[3dfx-V5] 3DMark/Direct-X ziet maar 32 van de 64MB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb sinds vandaag een echte 3dfx Voodoo5 5500 64MB 2xAGP maar heb er een probleempje mee.

Ik heb via Voodoofiles.com aan originele 3dfx drivers kunnen komen voor Windows 2000 dat ik dus ook draai.
Bij de videokaart instellingen staat ook netjes 64MB. Maar nu komt het...

Ik ga dus vol joy 3DMark 2001 draaien en de score die ik kreeg vond ik maar matig, ik dus even gaan vergelijken met de score van mun GF2MX400 en wat zag ik. Bij het videogeheugen stond maar 32MB(!) RAM en er stond bij dat de Voodoo5 niet Direct-X certified was :?

Dat vind ik vreemd omdat er bij de driver stond dat ie Direct-X 8 zou supporten.

3DMark2000
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ct-vinnie01/DX8.gif

3DMark2001SE
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ct-vinnie01/DX8_.gif

Nu heb ik Direct-X 8.1 geinstalled, omdat anders 3DMark2001 niet werkte ( SE versie ).

Wat nu :?

p.s. Ga aub niet zeuren dat ik een andere kaart moet kopen want dat doe ik toch niet :{ ( Voodoo 0wnz :P )

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Erhh, de V5 5000 heeft dan wel 64 MB geheugen, maar die 2 chips kunnen het geheugen niet samen gebruiken: Iedere VSA100 chip heeft dus maar 32 MB.

Had je een V5 6000 gehad, dan was het 128 MB voor 4 chips = nog steeds 32 Mb effectief.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
Met een v5 heb je gewoon een slechte 3d-mark score, maar een v5 koop je toch alleen als je veel glide games speelt :?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Op zondag 10 maart 2002 21:01 schreef JumpStart het volgende:
Erhh, de V5 5000 heeft dan wel 64 MB geheugen, maar die 2 chips kunnen het geheugen niet samen gebruiken: Iedere VSA100 chip heeft dus maar 32 MB.

Had je een V5 6000 gehad, dan was het 128 MB voor 4 chips = nog steeds 32 Mb effectief.
Maar in games spreekt het wel de volledige 64MB aan? of alleen in glide games?

p.s. tis een 5500 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Op zondag 10 maart 2002 21:03 schreef TLRnZ het volgende:
Met een v5 heb je gewoon een slechte 3d-mark score, maar een v5 koop je toch alleen als je veel glide games speelt :?
Unreal Tournament :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euh niet echt....

De v5-5500 is eigenlijk gewoon 2 vsa-100 chips op 1 board geplakt. Beide vsa-100's hebben 32 mb, dus je vidkaart heeft eigenlijk 64 meg MAAR er is dus 32 mb bruikbaar (omdat alle data dubbel moet worden opgeslagen....).

Hoop dat je er zo iets van begrijpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Op zondag 10 maart 2002 21:12 schreef shevar het volgende:
Euh niet echt....

De v5-5500 zijn eigenlijk gewoon 2 vsa-100 chips op 1 board geplakt. Beide vsa-100's hebben 32 mb, dus je vidkaart heeft eigenlijk 64 meg MAAR er is dus maar iets meer dan 32 mb bruikbaar (omdat alle textures dubbel moeten worden opgeslagen....).

Hoop dat je er zo iets van begrijpt?
Beetje ;)

Maar waarom plakken ze er dan 2 van die chips op als er maar 1 aanspreekbaar is ofzow :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op zondag 10 maart 2002 21:06 schreef Vinnie het volgende:

[..]

Maar in games spreekt het wel de volledige 64MB aan? of alleen in glide games?

p.s. tis een 5500 :P
Er is geen communicatie mogelijk tussen beide chips. Dat betekent dat alle textures gedupliceert worden en iedere VSA100 chip de textures in z'n eigen geheugenbank zet.

Ditto voor de framebuffer: iedere chip z'n eigen buffer.

Dus hij gebruikt wel alle 64 MB, maar omdat alles 2 keer in het geheugen staat, is er dus effectief maar 32 MB beschikbaar.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Op zondag 10 maart 2002 21:15 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Er is geen communicatie mogelijk tussen beide chips. Dat betekent dat alle textures gedupliceert worden en iedere VSA100 chip de textures in z'n eigen geheugenbank zet.

Dus hij gebruikt wel alle 64 MB, maar omdat alles 2 keer in het geheugen staat, is er dus effectief maar 32 MB beschikbaar.
Ah, zoiets als mirroring op HDD's in RAID-1 ?
En wat is precies het voordeel hiervan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op zondag 10 maart 2002 21:17 schreef Vinnie het volgende:

[..]

Ah, zoiets als mirroring op HDD's in RAID-1 ?
En wat is precies het voordeel hiervan dan?
Het is geen voordeel, het is noodzaak. 3dfx heeft er toen voor gekozen om iedere chip z'n eigen geheugenbank te geven. Dan ga je niet efficient met het geheugen om, maar, zoals in RAID-mirror, kan je wel uit 2 banken tegelijk lezen. Daarom telde 3dxf de bandbreedte ook op.

De andere manier zou veel lastiger geweest zijn voor 3dfx om te maken: 2 of 4 VSA100 chips en een geheugencontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Op zondag 10 maart 2002 21:41 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Het is geen voordeel, het is noodzaak. 3dfx heeft er toen voor gekozen om iedere chip z'n eigen geheugenbank te geven. Dan ga je niet efficient met het geheugen om, maar, zoals in RAID-mirror, kan je wel uit 2 banken tegelijk lezen. Daarom telde 3dxf de bandbreedte ook op.

De andere manier zou veel lastiger geweest zijn voor 3dfx om te maken: 2 of 4 VSA100 chips en een geheugencontroller.
Aha :)

Nu hoop ik maar dat ik niet stom ben geweest om mun GF2MX400 64MB weg te doen voor deze kaart :P
Nah, heb deze kaart ook gekocht om de "naam" Voodoo enzo ;) Tis gewoon een c00le kaart :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Maar om nu even terug te komen op het Direct-X gebeuren. Maakt het echt heel veel uit of die kaart "certified" is of niet?

Want er staat wel bij dat ie niet certified is, maar 3DMark2000/2001 werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 13:08
Op zondag 10 maart 2002 21:51 schreef Vinnie het volgende:
Maar om nu even terug te komen op het Direct-X gebeuren. Maakt het echt heel veel uit of die kaart "certified" is of niet?

Want er staat wel bij dat ie niet certified is, maar 3DMark2000/2001 werkt prima :)
Nee, certified maakt weinig uit het wil alleen maar zeggen dat Mickeysoft de drivers heeft goedgekeurd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Op zondag 10 maart 2002 21:55 schreef arjanscholl het volgende:

[..]

Nee, certified maakt weinig uit het wil alleen maar zeggen dat Mickeysoft de drivers heeft goedgekeurd :+
Mickeysoft :? Die moet ik onthouden hehe :P
Maargoed, dan lijkt mun problementopic wel opgelost te zijn *D

Gathering of Tweakers 0wnage :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:40

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Op zondag 10 maart 2002 21:15 schreef JumpStart het volgende:

[..]

3dfx zal wel gek zijn als ze het zo hebben gedaan! Dubbelop en niet vooruitgaang...

Er bestaat wel communicatie tussen die 2 chip, met name als FSAA aangaat, dus wat jij hier nu zegt klopt niet helemaal.

Ga jij een extra chip op een kaart zetten die de ander kopieert en dus niets helpt? nee denk |:(

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

Is het bij die kaart niet zo dat hij werkt zoals vroeger de SLI config werkte? Dus 2 chips die elk de helft van de beeldlijnen voor hun rekening nemen? :?
De ene chip de even en de andere chip de oneven beeldlijnen dus zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Op maandag 11 maart 2002 07:54 schreef Voodoo_man het volgende:

[..]

3dfx zal wel gek zijn als ze het zo hebben gedaan! Dubbelop en niet vooruitgaang...

Er bestaat wel communicatie tussen die 2 chip, met name als FSAA aangaat, dus wat jij hier nu zegt klopt niet helemaal.

Ga jij een extra chip op een kaart zetten die de ander kopieert en dus niets helpt? nee denk |:(
Zoiets heb ik idd gemerkt met sommige spellen toen ik FSAA aanazette *D

Maarre, volgens de specs van PC1 heb jij ook een Voodoo5 draaiende in Windows 2000. Heb jij ook zulleke gezellige Direct-X meldingen? Dat de driver niet certified is oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Op maandag 11 maart 2002 07:58 schreef obsidian het volgende:
Is het bij die kaart niet zo dat hij werkt zoals vroeger de SLI config werkte? Dus 2 chips die elk de helft van de beeldlijnen voor hun rekening nemen? :?
Yep, er staat onder andere op de doos:

64MB Dual-Chip SLI 2D/3D Accelerator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29
Op maandag 11 maart 2002 07:58 schreef obsidian het volgende:
zoiets ja :)

kom zeg... waarom zouden ze anders 2 chips op een kaart zetten als ze allebei dezelfde taak hebben...... |:(

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:40

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Op maandag 11 maart 2002 08:01 schreef Vinnie het volgende:

[..]

Zoiets heb ik idd gemerkt met sommige spellen toen ik FSAA aanazette *D

Maarre, volgens de specs van PC1 heb jij ook een Voodoo5 draaiende in Windows 2000. Heb jij ook zulleke gezellige Direct-X meldingen? Dat de driver niet certified is oid.
ja die zie ik ook zat rond vliegen over m'n beeld maar let er niet meer op omdat ik weet hoe het in elkaar zit, dus maak ik me er niet druk om :P

Windows zegt idd 64MB, 3dmark en spellen 32MB

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

Op maandag 11 maart 2002 08:03 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

kom zeg... waarom zouden ze anders 2 chips op een kaart zetten als ze allebei dezelfde taak hebben...... |:(
Dat er twee chips opzitten wil niet automatisch zeggen dat ze volgens dat principe werken lijkt mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:15

jotheman

Was like that when I got here!

Op maandag 11 maart 2002 08:03 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

Niet dezelfde werking, ze doen allebei iets anders aan de beeldopbouw, net zoals bij V2 SLI, de ene heeft de polygonen en de andere iets anders (of whatever, hoe zat 't ook weer ;) ).
Dus het is wel (praktisch) dubbel de snelheid kan ik me voorstellen. :)

I see dead pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op maandag 11 maart 2002 07:54 schreef Voodoo_man het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het niet zou werken. Het werkt wel degelijk.

Die 2 (of 4) chips renderen groepjes van beeldlijnen naar hun eigen frame buffer. Dan gaat de RAMDAC die dingen uitlezen en op het beeld toveren. Die RAMDAC kan dus uit beide geheugenbanken groepen beeldlijnen uitlezen om er nette complete frames van te maken.

Het zijn de 3dfx drivers die de chips zeggen welke beeldlijnen (of groepen van beeldlijnen) moeten renderen: bijvoorbeeld: chip 0 doet alle oneven lijnen, chip 1 alle even beeldlijnen, of chip 0 lijn 1 tot 10, chip 1 11 tot 20, chip 0 21 tot 30 enz. enz..

Ook voor FSAA geldt hier dat iedere chip alleen zorgt voor de beeldlijnen die het moet renderen: De chip rendert de groepen van beeldlijnen 2x of 4x en poot die in z'n eigen framebuffer. De RAMDAC doet de rest door uit beide buffers de groepen van lijnen samen te voegen tot 1 frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
In grote lijnen wil heel dat Dual-SLI gebeuren eigelijk gewoon zeggen dat de "bewerkingen" over 2 chips wordt verdeeld en daardoor de chips meer stress aankunnen.

Zoals bij een Dual Voodoo2 dat je ineens wel 1024x768 kan gebruiken :)

Pagina: 1