Toon posts:

[Phase Change 2] teasertje....

Pagina: 1
Acties:
  • 375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Er moeten nog bergen werk verzet worden, maar ik wil jullie toch weer even laten weten dat het project geen stille dood gestorven is.

Dit is het systeem zoals het teruggekomen is van het bedrijf dat de laatste soldeerverbindingen gelegd heeft, en het systeem afgevuld heeft met koelmiddel.

Momenteel durf ik het systeem niet verder te laten koelen dan -12, omdat er dan vloeistof terug begint te komen naar de compressor, en dat is potentieel dodelijk voor dat ding. Maar de -12 word erg snel gehaald, gezien het feit dat er ruim anderhalve liter vloeistof (30% methanol, 5% WaterWetter, 65% water) in mijn systeem zit. Dat belooft wat...

De pic:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/phasechange2_completesystem.jpg

Meer volgt, maar eerst moet ik nog mijn fanregelaar bouwen, de huidige fan vervangen door een stuk of wat 24V Papst fans, de vloeibare-koelmiddeltemp optimaliseren, de gasvulling optimaliseren, etc, etc.

* DaBit gaat nu weer lekker solderen...

edit:

De fancontroller is af. Deze zorgt ervoor dat de 24V Papst fans pas gaan draaien als de temperatuur van het vloeibare koudemiddel 35 graden is, en dat de fans zo hard draaien dat deze temperatuur ook 35 graden blijft. 't stelt niks voor: het is een simpele P-regelaar met een versterking van 10x.

pic:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/syscontroller_1.jpg

Verwijderd

Wat zit er in die hoop Duck Tape ?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

:9

Verwijderd

Waarom komt er vloeistof terug naar de compressor? Kun je dat niet oplossen?

Verwijderd

Op zondag 10 maart 2002 21:46 schreef real_raichu70 het volgende:
Wat zit er in die hoop Duck Tape ?
ik denk zijn processor.
cool systeempje man, -12 brrrr

Verwijderd

ziet er groot lawaaierig koud uit! :)

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op zondag 10 maart 2002 21:47 schreef Aico het volgende:
Waarom komt er vloeistof terug naar de compressor? Kun je dat niet oplossen?
Inderdaad, terugslagklepje ofzo?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• uVo494
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-12-2025

uVo494

................

WOW! VET!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Geinig speeltjuh :P :9
Nou nog overklokresultaten >:)

Verwijderd

Zo'n ding heb ik ook !! >:)

Zit in een IJsmachine die ik eens heb meegenomen van me werk >:)

COOL !! >:)

Ook maken Phase changer maken :)

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:23

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

ijskoel !

Meh!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op zondag 10 maart 2002 21:48 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

ik denk zijn processor.
cool systeempje man, -12 brrrr
Nee man. Daar zit de warmtewisselaar in.

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Topicstarter
In die hoop Gamma 1001-klussentape zit een blok piepschuim met daarin mijn warmtewisselaar (versie 2). Zoek op GoT voor iets meer details van dat ding.

(die klussentape is gebruikt omdat ik haast had met bouwen, maar ik denk dat het blijft. Spul bevalt prima zo, ook al ziet het er niet zo geil uit)

En -12 koud? Hmmz, ik hoop toch echt de -20 te kunnen halen.

Waarom er vloeistof terug komt? Omdat de gasvulling niet juist is. Maar om die te kunnen bepalen moet ik eerst mijn fanregelaar af hebben e.d.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

ijs en ijskoud ;)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-02 14:13
Phreak >:)

I wish I was a phreak like you 8-)

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Je bent weer lekker op weg. :)

Altijd smullen geblazen. Ik hoop dat het nu wel heel blijft en ook echt de verwachtingen waarmaakt. Het ziet er goed uit iig.

Veel suc6 verder.

offtopic:
Hoe is het met je arm? Volledig hersteld al?

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 10 maart 2002 22:02 schreef Scatman_II het volgende:
ijs en ijskoud ;)
Zo koud is dat toch niet? Ik denk dat je dat met een simpele 172W TEC ook minimaal haalt

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• MaNDaRK
  • Laatst online: 20-02 13:54
Eindelijk weer wat van DaBit :) ik d8 al waar blijft ie!

Maar dat ziet er weer heel stoer uit! :D en de temps zijn ook al redelijk!

Ben je al weer 100% ? ivm met je arm enzow :?

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
DaBit...mag ik je handtekening? :P

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 maart 2002 22:25 schreef thedolf het volgende:
Zo koud is dat toch niet? Ik denk dat je dat met een simpele 172W TEC ook minimaal haalt
Wil ik je zien doen met een overgeklokte Athlon XP. Ik was blij met een graad of 6 stressed.
Op zondag 10 maart 2002 22:35 schreef M_DaRK het volgende:
Eindelijk weer wat van DaBit :) ik d8 al waar blijft ie!

Ben je al weer 100% ? ivm met je arm enzow :?
'k heb ook nog een sociaal leven ;)
Mijn arm kan ik weer 100% gebruiken. D'r zit wel een flink litteken in.
Op zondag 10 maart 2002 22:38 schreef Gman het volgende:
DaBit...mag ik je handtekening? :P
Nou, omdat je zo aandringt dan :)
(ik vraag me af waar al die gillende, strippende en flauwvallende vrouwen voor m'n huis nou blijven...)

Verwijderd

Topicstarter
Fancontroller is nu ook gedeeltelijk af. Nu kan ik tenminste het systeem op bedrijfstemperatuur houden, en er zeker van zijn dat ik nooit meer herrie of koeling heb dan nodig (systeem is 'berekend' op 35 graden koelmiddeltemperatuur als 't uit de condenser komt).

Zie eerste post voor pic.

De fans worden in snelheid geregeld zodat ze precies hard genoeg draaien om de koelmiddeltemperatuur op 35-37 graden te houden. De regelaar zelf is een eenvoudige P regelaar met een versterking van 10x. De fans zijn 24V Papst 120mm fannetjes. De uitgangsspanning van de regelaar is 0-27V. De temperatuursensor is een simpele NTC weerstand.

• Pascal Saul
  • Laatst online: 07-07-2025
hmm als ik zo naar die plaatjes kijk moet ik meteen aan de andere kant van me bureau denken :)

Ziet er grappig uit. ik hoop dat 't gaat lukken!
Dan kan je verdergaan met het inbouwen van zon ding in een leuk kastje

Ga zo door

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

hmmz als alles up nd running is vind ik dat je wel een dagje kijken voor tweakers mag organiseren :P zoiets wil ik wel irl zien draaien :D ennuh veel handtekeningen uitdelen ;) iedereen ff op de foto met dabit :D lolz... :)

waneer kom je in de krant ? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 00:25 schreef DarkRider het volgende:
hmm als ik zo naar die plaatjes kijk moet ik meteen aan de andere kant van me bureau denken :)
Jah, sorry, ik schiet altijd eerst foto's voordat ik weer ga opruimen. En als je druk bezig bent, dan word 't nu eenmaal (tijdelijk of minder tijdelijk) een bende. Bij mij wel tenminste.
Op maandag 11 maart 2002 00:27 schreef _Dennizz_ het volgende:
hmmz als alles up nd running is vind ik dat je wel een dagje kijken voor tweakers mag organiseren :P
Dat heet LAN-party :)
Ik was al niet moeiljik te vinden met die Dixan-doos op m'n PC, en dat word straks nog makkelijker. Niet iedereen heeft een PC-kast van 70cm diep >:)
waneer kom je in de krant ? :)
Daar heb ik al 2x ingestaan.... En die journalisten hebben het nog niet voor elkaar gekregen om een verhaal te schrijven dat ook maar voor 10% klopt :(

Verwijderd

Klopt deze tekening?
EDIT: zie verderop

Hoe werkt dit nou eigenlijk?

Primaire gesloten circuit:
Het pompje pompt zeer koude vloeistof uit het PVC-vat naar het waterblokje en de daar opgewarmde vloeistof stroomt weer terug naar het PVC-vat.

Secundaire gesloten circuit:
De compressor perst koelvloeistof via de radiator in de lange en zeer dunne buis. De buis wordt warm, (net als bij een fietspomp) maar wordt ook weer afgekoeld in de winding rond de retourleiding.
Zodra de koelvloeistof in de dikke buis binnenin de warmtewisselaar (het PVC-vat) terechtkomt zet deze uit (tot een gas?) en neemt daardoor de warmte op uit de vloeistof van het primaire circuit.
De opgewarmde koelvloeisof stroomt terug naar de compressor en verder naar de radiator waar de warmte wordt afgegeven aan de lucht.

Klopt dit?
Wat ging er nou mis met de eerste warmtewisselaar?
Hoe heb je die spiraal gebogen? Hoe dik is die buis?
Wat doet die verdikking tussen de radiator en de dunne buis?
Toch vind ik de plek van de pomp niet handig: je kunt hem nu niet controleren op een juiste werking; je kunt niet zien of een slang is losgeraakt; de pomp verwarmt het koelwater; je kunt de pomp niet 'even' vervangen...

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

Op maandag 11 maart 2002 00:34 schreef DaBit het volgende:
Dat heet LAN-party :)
Ik was al niet moeiljik te vinden met die Dixan-doos op m'n PC, en dat word straks nog makkelijker. Niet iedereen heeft een PC-kast van 70cm diep >:)
en naar welke LAN's ga jij :P

• Cryolite
  • Laatst online: 20-02 09:17
AAAAAHHHH, weer wat stuff voor de verslaafden. B-)
Het gaat weer goed zo te zien.
Maar ehm, met 35 graden en 35-37 graden bedoel je toch hopelijk wel -35 en -35 - -37 graden of ben ik nog niet wakker?
* Cryolite heeft dit weekend zijn eerste echte lanparty meegemaakt

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op maandag 11 maart 2002 10:25 schreef Cryolite het volgende:
AAAAAHHHH, weer wat stuff voor de verslaafden. B-)
Het gaat weer goed zo te zien.
Maar ehm, met 35 graden en 35-37 graden bedoel je toch hopelijk wel -35 en -35 - -37 graden of ben ik nog niet wakker?
* Cryolite heeft dit weekend zijn eerste echte lanparty meegemaakt
Hij bedoelt wel zeker 35 graden, maar dat is niet de temp van de cpu hoor. Als je het hele topic gelezen had dan zie dan hij nu op -12 zit en voor de -20 gaat.
Die 35 graden is de vloeistof temperatuur volgens mij, en dan wel nadat het door de cpu is opgewarmd. Word de 35 graden berijkt, dan zorgt een fan ervoor dat die temperatuur niet hoger word.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• chromeeh
  • Laatst online: 11:44

chromeeh

the Gnome

Sweeeet :9~
Ziet er goed uit :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• snars
  • Niet online
Op maandag 11 maart 2002 10:54 schreef TD-DMZ het volgende:

Hij bedoelt wel zeker 35 graden, maar dat is niet de temp van de cpu hoor. Als je het hele topic gelezen had dan zie dan hij nu op -12 zit en voor de -20 gaat.
Die 35 graden is de vloeistof temperatuur volgens mij, en dan wel nadat het door de cpu is opgewarmd. Word de 35 graden berijkt, dan zorgt een fan ervoor dat die temperatuur niet hoger word.
Ik gloof dat ie de temperatuur van het koelmiddel ter hoogte van de condenser bedoelt. Als de temperatuur daar te laag wordt, condenseert het koelmiddel te 'vroeg' in het systeem en krijgt de compressor vloeistof ipv gas te verwerken. En dan gaat ie kapoet :P

I reject your reality, and substitute my own.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op maandag 11 maart 2002 11:01 schreef _sNaRs_ het volgende:

[..]

Ik gloof dat ie de temperatuur van het koelmiddel ter hoogte van de condenser bedoelt. Als de temperatuur daar te laag wordt, condenseert het koelmiddel te 'vroeg' in het systeem en krijgt de compressor vloeistof ipv gas te verwerken. En dan gaat ie kapoet :P
Dat zou ook wel kunnen ja, ik ben niet zo goed bekend met de werking van het systeem. Maar, waar het om gaat is dat het iig niet de temp van het cpu blok is!!!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Op maandag 11 maart 2002 11:54 schreef TD-DMZ het volgende:

[..]

Dat zou ook wel kunnen ja, ik ben niet zo goed bekend met de werking van het systeem. Maar, waar het om gaat is dat het iig niet de temp van het cpu blok is!!!
Elliouw Shieffner!
Kijk ff op pagina 1...daar staat een duidelijke tekening.
Nu snap ik tenminste hoe het ongeveer werkt.

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 08:08
He dabit, hoe schat jij het koelend vermogen nu in? Ik ben erg benieuwd want ik heb hier zo'n vapochill kast staan en die koelt op 125 watt ongeveer op 0 graden celcius. De cpu ligt ongeveer op 10 denk ik. Ook best aardig maar jou opstelling heeft zo te zien heel wat meer vermogen. 300 a 400 of denk je dat je dat niet zal halen?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 03:57 schreef augustus het volgende:

<knip heel verhaal>

Klopt dit?
Grotendeels. Jouw verhaal over het primaire circuit (wat ik zelf liever het secundaire circuit noem) klopt.

Het secundaire circuit (wat ik liever het primaire circuit noem):

De compressor perst het gasvormige koelmiddel in de condenser. Doordat daar de druk zo'n 10-12 bar bedraagt, is een temperatuur van 35-40 graden al voldoende om het gasvormige koelmiddel te laten condenseren tot vloeistof. De vloeistof vloeit door een filter heen die eventuele olieafbraakproducten en water uit het systeem filtert. Vanuit dit filter gaat het de capillair in, wat eigenlijk niks meer is dan een weerstand. Deze moet ervoor zorgen dat er voldoende druk opgebouwd kan worden in de condenser om al het gas vloeibaar te laten worden, maar niet voldoende weerstang geven dat de compressor extra moeite moet doen. De lengte en dikte van dit buisje komt dus best kritisch.

De capillair eindigt in de verdamper, waar de druk een stuk lager ligt (iets boven atmosferische druk). Hierdoor begint het vloeibare koelmiddel te koken, en onttrekt het warmte aan de koelvloeistof. De damp word vervolgens weer teruggezogen naar de compressor.

De capillair is rondom de dampretourleiding gelegd om de 'restkou' in het gas dat terug naar de compressor gaat te gebruiken om de vloeistof in het capillair vast voor te koelen. Dit verbetert het rendement.
Wil je op elk punt even de temperatuur aangeven? Ben wel benieuwd. :)
Na de compressor, voor de condenser: 50-60 graden.
Na de condenser, voor het filter: 35 graden (met regelaar)
Na het filter, voor het capillair: 35 graden.
De (koelmiddel)vloeistoftemperatuur vlak voor inspuiting: -5 ofzo.
Hoeveel kostte die compressor/radiator?
Wat ging er nou mis met de eerste warmtewisselaar?
Hoe heb je die spiraal gebogen? Hoe dik is die buis?
Wat doet die verdikking tussen de radiator en de dunne buis?
In de eerste instantie heb ik een koelunit uit een oude grote koelkast geript, daar heb ik 25 piek voor betaald. Daarvan heb ik de compressor vervangen door een NL7F, en die heb ik eigenlijk gewoon gesponsord gekregen.

De eerste warmtewisselaar is lek aan de binnenkant. Er zit ergens een klein lek: er lekt ook maar een paar milliliter gas per etmaal uit. Echt een heel klein lek dus. Maar wel voldeonde om de boel in de soep te laten draaien.

De spiraal in de nieuwe warmtewisselaar heb ik gewoon over een mayonaisepot met de goede diameter gebogen. Die buis is 1/4" dik (6.3mm)

Die verdikking is een water/zuur filter. Vergelijk het met een benzinefilter in een auto.
Toch vind ik de plek van de pomp niet handig: je kunt hem nu niet controleren op een juiste werking; je kunt niet zien of een slang is losgeraakt; de pomp verwarmt het koelwater; je kunt de pomp niet 'even' vervangen...
Klopt allemaal. Maar ik ga er vanuit dat de slangen allemaal goed vast zitten, en dat de pomp blijft werken. Wat betreft de warmteproductie, daar heb je een punt te pakken. Het is een afweging, en zo is de pomp heerlijk stil. Gaat het kapot, dan moet ik een laag pur-schuim wegsnijden en de PVC dop losdraaien, en dan kan ik er gewoon bij.
Ik gloof dat ie de temperatuur van het koelmiddel ter hoogte van de condenser bedoelt. Als de temperatuur daar te laag wordt, condenseert het koelmiddel te 'vroeg' in het systeem en krijgt de compressor vloeistof ipv gas te verwerken. En dan gaat ie kapoet
Als de temperatuur van het koelmiddel uit de condenser te laag is, dan is de druk te laag, en word er onvoldoende koelmiddel de verdamper in gespoten.
He dabit, hoe schat jij het koelend vermogen nu in? Ik ben erg benieuwd want ik heb hier zo'n vapochill kast staan en die koelt op 125 watt ongeveer op 0 graden celcius. De cpu ligt ongeveer op 10 denk ik. Ook best aardig maar jou opstelling heeft zo te zien heel wat meer vermogen. 300 a 400 of denk je dat je dat niet zal halen?
Bij -10 is het inderdaad een goede 400W. Bij -20 nog geen 200. En dat bij een goed geoptimaliseerd systeem. Ik als hobbyist haal dat niet. Maar -20 bij 125W wil ik toch wel kunnen halen.

• ice-T106
  • Nu online
Hoe weet je nu dat er vloeistof terug naar de comprossor komt?
Kun je dat zien of horen, af heb je dat berekend?
Ik ben benieuwd wat de uiteindelijke resultaten zijn.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op maandag 11 maart 2002 12:47 schreef Gman het volgende:

[..]

Elliouw Shieffner!
Kijk ff op pagina 1...daar staat een duidelijke tekening.
Nu snap ik tenminste hoe het ongeveer werkt.
Tekening heb ik gezien. Alle andere topics ook. Ik ben zelfs bij Dabit geweest toen hij met phase change 1 bezig was voor mijn voltage mod.

Maar, ik snap idd ook wel hoe het ongeveer werkt, maar de precieze werking enzo niet. Zeker niet het punt waar vloeistof omgaat in gas enzo.

offtopic:
[quote]
Elliouw Shieffner!
[/quote]

Moet dit nou op GoT?????
Niet dat er iemand iets begrijpt van dit zinnetje, behalve ik dan :)

• Bert-Jan
  • Laatst online: 17-02-2024
nicely

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 14:10 schreef ice-T het volgende:
Hoe weet je nu dat er vloeistof terug naar de comprossor komt?
Kun je dat zien of horen, af heb je dat berekend?
Ik ben benieuwd wat de uiteindelijke resultaten zijn.
Dat kun je zien en voelen. Zien omdat dan opeens een kant van de compressor vol ijs staat, voelen omdat je het gas gewoon voelt koken in de buizen.

Verwijderd

Aangepaste tekening
(zie verderop)

En daar ga ik weer: ;)

Hoelang is de capillair?
Hoelang is de spiraal in het vat?
Wat zit er in het primaire circuit? Ammonia+water?
Welke temperatuur heeft de buis uit de wisselaar, voor de wikkeling, en voordat ie de compressor ingaat?

Ik hoop dat de oorspronkelijke koelvloeistof milieuvriendelijk afgevoerd is! Niet in het riool laten lopen?

Verwijderd

Ik heb thuis een absorptiekoelkast.
Die zijn absoluut geruisloos.O.a. bedoeld voor hotelkoelkastjes (die dus naast je bed staan!)

Dit hangt er achterop:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2833700782
Serieus!

Dat zou een mooi systeem zijn voor PC-koeling: geruisloos.
(Maar ik lees net dat het rendement niet hoog ligt).

• -=MOL=-

-=MOL=-

[beetje offtopic]
Dabit, hoe ga je je waterblok nu bevestigen op je mobo/cpu? Heb je nog steeds je eigen blok met coldplate en nog een extra plak koper, of heb je je coldplate al verwijdert om het koelblok direct op de cpu te kunnen monteren?

Als ik te ver vooruit loop en je nog met dat maze 1 (vliegende hold down clip verhaal) bezig bent, dan heb ik niks gezegd. Anders ben ik erg benieuwd!!!
[/beetje offtopic]

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 16:02 schreef augustus het volgende:
Aangepaste tekening
[afbeelding]
Doe me een lol: gooi de texten er in het Engels neer, dan kan ik dat ding meteen gebruiken op m'n webpagina. Als dat mag van je uiteraard :)
En daar ga ik weer: ;)
Hoelang is de capillair?
Hoelang is de spiraal in het vat?
Wat zit er in het primaire circuit? Ammonia+water?
Welke temperatuur heeft de buis uit de wisselaar, voor de wikkeling, en voordat ie de compressor ingaat?
De capillair is 2,40 meter met een binnendiameter van 0.8mm
De spiraal in het vat is bijna 8 meter lang meen ik.
In het primaire circuit zit R134a. Hetzelfde spul dat ook in vrijwel alle Nederlandse koelkasten en auto-airco's gebruikt word.
de temp van de buis net uit de warmtewisselaar heeft de watertemperatuur (duh!). Voor het de compressor ingaat: ik hoop meer dan 5 graden als ik klaar ben. Geen idee precies.
Ik hoop dat de oorspronkelijke koelvloeistof milieuvriendelijk afgevoerd is! Niet in het riool laten lopen?
Gas in een riool laten lopen is best lastig. Maar het oude koudemiddel (wat er nog in het systeem zat) is braaf afgezogen.
Dabit, hoe ga je je waterblok nu bevestigen op je mobo/cpu? Heb je nog steeds je eigen blok met coldplate en nog een extra plak koper, of heb je je coldplate al verwijdert om het koelblok direct op de cpu te kunnen monteren?
Je kunt het op het plaatje zien: het houten plaatje bungelt nog vrolijk aan het waterblok. De bevestigingsmethode is dus: 4 bouten dwars door mobo en moboframe heen.

De coldplate zit er nog op. Ik laat binnenkort het blok machinaal vlakken, en dan dicht ik de bevestigingsgaten in de bodem van het waterblok (met een paar stukjes M5 draadeind waar ik een schroefgleuf in slijp zodat ik ze er ook weer uit kan draaien). De coldplate gebruik ik dan niet meer.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 14:38

Corn

Raar jongetje

Wow dude.... Jij bent de PhaseMaster hier.... vet gaaf

Verwijderd

Update
EDIT: zie verderop.
Kloppen de termen?

Ik snap die -5 graden niet.
Is dat bij het eind van de capillaire buis (nog buiten de isolatie), of aan het begin van de verdamper (in het PVC-vat)?
De temperatuur van het koelwater is -12 graden, dus de temperatuur IN de verdamper ook (?) Is er dan een verloop in temperatuur in de verdamper? Van -5 tot -12 graden?

Toch vreemd dat koeltechniek gebaseerd is op slechts een capillair buisje.
Gas onder druk wordt vloeibaar en heel warm.
Die warmte wordt in een radiator, met een ventilator, afgevoerd. Komt het vloeibare gas dan uit de capillaire buis in een grotere buis, dan zet het weer uit tot gas, met absorbtie van warmte uit de omgeving.
Wie heeft dat uitgevonden?

Iedereen kan het thuis trouwens uittesten: pomp je fietsband op, en de pomp wordt bloedheet! Laat de band weer leeglopen, en de lucht die eruit komt is koud.

• bredend
  • Laatst online: 00:05
thx Augustus & DaBit voor de uitleg ;)
Kunnen jullie me nu nog ff uitleggen hoe die compressor werkt? ;)

volgens mij heb ik ook een radiateur liggen uit een 'PC' Opp: 10 M2 >:)
Ik ga misschien ook maar iets als dit in elkaar prutsen.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 17:49 schreef augustus het volgende:
Update
[afbeelding]

Kloppen de termen?
Condensor == Condenser
water/acidfilter == filter/dryer
filling tube == service port
isolation == polystyrene foam insulation
secundairy == secondary
primairy == primary
r134a cooling liquid == refrigerant R134a
capillary tube: 2.4 meters, 0.8mm I.D.
6.3mm ... tube == 8 meters copper tube, 1/4" (6.3mm) O.D.

Verder is-ie netjes :P
Ik snap die -5 graden niet.
Is dat bij het eind van de capillaire buis (nog buiten de isolatie), of aan het begin van de
verdamper (in het PVC-vat)?
Die -5 is een ruwe gok, maar die zou goed eens kunnen kloppen. Dat is an het einde van de capillaire buis, net voordat-ie het warmtewisselaar-PVC binnengaat.
De temperatuur van het koelwater is -12 graden, dus de temperatuur IN de verdamper ook (?) Is er dan een verloop in temperatuur in de verdamper? Van -5 tot -12 graden?
Er is wel degelijk een verloop in de verdamper, anders zou er maar een klein stukje van gebruikt worden. Zeg van -15 tot -22 ofzo. Weer een ruwe gok. Dit verschil komt door het verschil in druk aan het begin van de verdamper en het einde ervan.
Iedereen kan het thuis trouwens uittesten: pomp je fietsband op, en de pomp wordt bloedheet! Laat de band weer leeglopen, en de lucht die eruit komt is koud.
alleen zijn de hoeveelheden warmte die gemoeid zijn met het verdampen/condenseren van een stof nog veel groter dan die van compressie/expansie. een liter water aan de kook brengen gaat nog wel, maar je moet es kijken hoe lang het duurt voordat die liter verdampt is...

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2846512158

Laatste keer! >:)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!
Ik zal er een 'Image courtesy of augustus' bijzetten :)

Verwijderd

ff offtopic dabit ik zag in een lab catalogus. teflon slangen: grote chemische bestendigheid -200 /+280 graden celcius

misschien is dat iets voor jou
of had je al goede slangen gevonden?

• AproK
  • Laatst online: 14-03-2024
begin er steeds meer van te snappen :D
btw, suc6 nog :)

Check mijn knowledge base!

Verwijderd

Topicstarter
Mensen: de -20 barriere is doorbroken. Gisteren de -22 gehaald :)
Nog niet met proc erop, overigens.
Op dinsdag 12 maart 2002 17:38 schreef Demoman het volgende:
ff offtopic dabit ik zag in een lab catalogus. teflon slangen: grote chemische bestendigheid -200 /+280 graden celcius

misschien is dat iets voor jou
of had je al goede slangen gevonden?
Da's wel iets voor mij ja!
Ik gebruik nu nog standaardmeuk, en da's toch allemaal niet zo geschikt. PVC slang kun je zo breken bij de temps die ik nu haal.

Kun jij dat spul evt regelen voor me (10-12mm binnendiameter)? En is dat spul soepel of juist heel stug?

• _Evert_
  • Nu online
Op woensdag 13 maart 2002 16:59 schreef DaBit het volgende:
Mensen: de -20 barriere is doorbroken. Gisteren de -22 gehaald :)
Nog niet met proc erop, overigens.
gefeli! Enig idee hoeveel Wattjes je nou op -20 kan houden?!

Hee, even een half-off-topic-vraagje: ik wil zo'n warmtewisselaar bouwen net zoals de jouwe, 125mm 50cm PVC, met daarin een 10mm koperbuis in spiraal gedraaid. Alleen hoe kan ik het slimste die koperbuis draaien (diameter spiraal zo'n 8-9cm)?
Ik heb je oude topics over warmtewisselaar #2 gelezen, daarin mik je zand in de buis en soldeerd het dan dicht. Maar is dat dicht solderen echt nodig? Scheelt een hoop werk als het niet hoeft namelijk :)
En hoe snel mag ik verwachten dat ik knikken in de buis krijg?

Ja, ik probeer ook wat leuks te bouwen, ik hoop daar over een tijdje een topic over te kunnen openen >:)

edit: oh ja, waarmee kan ik het makkelijkste die bus draaien? En waaromheen? Een flinke stok (ik denk aan dat paaltjewaar jij hem omheen had gebogen) is mij iets te klein qua diameter.
Kortom: heb je nog goede tips voor de beginnende koperleidingbuigers? :+

Verwijderd

ik weet niet of ik eraan kan komen was in catalogus aan kieken. en of het stug is weet ik ook niet.

Teflonslang, kleur wit. Zeer grote mechanische, thermische en chemische weerstand. Temperatuurbestendig van -270°C. tot ca +270°C. Niet soepel.

te koop bij www.emergo.nl (nummer en naam: 550630 - SLANG (ptfe) )

[p.s. hoeist met me blokje? :P ]

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 20:40 schreef _Evert_ het volgende:

[..]

gefeli! Enig idee hoeveel Wattjes je nou op -20 kan houden?!
Geen idee. Een stuk of 100 schat ik zo. Eerst moet ik het ding op normale bedrijfscondities krijgen en dan tunen. Dus nog wat soldeerwerk aan de fancontroller etc.
Maar is dat dicht solderen echt nodig? Scheelt een hoop werk als het niet hoeft namelijk :)
Je moet ervoor zorgen dat dat zand echt nergens heen kan. Ik deed het met dichtsolderen. Maar elke andere methode is goed.
Maar kost dat solderen tijd? Echt niet: beetje S39 op de buis, vlam er tegenaan, soldeer er tegenaan, en klaar is DaBit. Alles bij elkaar: een minuutje ofzo?
*behoorlijk* snel als je 'm niet met zand vult of een buigveer gebruikt. Dan is een circel van 25cm al problematisch.
Ja, ik probeer ook wat leuks te bouwen, ik hoop daar over een tijdje een topic over te kunnen openen >:)
Als 't ook phase-change is, dan zou ik dunnere pijp gebruiken...
edit: oh ja, waarmee kan ik het makkelijkste die bus draaien? En waaromheen? Een flinke stok (ik denk aan dat paaltjewaar jij hem omheen had gebogen) is mij iets te klein qua diameter.
Tsja... Kijk eens rond in de schuur/garage/buurt zou ik zeggen. Alles dat stevig genoeg is en de goede diameter heeft is bruikbaar. Bij mij stond toevallig dat paaltje vooraan...
Jawel. Stook de buis eerst over de hele lengte goed roodgloeiend voordat je 'm gaat buigen (uitgloeien). Dat voorkomt dat je 3 dagen later nog een afdruk van 12mm koperen pijp in je hand hebt staan, zoals ik dat had. En na het buigen nog een keer om spanningen in het metaal te verwijderen.

En als je de uiteinden eraf gaat slijpen met een Dremeltje ofzo, dan eerst het zand eruit halen. Anders word je zelf gezandstraald, en da's niet prettig. Weet ik ook al uit ervaring :(

Bij het vullen met zand regelmatig het zand even aanpersen en tegen de wand van de pijp kloppen om het zo dicht mogelijk te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 21:24 schreef Demoman het volgende:
ik weet niet of ik eraan kan komen was in catalogus aan kieken. en of het stug is weet ik ook niet.

Teflonslang, kleur wit. Zeer grote mechanische, thermische en chemische weerstand. Temperatuurbestendig van -270°C.
tot ca +270°C. Niet soepel.
Die slang is dus stug. Ik ken dat spul wel denkik: boeren gebruiken het ook voor bewatering. Dat is die stugge zwarte slang.

Die siliconenslang is nog het meest geschikt als ik dat zo bekijk. Spul is bruikbaar vanaf -60.
[p.s. hoeist met me blokje? :P ]
Ai. *schaam*. Helemaal niet meer aan gedacht om het op de post te mikken. Zal ik zaterdag es doen dan...

• _Evert_
  • Nu online
Op woensdag 13 maart 2002 22:10 schreef DaBit een hele hoop nuttige info
Bedankt! Ik heb zelf nog helemaal geen ervaring met dit soort dingen solderen, maar ik heb hier wel een brandertje liggen. En met een beetje hulp van m'n pa lukt het wel.

Ik ga geen phase-change op jouw manier gebruiken, er moet in dit geval gewoon water door die buis...
Je zandstraal-verhaal had ik inderdaad al gelezen. Wel handig al die topics van jou, kunnen anderen een hele hoor van leren, zodat er geen onnodige gewonden zullen vallen ;)

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 22:23 schreef _Evert_ het volgende:
Ik ga geen phase-change op jouw manier gebruiken, er moet in dit geval gewoon water door die buis...
bzzz....grondwater...bzzz....vijver...bzzz....regenton >:)
Je zandstraal-verhaal had ik inderdaad al gelezen. Wel handig al die topics van jou, kunnen anderen een hele hoor van leren, zodat er geen onnodige gewonden zullen vallen ;)
[inpepermodus]
Ja, zelfs ikke niet, vanwege consequent gebruik van een veiligheidsbril en handschoenen/mondkapje indien nodig.
[/inpepermodus]

• -=MOL=-

-=MOL=-

Nice, -22 :)

Verder idd een hoop leesvoer. Ik heb er ook weer wat van opgestoken en dacht ik zet het er ff bij :)

Veel suc6 verder met het phase change systeem en ik wacht met spanning op nieuwe/betere resultaten en pics natuurlijk :9~

• _Evert_
  • Nu online
[inpepermodus]
Ja, zelfs ikke niet, vanwege consequent gebruik van een veiligheidsbril en handschoenen/mondkapje indien nodig.
[/inpepermodus]
Jij denkt aan dit verhaal zeker >:)
[topic=432308/1/25]
|:(

Oh, dit is onaardig voor db. :+

En nee, ik ga geen vijverkoeling nemen, als ik wat te melden heb (en een digi camera kan lenen), zal ik wat posten.......stay tuned...

Verwijderd

Je weet niet half hoe gelukkig ik ben met deze topic, thx DaBit :)

Ik heb deze week een gratis diepvriezer gekregen van m'n grootouders, die in perfecte staat is.
De koelgroep maakt gebruik van R134a.

Nu had ik een paar vraagjes:
1) het originele rad, lijkt me wat groot en onhandig en wil die dan ook vervangen door een kleiner (en performanter) rad. Moet ik ergens speciaal mee rekening houden??
(zou bv. scooterrad van 15*24cm gebruiken, eventueel twee)

2) Weet jij hoeveel hervullen ongeveer zou kosten?

Nog extra tips??

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 maart 2002 16:41 schreef fredperry het volgende:
Ik heb deze week een gratis diepvriezer gekregen van m'n grootouders, die in perfecte staat is.
De koelgroep maakt gebruik van R134a.
Welke compressor zit erin (merk/type)?
1) het originele rad, lijkt me wat groot en onhandig en wil die dan ook vervangen door een kleiner (en performanter) rad. Moet ik ergens speciaal mee rekening houden??
(zou bv. scooterrad van 15*24cm gebruiken, eventueel twee)
Ja, hij mag van binnen niet vervuild zijn (een heel dun laagje olie zou nog moeten kunnen, maar de rest is taboe), en hij moet een druk van 15 bar zonder problemen kunnen hebben.

De scooterrad valt dus af, want die dingen kunnen absoluut geen druk hebben, en zeker geen 15 bar. Dan word je scooterrad gedegradeerd tot rondvliegend metaal.
2) Weet jij hoeveel hervullen ongeveer zou kosten?
Ik meende dat de officiele prijs rond de 100 euro lag bij het bedrijfje dat het voor mij gedaan heeft. Bel eens wat koelkastreparatie en aircobedrijven af. Als je ze geinteresseerd kunt krijgen, dan zit je gebakken.

Zelf vullen kun je en mag je niet.
Nog extra tips??
Jawel. Verkijk je niet op de moeilijkheidsgraad. Voor het solderen heb je een zuurstof/propaan of zuurstof/acetyleenbrander nodig, en hardsoldeer.

Ik heb hulp (gehad) van vele mensen. Op eigen kracht had ik ook wel iets aan de gang gekregen, maar nooit zoals het nu is.

Als je uitgaat van een nog werkende vriezer, dan word 't in ieder geval simpeler.

• bredend
  • Laatst online: 00:05
KAn je zo'n vriezer niet helemaal rippen tot er aleen maar een koelinstallatie over is en dan de buizen een beetje handiger buigen zadat ze in een reservoir komen????

heeft iemand nog een linkje met de uitleg van de werking van de compressor?

Verwijderd

heilige afscheiding!
dat wordt OCen dus. hedde al zo een XP2000+ @ 1700+ XP core dinges? die schijnt men lekker te kunnen OCen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 17:54 schreef Bredend het volgende:
KAn je zo'n vriezer niet helemaal rippen tot er aleen maar een koelinstallatie over is en dan de buizen een beetje handiger buigen zadat ze in een reservoir komen????
Dan moet je echt een complete koelkast in stukken zagen. Heb je dan eindelijk alles er heel uit, dan mag je nog voorzichtig de warmtewisselaars in stukken dremelen. Maar theoretisch kan het ;)
heeft iemand nog een linkje met de uitleg van de werking van de compressor?
Ja, hetzelfde als jouw fietspomp, maar dan met een motortje.
Je zou www.danfoss.com of www.howstuffworks.com eens kunnen proberen.
Op vrijdag 15 maart 2002 18:03 schreef NME het volgende:
heilige afscheiding!
dat wordt OCen dus. hedde al zo een XP2000+ @ 1700+ XP core dinges? die schijnt men lekker te kunnen OCen :)
nope. Ik hou het voorlopig eens lekker op mijn XP 1800+. Anders begint dat hele OC-verhaal wel erg veel geld te kosten. Ik ben in amper een jaar tijd al aan mijn 4e processor en 3e moederbord bezig. Da's leuk als je het gratis krijgt, anders niet.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
http://www.ne.jp/asahi/simanto/oc/UltraVapo_unit.htm

Geil :9~

Best goede resultaten en alles in een gewone kast.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op zondag 17 maart 2002 20:48 schreef roedie het volgende:
http://www.ne.jp/asahi/simanto/oc/UltraVapo_unit.htm

Geil :9~

Best goede resultaten en alles in een gewone kast.
Ik heb ff snel gekeken, maar dat spul is wel een stuk kleiner dan wat dabit gebruikt volgens mij.

Dabit gaat meer voor de prestatie dan dat het in ze kast past, als het goed is wil hij toch een nieuwe case maken.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Op zondag 17 maart 2002 21:12 schreef TD-DMZ het volgende:

[..]

Ik heb ff snel gekeken, maar dat spul is wel een stuk kleiner dan wat dabit gebruikt volgens mij.

Dabit gaat meer voor de prestatie dan dat het in ze kast past, als het goed is wil hij toch een nieuwe case maken.
Het laatste grafiekje laat toch flinke resultaten zien.

Verwijderd

Topicstarter
Yup, hij verdampt dan ook rechtstreeks op z'n proc, wat ik niet doe. Ik wil ook graag straks mijn GF2 en chipset koelen, of een eventueel toekomstige dual-CPU. Verder zal hij wel een nog zwaardere compressor hebben. Leuke opzet van dat systeem trouwens.

Enne, zo klein is het niet. Bekijk die kast nog maar eens goed.. Da's geen standaard bigtower.

Wat het bij mij groot maakt is die warmtewisselaart in een dik pak piepschuim. Denk die weg, en zijn systeem is niet veel kleiner dan mijn huidige systeem (zal wel weer es foto's schieten)

• maontje
  • Laatst online: 18-02 00:34

maontje

better off Playing

Wil ik ook in mijn koelkast :9

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Over de warmtewisselaar:

Ik liep eens door de IKEA (gebeurt bij wel meer mensen die net een huis gekocht hebben) waar ik een kandelaar zag, gemaakt van glas. het was een ronde buis, met daarin een spiraal van hol glas, welke uiteindelijk door de wand van de buis "gesoldeerd" was. Ik zag er direct mogelijkheden in.......

Over het vullen van een koelsysteem: Op boten wordt vaak een compleet custom koelkastsysteem gemaakt, omdat boten altijd afwijkende maten koelkasten hebben. Ik heb eens nagevraagd hoe dit dan gevuld werd:

De compressor en de warmtewisselaar zijn al gevuld, en zijn met speciale koppelingen dicht gemaakt. Op de compressor zit een vulbuis, waarop indien nodig een busje met koelmiddel geschroefd kan worden.

Een busje met koelmiddel? Ja, een busje met koelmiddel. Het is dus los te koop.....

Een leverancier is Auerhaan, weet de woonplaats niet meer...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 07:38 schreef Herman het volgende:
Over de warmtewisselaar:

Ik liep eens door de IKEA (gebeurt bij wel meer mensen die net een huis gekocht hebben) waar ik een kandelaar zag, gemaakt van glas. het was een ronde buis, met daarin een spiraal van hol glas, welke uiteindelijk door de wand van de buis "gesoldeerd" was. Ik zag er direct mogelijkheden in.......
Is de warmtegeleiding van glas niet een beetje beroerd?
Een busje met koelmiddel? Ja, een busje met koelmiddel. Het is dus los te koop.....

Een leverancier is Auerhaan, weet de woonplaats niet meer...
Ik heb nog iets moois gevonden: extra-harde-luchthoorns met gasbusje voor gebruik op zee. Op de bussen gas staat: contienu 100% 134a. De geur klopt, en de druk ook (was 't een onzuiver mengsel geweest van een paar gassen, dan had de druk niet geklopt). Het spul is dus inderdaad zuiver.

Wel krom: een normale particulier mag niet met R134a werken zonder licentie, maar er zit wel gewoon 400 gram van die rommel in zo'n luchthoornbus. Dat heeft hetzelfde gevolg voor het broeikaseffect als 680kg CO2. Het word eens tijd dat heel Europa Duitsland volgt, en overstapt op R600a (isobutaan), R290 (propaan) en R717 (ammoniak). Dat spul kost geen drol, en je hebt er ook geen dure polyolesther olie voor nodig (minerale olie is goed genoeg). Maarja, daar verdienen de heren CFK/HFK producenten niet meer op.

Verwijderd

Al best wel lang geleden schreef _Evert_ het volgende:

Hee, even een half-off-topic-vraagje: ik wil zo'n warmtewisselaar bouwen net zoals de jouwe, 125mm 50cm PVC, met daarin een 10mm koperbuis in spiraal gedraaid. Alleen hoe kan ik het slimste die koperbuis draaien (diameter spiraal zo'n 8-9cm)?
Ik heb je oude topics over warmtewisselaar #2 gelezen, daarin mik je zand in de buis en soldeerd het dan dicht. Maar is dat dicht solderen echt nodig? Scheelt een hoop werk als het niet hoeft namelijk :)

Uitgegloeit koperbuis is ook gewoon te koop bij de doe het zelf zaak. Het zit dan opgerolt (40cm diameter) een meter of vijf schat ik. Dat spul buigt een stuk beter dan default koper buis. Maar zoals dabit al gemeld heeft kan je zelf ook je buis uitgloeien.

Enne tegen gezandstraald worden bij het afslijpen van je afsluitdopje is een heel simpele oplossing, pijpensnijder. Geeft nog een mooier snijvlak ook dan een dremel.
En Dabit schreef eens:

Het word eens tijd dat heel Europa Duitsland volgt, en overstapt op R600a (isobutaan), R290 (propaan) en R717 (ammoniak).
He? Spreekt hier dezelfde persoon die eerder ietswat andere opmerkingen had over propaan en butaan als koelmiddelen? Hoezo die plotselinge omslag?

• _Evert_
  • Nu online
offtopic
Op maandag 18 maart 2002 11:42 gaf ascii wat tips
Bedankt, maar ik ben afgelopen weekend toch maar op een andere oplossing overgegaan: ik heb 2,5 meter RECHT koperleiding gekocht en een hele zooi 90 graden hoekjes. Dit heb ik tegen elkaar aangesoldeerd, zodat ik nu stukken leiding heen en weer heb lopen, met steeds aan het eind een 180gr hoekje van 2 stuks van die 90 graden dingetjes.
Al met al is het redelijk gelukt, al zeg ik het zelf. Zeker aangezien dit mijn eerste stukje kopersolderen was :P

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 11:42 schreef ascii het volgende:
Uitgegloeit koperbuis is ook gewoon te koop bij de doe het zelf zaak. Het zit dan opgerolt (40cm diameter) een meter of vijf schat ik. Dat spul buigt een stuk beter dan default koper buis. Maar zoals dabit al gemeld heeft kan je zelf ook je buis uitgloeien.
Die had ik dus ook, die uitgegloeide pijp op rol. Maar die is nog vrij hard om in een kleine radius te buigen. Zelf nogmaals grondig uitgloeien kan geen kwaad dus.
Enne tegen gezandstraald worden bij het afslijpen van je afsluitdopje is een heel simpele oplossing, pijpensnijder. Geeft nog een mooier snijvlak ook dan een dremel.
De pijpsnijder pastte bij mij niet. Dat ding moet je rond kunnen draaien rondom de pijp.
He? Spreekt hier dezelfde persoon die eerder ietswat andere opmerkingen had over propaan en butaan als koelmiddelen? Hoezo die plotselinge omslag?
Beter inzicht in de materie.

Het leek me destijds nogal gevaarlijk, het gebruik van butaan/propaan. Totdat je erachter komt dat de kans op een flink lek op het moment dat het echt kwaad kan wel heel klein is, en dat er maar erg weinig gas in het systeem zit. Al met al is het risico dat het fout gaat met het propaan/butaan kleiner dan het risico dat je monitor uitbrand (wat ik al vele malen gezien heb op LAN's).

't is dat ik mijn systeem kan laten vullen met R134a, anders zou ik er sterk aan gedacht hebben om een R22/R404/R407 compressor te monteren en het systeem af te vullen met propaan.

Voor de hobbyist kan het gebruik van propaan/butaan nog twijfelachtig zijn, maar voor een fabriek moet het geen enkel probleem zijn.
Op maandag 18 maart 2002 12:01 schreef _Evert_ het volgende:
Bedankt, maar ik ben afgelopen weekend toch maar op een andere oplossing overgegaan: ik heb 2,5 meter RECHT koperleiding gekocht en een hele zooi 90 graden hoekjes.
Duur, en de stromingsweerstand neemt ongelofelijk toe. Maar als 't werkt is het goed :)

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 12:01 schreef _Evert_ het volgende:
offtopic
[..]

Bedankt, maar ik ben afgelopen weekend toch maar op een andere oplossing overgegaan: ik heb 2,5 meter RECHT koperleiding gekocht en een hele zooi 90 graden hoekjes. Dit heb ik tegen elkaar aangesoldeerd, zodat ik nu stukken leiding heen en weer heb lopen, met steeds aan het eind een 180gr hoekje van 2 stuks van die 90 graden dingetjes.
Al met al is het redelijk gelukt, al zeg ik het zelf. Zeker aangezien dit mijn eerste stukje kopersolderen was :P
kuch kuch, PICS!

En aan het probleem van een pijpesnijer heb ik nooit gedacht.

BTW ooit heb ik op een duitse zender een video gezien van een propaan/butaan koelkast gezien waar ze een lek hadden gemaakt in de kast en daarna ook nog eens voor ontsteking hadden verzorgt voor het gasmengsel erin. Het viel vies tegen, de deur ging net open door de explosie. Al met al wens ik als volgende koelkast er een op koolwaterstofjes.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 13:15 schreef ascii het volgende:
Het viel vies tegen, de deur ging net open door de explosie. Al met al wens ik als volgende koelkast er een op koolwaterstofjes.
Dabedoelik. Maarja, als je net begint met phase-change enzo, dan weet je dat nog niet, en dan is de link propaan/isobutaan->brandbaar/explosief->gevaarlijk snel gelegd. Vandaar mijn initiele keuze om het systeem niet met isobutaan of propaan op te bouwen. Overigens zou isobutaan nog steeds geen beste keuze geweest zijn voor mij omdat er een groter volume gas getransporteerd moet worden voor dezelfde Qmax, wat dikkere pijp betekent. En daarvoor heb ik geen ruimte in mijn warmtewisselaar.

Verder: we leven in nederland, dus voor R290/R600a goedgekeurde compressoren en condensers zijn zeldzaam hier.

Verwijderd

DaBit:
Klopt het dat je het volgende al eens geprobeerd hebt?

Buig een koperbuis in een bocht van 90 graden.
Sla het middenstuk nog wat platter.
Vijl de onderzijde van het platte stuk weg.
Soldeer het geheel op een koperplaatje.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=3091388993

Misschien is het nog beter om de bocht in de lengte in te zagen en uiteen te buigen zodat er minder weggevijld moet worden, en er meer doorsnede overblijft.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2562254727

De tweede versie lijkt mij het mooiste: weinig verlies aan doorsnede, dus een goede doorstroming. Ik ga het binnenkort even proberen.
Lijkt mij voldoende als chipset-, geheugen-, en videochip-koeler.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 14:28 schreef augustus het volgende:
DaBit:
Klopt het dat je het volgende al eens geprobeerd hebt?
Yup. Versie 1 in ieder geval. 'k had ff gauw een blokje nodig, en dat was binnen 5 minuten gedaan.

Die versie 2 ga ik gebruiken woor chipset en vidkaart, alleen zaag ik gewoon een stuk buis in 2 stukken (in de lengterichting): da's handiger.

Verwijderd

Maar het voordeel van deze dingen is dat de aansluitingen er meteen al op zitten! :)
Ik zal morgen even langs de Gamma gaan voor een buisbuiger...

Verwijderd

Topicstarter
Pfff, dat kun je met de hand ook nog wel rondom een willekeurige lantaarnpaal ofzo.

• _Evert_
  • Nu online
Op maandag 18 maart 2002 12:39 schreef DaBit het volgende:Duur, en de stromingsweerstand neemt ongelofelijk toe. Maar als 't werkt is het goed :)
Ja, die stroomweerstand heb ik gemerkt, maar daar maak ik me niet zo druk om, er blijft genoeg stroming over...
kuch kuch, PICS!
Ja, die kon ik verwachten. Ik ga proberen zo snel mogelijk een digi camera te lenen en een topic te openen. Ik weet hoe gek jullie op pics zijn (ben ik zelf ook >:) )

• Cryolite
Lukt alles nog een beetje of heb je weer tegenslagen moeten verwerken (werk telt niet mee als tegenslag ;) ) Of ben je eerst met iets anders bezig?

* Cryolite wacht met smart op nieuwe ontwikkelingen.

Verwijderd

Topicstarter
Neu, ik heb afgelopen week weinig tijd gehad (en deze week ook al niet trouwens). Maar m'n PWM fanregelaar werkt inmiddels prima (al oscilleert-ie nog een beetje), en ik ben nu met de gasvulling aan het spelen. Ik krijg nog steeds bevroren compressoren, en da's niet goed voor dat ding :(

Maar tijd is de voornaamste reden dat 't allemaal niet zo snel gaat.

• Cryolite
Mooi, veel plezier en succes dan verder, we horen vast wel van je als je weer wat nieuws hebt.
Pagina: 1