Ik kan een systeempje kopen, met een AMD 5x86 133mhz processor. Ik heb nog nooit van die processor gehoord, maar is het wat of kan ik het beter laten staan?
hangt er vanaf hoeveel je er voor moet betalen.
volgens mij is dat ding niet veel sneller dan een P66/100.
volgens mij is dat ding niet veel sneller dan een P66/100.
Wat wil je er mee gaan doen?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Verwijderd
T'is een K5 in een 486 voetje.
Prestaties CPU als een P90, geheugen blijft echter traag.
Voot 50 Euro wel aardig, als je een Linux Internet servertje wilt bouwen...
Ik wil hem gebruiken als fileservertje, en mp3-afspeler.
Ik moet er 30 euro voor betalen met:
4 mb video
16 mb geheugen
bigtower
3,5 en 5,25 floppy
200 mb schijf (word vervangen)
ISA netwerk-kaart
Ik moet er 30 euro voor betalen met:
4 mb video
16 mb geheugen
bigtower
3,5 en 5,25 floppy
200 mb schijf (word vervangen)
ISA netwerk-kaart
die K5 was toch in bepaalde berekeningen vet snel??
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Doen, kopen. Heb hier een 486 @ 100 MHZ van AMD staan als wat jij ervan wil maken. Draait perfect. Zekers 30 euro waard. Grotere schijf zekers nodig en nog een extra nic mocht je hem als router willen gebruiken.
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Verwijderd
Voor die prijs wel. Ken een vent die nog op zo een ding werkt met win95. Als je het maar lean-and-mean houdt, dus weining spul erop stouwen en als het kan veel geheugen er in, dan is het best een okay apparaat!
Ik weet ik ben dom, maar wat is een extra nic?Op zondag 10 maart 2002 14:39 schreef Terror het volgende:
Doen, kopen. Heb hier een 486 @ 100 MHZ van AMD staan als wat jij ervan wil maken. Draait perfect. Zekers 30 euro waard. Grotere schijf zekers nodig en nog een extra nic mocht je hem als router willen gebruiken.
En hoe zit het met de Fan die op deze proc moet, want hoe stiller hoe beter. En is het mogelijk om de fan in de voeding uit te schakelen?
Verwijderd
MP3's??????? op een 486er gaat nie goed. Webserver is prima hoor (heb ik zelf ook) maar Mp3 is me nog nooit gelukt. maar mischien lukt het wel. Maar als ie niet sneller is dan een 486er gaat mp3 nie lukken.
Verwijderd
Over die fan. Op die soort moederborden zit de fan gewoon met een stekkertje op de voeding dus haal je die gewoon losOp zondag 10 maart 2002 14:49 schreef weide55 het volgende:
[..]
Ik weet ik ben dom, maar wat is een extra nic?
En hoe zit het met de Fan die op deze proc moet, want hoe stiller hoe beter. En is het mogelijk om de fan in de voeding uit te schakelen?
Ik denk dat mp3 geen probleem is want die gast waar ik hem van ga kopen speelt er ook filmpjes op.
Ik wat ik ook een voordeel vind is dat het mobo 3 pci sloten heeft en twee IDE controllers.
Ik wat ik ook een voordeel vind is dat het mobo 3 pci sloten heeft en twee IDE controllers.
Het is een super CPU-tje
Heb m zelf ook gehad
Het is een 486 133 MHZ
Loopt standaard sneller dan een P75 
Met een beetje tweaken (multiplier op mobo) kan je m op 160 MHZ krijgen en loopt ie sneller dan een P90
Met een beetje tweaken (multiplier op mobo) kan je m op 160 MHZ krijgen en loopt ie sneller dan een P90
webOS all the way!
5x86-133 = 486 DX4/133 ofwel een K5 in een 486 jasje. Denk dat je 128kbit mp3's daar nog wel redelijk op af kunt spelen (DOS, Linux) en het is zeker een leuk bakje, idd. vergelijkbaar met een P90 ofzo.
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Ik weet genoeg, ik ga hem halen.
Heb nog een soundcard liggen die ik erin pleur (Diamond technology).
Heb nog een soundcard liggen die ik erin pleur (Diamond technology).
nic is network interface cart. Netwerkkaart dus. Als je hem als router wil gebruiken, dan heb je minimaal 2 nic's nodig. Zo te lezen wil je dat (nog) niet. Maar is misschien leuk als uitbreiding.
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Verwijderd
Mhh,
je kunt waarschijnlijk de FSB van 33 op 40 Mhz zetten om op 160 Mhz te komen. Om er ook MP3 op af te spelen, zal net lukken. De geheugensnelheid is dan wel wat laag, maar alles boven een Pentium 1 - 120 kan het aan. Multiplier hoger zetten gaat niet, die CPU staat al op de max van 4X.
Leuk wel, die CPU loopt normaal op 4x33=133 Mhz. Ze noemden hem dus 5X omdat de DX4-100 van Intel ook op 3x33 liep. En dat was weer omdat Intel de loef werd afgestoken door IBM met de DX4-75 (3x25 Nhz), die net iets eerder uitkwam met een 3x25=75 Mhz CPU genaamd DX3/75. (De 'Blue Lightning')
Logisch heh ..?
(Ik meen mij te herinneren dat die AMD 5x86 CPU de 1,5 multiplier vertaalt naar 4x ....)
Suc7 !!
je kunt waarschijnlijk de FSB van 33 op 40 Mhz zetten om op 160 Mhz te komen. Om er ook MP3 op af te spelen, zal net lukken. De geheugensnelheid is dan wel wat laag, maar alles boven een Pentium 1 - 120 kan het aan. Multiplier hoger zetten gaat niet, die CPU staat al op de max van 4X.
Leuk wel, die CPU loopt normaal op 4x33=133 Mhz. Ze noemden hem dus 5X omdat de DX4-100 van Intel ook op 3x33 liep. En dat was weer omdat Intel de loef werd afgestoken door IBM met de DX4-75 (3x25 Nhz), die net iets eerder uitkwam met een 3x25=75 Mhz CPU genaamd DX3/75. (De 'Blue Lightning')
Logisch heh ..?
(Ik meen mij te herinneren dat die AMD 5x86 CPU de 1,5 multiplier vertaalt naar 4x ....)
Suc7 !!
voor 20 Euro kon je een P200 kopen op de Rai !
dikzak
Yup. Ander idee dat misschien niet gaat werken maar het proberen waard is: ipv de FSB op 40 te zetten met 4x multiplier, de FSB op 50 en een 3x multiplier. 150MHz draait in dit geval door de 25% hogere mem performance sneller dan 160MHz. Maar 50MHz gaf bij 486 systemen vaak problemen (je moet echt 70ns mem hebben, met 80ns gaat het niet meer, en je IDE controller moet veel pikken), dus geef ik je maar een 33% kans op succes.Op zondag 10 maart 2002 16:19 schreef Hooi het volgende:
Mhh,
Logisch heh ..?
Suc7 !!
Oslik blyat! Oslik!
De 5x86 is geen K5! Het is niks meer dan een 486DX4 met een verdubbeld L1 cache en een multiplier van 4...Op zondag 10 maart 2002 14:33 schreef Hooi het volgende:
T'is een K5 in een 486 voetje.
Ik heb hem gekocht! 
Ik laat hem ff acclimatiseren.
Hij zit in een hele grote kast op wielen, met een 230 watts voeding. Er is ook nog extra geheugen bijgezet (24 mb).
Op de socket staat, socket 3.
Ik heb trouwens ook nog zo'n IBM blue lightning (66 mhz), waar HOOI het over had.
Ik laat hem ff acclimatiseren.
Hij zit in een hele grote kast op wielen, met een 230 watts voeding. Er is ook nog extra geheugen bijgezet (24 mb).
Op de socket staat, socket 3.
Ik heb trouwens ook nog zo'n IBM blue lightning (66 mhz), waar HOOI het over had.
Verwijderd
Nou,Op zondag 10 maart 2002 19:46 schreef Gabriel-LG het volgende:
[..]
De 5x86 is geen K5! Het is niks meer dan een 486DX4 met een verdubbeld L1 cache en een multiplier van 4...
ik heb er een hele tijd mee gedraaid. AMD was niet echt scheutig met info in die tijd, maar een 486 CPU was het echt niet.
Met een systeem dat die CPU in de BIOS ondersteunde was de prestatie van de CPU hoger dan een gelijk geklokte Intel DX4, en als hij niet goed werd herkend hetzelfde.
Wat registers op de bus naar het mobo aangaat was het wel een 486. Dat moest ook wel om te werken op elk 486 bord. Maar hij loopt elke Intel 486 er uit met dezelfde kloksnelheid, en gedraagt zich in elke test exact als de vroege K5 CPU's van AMD.
Het maffe was altijd dat de 'capabilities' van de CPU altijd een P1/50586 aangaven, maar de prestaties van een 486. Typisch dus een 300+ Mhz 486 als de CPU op 160 Mhz liep maar het prestatie niveau van een P90, terwijl de geheugen performance weer gelijk was aan een 486DX4/100.
Daarbij maakte AMD vanaf dat moment net als Itel geen 486 CPU's meer, alleen 586. Oftewel K5'jes.
jawel, mp3's afspelen gaat zeker weten goed. Draai mpxplay maar eens op een 486 100mhz. Dat werkt al goed, en het zou al moeten werken vanaf de 90 mhz ofzo.Op zondag 10 maart 2002 14:51 schreef lennert het volgende:
MP3's??????? op een 486er gaat nie goed. Webserver is prima hoor (heb ik zelf ook) maar Mp3 is me nog nooit gelukt. maar mischien lukt het wel. Maar als ie niet sneller is dan een 486er gaat mp3 nie lukken.
ik zou zeggen: gewoon proberen
en anders idd lekker linux draaien. Bij mij heeeft zo'n 5x86 meer dan een jaar continu gefungeerd als firewall/router. Perfect!
Ik heb hem vervangen omdat ik de mogelijkheid een sneller systeem neer te zetten.
Ohja.. als je een kerneltje wilt gaan bouwen op zo'n apparaat moet je wel een uurtje of 2 geduld hebben
en anders idd lekker linux draaien. Bij mij heeeft zo'n 5x86 meer dan een jaar continu gefungeerd als firewall/router. Perfect!
Ik heb hem vervangen omdat ik de mogelijkheid een sneller systeem neer te zetten.
Ohja.. als je een kerneltje wilt gaan bouwen op zo'n apparaat moet je wel een uurtje of 2 geduld hebben
Ik frut, dus ik epibreer
Wat houdt een 5x86 nou eigenlijk in? Is het een 486 OverDrive of zoiets? Ik heb zelf een IBM 5x86C (cyrix) gekregen, maar ik kan nergens de specificaties vinden van deze processor, laat staan gebruiken.
Plaatjes:

Plaatjes:

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Cyrix 5x86 is gewoon een 3.5V 486 chip. Ding kan je op bijna geen enkel mobo kwijt, heb zelf nog een Cyrix DX4 gehad die niet herkend werd, waardoor ie veel problemen had (BIOS zei dat het een 66MHz was, maar het ding liep op 100MHz)
Het is inderdaad geen k5. heb ooit eens een presentatie over dat ding gehouden. hij is iets rapper dan een P75. MP3 afspelen gaat alleen niet bepaald lekker.Op zondag 10 maart 2002 19:46 schreef Gabriel-LG het volgende:
[..]
De 5x86 is geen K5! Het is niks meer dan een 486DX4 met een verdubbeld L1 cache en een multiplier van 4...
En ik weet niet hoe men er bij komt, maar 486 en dus ook de 5x86 heeft geen multiplier instel mogelijkheden.
dan weet ik niet waar jij geleefd hebt, maar een DX2/66 CPU kan ik perfect op 3 x 25 of 3 x 33 draaien ipv 2 x 33 ... met jumpers op het mobo welteverstaanOp maandag 11 maart 2002 13:06 schreef Dualdude het volgende:
En ik weet niet hoe men er bij komt, maar 486 en dus ook de 5x86 heeft geen multiplier instel mogelijkheden.
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Probleem met de meeste mobos is dat je de multiplier van een 486 NIET in kunt stellen.Op maandag 11 maart 2002 13:12 schreef limoentje het volgende:
[..]
dan weet ik niet waar jij geleefd hebt, maar een DX2/66 CPU kan ik perfect op 3 x 25 of 3 x 33 draaien ipv 2 x 33 ... met jumpers op het mobo welteverstaan
Er zit standaard een multiplier in die 486, die je dus waarschijnlijk gewoon anders in kunt stellen. Als je mobo em niet instelt, staat ie op de standaard multiplier.
Met de 5x86 was er weer iets anders, je mobo moest em een bepaald signaal geven om op 4X te draaien, anders stond ie gewoon op 3X.
Pagina: 1