Dataverkeer ZeelandNet

Pagina: 1
Acties:

• JSI
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 09:19
Naar aanleiding van klachten in de buurt heb ik zelf
met een netwerkmonitor gekeken naar het dataverkeer welke gegenereerd wordt zonder dat er een applicatie open staat. (http ftp enz)

Ik kom tot de conclusie dat er erg veel broadcast plaatsvind, wat inhoud dat wanneer de pc uitstaat en het
kabelmodem aanblijft er toch gemiddeld zo'n 1.5 mb per half uur verplaatst wordt aan dataverkeer.

Uitgerekend op een dag komt dat neer op 72 MB aan dataverkeer zonder ook maar je pc aan te zetten.
Wij zitten met een vrij krap datalimiet en ik vraag me af
of meerdere mensen dit al opgevallen was.

Oplossing is toch maar het kabelmodem uitzetten wanneer je niet aanwezig bent, of is er voor ZeelandNet een andere manier om hier in de buurt het kabelverkeer (broadcast) te reguleren?

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
:? :?
Dat ie iets down/upload als je je pc aan hebt staan, weet ik wel. Maar als je je pc hebt uistaan, down/upload ie dan ook? En hoe heb je dat dan ooit gemeten? :?

🌞🍃

• JSI
Op zondag 10 maart 2002 11:51 schreef DataBeest het volgende:
:? :?
Dat ie iets down/upload als je je pc aan hebt staan, weet ik wel. Maar als je je pc hebt uistaan, down/upload ie dan ook? En hoe heb je dat dan ooit gemeten? :?
Zie boven. Ik heb het over de appl. layer van het OSI model.

Voor alle duidelijkheid ik heb geen appl. open staan zoals
bijv. http of ftp.

Als de pc uit staat knippert het kabelmodem en een dag later kan je dus op je persoonlijke pagina van ZeelandNet
kijken hoeveel verkeer er gegenereerd is de vorige dag.

Verwijderd

Hmm nee is mij nog niet opgevallen, hoewel ik de limiet best goed in de gaten hou. Heb je dit al gemeld aan Zeelandnet, want dan denk ik toch dat er bij jou in de buurt toch iets niet goed gaat. (Mijn kabel modem staat ook dag en nacht aan, en ik zie geen verbruik als een dag m'n pc niet heeft aangestaan.).

• JSI
Niemand van ZeelandNet hier last van ?

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:15
Bij Chello staan de send en recieve lampjes gewoon uit als ik niet aan het internetten ben.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Broadcast verkeer wordt niet geteld door de systemen van zeelandnet. Het zou wat wezen als je zo'n 100mb abbootje hebt :P

• JSI
Op zondag 10 maart 2002 20:15 schreef Tele het volgende:
Broadcast verkeer wordt niet geteld door de systemen van zeelandnet. Het zou wat wezen als je zo'n 100mb abbootje hebt :P
Wel dus, als je pc uitstaat, lampjes van het kabelmodem knipperen en je kijkt de volgende dag op je PIP,blijkt dat wij 74 mb verkeer gegenereerd hebben.
Verklaar dan maar eens wat het dan wel is. :?

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op zondag 10 maart 2002 20:22 schreef JSI het volgende:

[..]

Wel dus, als je pc uitstaat, lampjes van het kabelmodem knipperen en je kijkt de volgende dag op je PIP,blijkt dat wij 74 mb verkeer gegenereerd hebben.
Verklaar dan maar eens wat het dan wel is. :?
Hmz ik praat ook alleen na wat ze bij zeelandnet zeggen. Dit _was_ dus niet zo, dit is dan weer één of andere vage storing. (Toendertijd ook zelf gecontroleerd) :)

• X-file
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09-2022

X-file

The truth is out there

Onlangs werden 2 buren aangesloten(kabel) bij mij in de buurt,
hadden na 3 dagen al een e-mail te pakken van hun isp
dat zij over hun datalimiet dreigden te gaan.(met tekst en uitleg FUP)
Zover ik weet hebben de nodige telefoontjes geen oplossingen geboden, De isp suggereerde dat het continue on-line zijn voor de gebruiker nieuw is en er misschien wel overmatig werd gedownload.
Flink balen dus voor die nieuwe gebruikers die 100 Mb. mogen verzetten per periode.

Een sig kan weleens stigmatiserend werken!

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-07 19:27
Mijn PC staat dag en nacht aan, al sinds tijden.
Als ik een dag niet internet, geen ICQ of wat dan ook gebruik, genereer ik :
Bytes ontvangen 101,6 kB
Bytes verstuurd 301,1 kB

Kijk maar op de dagelijkse statistieken van je PIP. Dus ik denk dat er toch iets fout is met de instellingen van je kabelmodem of je abbonement. Ik zou naar ZeelandNet bellen, wanneer blijkt dat je verkeer geteld wordt terwijl je niet aan het internetten bent.

Het kan ook zijn, dat iemand anders jouw MACadres spooft. Het verkeer wordt nl. geteld op het MAC adres van de kaart die in je PC zit. Dit kun je alleen aantonen wanneer er een monteur van Zeelandnet bij je thuis zit en ziet dat je PC uitstaat, terwijl er toch verkeer geregistreerd wordt op je MAC adres. Dus nogmaals, bel ZeelandNet en breng ze op de hoogte van het feit dat er iets niet in de haak is.

• JSI
Op zondag 10 maart 2002 21:02 schreef metalant het volgende:
Mijn PC staat dag en nacht aan, al sinds tijden.
Als ik een dag niet internet, geen ICQ of wat dan ook gebruik, genereer ik :
Bytes ontvangen 101,6 kB
Bytes verstuurd 301,1 kB

Kijk maar op de dagelijkse statistieken van je PIP. Dus ik denk dat er toch iets fout is met de instellingen van je kabelmodem of je abbonement. Ik zou naar ZeelandNet bellen, wanneer blijkt dat je verkeer geteld wordt terwijl je niet aan het internetten bent.

Het kan ook zijn, dat iemand anders jouw MACadres spooft. Het verkeer wordt nl. geteld op het MAC adres van de kaart die in je PC zit. Dit kun je alleen aantonen wanneer er een monteur van Zeelandnet bij je thuis zit en ziet dat je PC uitstaat, terwijl er toch verkeer geregistreerd wordt op je MAC adres. Dus nogmaals, bel ZeelandNet en breng ze op de hoogte van het feit dat er iets niet in de haak is.
Ik heb al een mailtje gestuurd.
Het spoofen kan dus niet.
Het MAC adres van je kabelmodem is gekoppeld aan het adapteradres van je netwerkkaart en daar is tevens een IP en abbo aan gekoppeld.
Het is dus niet mogelijk om met een andere netwerkkaart te internetten via de ISP. Het adapteradres moet in dit geval
doorgebeld worden.

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-07 19:27
Op zondag 10 maart 2002 21:33 schreef JSI het volgende:

[..]

Ik heb al een mailtje gestuurd.
Het spoofen kan dus niet.
Het MAC adres van je kabelmodem is gekoppeld aan het adapteradres van je netwerkkaart en daar is tevens een IP en abbo aan gekoppeld.
Het is dus niet mogelijk om met een andere netwerkkaart te internetten via de ISP. Het adapteradres moet in dit geval
doorgebeld worden.
Spoofen kan wel. Bij spoofen emuleer je het adres van een bestaande kaart. Bij Zeelandnet wordt er een database aangelegd van uitgegeven macadressen van netwerkkaarten, maar er is geen 1-op-1 koppeling tussen macadres van je kabelmodem en macadres van je pc. Dus jij kunt met jouw netwerkkaart in een pc van de buren internetten vanachter zijn kabelmodem.

Voorbeeld:
kabelmodem - pc 1
kabelmodem - pc 2

Je kunt nu PC 1 en 2 onderling verwisselen, of op 1 lan plaatsen:
kabelmodem - pc 1 en pc 2
kabelmodem -

Maar dit gaat niet:
kabelmodem - pc 1 en pc 3
als pc 3 geen geregistreerd mac adres heeft.

Verwijderd

/me zou bellen naar z.net en vragen om een nieuw modem. :+

Daar bij, word verkeer vanaf je aansluiting tot aan je headend niet gemeten/ niet meegeteld op je limit.

Over dat 100mb abbo, als je dat hebt, gecondoleerd. Als "stage" heb ik voor die aktie modems aan gesloten en het testen van de verbinding, door de PIP te demonstreren en een test mailtje naar het eigen account te sturen kost bijna altijd al + 2% van de limit.

• JSI
Op zondag 10 maart 2002 21:55 schreef metalant het volgende:

"Dus jij kunt met jouw netwerkkaart in een pc van de buren internetten vanachter zijn kabelmodem"
Dit kan dus volgens mij niet.
Er is dus wel degelijk een koppeling tussen het MAC adres van de kabelmodem en je NIC.
Binnen een aantal uren (refresh) zal de verbinding verbroken worden, de ene keer duurt dit 5 minuten en
het kan idd ook voorkomen dat je 2 dagen op een andere NIC
surft, daarna is het afgelopen met de pret en moet het
adapteradres doorgegeven worden.

Ik heb een tijd geleden mijn pc met mijn NIC aan een
kennis verkocht. Het werkte idd een aantal minuten.
Daarna moesten we het adapteradres doorbellen.

Ik vind het knap als jij een aantal dagen op het adapteradres van m'n NIC kan surfen, dit kun je volgens mij nl niet wijzigen of emuleren.

ps
Ik heb een 1024k abbo met 1000mb limiet

Verwijderd

MAC van Modem en MAC van NIC, zijn idd aan elkaar verbonden. Sterker nog je modem is ook nog eens aan je headend gebonden.

Je kan echter het MAC van je NIC, wel faken.

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Ben je mooi klaar mee dat je 75MB verstuurd als je pc niet eens aanstaat. :( Vindt die 75MB wel errug veel hoor, waar gaat dat allemaal aan op dan?

Station van Gerwin Prins op Apple Music

Verwijderd

ìk wordt echt zoooooooooooooooooooo
strontziek van dat kut kanker zeelandnet

mn broertje heeft net 4uur lang een spel gedaan en wat gechat en die letter staat nu al 25mb :(

ik heb net ff een download/upload meter gedownload
en die geeft dus aan in die 10min dat ik nu op de pc zit
dat ik al 1,4mb heb verbruikt terwijl die alleen maar aan staat

echt zo ziekelijk

• A1ex
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zou ik toch echt andere provider zoeke, aan de andere kant is het een goede beveiliging tege verslaving :)

Verwijderd

ja welke dan?
ik zou echt geen andere weten hier in de buurt
en volgens mij is die er ook nog niet

Verwijderd

spoofen kan wel degelijk :)
kon bij @home ook eerst nooit toen hebben we het maar de feiten maar ff duidelijk gemaakt >:)

de gateway van ze maar ff omver getrokken met een modempie :D

ze beweerden heilig dat het niet kon :) wij zo van wedden van wel ? heel verhaal enzo nou toen mochten we we zouden geen gedoe krijgen omdat het niet zou kunnen :D die vent nog aan de telefoon en 3 min later voor zun snufferd de gateway van hun plat >:) feiten roelen

Verwijderd

doe dat ook es bij die leiers van zeelandnet dan

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 15:11

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik wil niet veel zeggen, maar bij mij (Chello, 6715) maakt het dus niet uit welke netwerkaart ik gebruik. Werkt altijd.

Maar ik denk eerder dat er toeval in het spel is. Je gaat toch niet op iemand's anders zijn 'account' internetten en dan 'maar' zou weinig 'doen'.

(of het is natuurlijk een hacker :o)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1