Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gelezen dat er op het moment wetenschappers bezig zijn met het ontwikkelen van een waterstof tank.
Het priniciepe is best simpel.
Als je waterstof en zuurstof bij elkaar doet en op reactie temperatuur brengt wordt dit waterstofoxide (H20)oftewel water. Dit wordt ook wel knalgas genoemd omdat het dan ontploft. Verder heb ik er niks over gelezen maar ik heb ongeveer wel een idee van die tank. Als je nou waterstof en en zuurstof in een cilinder doet en met een bougie maak je een vonkje zodat de stoffen op reactie temp. komen dan ontploft het. Dan gaat de zuiger naar beneden en gaat er een rad draaien en draaien de wielen van de auto rond. Je sluit een dynamo op de en van die raderen aan zodat je de bougie weer kan opladen voor een volgende ontsteking.
En om aan waterstof te komen is ook niet zo moeilijk.
Je ontleed water dmv elektrolyse en het apparaat wat je daar voor gebruikt laadt je weer op mbv een wind generator.

( mischien klopt dit niet zeg het dan aub )

Zo maak je alleen maar gebruik van "groene" energie en om de waterstof te maken. En het enigste afval produkt van de reactie is dan water.

Weet iemand waarom het er nog niet is??
Volgens mij vermoordt shell en texaco en andere olie maatschapijen gewoon iedereen die er onderzoek naardoet omdat ze compleet failliet aan gaan.

wat denken jullie hiervan?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op zondag 10 maart 2002 15:16 schreef Capitol_Gee het volgende:
[..]
dit systeem gebruiken ze _niet_, omdat het rendement simpelweg te laag is. Bij huidige verbrandingsmotoren, ook die op waterstof, zoals jij voorstelt, is het rendement véél te laag; er wordt namelijk heel veel energie in (niet gebruikte) warmte omgezet.

Dit betekent dus dat je energie aan 't weggooien bent; voor electrolyse heb je best wat power nodig, en die zou je dus gewoon als 'thermische rest' weggooien? Dacht 't even niet dus hè :P

het idee van de 'brandstofcel' is dat de reactie tussen waterstof en zuurstof gecontroleerd gebeurt, en dat hierbij (net zoals er stroom nodig is voor het ontbinden van water) juist stroom vrijkomt. Zonder wa(veel) warmte en andere vervelende dingen van explosieve reacties met zuurstof. Rendement: 99,99999%. Gevaar: 0,0001%, omdat je niet met ontbrandingen en andere enge dingen (geloof me, ongecontroleerd ontbrandende waterstof ís eng :P) hoeft te doen. Je autootje draait dan gewoon op electromotoren.

Verwijderd

Topicstarter
ok thnx

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Er wordt op het moment wel een dergelijke motor ontwikkeld. Het rendement van benzinemotoren is ook niet echt hoog (rond de 40%), electromotoren halen 80-90%. De waterstofmotor is er een die ook op verbranding loopt, deze zal dus ook niet een echt hoog rendement hebben... Schoon is ie wel, enig verbrandingsprodukt: Water (stoom).

Er moet nu alleen nog een eenvoudiger methode gevonden worden de brandstof te verkrijgen. Wellicht toch electrolyse...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Waar jij op doelt (pertuum mobile)is niet mogelijk, er is altijd energie verlies.
Een dynamo zet nooit alle kinetische energie om in elektriciteit, waarom zou die anders een ventilator en koelribben hebben :?

Waterstof verbrand inderdaad heel mooi, rest product is water en warm gas, maar ook licht !!!!
Al deze extra's van energie opwekking worden niet benut, behalve dan de gasuitzetting, wat door een motor omgezet wordt in beweging.

Dan komt het verhaal dat waterstof nog extreem explosief is en nog niet zo maar in een auto ingebouwd kan worden.

• HunterPro
  • Niet online
Op zondag 10 maart 2002 15:50 schreef DragonLord het volgende:
[..]

Dan komt het verhaal dat waterstof nog extreem explosief is en zo maar in een auto ingebouwd kan worden.
:?

laten we het zo doen:
Dan komt het verhaal dat waterstof nog extreem explosief is en niet zo maar in een auto ingebouwd kan worden.
:P

Verwijderd

Oops tik foutje, tja, met de huidige injectie systemen is het opzich wel mogelijk, mits men de lucht en waterstof pas op het laatst mengen, tis nogal explosief.

Beter zijn de 'fuel'-cellen die zetten doormiddel van een reactie tussen 2 platen de stoffen ook om in water met als bij product elektriciteit.
Deze waterstof-cellen hebben een veel hogere efficiëntie ten opzichtte van verbranding.
In de spaceshuttle worden ze ook al een aantal jaren succesvol toegepast.

• HunterPro
  • Niet online
Op zondag 10 maart 2002 16:02 schreef DragonLord het volgende:
Oops tik foutje, tja, met de huidige injectie systemen is het opzich wel mogelijk, mits men de lucht en waterstof pas op het laatst mengen, tis nogal explosief.

Beter zijn de 'fuel'-cellen die zetten doormiddel van een reactie tussen 2 platen de stoffen ook om in water met als bij product elektriciteit.
Deze waterstof-cellen hebben een veel hogere efficiëntie ten opzichtte van verbranding.
In de spaceshuttle worden ze ook al een aantal jaren succesvol toegepast.
I rest my case :P

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11-2025

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

het hele grote probleem is het bewaren van waterstof in de auto, het kost heel veel energie om de waterstof zo hard te koelen zodat het vloeibaar wordt, en ze kunnen het ook wel opslaan in ik meen iridium of zoiets. maar het kost weer heel veel energie om het daar weer uit te krijgen, BMW had ook al een mooie 5 serie op H2O lopen

"Luie mensen worden ook moe!"

Verwijderd

Dat klopt, zelfs de grote maatschappijen werken aan een dergelijk systeem om met waterstof te werken.
Tis niet zoals in de 'films' dat de wetenschappers worden tegengewerkt, olie blijft een uitputbare bron.

Helaas kost het maken van waterstof veel energie, en op zich zijn de rest producten wel 'schoon' maar de vervuiling wordt verplaatst naar de energie centrales.

• HunterPro
  • Niet online
Op zondag 10 maart 2002 16:15 schreef DragonLord het volgende:
Dat klopt, zelfs de grote maatschappijen werken aan een dergelijk systeem om met waterstof te werken.
Tis niet zoals in de 'films' dat de wetenschappers worden tegengewerkt, olie blijft een uitputbare bron.

Helaas kost het maken van waterstof veel energie, en op zich zijn de rest producten wel 'schoon' maar de vervuiling wordt verplaatst naar de energie centrales.
idd... en raad is waar ze (in de (verre) toekomst) dit grapje voor gaan gebruiken:
Fusion in a flash?

Verwijderd

Ja, dat volg ik al jaren, niet dat ik er diep verstand van heb maar tis toch altijd wel leuk om te weten waar al onze belastingcenten naar toe worden geschoven.

BTW ze moeten het nog gaan bewijzen en tien jaar geleden ofzo waren er 2 wijzneusen :P die dachten het uitgevonden te hebben bij kamertemperatuur. :P

LOL een goede opleiding staat wel leuk op je cv, maar een van die namen (kweet ze niet) op je cv en je komt nergens meer aan de bak bij zulk soort 'cadget' bedrijven :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 maart 2002 15:50 schreef DragonLord het volgende:
Waar jij op doelt (pertuum mobile)is niet mogelijk, er is altijd energie verlies.
Een dynamo zet nooit alle kinetische energie om in elektriciteit, waarom zou die anders een ventilator en koelribben hebben :?

Waterstof verbrand inderdaad heel mooi, rest product is water en warm gas, maar ook licht !!!!
Al deze extra's van energie opwekking worden niet benut, behalve dan de gasuitzetting, wat door een motor omgezet wordt in beweging.

Dan komt het verhaal dat waterstof nog extreem explosief is en nog niet zo maar in een auto ingebouwd kan worden.
ik doel helemaal niet op een pertuum mobile.
een benzine motor is toch ook geen pertuum mobile of wel.
die accu wordt toch ook opgeladen door een dynamo die aangesloten is op een van die radaren die in beweging worden gebracht door de verbranding van de benzine. Nou in mijn geval was de benzine waterstof. Dus je moet natuurlijk afentoe wel eens waterstof bij tanken ;)

Verwijderd

Op zondag 10 maart 2002 17:05 schreef Capitol_Gee het volgende:

[..]

ik doel helemaal niet op een pertuum mobile.
een benzine motor is toch ook geen pertuum mobile of wel.
die accu wordt toch ook opgeladen door een dynamo die aangesloten is op een van die radaren die in beweging worden gebracht door de verbranding van de benzine. Nou in mijn geval was de benzine waterstof. Dus je moet natuurlijk afentoe wel eens waterstof bij tanken ;)
Nee, uuhm, weleens onder een motorkap gekeken ? Radaren ?
LOL RotF je bent echt grappig man.
Als je 16 bent moet je maar een brommer kopen, daar leer je heel veel van.

Trouwens alle 'radaren' zijn meestal met 1 as (krukas) verbonden en draaien zodoende de versnellingsbak aan.
Aan de motor zit ook een soort 'wiel' (duidelijk toch) met een v-snaar (dat is zo'n brede band lijkt het wel ;) ) daaraan zit een waterpomp en een dynamo verbonden.

De dynamo heeft alleen de functie om de auto van stroom te voorzien, de accu wordt tijdens het rijden opgeladen.

De accu wordt alleen gebruikt tijdens het starten van je motor, tenzij je dynamo stuk is maar dat is een ander (pijnlijk) verhaal. :7

Bougies worden niet opgeladen, maar krijgen de stroom van een bobine, dat is een soort spoel die dmv de wisselspanning hoogspanning kan leveren. :>)
Elke bougie/zuiger heeft zijn ontstekings moment en dat wordt geregeld door de verdelingskap (tenminste bij de wat oudere auto's).

Khoop dat het wat duidelijker voor je geworden is. :o
Pagina: 1