf meteen weer uit. Vervolgens brandlucht en natuurlijk paniek :(

Kabels los, kast open, vingers branden aan hdd-rack (zitten 5 hdd's in: 1x7200rpm, 4x5400 in raid), tempratuurprobe van multimeter er op, 80 graden, nog een paar keer vingers branden en uiteindelijk de hdd los en zie hier het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~redman/poef.jpg
Ik denk dat de gelige flits en de brandlucht nu wel verklaard zijn :'( één van de pootjes van het middelste componentje is finaal verdwenen.

Heeft er iemand enig idee of dit het gevolg kan zijn van een te hete harddisk of moet ik de oorzaak toch ergens anders zoeken? En is het normaal dat de electronica dan doorbrandt? :? lijkt me eerder dat de hdd bad sectors gaat geven of 'gewoon' crashed.

De volgende vraag is wat ik hier mee zal doen. zal ik proberen het onderdeeltje te vervangen en kijken of de hdd nog wil werken of zal ik aanspraak kan maken op de fabrieksgarantie (tot maart 2003)? Dat laatste zou wel eens flink wat verzendkkosten kunnen gaan kosten voor een 20GB schijf.

En is er misschien iemand die een maxtor 20GB@7200rpm type 92049U6 heeft die die wel wil uitlenen om mij zo mijn data te laten backuppen (natuurlijk sta ik 100% garant voor iedere eventuele schaden/kosten die daardoor ontstaan).
Van de data op de schijf heb ik nog wel een backup, maar de fileserver was ik nog aan het inregelen, maar ook direct na het installen van windows heb ik een backup gemaakt, het zijn dus vooral instellingen van de laatste paar weken die ik kwijt ben. het is geen ramp, maar toch een paar dagen klussen met drivers, opzetten van accounts, e.d. wat ik kwijt ben.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-04 11:08
Ik zou de schijf rechtstreeks naar Maxtor sturen, een winkel zou moeilijk kunnen doen. RMA procedure staat op www.maxtor.com.

EN, heel belangrijk: mag het plaatje op Twisted Hardware?

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-01 23:59

Malebolgia

Move, or be moved

je kunt sowieso aanspraak maken op je fabrieksgarantie, en als het goed is gaan zij voor de kosten opdraaien. Dit is duidelijk een fabrieksfout, en daar zullen ze toch echt een nieuwe voor op moeten sturen.

Helaas heb ik geen hDD over, zowel dan had ik je graag geholpen.

Suc6 en sterkte met het rouwproces :'(!

"People should know when they're conquered..."

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Ik denk dat die schijf heel ver heen is. Je moet er rekening mee houden dat niet alleen het pootje van dat component kapot is, maar ook door de flits (al gouw enkele tientallen volt) omliggende componenten schade hebben. Het is erg moeilijk om die schijf nog te redden. Als je iemand zijn schijf hiervoor kan lenen adviseer ik de hele stuurprint over te zetten voor backupdoeleinden.
Je kunt het ding opsturen naar de fabriek, mogelijk kunnen die er een nieuwe stuurprint op zetten (als de interfaceses naar stappenmotoren niet kapot zijn), maar waarschijnlijk wordt dat een nieuwe Harddisk

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Dag Roland,

Heb je echt exact dezelfde nodig?? Ik krijg morgen of zo uit garantie van IBM een DTLA307030 (30 GB, 7200tpm) hdd terug. Die kun je wel even gebruiken als je wilt.

Het blijft natuurlijk wel een DTLA :o

Ik zie dat je een TU/e e-mail adres hebt, dan zou het niet te moeilijk moeten zijn om even iets te regelen. Oh, en over die schijf: RMA regelen en opsturen, kost je maar een paar euro. Wel even goed inpakken.

[edit]Ah... als je printjes wilt gaan omschroeven heb je misschien niet zo veel aan mijn aanbod. Ik dacht dat je gewoon tijdelijk wat opslagruimte nodig had :) Veel succes met het vinden van een donor :P ... en claimen van je garantie na die ingreep. Thankx icekiller.[tide]

Zoef

Verwijderd

ja duh natuurlijk moet het dezelfde zijn :7

• RolandWitvoet
  • Niet online
Een reacite op al het bovenstaande:

superbikkel:
Ja het plaatje mag op twisted hardware (was da dan?)

Bart B:
Natuurlijk was ik van plan de hele print over te zetten, (dan backup draaien en print terugzetten) ik denk niet dat er iemand is die zijn hdd uitleent zodat ik even de comonentjes los kan solderen (en natuurlijk maak ik ook van de leen hdd een backup voordat ik begin, stel dat ook die print uitfikt...)

Zpottr:
Ik heb geen idee of je zomaar andere electronica aan kan sluiten, lijkt me eigenlijk niet. Laat staan van een compleet ander merk, ik denk dat de aansluitingen niet eens gaan passen.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Op zondag 10 maart 2002 23:31 schreef RolandWitvoet het volgende:
Een reacite op al het bovenstaande:

Zpottr:
Ik heb geen idee of je zomaar andere electronica aan kan sluiten, lijkt me eigenlijk niet. Laat staan van een compleet ander merk, ik denk dat de aansluitingen niet eens gaan passen.
Uhm, ja ik had je verkeerd begrepen. Good luck.

Zoef

• RolandWitvoet
  • Niet online
Op zondag 10 maart 2002 23:32 schreef Zpottr het volgende:
Uhm, ja ik had je verkeerd begrepen. Good luck.
Misschien is het een beetje verwarrend, sorry, maar het gaat dus NIET om de raid-array, die is nog 100% in orde (gelukkig, want daar heb ik geen backup van). Als daar een schijf van kapot gegaan was had ik gewoon een willekeurige andere schijf kunnen plaatsen zolang die maar minstens net zo groot zou zijn.
Het gaat WEL om de standalone hdd waarvan geboot werd.

• RolandWitvoet
  • Niet online
maxtor's Advanced Replacement RMA Service is wel interessant: ze sturen je een replacement en je hebt dan 30 dagen de tijd om de defecte drive terug te sturen. Dan heb ik ook nog even mooi de tijd om te kijken of de oude drive nog wil werken met de nieuwe electronica. En dan maar hopen dat de electronica niet meteen ook ploft want dan heb ik meteen een tweede retourproduct voor ze. Ik ga eens even overleggen wat maxtor daar van vindt, het lijkt me niet netjes om dat zomaar te doen. Als ze dat toestan zou ik het wel een top-service van ze vinden.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 09:05

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

HA>>OM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Maxtor is netjes qua garantie afhandeling.
Misschien accepteren ze het.

And The Only One

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 11:41 schreef Diamon het volgende:
Maxtor is netjes qua garantie afhandeling.
Misschien accepteren ze het.
ik weet wel zeker dat ze die vervangen, kan niet zomaar, ff een hardeschijf een nachtje laten draaien moet kunnen, dat ie na een vastloper kapot gaat, dan moeten ze m gewoon vervangen

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Op maandag 11 maart 2002 13:43 schreef slamm het volgende:

[..]

ik weet wel zeker dat ze die vervangen, kan niet zomaar, ff een hardeschijf een nachtje laten draaien moet kunnen, dat ie na een vastloper kapot gaat, dan moeten ze m gewoon vervangen
Duhhhhhh, tuurlijk vervangen ze die schijf |:(
Ik doel op het verzoek van de Topicstarter.
Dat ze een schijf toesturen, en dat hij dan de pcb eventjes omwisseld.

And The Only One

• RolandWitvoet
  • Niet online
Een vervangende PCB toesturen doen ze niet. Jammer, maar niet onredelijk. Wel stuurden ze me door naar data-recovery-bedrijven, maar die hebben soms al een starttarief van 1000euro, dus dat doe ik maar niet (de data heb ik nog op tape, het betreft allen instellingen die ik kwijt ben)

Wel aardig van ze is dat ik een ander type kan terugkrijgen dan dat kapot is gegaan. Ik heb kwa geluid en warmte liever een 5400rpm exemplaar, het gaat maar om een bootschijf, dus die perfomance heb ik toch niet nodig (ik boot nu tijdelijk vanaf een laptop hdd :Y))

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Hmm.. ik moet maar eens uitkijken dus, want ik heb net m'n HDD rekje afgeladen met disks. Er zit geen enkel beetje ruimte tussen.

* Varienaja check de temp...

Siditamentis astuentis pactum.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-04 13:22
Hier is nog iemand te vinden die een harde schijf is kwijt geraakt doordat deze is doorgebrandt :'(

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:21
Overzetten van het pintje om je data terug tehalen. Net effe een oude HD opengesloopt. Printje gaat er ez af. Zor dat ie er heel langzaam en recht vanaf gaat. Zijn opstaande randjes die fragiel zij en de HD zelf ingaang. Die dingen zijn 0,5 cm lang 3mm hoog en 1mm breedt. 1zuchtje en ze liggen eraf. Verders goed te doen. prinjte eruit gaat niet ten koste van het stofvrij zijn. GL, als iemand hem wil uitlenen >:)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Heb dit ook wel eens eerder gezien met HDD's. Ik heb eens een Maxtor 20gig 5400 rpm moeten opsturen, waarvan het net leek alsof er een sigaret op de hoofdchip was uitgedrukt. Laats een kennis van mij ook met hetzelfde probleem op een quantum 10gig. Helaas had deze geen garantie meer.
Wat betreft service van Maxtor:
Die ene schijf opgestuurd, ongeveer 24 dagen later kreeg ik een ander. Deze bleek dood te zijn. Gelijk Maxtor gemaild, kreeg zelfde dag nog antwoord terug dat zij gelijk een schijf terugstuurden. Ik moest ff mailen wanneer ik het aan tijd had want dan kwam UPS (of was et nou DLH :? ) het schijffie ophalen. Dus met service zit et wel goed (denk ik :P )

Verwijderd

Maar welke lering kunnen we nou hieruit trekken :?

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 17:18 schreef jero het volgende:
Maar welke lering kunnen we nou hieruit trekken :?
Het moraal: Maxtor drives kun je zo opsturen en ze doen er niet moeilijk over en van Quantum (=maxtor) weten we het niet :P
Dat probeerde ik een beetje duidelijk te maken met het krakkemikkige verhaaltje..

Verwijderd

als ik jou was zou ik in het vervolg meer ruimte tussen de harddisk's laten.

om eventueel een koeler er achter plaatsen zo dat de warmte afgevoerd kan worden.
Pagina: 1