Toon posts:

Freesco->switch half dulplex

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik heb het volgende probleem. Ik heb een freesco routertje opgezet. Werkt allemaal goed. Alleen mijn nic die naar mijn switch gaat, heb ik op full duplex gezet, maar het lichtje op mijn switch geeft half duplex aan???? Kan ik op een of andere manier(commando misschien) controleren op de freesco bak of die nic daadwerkelijk op full duplex staat? Het is trouwens een realtek 8139C netwerkkaartje.

Alvast bedankt.

Verwijderd

heb je niet gewoon een 10mbit kaartje?

Verwijderd

Topicstarter
realtek 8139C is 10/100 mbit maar dat heeft toch niks met half en full duplex te maken?

Verwijderd

Op zondag 10 maart 2002 21:01 schreef DoMi het volgende:
realtek 8139C is 10/100 mbit maar dat heeft toch niks met half en full duplex te maken?
nee, maar wel met het lampje in je switch
groen -> 100mbit
oranje -> 10mbit

Verwijderd

Topicstarter
bovenste lampje bij mij geeft 10 of 100 aan. Die zijn allebei groen. Onderste geeft half of full duplex aan. En die staat dus uit terwijl ik hem op full duplex heb gezet

Verwijderd

Bij "full-duplex" kan er tegelijk ontvangen en verzonden worden (belangrijk voor servers).
Bij "half-duplex" kan er niet tegelijk verzonden en ontvangen worden.ivers, loszittende connectoren,
foute instellingen of te lange kabels. 
aha, dus je moet inderdaad full-duplex hebben ja. Kan Freesco dit of pakt Freesco auto-instellingen?

Verwijderd

Als ik het me goed herinner (ben geen Linux-twiekert en m'n freeSCO-bak staat niet bij de hand) is het commando wat je zoekt :
code:
1
ifconfig eth0

Waarbij die 0 in eth0 het nummer van je netwerkkaart is, dus dat zou bij jou misschien ook wel eth1 of eth2 kunnen zijn.
Als het goed is krijg je dan een hele lijst met gegevens over die netwerkinterface. Nogmaals: als ik het me goed herinner... :)

En die 8139 kan gewoon 100Mbps/full-duplex aan.

Misschien moet je eens opstarten met een simpele DOS-flop (dus zonder netwerk-drivers) en dan het setup/diagnostic utility starten. Daarmee kun je allerlei instellingen op de kaart doen, ik neem aan dat half/full duplex één van de instellingen is, die je ermee aan kunt passen. Mogelijk dat freeSCO die instelling dan wel automatisch overneemt.

Verwijderd

Op zondag 10 maart 2002 21:15 schreef JohnGelten het volgende:
Als ik het me goed herinner (ben geen Linux-twiekert en m'n freeSCO-bak staat niet bij de hand) is het commando wat je zoekt :
code:
1
ifconfig eth0

Waarbij die 0 in eth0 het nummer van je netwerkkaart is, dus dat zou bij jou misschien ook wel eth1 of eth2 kunnen zijn.
Als het goed is krijg je dan een hele lijst met gegevens over die netwerkinterface. Nogmaals: als ik het me goed herinner... :)

En die 8139 kan gewoon 100Mbps/full-duplex aan.
het commando is niet verkeerd, alleen krijg je daarmee geen 'duplex' informatie!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net ontdekt dat als ik mijn router niet gebruik en mijn utp kabel die van mijn kabelmodem afkomt in mijn uplink van mijn switch stop, dat dan het lichtje van full duplex NIET brandt. Betekent dit dat mijn verbinding met mijn provider half duplex is? En heeft dit er iets mee te maken?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 07:10
Op zondag 10 maart 2002 23:28 schreef DoMi het volgende:
Betekent dit dat mijn verbinding met mijn provider half duplex is?
Ja.
En heeft dit er iets mee te maken?
Weet ik niet.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
is dat normaal dat je verbinding met je provider half duplex is of moet ik daarvoor gaan bellen?

Verwijderd

Is dat normaal dat je verbinding met je provider half duplex is of moet ik daarvoor gaan bellen?
Is normaal, dat wil zeggen: je ethernet-uitgang van je modem is in elk geval half-duplex. Hoe het met de daadwerkelijke kabel naar buiten toe zit, weet ik niet zeker, maar ik gok ook daar op half-duplex.
Maar als je een uurtje niks te doen hebt, mag je van mij best gaan bellen ;)

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
Andere oplossing om in te stellen dat de nic in je freesco bak op full duplex draait (dit werkt tenminste zo bij mijn 3com 3c905 kaartjes)

Schroef je freesco pc open, trek de nic eruit, stop deze in een andere pc die dos of win 9x draait. Start die pc op in dos, steek de realtek erin, start het dos instelprogramma en kies full-duplex. Die instelling sla je op en dan stop je de nic weer terug in je freesco box. Als hij nu niet op full-duplex draait begin ik alvast mijn schoenen op te eten.

Het is natuurlijk eenvoudiger als je freesco op een pc hebt draaien waar ook al dos op zit.

edit:
|:( ik las weer eens te snel er zit geen 3com maar een realtek in je bak. aangepast...
Pagina: 1