Verwijderd

Topicstarter
las vanochtend ergens dat er nu een wedloop aan de gang is om het zogenaamde higgs-deeltje te ontdekken.
dit deeltje zou verantwoordelijk moeten zijn voor massa, vraag ik me alleen af:
de definitie van massa is "iets dat ruimte inneemt"
wat dat betekent voor alle andere deeltjes
zijn die ineens massa/dimensie-loos geworden?

Verwijderd

is dat higgs deeltje niet het deeltje dat zwaarte/aantrekkingskracht veroorzaakt

---------------
ik gok maar wat

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
jha.. kgeloof het wel.. maar kweet niet meer zeker..
is het niet waar de quarks weer uit opgebouwd zijn>... of waren dat nou de bosonen.. (H-bosonen en weet ik veel wat voor bosonen nog meer)

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
Wat ze misschien bedoelen is dat het alle Higgsdeeltjes samen de "onzichtbare massa" vormen, je weet wel.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Massa is dus absoluut niet "iets dat ruimte inneemt", maar eerder iets als "de lading van de gravitatiekracht" (zware massa) of "maat voor de kracht die nodig is om een voorwerp te versnellen" (trage massa). Men vermoedt trouwens dat trage massa = zware massa.

Het Higgs deeltje is niet het deeltje dat de gravitatie kracht zou moeten overbrengen (dat is het hypothetische graviton), maar een deeltje dat er voor moet zorgen dat er kracht nodig is om een voorwerp te versnellen, dat, om het wazig te zeggen (en het is wazig en ik begrijp het zelf ook niet helemaal) 'plakt' het Higgsdeeltje deeltjes vast aan de ruimte, zodat ze niet 'willen' versnellen. Da's een lange zin, waar vast niemand helderder van wordt. :)

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Het standaardmodel drijft op het Higgsdeeltje, zonder Higgs, geen Standaardmodel.Het higgsdeeltje verklaart waarom die ene universele kracht waar het standaardmodel naar streeft, zich op verschillende manieren (krachten zoals de kernkracht, electromagnetische kracht, zwakke wisselwerking) manifesteert.Door het Higgs deeltje kunnen de overbrengende deeltjes van de kracht zich bijvoorbeeld laten zien als fotonen (electrische kracht) of als mesonen (sterke kracht).

By the way: Zit de chromodynamische wisselwerking tussen quarks nou eigenlijk al in het standaardmodel?

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Massa wordt als ik het goed heb gedifieerd als de eigenschap die traagheid geeft aan voorwerpen.

Dus als het higgs deeltje zorgt voor traagheid dan zorgt het dus voor massa.

Maar massa is een vorm van energie. Alle deeltjes bestaan uit energie, en een deel van die energie kan aanwezig zijn in de vorm van massa. Kennelijk worden deeltjes met deze vorm van energie dan omringt door higgsdeeltjes ofzo.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

blobber: Hehe, hangt er vanaf welk standaardmodel je gebruikt :)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

DIAMEM:

Het STANDAARD Standaard Model ;)
Maar je hebt gelijk, het heeft met massa te maken, het foton bijv heeft rustmassa 0 en het meson niet, hoe kunnen ze dan een en dezelfde universele kracht vertegenwoordigen? Door het Higgs deeltje dat een gedeelte van die massa overneemt.
Het heeft ook te maken met de dracht van de krachten, el. reikt veel verder dan kernkracht (weet die macht niet van kernkracht, dus ff op z'n janboerefluitjes)

Afbeeldingslocatie: http://smilecwm.tripod.com/monsieurboo/overclocking.gif

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Unicorn
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Blobber:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>By the way: Zit de chromodynamische wisselwerking tussen quarks nou eigenlijk al in het standaardmodel?[/quote]Ik dacht het wel, als verklaring voor de sterke kernkracht... kwamen acht gluonen aan te pas... uhm... hou het er maar op dat ik het eigenlijk ook niet weet ;).
Pagina: 1