Toon posts:

Mailman vs. Majordomo

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een mailing list server gaan opzetten, en wat zoeken levert Mailman en Majordomo op als meest geschikte mailing list managers. In één adem wordt daar meestal bij gezegd dat Mailman wél en Majordomo geen webinterface heeft.

Nu wil ik de e-mail adressen in een een MySQL database zetten waar de list subscribers bovendien wat extra gegevens moeten invoeren (b.v. naam, adres). Dat betekent volgens mij dat ik toch zelf met PHP aan de slag zal moeten, wat het voordeel van Mailman's webinterface ten minste deels teniet doet.

Vraag is nu wie er ervaring heeft met beide paketten en wat kan zeggen over andere voors- en tegens ervan?

Verwijderd

Ik denk dat je het beste de Majordomo-HOWTO kunt lezen en de voor- en nadelen van beide pakketten vergelijken.
Er staat een Nederlandse Majordomo HOWTO op http://nl.linux.org/doc/HOWTO/
Veel succes!
[edit]
Domme kreet weggehaald ;) was niet onderbouwd
[edit2]
Zooooh, even een linkje

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mailman vind ik een heel stuk prettiger werken dan Majordomo. Config is veel duidelijker. Bij Majordomo mist gewoon een heel stuk documentatie.

Voordat je zelf iets gaat maken zou ik eerst eens bedenken wat het allemaal moet kunnen.
Hidden-lists
Closed-lists
Aprove methode's
Bounce management
Digests en Archives enz enz.

Verwijderd

Topicstarter
Zag dat xs4all ook Mailman gebruikt, wat mij betreft een goede indicatie dat dat inderdaad "the way to go" is.

Over het zelf maken: ik was niet van plan om te proberen een mailing list server zelf te gaan bouwen, maar verwacht wel met PHP aan de slag te moeten omdat ik subscribers van die mailing list wat meer gegevens wil laten invoeren in m'n database dan hun e-mail adres alleen. En als ik het goed begrijp is dat geen functionaliteit die in mailman zit (en al helemaal niet in majordomo). Of sla ik de plank hier mis?
Op zondag 10 maart 2002 23:41 schreef little_soundman het volgende:
Mailman vind ik een heel stuk prettiger werken dan Majordomo. Config is veel duidelijker. Bij Majordomo mist gewoon een heel stuk documentatie.

Voordat je zelf iets gaat maken zou ik eerst eens bedenken wat het allemaal moet kunnen.
Hidden-lists
Closed-lists
Aprove methode's
Bounce management
Digests en Archives enz enz.

Verwijderd

Topicstarter
Majordomo faq heb ik wel (vluchtig, geef ik toe) naar gekeken, maar dat ging meer over de installatie ervan dan over de geboden functionaliteit, en dat is wat ik graag wil vergelijken.
Op zondag 10 maart 2002 21:06 schreef MrIpFiReWALL het volgende:
Ik denk dat je het beste de Majordomo-HOWTO kunt lezen en de voor- en nadelen van beide pakketten vergelijken.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op maandag 11 maart 2002 12:59 schreef Mr.Unbreakable het volgende:
maar verwacht wel met PHP aan de slag te moeten omdat ik subscribers van die mailing list wat meer gegevens wil laten invoeren in m'n database dan hun e-mail adres alleen. En als ik het goed begrijp is dat geen functionaliteit die in mailman zit (en al helemaal niet in majordomo). Of sla ik de plank hier mis?
Nee, idd. Mailman wil alleen maar het adres hebben en verder niets. Je zou over de mailman web-interface wel een php interfaceje kunnen bouwen, die de gegevens naar mysql stuurt, en enkel het email-adres naar mailman.

• Baxlash
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Baxlash

Its a boy Genius!

Op zondag 10 maart 2002 20:08 schreef Mr.Unbreakable het volgende:
Ik wil een mailing list server gaan opzetten, en wat zoeken levert Mailman en Majordomo op als meest geschikte mailing list managers. In één adem wordt daar meestal bij gezegd dat Mailman wél en Majordomo geen webinterface heeft.

Nu wil ik de e-mail adressen in een een MySQL database zetten waar de list subscribers bovendien wat extra gegevens moeten invoeren (b.v. naam, adres). Dat betekent volgens mij dat ik toch zelf met PHP aan de slag zal moeten, wat het voordeel van Mailman's webinterface ten minste deels teniet doet.

Vraag is nu wie er ervaring heeft met beide paketten en wat kan zeggen over andere voors- en tegens ervan?
Majordomo heeft een extra pakket voor de webinterface.
Ik heb flink zitten proberen, maar krijg majordomo ook niet werkend, zowel gZip als RPM :(

Mailman heb ik geen ervaringen mee...

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op dinsdag 12 maart 2002 23:19 schreef rolandketel het volgende:

Majordomo heeft een extra pakket voor de webinterface.
Ik heb flink zitten proberen, maar krijg majordomo ook niet werkend, zowel gZip als RPM :(

Mailman heb ik geen ervaringen mee...
De config van majordomo is een beetje appart, en zeker als je het niet in combinatie met sendmail gebruikt tamelijk moeilijk.

Dat is naast de ontbrekende docs de reden geweest dat ik naar Mailman ben gegaan.

Ook Mailman is trouwens best even puzzelen voordat het werkt. Het hoort schijnbaar bij mailinglist managers.

BTW doe Marc de groeten 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Dat hoort blijkbaar bij Linux, heb ik inmiddels gemerkt :). Maar goed, het resultaat is meestal dan ook meer dan de moeite waard.

Resumerend: Mailman lijkt wat eenvoudiger te configureren en heeft de toegevoegde waarde van de webinterface, die mij wellicht wat programmeerwerk gaat besparen. Ga dus hard aan het puzzelen met Mailman de komende tijd 8-)
Ook Mailman is trouwens best even puzzelen voordat het werkt. Het hoort schijnbaar bij mailinglist managers.
Pagina: 1