Toon posts:

niet slapen zonder deken....

Pagina: 1
Acties:
  • 509 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan niet GOED slapen als ik niet iets over me heen heb liggen. Ik moet gewoon een deken of een slaapzak of zo over me heen hebben, wil ik echt lekker slapen.
In de zomer vooral heb ik daar een probleem mee, want dan is het fucking warm, maar ik moet dan toch iets over me heen, anders kom ik niet in slaap.

Ik snap niet hoe dat komt...
Voel ik me veiliger of zo met een deken dan zonder?
Ik begrijp het in ieder geval niet, misschien jullie?

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Ik heb het ook in de zomer. Hoe warm het ook is, ik wil altijd iets over me heen hebben. Al is het alleen maar het dekbedovertrek. Ik denk dat het idd iets met veiligheid te maken heeft, want vroeger (toen ik nog bang was in het donker :7) voelde ik me ineens superveilig als ik in bed lag.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Het kan wat te maken hebben met het gevoel dat je als foetus hebt. Je ligt dan lekker warm te slapen in de baarmoeder. De meeste mensen nemen gedurende de nacht ook automatisch de foetushouding aan. Als je het zo bekijkt is het ook niet vreemd dat je 'omringd' wil zijn.

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Het kan wat te maken hebben met het gevoel dat je als foetus hebt. Je ligt dan lekker warm te slapen in de baarmoeder. De meeste mensen nemen gedurende de nacht ook automatisch de foetushouding aan. Als je het zo bekijkt is het ook niet vreemd dat je 'omringd' wil zijn.
Ik denk meer dat het gewenning is. Ik heb er aan het begin van de zomer ook heel even moeite mee maar na een week echt warm weer slaap ik net zo makkelijk zonder deken.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Gewenning lijkt mij inderdaad ook het meest waarschijnlijk. Ik kan mij ook niet voorstellen dat de primitieve oermens vroeger al dekens had, dus ik denk niet dat het willen slapen met dekens iets natuurlijks is.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Die vraag heb ik mezelf ook eens gesteld en kwam tot de conlusie dat een laken of deken een soort irrationeel gevoel van veiligheid geeft. Geen idee of dat een overblijfsel uit de oertijd is maar het zou me niet verbazen.
Volgens mij is dit hetzelfde als je bed tegen de muur zetten of zelfs in een hoek. Ook dit lijkt een stuk prettiger te slapen. Dan hoef je immers niet alle kanten van je slaapplaats in de gaten te houden. Uiteraard hoeft dit ook niet in je kamer maar het zal ook wel weer te maken hebben met oeroude instincten.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Als je straalbezopen neervalt dan let je dan toch ook niet op of je een deken oid op je hebt voordat je bewusteloos in slaap valt ? :?

dikzak

Verwijderd

ik kan niet anders slapen dan in de foetus houding met een deken over me heen :P

mijn ma's buik heeft invloed op me gemaakt ;)

Verwijderd

Ik denk ook dat het een soort gewenning is, waarbij je een situatie waarin je "mag" slapen onderscheidt van een waarin je dat niet "mag" door het feit dat er een deken/slaapzak over je heen ligt.

Verwijderd

Snacht's word het ook vaak koud dus waarschijnlijk beschermin of zo

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:30
Ik kan ook absoluut niet slapen zonder iets van een deken over me heen. Ik denk dat het in mijn geval met 'veiligheid' te maken heeft. Zonder deken voel ik me niet 'veilig'.

Verwijderd

Ow, ik dacht altijd dat ik niet helemaal deugde ;)
Mar blijkbaar heel gewoon dus :)
Das best wel kut is het echt superwarm buiten en dan moet je perce een deken omhebben om in slaap te vallen :/

Verwijderd

Op zondag 10 maart 2002 22:10 schreef gabberjoost het volgende:
Ik kan ook absoluut niet slapen zonder iets van een deken over me heen. Ik denk dat het in mijn geval met 'veiligheid' te maken heeft. Zonder deken voel ik me niet 'veilig'.
Das het "baarmoeder gevoel" :)

Verwijderd

Ik zit ook heel graag bij de baarmoeder in de buurt >:)

Verwijderd

misschien komt het omdat het teveel opvalt als je dan ligt te rukken?
of was dit topic serieus bedoelt >:)

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-01 21:27
Op zondag 10 maart 2002 11:08 schreef SweeT_rulezzzz het volgende:
Ik kan niet GOED slapen als ik niet iets over me heen heb liggen. Ik moet gewoon een deken of een slaapzak of zo over me heen hebben, wil ik echt lekker slapen.
In de zomer vooral heb ik daar een probleem mee, want dan is het fucking warm, maar ik moet dan toch iets over me heen, anders kom ik niet in slaap.

Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen en dieren rustiger worden als er een gewicht op iemand ligt. Ze hadden dit al ontdekt bij paarden en later ging ze 'ns kijken of dat bij mensen ook het geval was. Je heb geestelijk gehandicapte mensen die vaak heel druk zijn die worden enorm rustig als er een zware deken over hen heen ligt, als er maar iets is dat druk uit oefent. Waarom dat is weet ik niet maar ik zag het eens op tv en las het rond die tijd ook in een boekje.

Ik zelf moet ook gewicht (een dekbed) op me hebben voordat ik kan slapen, en het best slaap ik nog als ik (heel stom) m'n arm over m'n hoofd heen leg en met m'n andere arm die arm (die dus over m'n hoofd ligt) naar beneden druk. Dus als er een druk op m'n hoofd is.

Dat laatste heb ik nooit ergens anders gehoord, maar dit zijn mijn ervaringen.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 10 maart 2002 11:08 schreef SweeT_rulezzzz het volgende:
[blabla]
Ik weet het ook niet helemaal... maar weet wel dat het me aardig bekend voorkomt...

's Zomers heb ik soms alleen het dekbedovertrek op bed liggen (dus zonder dekbed erin) maar ik kan niet echt zeggen dat ik dat comfortabel vind... ook helemaal niets vind ik geweldig... doe mij maar gewoon een dekbedje over me heen.

De ellende is alleen dat dat 's zomers inderdaad nogal eens te warm is :X

Waarom?

Kweet niet... maar ik vind het wel lekker om me 's nachts ergens in te rollen.... (dekbed dus)... ook m'n kussen lekker onder m'n hoofd proppen :o
Op maandag 11 maart 2002 00:06 schreef wustenveld het volgende:
Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen en dieren rustiger worden als er een gewicht op iemand ligt.
:?
Hm... toch slapen veel dieren gewoon 'alleen' zonder dat ze iets op zich hebben liggen
[blabla]
Ik zelf moet ook gewicht (een dekbed) op me hebben voordat ik kan slapen, en het best slaap ik nog als ik (heel stom) m'n arm over m'n hoofd heen leg en met m'n andere arm die arm (die dus over m'n hoofd ligt) naar beneden druk. Dus als er een druk op m'n hoofd is.
Dit komt me bekend voor...

Als ik ga slapen lig ik het liefst op m'n rug met m'n rechter arm over m'n ogen heen (niet vanwege licht/donker)
M'n andere arm hoeft dan nog niet eens over die ene arm te liggen... maar je verhaal komt me dus bekend voor

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

[quote
Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen en dieren rustiger worden als er een gewicht op iemand ligt.
[/quote]

Maar het dunste laken is voor mij al voldoende om toch lekker te kunnen slapen. Beschouw je dit ook als gewicht dan?
Een t-shirt aan helpt ook niet en toch is dat vergelijkbaar met een laken qua gewicht. Beide wegen ze een klein beetje maar een laken werkt en een t-shirt niet.
En nu ga ik :Z.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Verwijderd

Het ligt er aan hoe moe je bent :Z

Verwijderd

Het schijnt door psychologische onderzoek bewezen te zijn dat mensen (ongeacht leeftijd) graag in de foetus houding liggen. En dus ook graag iets om zich heen hebben, de bescherming van moeder.
Toch vind ik ook wel wat zitten in dat verhaal van de druk want als ik het goed begrijp doet een leeg dekbed overtrek het lang niet zo goed als een volle

Verwijderd

Op zondag 10 maart 2002 22:57 schreef BroxTheMan het volgende:
misschien komt het omdat het teveel opvalt als je dan ligt te rukken?
LOL

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 maart 2002 03:11 schreef magica het volgende:
Toch vind ik ook wel wat zitten in dat verhaal van de druk want als ik het goed begrijp doet een leeg dekbed overtrek het lang niet zo goed als een volle
Toch heb ik er al wel genoeg aan als er maar een klein ielig dekentje over me heen ligt in de zomer, meestal heb ik zo'n matrasovertrek over me heen, maar die voert niet echt druk op me uit, dus dat snap ik dan weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 maart 2002 21:20 schreef Disciplus-Simplex het volgende:
Volgens mij is dit hetzelfde als je bed tegen de muur zetten of zelfs in een hoek. Ook dit lijkt een stuk prettiger te slapen. Dan hoef je immers niet alle kanten van je slaapplaats in de gaten te houden. Uiteraard hoeft dit ook niet in je kamer maar het zal ook wel weer te maken hebben met oeroude instincten.
Daar had ik vroeger inderdaad veel last van, ik moest met mijn hoofd richting de rest van de kamer liggen en niet naar de muur toe. Ik moest de rest van de kamer in de gaten kunnen houden. Maar daar ben ik nu overheen gegroeid, ik kan nu overal liggen waar ik wil :)
Pagina: 1