Toon posts:

MSI K7T266 Pro 2 met XP 1800+ wil niet FSB 133

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik zit met een probleem, ik geloof dat meerdere mensen ook dit probleem hebben gehad, maar ik heb echt nog nergens een oplossing gevonden. En begin svp niet over UTFS of andere bullshit, ik heb echt wel gezocht op Tweakers en op het forum van MSI, maar nergens een oplossing...

Mijn systeem (zie signature) draait met FSB op 100 gewoon stabiel solid as a rock, maar als ik mijn FSB op 133 wil zetten zodat ik 1533Mhz draai ipv 1150Mhz dan begint het 'feest'.
Mijn hele systeem wordt gewoon onstabiel en gaat automatisch rebooten, of ik krijg blauwe schermen in Windows XP of 2000 met errors als IRQ less or not equal.
Ik heb echt alles al geprobeerd (bij wijze van spreken), ik heb mijn BIOS gereset, BIOS update gedaan naar v3.4, alle PCI kaarten eruit. Die extra USB dingen eruit.
Maar ook dan gaat ie vastlopen.
Ik heb dus vandaag maar eens geprobeerd mijn geheugen te testen met Memtest86 en wat zie ik;
Als ik mijn FSB op 100 draai > geen problemen. Maar wanneer ik dan dus de FSB op 133 zet dan krijg ik op 50% van test 3 alleen al meer dan een miljoen errors (badrams whatever).
Ik heb 2 x 256Mb Elixir PC2100 DDR RAM waarop 266 staat, dan zou dat het toch moeten doen?

Ik draai een DualBoot van WinXP op C: en Win2000 op D:, elke partitie 20Gb.
Mijn voeding is 300Watt geloof ik en ik gebruik een Coolermaster (weet even niet welke). CPU word met FSB op 100 ong 42 graden C, en op 133 word ie ong 52 graden C.

Maar dus over die errors van Memtest, is mijn geheugen kapot/incompatible? Wat kan er met zulke errors nog meer verkeerd zijn?

Bedankt alvast!

Verwijderd

ik denk dat je je systeem overclocked naar 133, waardoor pci 1/3 blijft ipv 1/4
Ik geloof dat er op je board geen jumper meer zit zoals vroeger die van 100 naar 133 mhz gaat, maar dat je het wel in het bios moet instellen. Echter op een ANDERE plaats dan het OCmenu...

Verwijderd

Kan het zijn dat je geheugen cas 2 kan draaien op 100 mhz maar bv cas 2.5 op 133 mhz? dat is bij mij wel zo. Dit kan je instellen in je bios. Ik heb de timings op SPD staan wat inhoud dat je ram aan het mainboard verteld wat ie aankan.

/me heeft ook een msi k7t pro 2, maar dan met een 1700+

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Op zondag 10 maart 2002 16:57 schreef ByMeSDy het volgende:
ik denk dat je je systeem overclocked naar 133, waardoor pci 1/3 blijft ipv 1/4
Ik geloof dat er op je board geen jumper meer zit zoals vroeger die van 100 naar 133 mhz gaat, maar dat je het wel in het bios moet instellen. Echter op een ANDERE plaats dan het OCmenu...
er staan in je bios 2 fincties voor de fsb.
de ene om te kiezen tussne 100-133
bij 100 kun je kiezen tussen H/W(100)~132 en bij 133 kun je kiezne tussen H/W(133)~158
dus als ie op 133 staat is het ook echt als 133. hieft niet met jumpers. geloof me ik heb 'zelfde' mobo.

btw. mijn bios begon default met 100fsb ipc 133. heb het handmatig verzet en doet het uitstekend. (loopt 'stabiel' tot 148 en perfect tot 143)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:21

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

ik heb met mijn mobo en 1700+ niet eens met de hand aan instellingen gekloot...

alleen de setting "Load bios to best performance" of iets degelijks heeft er voor gezorgd dat ik gewoon 1466Mhz had en 133 FSB...

dus ik weet niet of je dat al geprobeerd hebt...

Everybody happy??? I soon change that here we go...

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 22:47
Een hele rare optie maar mij heeft het al een paar keer geholpen.
De optie mpic tabel 1,4 uitzetten of zoiets staat onder advanced in de bios dacht ik.l

Verwijderd

Kijk ook even naar de biosinstellingen zoals die gebruikt worden in de configuratieguide op www.teccentral.de voor jouw moederbord. Dan is er tenminste met de biosinstellingen niks mis.

Verwijderd

Topicstarter
OK, hier gaan we dan :'(

ByMeSDy, nee er zitten geen jumpers meer op voor FSB e.a. te veranderen, dat gaat allemaal via het BIOS. Het enige wat ik verander is mijn FSB naar 133, en dat is dus geen overclocken, want overclocken is namelijk een optie eronder.

Grote_Smurf, ik draai hem op CAS 2.5, want beide RAM modules kunnen op 2.5 en niet op 2. Dus ook als ik CAS op 2.5 heb krijg ik de errors.

Oxigun, juist. Maar bij mij wil dat dus voor geen meter. Ik hoef niet per se over te clocken, maar ik wil wel gewoon mijn pc met FSB 133 draaien...

Mysteryman, ja dat heb ik ook geprobeerd, dat helpt ook niet.

TRAXION, dat helpt helaas ook niet.

frisian, bedankt voor die link! Het is wel handig, maar aangezien ik geen Crucial of weet ik veel wat voor 'goed' RAM heb, is dit niet echt handig want op die site zijn ze aan het overclocken en dat doe ik hier helemaal niet.

Bedankt allemaal voor de reacties, ik zal mijn vraag nog een keer stellen;
Is mijn geheugen kapot/incompatible? Wat kan er met zulke errors in Memtest86 nog meer verkeerd zijn, moederbord, cpu??

Hopelijk kan iemand me verder helpen. Thanks.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 20:05
Probeer 't dan 's met een ander reepje geheugen zou 'k zeggen :)

Verwijderd

het kan zijn dat je geheugen niet helemaal goed is... of (heb ik ook gehad op mijn Epox, dat je proc te warm wordt op 1533Mhz, die van mij werd ook rond de 50 graden... ik had toen een andere koeler gekocht. (alpha) toen werd bleef ie onder lichaamstemperatuur, toen deed ie het goed, stabiel en nooit meer problemen mee gehad...

Probeer anders het voltage voor je geheugen en/of proc te verhogen...

Verwijderd

Op het moederbord zit een jumper, "J17" deze zit tussen je AGP-poort en de BIOS-batterij. Zit er geen Jumper op staat de FSB op 133Mhz en zit die er wel op, vul zelf maar in.

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 10:33
Ik ken het spontaan reset gedoe. Bij mij doet alles het wel perfect als ik de fsb op 133 zet, maar als ik dan in de bios de fsb ook maar 1 handmatig ophoog en dan restart, reset hij zich weer spontaan. Als ik de fsb met een programma als cpucool hoger instel, gaat alles wel goed.

Om te controleren of je geheugen brak is moet je in de bios de fsb gewoon op 133 zetten, en dan bij Chipset Features hem instellen op HCLK-33 bij SD-RAM frequency. Dan draait je geheugen namelijk nog op 100.

Suc6

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

Topicstarter
Westereinder, ga ik doen :)

pjot, ik heb net terwijl mijn CPU 40 graden was weer Memtest gedaan. Geheugen op 200Mhz en CAS op 2.5. Toch weer dezelfde errors bij Test 3...

Superbeertje, ik geloof niet dat ik daar een jumper voor heb. Ik ga effe kijken straks.

DustMan4u, zie bij pjot. Ik heb FSB op 133 gezet, RAM op HCLK -33 en de CAS op 2.5 (2 kan ie niet aan, maar springt ie vreemd genoeg wel op als ik HLCK -33 en SPD tegelijk gebruik). Toch weer dezelfde errors in Memtest met een CPU temp van maar 40 graden C.

Dus conclusie? RAM stuk/niet goed genoeg merk?

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op maandag 11 maart 2002 12:59 schreef ReSistanZ het volgende:

Dus conclusie? RAM stuk/niet goed genoeg merk?
Lijkt me sowieso goed om te proberen. Je kan gewoon ff een reepje lenen van iemand.
Wat voor voeding heb je eigenlijk?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een andere module geprobeerd en NOG STEEDS diezelfde klote errors bij test 3. Ik word er echt zwaar moe van, @(_$U@Y)($YH)*DHGSOGBH.

Dus misschien dat toch iemand misschien zou weten wat er aan de hand kan zijn als Memtest bij test 3 al meer dan een miljoen errors geeft en het ligt dus niet aan het geheugen.

De CPU is defect? Mobo defect? Iets anders?

PS Ik gebruik een of andere standaard voeding van 300W, ik weet niet wat voor merk het is.

Verwijderd

Topicstarter
Het bleek dus dat de CPU defect was...
Cache werkte niet goed meer of zo, nieuwe cpu erin en Memtest geeft geen errors aan.

Joepie. Hoop dat het zo blijft...
Pagina: 1