Graag advies over inbouw caraudio

Pagina: 1
Acties:
  • 637 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22531

Topicstarter
wie zou deze caraudiobeet een beetje kunnen adviseren ?
ik heb net een 1996 vw polo gekocht met een
Pioneer DEH-1300R cdspeler.

In het dashboard van de auto zitten volgens mij standaard fabrieksboxjes van VW, met een niet al te beste basweergave.
Ik ben niet extreem veeleisend hoor, maar wil graag een beetje normaal trance en techno kunnen luisteren, ook bij wat hogere snelheden (ruis,ruis,) en een beetje fatsoenlijke bas.

Mijn vraag is wat kan ik nou het beste doen,
speakers voorin de auto gebruiken voor hoge/midden tonen en
achterin een actieve of passieve bassbox/woofer?
(deze functie zit namelijk ingebouwd in mijn cdspeler)
Of iets anders ???? bijvoorbeeld inbouw in hoedenplank
van MDF, en zo ja wat ???
(Yep ik heb er de ballen verstand van ;) )

P.S. budget is niet erg hoog [laag dus]: max 400 gld

suggesties zeer welkom.
alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesothelioom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02-2021
Je zou eens kunnen beginnen met een leuk compo-setje in de deur en het dash-board,en je bedget in acht genomen zou ik achter een 3-weg speaker in de hoedenplank monteren.Je zegt het zelf al dat het budget een beetje krap is dus veel zou ik er niet van verwachten en niet vallen voor de low-budgetsystemen van een of ander wazig merk.Een euro of 100 erbij doet wonderen dus even doorsparen loont in dit geval wel want voor 600 a 700 gulden koop al wat aardigs inclusief versterker

there's no substitute for cubic inches : 472 cu cadillac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 19:24
LOL dat is nu altijd het antwoord van een tweaker... als je nou nog even doorspaart dan... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesothelioom
Op maandag 11 maart 2002 07:28 schreef paknaald het volgende:
LOL dat is nu altijd het antwoord van een tweaker... als je nou nog even doorspaart dan... :)
kweet het stoppen met roken is makkelijker haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Die speakers in het dashboard moet je filteren met een condensator (iets van 2.2-10uF) zodat bas niet weergegeven wordt.

Achter in de hoedenplank leuke 9x6" speakers van bv. Sony en dan hebbie al best goed geluid.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn cdspeler heeft een funcie om hoge/mid tonen weer te geven via de voorste speakers en dan de lagere tonen weer te geven via de speakers achterin, dus dan ik zeker het beste achterin een subwoofer leggen ???
of toch beter 3 of 4 wegspeakers ???
en hoe zit dat met scheidingsfilters en versterkers, wanneer zijn deze nuttig ?

[ik weet het , ik vraag heel veel :?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:58
Zit er uberhaupt plek in de deuren voor speakers? Mijn oude polo (model '98) had namelijk ALLEEN plek voor 2 10cm speakertjes in het dashboard, en daar red je niet veel mee. Een fantsoenlijke hoedenplank met stevige 6"x9" of een 16cm composet is dan aan te bevelen wil je toch een beetje geluid in je wagen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 09:47 schreef dominator het volgende:
Zit er uberhaupt plek in de deuren voor speakers? Mijn oude polo (model '98) had namelijk ALLEEN plek voor 2 10cm speakertjes in het dashboard, en daar red je niet veel mee. Een fantsoenlijke hoedenplank met stevige 6"x9" of een 16cm composet is dan aan te bevelen wil je toch een beetje geluid in je wagen hebben.
Klopt geen plaats in portier/deur , alleen in dashboard.
Hoe heb jij dat aangepakt dan met je Polo ??
Met of zonder versterker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 19:24

Blamm

Niet meer Smart

Woon je in de buurt van rotterdam? Bij de MediaMarkt in het centrum hebben ze leuke JBL speakertjes 10cm voor €35
Ze zijn 2weg en er komt een heel leuk geluid uit moet ik zeggen! de bas is niet denderend maar de hoge en middentonen zijn prima in orde. Zeker voor dat geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16209

Als het goed is heeft de Polo plaats voor 10cm speakers aan de bovenkant van het dashboard en in de deuren nog eens plaats voor 16 a 17cm units. Ik zit nu op me stage, maar ik heb thuis wel 2 plaatjes van de Pioneer site waar op staat waar je speakers kunt plaatsen voor. 400 gulden is niet veel. Voor een fatsoenlijke sub ben je al meer kwijt. Ik zou je aanbevelen om die 10cm voorin te vervangen voor een JBL setje ( goede prijs/kwaliteitverhouding ). Mocht je nou wel plaats hebben voor een paar 16 a 17cm units voorin dan zou ik die ook vervangen voor een paar JBL's. Dan zit je wel ongeveer op 400,-. Je kunt achterin wel speakers plaatsen, maar jijzelf zit toch altijd voorin. Je doet het hooguit voor de mensen die achterin zitten ( als er uberhaupt wel eens mensen achterin zitten ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
woon in de buurt van leeuwarden, daar ga ik eens bij
de mediamarkt kijken, thanxx

oh trouwens .... mijn cdspeler is 4x45 W.
welk vermogen kunnen mijn speakers dan het beste hebben ??

ik zit te denken aan :
voorin:
Pioneer TS-G1016
2-weg systeem
100 watt max vermogen
Neodymium Magnet tweeter
10 cm diameter
Frequentie 45-22000 Hz

achterin:
Pioneer TS-E1795
3-weg systeem
220 watt max vermogen
10 mm tweeter
3d Magnesium hybrid cone woofer
17 cm diameter
Frequentie 28-32000Hz
Nominaal ingangsvermogen: 60W

dit alles zonder versterker [lijkt me zo'n gedoe en
heb er weinig verstand van]
is dit wat ?? en waar moet ik nog op letten als ik
dit zo ga doen ?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 11:13 schreef Celeron_clocker het volgende:
Als het goed is heeft de Polo plaats voor 10cm speakers aan de bovenkant van het dashboard en in de deuren nog eens plaats voor 16 a 17cm units. Ik zit nu op me stage, maar ik heb thuis wel 2 plaatjes van de Pioneer site waar op staat waar je speakers kunt plaatsen voor. 400 gulden is niet veel. Voor een fatsoenlijke sub ben je al meer kwijt. Ik zou je aanbevelen om die 10cm voorin te vervangen voor een JBL setje ( goede prijs/kwaliteitverhouding ). Mocht je nou wel plaats hebben voor een paar 16 a 17cm units voorin dan zou ik die ook vervangen voor een paar JBL's. Dan zit je wel ongeveer op 400,-. Je kunt achterin wel speakers plaatsen, maar jijzelf zit toch altijd voorin. Je doet het hooguit voor de mensen die achterin zitten ( als er uberhaupt wel eens mensen achterin zitten ).
Kijk hier heb ik nue echt wat aan !!
Thanxx, zou je die plaatjes hier kunnen posten?

En dat budget mag best wat hoger liggen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ik had 2 goede 10cm coaxiaaltjes in het dashboard gepropt (paste net :P). M'n hoedenplank had 2 lanzar 6"x9" speakers aangedreven door een phoenix gold QX 2350 amp en als laatste een emphaser crystex woofer die m'n kofferbak probeerde te molesteren. Leuk ICE setje....

PS. Ik had een basismodel 1.9D die dus absoluut geen plek in de deuren had om speakers te plaatsen. (of ik moest de complete deurpanelen gaan vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 11:55 schreef dominator het volgende:
Ik had 2 goede 10cm coaxiaaltjes in het dashboard gepropt (paste net :P). M'n hoedenplank had 2 lanzar 6"x9" speakers aangedreven door een phoenix gold QX 2350 amp en als laatste een emphaser crystex woofer die m'n kofferbak probeerde te molesteren. Leuk ICE setje....

PS. Ik had een basismodel 1.9D die dus absoluut geen plek in de deuren had om speakers te plaatsen. (of ik moest de complete deurpanelen gaan vervangen)
Dat lijkt me dus ook wel wat.......
hoe heb je dat precies aangesloten?
voorste speakers op radio, rest op amp ofzo ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30002

ik zou gewoon een caliber of jbl composet halen voor voor daar kun je dan even mee vooruit en inderdaad als je even doorspaart een versterker en woofer halen. in principe merk je niet echt veel verschil als speakers bijplaatst in je hoedenplank, ik heb voorin een composet van caliber en achterin een woofer van caliber, en als ik mijn hoedenplank speakers erbij aanzet is het verschil minimaal dus als ik jou was gaf ik al mijngeld uit aan 1 goed composet voor voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

euh gewoon beginnen met 2 goede hoeplank speakers erbij, veel meer begin je niet voor dit geld, en scheeld al een stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zal de plaatjes hier nog wel even plaatsen als ik weer thuis ben. Ik kan hier niet zo effe op me ftp. Je ziet ze wel verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Speakertjes in dashboard inderdaad simpel op radio aangesloten. Was puur om toch nog een beetje geluid voorin de auto te krijgen aangezien anders ALLES achterin zat......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier nog even de plaatjes zoals beloofd.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.oosterveld/dd-0321.bmp

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.oosterveld/fd-0891.bmp

Volgens mij is dit voor alle Polo's < bouwjaar 97, maar dat weet ik niet zeker. Moet je maar eens effe kijken in je eigen auto of die grote speakers daar ook inkunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 15:27

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

ik heb zelf 2x10cm boston voorin die al een lekkere bas hebben voor zo'n kleine speakertjes (ongeveer 80 euro)
en achterin heb ik 9x6" bostons voor het betere beukwerk...
die kosten ongeveer 230 euro... klinkt errug lekker

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Geld niet voor alle polo's. De goedkopere uitvoeringen beschikken niet over deurpanelen met speakerruimtes jammergenoeg.... :(

PS. Let ook even op de inbouwruimte voor die 10cm dingetjes in het dashboard. Er is namelijk maar een vrij beperkte hoogte beschikbaar. Ik kon er nog net een 10cm 2-weg coaxiaal in kwijt, maar dan drukte de 'tweeter' al een klein bobbeltje in het afdekrooster.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou gaan voor 6x9' achterin een MDF hoedenplankie en 10 cm pioneers of i.d. met een condensator ertussen (een dikke) om de ergste bassen eruit te halen. Zo kan je met relatief weinig rompslomp (geen extra versterker) toch nog heel wat sound in je wagen krijgen, terwijl je ook niet meteen het minste hoeft te kopen. Voor 400 piek kan je toch zeker wel wat leuks halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14980

Op maandag 11 maart 2002 21:37 schreef Wekkel het volgende:
Ik zou gaan voor 6x9' achterin een MDF hoedenplankie en 10 cm pioneers of i.d. met een condensator ertussen (een dikke) om de ergste bassen eruit te halen. Zo kan je met relatief weinig rompslomp (geen extra versterker) toch nog heel wat sound in je wagen krijgen, terwijl je ook niet meteen het minste hoeft te kopen. Voor 400 piek kan je toch zeker wel wat leuks halen.
Yep, zou ook mijn oplossing zijn. Kijk idd eens bij de Media Markt want die heeft nogal eens leuke speakersets in de aanbieding. Die JBL speakers van € 35,- hebben een prima prijs/kwaliteits verhouding (ik ben zeer tevreden over de 13cm versie met een condensator om de lage tonen weg te filteren). Suc6 en laat ons ook even weten wat je uiteindelijk heb gekocht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als iemand verder nog op- of aanmerkingen
of eventuele tips (vooral over versterker aansluiten op
accu en aansluiten versterker op radio) heeft zijn deze ZEER
welkom !!!

Heeft iemand nog tips over wat voor soort versterker ik het beste kan kopen ?
[aantal kanalen en vermogen ???]

Verder wil ik iedereen hier even bedanken voor
alle reakties...... *D THANXXX !
Ik zal zo snel mogelijk even laten weten wat
ik gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
4 kanaals is leuk om mee te beginnen. Kun je meteen de voor en achter speakers aansturen, probeer iets van 4 x 50watt RMS te vinden dat heeft genoeg pep om flink te fohnen. Als je eventueel nog aan een sub zit te denken zou je voor een 5-kanaals amp kunnen kijken. Anders zit je later nog aan de aanschaf van een extra amp vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Van Speedlaw kreeg ik een tijdje geleden deze link: http://www.termpro.com/

Onder articles staan een hoop handige "handleidingen" voor van alles op het gebied van car-audio. Onder andere het inbouwen in de deur, maken van filters enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27024

* Anoniem: 27024 heeft ook een Polo...

Maar dan gezegend met grote deur-speaker-openingen. Passen idd 16,5 cm euronorm speakers in. Als die ontbreken dan is het ge-eikte pad een hoedenplank met speakers, of, nog beter: Kickpanels! :P

Is even werk, maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 14:22 schreef Razorfist het volgende:
Van Speedlaw kreeg ik een tijdje geleden deze link: http://www.termpro.com/

Onder articles staan een hoop handige "handleidingen" voor van alles op het gebied van car-audio. Onder andere het inbouwen in de deur, maken van filters enz...
Handige site, bedankt ! :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wie oh wie heeft er trouwens nog links
naar leuke/informatieve sites over caraudio,
autospeakers, autoversterkers etc. ???
[liefst nederlandstalig]

hoe meer informatie/kennis des te beter B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 15:08 schreef Speedlaw het volgende:
* Anoniem: 22531 heeft ook een Polo...

Maar dan gezegend met grote deur-speaker-openingen. Passen idd 16,5 cm euronorm speakers in. Als die ontbreken dan is het ge-eikte pad een hoedenplank met speakers, of, nog beter: Kickpanels! :P

Is even werk, maar dan heb je ook wat.
Ik heb helaas geen deur-speaker-openingen,
das flink kl#te, was een flink stuk makkelijker
geweest.
Zal toch wel het hoedenplank-alternatief worden
denk ik.

P.S.: wat zijn Kickpanels trouwens :? ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

kickpanels regeren. Het is wel aardig rommelen om het voor elkaar te krijgen, maar de inspanning meer dan waard. Je kan uiteraard ook gewoon even een eigen doorboard maken :P (zie je ze al hangen, die 4x 20 cm??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

kickpanels zijn kleine 'boxjes' die je aan weerskanten van de auto voorin de vloer in het hoekje perst (binnen net bij de deur voorin). Met polyester en wat hout kan je deze kickpanels keurig in een dergelijk hoekje laten vallen. 13 cm composet erin, goed richten op het juiste oor en blazen maar. Kickpanels geven door de goede klankkast (eigen klankkast) meestal een stevige kickbas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27024

Wekkel says it all. Kickpanels ruleren, ik ken geen andere plaatsing die een betere staging oplevert dan kicks. Heb nog steeds spijt dat ik ze niet heb in mijn eigen Polo, het geluid is gewoon sweet...

En dan neem ik de hersens-splijtende geur van polyester wel voor lief. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:40

mollie

voor meer info over car audio kan je altijd kijken op www.showyoursound.nl :) ze hebben ook een forum metr erg relaxte mensen die je graag helpen :)

have fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 14 maart 2002 00:15 schreef mollie het volgende:
voor meer info over car audio kan je altijd kijken op www.showyoursound.nl :) ze hebben ook een forum metr erg relaxte mensen die je graag helpen :)

have fun
Dat forum heb ik even bekeken en daar
kun je antwoord krijgen op zowat al je
vragen omtrend caraudio !!!
Mollie, zwaar bedankt voor de tip.......
een aanrader voor elke newbie ! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gospelkees
  • Laatst online: 06-09-2024
Advies:

Focus je aandacht op je Compo set voor!
Deze bepaalt serieus 80% van het geluid. En neem het grootst wat past in een polo: Gloof 13 cm.
Installeer ze in mdf. (kan je met 13 cm tot 50 Hz gaan!)

Daarna moet je pas verder denken... Die radio van je heeft genoeg vermogen voor in 1e instantie...

Veel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Inderdaad de meest verstandige aanpak. Radio + goede composet + goede inbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Hoe zit dat met het inbouwen van de frontspeakers in mdf? ik kan me er niets bij voorstellen namelijk.

Bij mij zaten er al speakers in op beugels en ik heb de nieuwe gewoon op die beugels gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 11:48 schreef Razorfist het volgende:
Hoe zit dat met het inbouwen van de frontspeakers in mdf? ik kan me er niets bij voorstellen namelijk.

Bij mij zaten er al speakers in op beugels en ik heb de nieuwe gewoon op die beugels gezet.
Precies, in mijn dash zitten volgens mij 10cm speakers.
Heb jij er dan een mdf-plaatje bovenop gelegd ipv
de originele speakercover waar je 13cm
speakers hebt ingebouwd ofzo??
Wat moet ik me hier bij voorstellen en
hoe heb je dat precies gedaan ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Er zaten bij mij 10cm speakers in op een soort opstaande beugel met 4 schroefgaatjes. Ik heb de oude er gewoon afgeschroefd en de nieuwe (ook 10cm) er op, zonder mdf.

Ik hoor overal dat het met mdf beter klinkt maar ik vroeg me af of iemand hier een fotootje van heeft of een tekening ofzo.

[edit]bij mij zaten ze in de deur btw, niet in het dashboard[/edit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Gewoon een ringetje MDF, zo dik als maar fatsoenlijk past en dat tussen bevestiging en speaker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Op vrijdag 15 maart 2002 14:34 schreef Wekkel het volgende:
Gewoon een ringetje MDF, zo dik als maar fatsoenlijk past en dat tussen bevestiging en speaker doen.
oh ZO simpel... dus eigenlijk gewoon 4 ringetjes uitzagen (of één grote) en die erachter monteren... klinkt makkelijk zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 14:45 schreef Razorfist het volgende:

[..]

oh ZO simpel... dus eigenlijk gewoon 4 ringetjes uitzagen (of één grote) en die erachter monteren... klinkt makkelijk zat
Sorry snap niet helemaal hoe jullie dit willen hebben,
4 ringetjes ??? zouden jullie het misschien een beetje
duidelijker uit kunnen leggen ??
En passen er dan 13cm speakers in ???

Heb trouwens ergens gelezen dat je het vermogen in W
van je autoradio niet zo serieus moet nemen,
een autoradio van 4x50 W zou in het echt maar 4x14 W
zijn ofzo, is dit waar en hoe zit dat precies ?

kijk als mijn radio echt 4x 50 W is dan heeft het geen zin
om een versterker van 4x50 W te kopen of wel :? ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

[quote]Op vrijdag 15 maart 2002 22:50 schreef Azure8 het volgende:

[..]

Sorry snap niet helemaal hoe jullie dit willen hebben,
4 ringetjes ??? zouden jullie het misschien een beetje
duidelijker uit kunnen leggen ??
En passen er dan 13cm speakers in ???
[/qoute]

Ik denk zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2941079083
de ring

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1070320492
met de speaker erop (met schroefgaatjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 15:10
He, ik heb vroeger ( 1,5 jaar terug ) een nieuwe Caddy gehad( is ook polo aan de voorkant ) ik deed het eerst met een setje van Kenwood, die hebben van die speciale setjes voor auto's die van de Polo was 250 piek en klonk erug goed!.

toen een Rockford fosgate 200a4 gekocht met 2x RF XLC 12" woofers, die blies effkes het Kenwood setje weg..

heb toen maar een MB quartz setje gehaalt, in de deur 16,5 cm, en 2cm tweeters ( met hout een malltje gemaakt waar de tweeters in konden hangen het gat is 10cm)

ik had trouwens achter de deurspeakers van dat anttochtstrip (plakband) zitten, anders pasten de speakers niet :)

dit klonk echt VET! daarna nog een 1 farat Condensator gehaalt en 129 Db gehaalt !

da's niet slecht met 4x 50 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Life starts at 140Db.... >:)

Maar niet slecht in een caddy denk ik, stonden die 2 12" gewoon achterin de bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok , ik weet eindelijk wat ik ga kopen

voorspeakers :
JBL GTO 402 MK II Voorspeaker
100 mm 2-weg co-axiaal luidspreker
* 25 Watt RMS vermogen
* 75 Watt max vermogen

achter in mdf hoedenplank :
JBL GTO 963 MK II Hoedenplankspeaker
6 x 9 3-weg triaxiaal luidspreker
* 60 Watt RMS vermogen
* 175 Watt max vermogen

[versterker en/of woofer kan altijd nog, nu geen poen voor]

nog even wat vraagjes:
--wat is beter om in de hoedenplank te smijten
2/3wegcomposet of coaxspeakers ??

--wil condensator gaan gebruiken om de lage tonen
in de voorspeakers weg te filteren, wat voor
condensator moet ik hiervoor hebben, waar zijn
deze te koop en hoe sluit ik zoiets in vredesnaam
aan op mijn speakers ??

--voor elke voorspeaker 1 condensator ?

--bij 2/3 weg composet een frequentiescheidingsfilter
gebruiken ? en zoja welke ???

--moet je een versterker hebben om een scheidingsfilter te
kunnen gebruiken ? of kan deze ook rechtstreeks op de
radio worden aangesloten ??

PFFHH, jullie zullen wel gek worden van mijn vragen....
maareh wil nergens onvoorbereid aan gaan prutsen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesothelioom
[quote]Op dinsdag 19 maart 2002 14:48 schreef Azure8 een heel verhaal
Als je een fatsoenlijke composet koopt zitten daar de filters bij (en een inbouwhandleiding :P )Kheb toevallig gisteren een nwe set gekocht (infinity reference series 505 CS voor kenners :9~ ) en zelfs daar staat het duidelijk in ook wat betreft het aansluiten van tweeters op het filter.Helaas vermelden ze nix over het "uit fase zetten " van de tweeter tov middentoner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Je keuze voor JBL is in ieder geval goed, aardige speakertjes en veel waar voor je geld. Ik ben er zelf niet zo kapot van omdat het "boom" gehalte van JBL nogal sterk is, maar voor dance zijn ze prima.

Voorin zou ik inderdaad gaan voor de speakertjes die je noemt (zijn toch 2-weg he?).

Echter, 3-weg achterin is eigenlijk helemaal niet nodig... Je mid en hoog moet van voren komen, en dat kunnen die JBL'letjes prima, maar de speakers in je hoedenplank moet je eigenlijk puur voor het laag gebruiken. Misschien kun je nog wat geld besparen door gewoon ronde woofertjes (16cm ofzow) te nemen?

Een versterker gaat je versteld doen staan, ook als hij "maar" 50Watt is. Geen enkele autoradio kan zulk RMS vermogen leveren, inderdaad komen ze meestal niet verder dan 12 tot 14 Watt en dan nog hoor je dat het er met moeite "uitgeperst" wordt.
Bovendien kun je bij de meeste 4 kanaals versterkers instellen hoe je de boel gefilterd wilt hebben (dus hoog en mid naar je voorste speakertjes en alleen laag naar achteren)

Het inbouwen van het spul is serieus ontzettend leuk om te doen. Je haalt je halve auto uit elkaar en menig leasemaatschappij zou finaal door het lint gaan als ze het zien, maar het resultaat is dat je een stuk meer te weten komt over audio in de auto en de ontelbare mogelijkheden die dit met zich meebrengt, als je maar creatief genoeg bent :)

Suc6 mate!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 19 maart 2002 22:02 schreef GreenGras het volgende:
Je keuze voor JBL is.. t/m ..Suc6 mate!
Echt zwaar bedankt voor je hulp/advies,
zulke opmerkingen heb ik echt heel veel aan,
THANXX *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

- Condensatoren kun je waarschijnlijk het gemakkelijkts bij de betere Car-audio zaak halen (ik heb ze ooit voor fl. 3.50 ps gehaald bij de Bredase Autoshop in Oosterhout). Misschien heeft een (electronica?) zaak waar je onderdelen kunt kopen voor zelfbouw speakers ze ook wel. Je hebt er voor iedere speaker 1 nodig en die zet je dan tussen de + draad. Een condensator heeft twee pinnetjes waarop je de draad kunt vastmaken (solderen of met een kroonsteentje). Vraag bij aankoop even wat de in en wat de uitstroom pool is. Of wel, waar komt het geluid binnen en waar gaat het er gefilterd weer uit.

- Als je deze speakers koopt heb je geen scheidingsfilter nodig. Je kunt het zelfs niet eens gebruiken omdat je de verschillende onderdelen (hoog, mid, laag) niet los kunt aansluiten. Bij een compo set zit er een los filter bij waarop goed staat aan gegeven hoe je het moet aansluiten. Je kunt ze eventueel ook los kopen, maar dat heeft voor jou dus geen nut.

- 3-weg achterin vind ik zelf iets beter klinken omdat je dan een vollediger geluidsbeeld van achter krijg. Dit klinkt iets leuker als er stereo effecten in je muziek zitten. Dit is echter een toegevoegde waarden en in de praktijk komt het er ruwweg op neer dat de bas van achter komt en de effecten van voren. 3-weg voorin heeft geen zin omdat je daar dus de bas weg filtert. In dat geval is een 2-weg speaker precies wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan ik dan niet het beste voorin die JBL speakers met condensator doen en dan achterin een goede 3 weg
composet inclusief versterker van 2 x 50 W ?

Of is het verstandiger om dan een 4x50 W
versterker te kopen en dan ook de voorspeakers
daarbij op aan te sluiten ?
Of kun je beter geen versterker aansluiten op
speakers waar een condensator aan zit ?
[meende dit ergens gelezen te hebben ??]

...bij deze wil ik nog even iedereen bedanken voor de reakties op mijn vraag naar advies....... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een versterker is niet direct nodig en die kun je er ook later bij zetten. Als je echt wil knallen dan is het wel nuttig, maar uit de huidige radio's komt ook al erg goed geluid als je er tenminste goede speakers op zet. Mocht je toch een versterker willen, dan kan een condensator geen kwaad. Zelf heb ik dit ook een paar jaar gehad zonder dat dit problemen gaf.

Wat ik als ik zou doen als ik jou was is:
- Headunit met minimaal 40w / 45w vermogen
- Voorin 10 cm 2weg speakers met een condensator om de lage tonen weg te halen (13cm past niet neem ik aan?)
- Achterin 9x6 3weg speakers
- Eventueel een versterker (Er van uitgaand dat het vermogen van je radio zo'n 45w is zou ik zo'n 4x 80watt versterker nemen. Anders schiet je er niet echt veel mee op) van een normaal merk (dus niet zo'n kijkshop ding :D )
Verder zou ik er niet al teveel toeters en bellen aanhangen.

Zelf had ik een set met 2 goede versterkers (Harman Kardon & Philips), losse Infinity filters in combinatie met een Caliber composet voorin en 9x6 Magnat 3weg speakers achterin. Bij mijn huidige auto heb ik het simple gehouden en heb nu JBL 2weg speakers voorin (met condensator) en 3weg speakers achterin. Deze zijn direct op de headunit (4x40 watt PMPO) aan gesloten en mijn geluid is beter dan ooit :) . Daarom is mijn motto nu 'less is more'.

p.s. Als je vragen hebt dan moet je die gewoon stellen. Daar is dit forum toch onder andere voor. Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesothelioom
toch nog even mijn mening poesjen :P een goede set behoeft geen extra filters dan degene die er bij geleverd worden(neem aan dat dit je eerste "project"wordt dus expirimenteren met verschillende filter configuraties is nog niet raadzaam)Dit zelfde geldt voor de speakers achterin.
Als je dan perse een condensator wil pak dan meteen een goeie,om de spanningsval naar je eventuele versterker op te vangen. Iets in de grote van 1 farad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27697

Ik zal je maar een tip geven.
Laat het hoge tonen segment lekker weg uit je hoeden plank, tenzij je dolby digital wil in je auto.
Voor hoge en midde tonen en achter midde en lage tonen.
Aangezien je ook niet met je rug naar een concert staat te luisteren is dit de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Op woensdag 20 maart 2002 20:57 schreef mesothelioom het volgende:
toch nog even mijn mening poesjen :P een goede set behoeft geen extra filters dan degene die er bij geleverd worden(neem aan dat dit je eerste "project"wordt dus expirimenteren met verschillende filter configuraties is nog niet raadzaam)Dit zelfde geldt voor de speakers achterin.
Als je dan perse een condensator wil pak dan meteen een goeie,om de spanningsval naar je eventuele versterker op te vangen. Iets in de grote van 1 farad
Ik denk dat jij het over een andere condensator hebt als de topicstarter ;) Volgens mij is hij geïnteresseerd in een condensator als filter voor de lage tonen.

Ikzelf heb er niet veel verstand van *kuch*zwak uitgedrukt*kuch* maar ik had ergens gelezen dat bij filters van de 1e en 3e orde er een fasewisseling optreedt ofzo :? of zeg ik nu HELE gekke dingen?

Ik heb hier even zitten lezen en ik vroeg me iets af. Is er echt een groot verschil merkbaar tussen 1e orde en 2e orde? en wanneer ik de lage tonen uit mijn frontspeakers wil filteren (10cm JBL 2weg) bij welke frequentie zal ik dit ongeveer moeten doen? Ik wil dus dat laagmidden tot hoog afgespeeld worden, laag kunnen ze niet heb ik gemerkt. Is 400 Hz een goede grens of kan ik beter hoger/lager gaan. Ik ben van plan gewoon alle tonen naar een stel 3weg te laten gaan achterin.

edit:
hoeveel ben je eigenlijk ongeveer kwijt voor een setje filters van de 2e orde (2st)? Zelfgemaakte bedoel ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesothelioom
Op woensdag 20 maart 2002 21:14 schreef Razorfist het volgende:

[..]

Ik denk dat jij het over een andere condensator hebt als de topicstarter ;) Volgens mij is hij geïnteresseerd in een condensator als filter voor de lage tonen.

Ikzelf heb er niet veel verstand van *kuch*zwak uitgedrukt*kuch* maar ik had ergens gelezen dat bij filters van de 1e en 3e orde er een fasewisseling optreedt ofzo :? of zeg ik nu HELE gekke dingen?

Ik heb hier even zitten lezen en ik vroeg me iets af. Is er echt een groot verschil merkbaar tussen 1e orde en 2e orde? en wanneer ik de lage tonen uit mijn frontspeakers wil filteren (10cm JBL 2weg) bij welke frequentie zal ik dit ongeveer moeten doen? Ik wil dus dat laagmidden tot hoog afgespeeld worden, laag kunnen ze niet heb ik gemerkt. Is 400 Hz een goede grens of kan ik beter hoger/lager gaan. Ik ben van plan gewoon alle tonen naar een stel 3weg te laten gaan achterin.

edit:
hoeveel ben je eigenlijk ongeveer kwijt voor een setje filters van de 2e orde (2st)? Zelfgemaakte bedoel ik dan.
Weet ik :) ,ik probeer hem er alleen op te wijze dat hij zich onnodig zorgen maakt.Wat betreft de 1e 2e en 3e orde???
kheb geen flauw idee, ik expirementeer(de) gewoon wat met diverse complete filtersets waarbij ik wel altijd twee filters per speakerset (li+re)in serie heb gebruikt:eerstlow filter en daarna kabel splitten en een mid filter. Maar naar de waardes heb ik nooit gekeken.
er moet ergens een lijst zijn met de gradaties hoog midhoog mid midlaag en laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik ga het eerst zonder versterker proberen [kan evt.
altijd nog] met hoog/mid voorin en waarschijlijk 3-weg achterin.

-wat is nu beter coaxiaal/triaxiaal speakers of losse componenten ???
-kan ik nu het beste hoge tonen achterin weglaten ?
-hoe doe ik dit dan ? wegfilteren OF 2-weg composet achterin leggen bestaande uit mid/laag speakers [en dus tweeter achterwege laten] ??

"er moet ergens een lijst zijn met de gradaties hoog midhoog mid midlaag en laag"

iemand een idee waar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

van www.termpro.com
For a typical 12 dB/octave crossover network the following rules can provide a starting place for experimenting with various crossover points. Keep in mind, however, that the crossover selection process is very subjective. The goal is to obtain a reliable system that provides a quality of sound that is pleasing to the listener. Because of this, crossover point selection is more of an art than a science.

• Never cross the midranges or tweeters at a frequency of less than twice their natural frequency of resonance. For example, if a midrange driver has a resonance of 400 Hz, it should be crossed over at a frequency of 800 Hz or higher.
• Theoretically, a woofer should be used to cover only those frequencies where the wavelength of the sound to be reproduced does not exceed the diameter of the driver.
• Sub-woofers are generally crossed at 100 Hz and below.
• Woofers are generally crossed between 100 - 500 Hz.
• Midranges are crossed between 300 - 500 Hz and 3500 - 8000 Hz.
• Tweeters are crossed at 5000 Hz and above.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Op woensdag 20 maart 2002 21:14 schreef Razorfist het volgende:

[..]

edit:
wat doe ik nu? volgens mij heb ik zojuist dit topic gekicked :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 15:42 schreef Razorfist het volgende:

[..]

wat doe ik nu? volgens mij heb ik zojuist dit topic gekicked :+
Hoezo dat dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22149

Op donderdag 21 maart 2002 10:04 schreef Azure8 het volgende:
ik ga het eerst zonder versterker proberen [kan evt.
altijd nog] met hoog/mid voorin en waarschijlijk 3-weg achterin.

-wat is nu beter coaxiaal/triaxiaal speakers of losse componenten ???
-kan ik nu het beste hoge tonen achterin weglaten ?
-hoe doe ik dit dan ? wegfilteren OF 2-weg composet achterin leggen bestaande uit mid/laag speakers [en dus tweeter achterwege laten] ??
Ik zou gaan voor een goede composet voorin (met scheidingsfilter) en twee woofertjes (bv 16cm) achterin die alleen laag en midden tonen geven. Hoge tonen achterin de auto heeft niet veel zin. Belangrijker is voorin een goede staging te hebben. Lage tonen hoor je niet, maar voel je :P

Je zegt dat de radio voorbereid is op het scheiden van lage tonen naar achteren. Gaat dit via de lijnuitgang (tulpstekkers)?
Zo ja, dan heb je nog een omvormer nodig voor de vertaling van lijn naar signaal uitgang. Kan je kopen bij iedere goede electronica zaak. Mocht dit nodig zijn dan adviseer ik de lijnkabel helemaal naar acheren te trekken en daar de omvormer te plaatsen. Leg dan gelijk ook een tweede kabel klaar voor het geval je er een versterker tussen zet!
En als je dan toch bezig bent trek dan ook gelijk de kabels vast maar voor vanuit de versterker naar de boxen vooin de auto en de voedingskabel voor de versterk (deze wel aan de andere kant van de auto ivm storing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-don
  • Laatst online: 05-05 13:50
Ik wil nog ff ingaan op condensatoren, om het verhaal nog wat duidelijker voor je te maken. Want ik merk dat sommige, (en ik noem geen namen :+ ) "De bel horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt" (vooral over dat 1 F Condensator verhaal)

Voorin heb je al een goeie keus gemaakt met je 10 cm JBL's (veel anders kan je niet :P ) en doe inderdaad een condensator in je plus-draad om de Bass eruit te halen. Ik zou dan niet meer eruit halen, dan tot 150 a 200 Hz omdat je anders best wel wat gaat missen (Mannenstemmen komen bijna zo laag). Dit alles, om ervoor te zorgen dat ze niet over hun nek gaan, maar wel hard kunnen (zonder vervorming dus)

Achterin zou ik inderdaad zo'n 9x6 composet nemen, en dat hoef je inderdaad niet af te filteren want filters zitten er standaard al in.

En zo'n composetje zou je later nog eens een beetje kunnen af-filteren met een condensator (dus het zelfde doen als je voorin gaat doen) als je er nog een sub-woofer bij gaat zetten. (Dan kan dat composetje ook weer harder zonder vervorming)

Als je een versterker gaat kopen dan zou ik alles op de versterker aansluiten en die voeden via je line-out's van je radio (als die erop zitten) dan heb je de minste vervorming.

Dan nog over die 1 F condensator (Een bus van 8 bij 20 cm minimaal) :
Die heb je pas nodig als je een zware versterker gaat gebruiken, en die dient dan als een soort van tweede-snel-reagerende-accu voor de hoge stroomstoten die nodig zijn bij pieken. Dus in jouw geval nog lang niet nodig. ;)
Dat zijn meer dingen die je nodig hebt als je over de 130 dB wilt.

Hopelijk heb je nu genoeg info.
Dus suc6 en veel plezier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Op donderdag 21 maart 2002 17:07 schreef Azure8 het volgende:

[..]

Hoezo dat dan :?
was sarcasme ;)
Op donderdag 21 maart 2002 21:20 schreef de-don het volgende:
Voorin heb je al een goeie keus gemaakt met je 10 cm JBL's (veel anders kan je niet :P ) en doe inderdaad een condensator in je plus-draad om de Bass eruit te halen. Ik zou dan niet meer eruit halen, dan tot 150 a 200 Hz omdat je anders best wel wat gaat missen (Mannenstemmen komen bijna zo laag). Dit alles, om ervoor te zorgen dat ze niet over hun nek gaan, maar wel hard kunnen (zonder vervorming dus)

Achterin zou ik inderdaad zo'n 9x6 composet nemen, en dat hoef je inderdaad niet af te filteren want filters zitten er standaard al in.

En zo'n composetje zou je later nog eens een beetje kunnen af-filteren met een condensator (dus het zelfde doen als je voorin gaat doen) als je er nog een sub-woofer bij gaat zetten. (Dan kan dat composetje ook weer harder zonder vervorming)
Bedankt voor de info. was ook waar ik naar op zoek was. Hoe laag denk je dat die 10cm JBL speakers aankunnen ongeveer? halen ze de 200Hz?

Ik denk dat ik maar gewoon een test-cd ga branden met allerlei frequenties tussen de 100 en de 400 Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-don
  • Laatst online: 05-05 13:50
Op donderdag 21 maart 2002 21:46 schreef Razorfist het volgende:

Bedankt voor de info. was ook waar ik naar op zoek was. Hoe laag denk je dat die 10cm JBL speakers aankunnen ongeveer? halen ze de 200Hz?

Ik denk dat ik maar gewoon een test-cd ga branden met allerlei frequenties tussen de 100 en de 400 Hz
Ze halen nog wel lager, maar dan gaat hij over zijn nek. Het is juist de kunst om het zo te krijgen dat hij zo laag mogelijk weergeeft bij zo'n hoog mogelijk volume zonder over zijn nek te gaan. En ik denk dat 200 Hz wel rieël is.
Ze zijn wel klein, misschien tot 250 a 300 maar dat is echt het hoogste wat ik zou nemen, gewoon proberen met div. frequenties-geluiden is dan inderdaad een goed plan vooral als je van die stijgende en dalende geluiden tot bepaalde frequenties hebt.

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras

GreenGras

Audiofiel

Raampie: Volgens mij haal je iets door elkaar.
De autoradio zelf is geen 40/45 Watt RMS! De versterker wel.

Kortom: een 30Watt aparte versterker levert veel meer vermogen dan een 50Watt autoradio (!)
Veel mensen laten zich verleiden door het wattage dat op autoradio's zijn maar geloof me, de duurste Alpine autoradio levert RMS maar 14/17 Watt (Alpine is ook de enige autoradio fabrikant die dit eerlijk op hun website en in hun folders zet)

Een 4x30 of 4x50 Watt versterker is dus meer dan genoeg om een fijn geluid te krijgen en geloof me: het verschil tussen een 50w autoradio en een 30w versterker is levensgroot.

De goedkoopste en toch mooie overweging die je kunt maken is de volgende:

Koop een fatsoenlijke autoradio (geen sony, philips of Aiwa, maar een Clarion, Kenwood, Alpine of Pioneer)
Neem daarbij een 2x 30watt versterker, die JBL 2-weg speakertjes voorin en 2 16CM woofertjes achterin, of die ovale 3-weg speakers... your money, your choice.

Sluit je voorste speakertjes aan op de autoradio en sluit de woofurs aan op het versterkertje (bass heeft vermogen nodig, mid en hoog lang niet zoveel).

Met een beetje mazzel kun je op de autoradio voor de front en rear uitgangen apart de bass en treble instellingen inregelen... dan heb je zelfs geen condensatoren/weerstanden/whatever meer nodig :)

Laat ff weten hoe het allemaal gegaan is ok? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 21 maart 2002 23:27 schreef GreenGras het volgende:Raampie: Volgens mij haal je iets door elkaar. De autoradio zelf is geen 40/45 Watt RMS! De versterker wel.
Je verhaal is helemaal juist GreenGras, alleen heb ik nergens gezegd dat ik RMS vermogens bedoel! Ik vermelde juist de PMPO vermogens omdat dit ook door de meeste fabrikanten en winkeliers gebruikt wordt. Ook met die versterker heb ik het niet over RMS vermogen omdat hiervoor hetzelfde geld. Volgens mij vermelden niet veel fabrikanten (afgezien van de topmerken) het RMS vermogen in hun documentatie. Een versterker van 80 watt heeft een RMS vermogen van rond de 26 watt RMS. Dit is in de praktijk inderdaad meer herrie dan veel mensen misschien denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan iemand mij trouwens wat uitleggen over het begrip
Ohm ??? ik zie dat namelijk wel eens bij advertenties van
speakers [bijv. speakers van 4 Ohm ofzo ?? ] en versterkers
[zoveel W vermogen bij 2 ohm of zoveel W vermogen bij zoveel Ohm] staan, wat is dit en moet ik hier bij aanschaf van speakers op letten [en ook als deze direct op de radio worden aangesloten??] ik heb namelijk geen flauw idee wat ik ermee moet............

sorry dat mijn uitleg een beetje vaag is , maar ik hoop dat jullie mijn vragen een beetje begrijpen, zoniet dan hoor ik graag wat er onduidelijk is....... B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras

GreenGras

Audiofiel

Ohmage is de weerstand. Veel huiskamer speakers hebben een weerstand van 8 Ohm, ook het aantal watts dat een versterker (losse componenten) kan leveren wordt meestal aangegeven uitgaande van 8 Ohm.

Autospeakers zijn bijna altijd 4 Ohm, het aantal watts aangegeven op versterkers voor in de auto is daarom ook meestal het aantal watts bij 4 Ohm.
Met name bij deze versterkers wordt ook vaak aangegeven hoeveel ze kunnen leveren aan 2 Ohm, omdat er mensen zijn die 2 speakers per uitgang aansluiten (dus 2x speakerdraad in +/- rechts en 2x in +/- links) en daarmee de weerstand verlagen (halveren) naar 2 Ohm. Door de vermindering in weerstand wordt de versterker makkelijker "leeggezogen" en neemt het vermogen dus toe. Let wel: alleen de betere versterkers blijven stabiel tot 2 Ohm!

In de high-end audio voor thuis gaat het nog een stukje verder, hierbij zijn versterkers die stabiel blijven tot 0,2 Ohm geen uitzondering. Dit is met name gunstig bij het aansturen van Electrostatische speakers omdat deze nog wel eens ver willen zakken m.b.t. weerstand. Deze kwaliteiten worden vooral veroorzaakt door het gebruik van een enorme voeding en het opbouwen van flinke vermogensreserves.

Het aansluiten van 4 speakers op een 2 kanaals stereosetje zoals je dat wel eens bij mensen thuis ziet, is dus absoluut niet aan te raden. Zeker de plastic alles-in-een-setjes-met-genoeg-display-verlichting-om-een-gemiddelde-discotheek-mee-van-licht-te-voorzien hebben over het algemeen een erg goedkope voeding aan boord en gaan stuk door dat soort akties.

Hopelijk ben je nu iets wijzer geworden?

Greetz :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[b]Op vrijdag 22 maart 2002 15:03 schreef GreenGras een heel stuk nutigge uitleg
Het is mij helemaal duidelijk, bedankt
voor de heldere uitleg *D !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 22 maart 2002 15:03 schreef GreenGras het volgende:plastic alles-in-een-setjes-met-genoeg-display-verlichting-om-een-gemiddelde-discotheek-mee-van-licht-te-voorzien
Lol :D :D . Licht wel, maar geluid ho maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Op vrijdag 22 maart 2002 17:29 schreef Raampie het volgende:

[..]

Lol :D :D . Licht wel, maar geluid ho maar.
Misschien als je een paar cheap-ass lampen koopt dan dat je een goed geluidje hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 19:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op vrijdag 22 maart 2002 15:03 schreef GreenGras het volgende:
Ohmage is de weerstand. Veel huiskamer speakers hebben een weerstand van 8 Ohm, ook het aantal watts dat een versterker (losse componenten) kan leveren wordt meestal aangegeven uitgaande van 8 Ohm.
En toch wil ik hier op ingaan :)
We praten bij speakers niet over weerstand maar impedantie.
Een speaker is een spoel en spoelen zijn frequentie afhankelijk, hoe lager de frequentie des te lager de impedantie. De impedantie van bv. 8 Ohm is de impedantie gemeten bij een bepaalde frequentie, meestal is dit bij 1 khz.

En even over die 40 watt versterkers. Die zijn er nu wel degelijk voor autoradio's. Naast het bruggen om aan de 20 watt te komen is er nu ook een vrij simpele techniek om de voltage op de versterker-ic's te verdubbelen. Zoek maar even op de philips semiconductor site.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dat zal dan een lekkere warme autoradio geven..
Pagina: 1