hulp bij workstation samenstellen

Pagina: 1
Acties:

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Topicstarter
Ik zou samen met nog enkelen een aantal workstations samenstellen. nu hebben we wel wat ervaring mat pc's maar voor een workstation zou ik graag nog enkele meningen en opmerkingen horen.

de workstations zijn bedoeld voor zwaar 3d-werk: professioneel CAD/CAM, 3D-rendering,...
de vraag is vooral: a)we horen veel over amd, Intel Xeon, kan iemand ons enkele voordelen zeggen, voor deze toepassingen. want we beginnen door het bos de bomen niet meer te zien.
b)en kan iemand ons dan ook een moederbord aanraden. agp pro slot 50 (voor 3dlabs wildcat), RDRAM,...

het moet wel kunnen samenwerken met onze Unix-servers.

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Verwijderd

Samenwerken met Unix servers-is gewoon een software kwestie :)

Xeon's zijn typische server-processoren met veel cache, wat voor een workstation redelijk zinloos is.

Ik denk dat vrijwel alle hedendaagse moederborden een AGP-Pro kaart aan kunnen.

Verder is de P4 voor deze doeleinde waarschijnlijk een goede keus, maar ook duur, dus dat is het afwegen waard, voor een 2GHz P4 heb je bijna 2 XP1800+'en, wat de dual-oplossing ook al mogelijkheid geeft. Veel Dual (semi-server) borden hebben sound en internet onboard.

En verder natuurlijk een berg geheugen. Amd of Intel maakt niet mee zo gek veel uit, RDDRAM en DDR schelen niet zo gek veel in prijs, voordeel van DDR is dat het niet in paren geplaatst hoeft te worden, waardoor laten een geheugen-upgrade wat gemakkelijker is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Antwoord hangt volledig af van 1) wat voor apps erop moeten en 2) budget. Op moment dat een Wildcat overwogen wordt, is budget waarschijnlijk vrij hoog ;) , maar desalniettemin hangt het van app tot app af of dual Xeon, dual AMD of iets helemaal anders. Geef ff aan wat voor software erop moet, dan kunnen wij zinvoller antwoord geven.

Oslik blyat! Oslik!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

je bedoelt een soort cluster?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
Als je al door de bomen het bos niet meer ziet, heb je hier een paar artikelen over 3D workstations, hun performance maar ook aandachtspunten:

http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=45000195

http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=45000255

En hier nog wat specifieker over de 3D kaarten:

http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=45000267

Misschien kan het je wat handvaten geven :)
Bedenk in ieder geval één ding, performance is great, maar crashes wil je absoluut niet hebben bij renderen (opnieuw beginnen = zonde v.d. kostbare tijd) dus het samenstellen van zoiets is niet hetzelfde als een doorsnee PC.
Als het om iets commercieels gaat kun je ook pre build stuff overwegen (Dell o.i.d.) i.v.m. de garantie en ondersteuning.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• moser

moser

Topicstarter
de programmas die het meest gebruikt worden zijn AutoCAD 2002, Solidworks, Pro ingenier. af en toe ook eens 3d studio Max. maar we merken dat ons 1024 MB RAM DDR helemaal niet meer toereikend is, hij moet regelmatig terugvallen op de harde schijf. er worden regelmatig 50-tal layers gebruikt en er wordt zelden kleiner dan A0 geplot.
Op de Unix-servers moeten we regelmatig UniDraw draaien en die tekeningen moeten kunnen opgehaald worden door onze workstations.
en inderdaad is het budget niet echt een probleem. en we gaan 99% zeker voor wildcat, tenzij we betere suggesties krijgen.
en voor merken wie geeft er een goede ondersteuning. want we zijn niet echt tevreden van de leverancier van onze Unix-server(naam niet nader vernoemd).

... No further comment.

• Abbadon
Ik zou denken: doe vooral niet te moeilijk en ga eens bij Dell shoppen. De Precision 530 met één of twee Xeons en zoals je wilt een Wildcat en natuurlijk meer dan 1GB ram moet toch wel aan de eisen voldoen. En je hebt 3 jaar lang service aan de deur (next-day of same day tegen extra betaling bij aanschaf). Volgens mij is dit zo'n situatie dat je helemaal niet zelf wil uitzoeken of iets werkt en vervolgens gaan klooien met bouwen etc. Wil je dat wel, dan mag je jezelf wel flink verdiepen in wat er te koop is en wat het beste samenwerkt e.d.

En wat die UNIX server betreft met z'n niet geheel naar tevredenheid stellende service, je maakt me wel nieuwsgierig naar welk merk :)

• moser

moser

Topicstarter
Sorry, no can do. Maar dat moet liggen aan de persoonlijke relatie want voor de rest heb ik nog geen klachten gehoord. Dus ga ik ook geen slechte reclame maken. Zo serieus zijn we wel.

... No further comment.

• Abbadon
Op zondag 10 maart 2002 16:50 schreef moser het volgende:
Sorry, no can do.....
Fair enough :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als ik jouw was zou ik ook voor pre-build gaan. Kijk eens op www.boxxcomputers.com

specs

• moser

moser

Topicstarter
oké, merci voor de reacties. ik ga eens informeren op internet en op den unief over een pre-built.

... No further comment.

• moser

moser

Topicstarter
ook merci voor het verduidelijken van mijn topic