Toon posts:

[EL] wat doe ik voud

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb meegedaan aan de 1ste inkoopactie bluawe leds 3mm
als ik zo'n ledje op mijn tel accu zet (3,7 volt) brand hij mooi helder en fel
maar als ik hem in mijn schakeling doe brand hij nog voor geen 50 % |:(

de schakeling bestaat uit:

inkom: travo van 12 volt

dan gaat gaat de - van de ledjes gelijk naarde - van travo
de + gaat via podmeter naar de ledjes +

als ik de podmeters hoger zet gaan de ledjes stuk --> te hoog voltage

de podmeters staan nu dus net voor het maximun van de leds
en toch branden deze nog voor geen 50 %

ik heb trouwens ook geprobeerd om tussen de travo en schakeling een diodebrug te zetten, --> geen verschil

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

lees ff de andere faqs erover, volt zegt nix over de ampere dat er doorheen gaat. Mijn adapter op 1,5volt (!!!) geeft zo'n lampie ruim genoeg om em goed (lees, redelijk vel) te laten branden.. Op 3 volt werd ie iets te vel.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
gegevens travo:
12 volt 1000 mA

gegevens ledjes:
Lichtintensiteit ca. 100 mcd · UDB ca. 3,3 V (bij 20 mA) · Golflengte ca. 470 nm · Kleur: blauw · Æ 3 mm.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:25

Cheezus

Luiaard

Op zondag 10 maart 2002 13:57 schreef uncleworm het volgende:
ik heb meegedaan aan de 1ste inkoopactie bluawe leds 3mm
als ik zo'n ledje op mijn tel accu zet (3,7 volt) brand hij mooi helder en fel
maar als ik hem in mijn schakeling doe brand hij nog voor geen 50 % |:(

de schakeling bestaat uit:

inkom: travo van 12 volt

dan gaat gaat de - van de ledjes gelijk naarde - van travo
de + gaat via podmeter naar de ledjes +

als ik de podmeters hoger zet gaan de ledjes stuk --> te hoog voltage

de podmeters staan nu dus net voor het maximun van de leds
en toch branden deze nog voor geen 50 %

ik heb trouwens ook geprobeerd om tussen de travo en schakeling een diodebrug te zetten, --> geen verschil
Uit de trafo komt een wisselspanning, dus je ledje knippert eigenlijk heel snel.
Omdat hij zo snel knipperd dat je het niet kunt zien lijkt het alsof hij constant brandt maar wel minder fel.
Met een diode brug erachter eigenlijk hetzelfde verhaal, pas als je na de diode brug een elco zet om het signaal af te vlakken komt er een wat constantere 12V vanaf.
Dus: gewoon ff proberen een Elco na de diode brug te zetten, ik denk dat ie dan wel goed brandt :)
Waarde Elco: 16V of hoger, aantal µF maakt niet zo veel uit, 220 is denk ik wel genoeg maar hoe hoger hoe beter (dan is de spanning stabieler).

Verwijderd

Waarom zou je eigenlijk alleen een ledje aansluiten op een trafo? Zodat je het als nachtlampje kan gebruiken ofzo??
/me ziet het nut er ff niet van in

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 maart 2002 14:05 schreef primusz het volgende:

[..]

Uit de trafo komt een wisselspanning, dus je ledje knippert eigenlijk heel snel.
Omdat hij zo snel knipperd dat je het niet kunt zien lijkt het alsof hij constant brandt maar wel minder fel.
Met een diode brug erachter eigenlijk hetzelfde verhaal, pas als je na de diode brug een elco zet om het signaal af te vlakken komt er een wat constantere 12V vanaf.
Dus: gewoon ff proberen een Elco na de diode brug te zetten, ik denk dat ie dan wel goed brandt :)
Waarde Elco: 16V of hoger, aantal µF maakt niet zo veel uit, 220 is denk ik wel genoeg maar hoe hoger hoe beter (dan is de spanning stabieler).
dit heb ik al gedaan --> maakt nix uit

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 maart 2002 14:06 schreef BananeKoning het volgende:
Waarom zou je eigenlijk alleen een ledje aansluiten op een trafo? Zodat je het als nachtlampje kan gebruiken ofzo??
/me ziet het nut er ff niet van in
moet toch ergens stroon vandaan halen!!
had nog travo over en geen zin om stroom uit mijn pc te halen

Verwijderd

Op zondag 10 maart 2002 14:07 schreef uncleworm het volgende:

[..]

moet toch ergens stroon vandaan halen!!
had nog travo over en geen zin om stroom uit mijn pc te halen
Correct me if I'm wrong, maar een trafo is wisselspanning he. Wat uit je voeding komt is toch gelijkspanning?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 maart 2002 14:10 schreef BananeKoning het volgende:

[..]

Correct me if I'm wrong, maar een trafo is wisselspanning he. Wat uit je voeding komt is toch gelijkspanning?
idd, maar van die wisselspanning heb ik gelijkspanning gemaakt

Verwijderd

Dan zou ik ook niet weten waarom hij het niet zou doen. Toevallig geen brakke aansluiting ofzo van de trafo naar de LED? Werkt je trafo in andere situaties wel goed?

Verwijderd

Op zondag 10 maart 2002 14:11 schreef uncleworm het volgende:

[..]

idd, maar van die wisselspanning heb ik gelijkspanning gemaakt
Was het type van die brugcel gelijkrichter?

Verwijderd

meet ook eens hoeveel stroom er door het ledje loopt?
anders toch gwoon nog even met die potmeter gaan rommelen

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Sluit je ook een condensaor aan na je diodebrug? Allen dan krijg je iets dat op gelijkspanning lijkt.

Verder kan het mogelijk zijn dat je je potmeter verkeerd hebt aangesloten, dwz op de twee weerstandspunten en niet op de loper.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
weet je wel zeker dat er wisselspanning uit die trafo komt?
ik bedoel je schrijft in je eerste post dat er een min een plus aanzitten.. dat lijkt mij gelijkspanning.

probeer eens de potmeter te vervangen door een weerstand van laten we zeggen 470ohm en sluit dan es 1 led aan in serie met de weerstand aan je trafo.

btw
fout schrijven we met een f en een t
Pagina: 1