Conrad goes distributed!

Pagina: 1
Acties:

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-03 10:17

FoolZero

Freedom of speech...

Topicstarter
Lees ik mijn Conrad (ja, die electroshop) nieuwsbrief door, tref ik het volgende artikel aan:
7. Wat wordt het weer in 2050?

Aan de prestigieuze Berkeley universiteit in Californië houden wetenschappers zich sinds jaar en dag bezig met de vraag of er op andere planeten intelligent wezens leven. Dit doen ze met het inmiddels zeer bekende programma SETI@home dat signalen uit de ruimte analyseert die afkomstig zijn van de Arecibo telescoop in Puerto Rico die dagelijks 35 gigabyte aan gegevens registreert. Internetters kunnen helpen met dit onderzoek door een screensaverachtig programmaatje van SETI@home te downloaden die steeds een klein deel van de data afkomstig van de telescoop analyseert. Hoewel de kans dat ze ooit op buitenaards leven stuiten zéér klein wordt geacht spreekt het project wel tot de verbeelding. Inmiddels kent dit project ruim drie miljoen deelnemers die samen met elkaar een virtuele supercomputer vormen. Wie het vinden van een buitenaards wezen niet zo hoog op zijn wensenlijstje heeft staan maar wel vrijwillig wil meewerken aan wetenschappelijk onderzoek staan kan echter bij een flink aantal andere onderzoeksprojecten terecht met vaak een wat praktischer doel. Zo is Myles Allen, een klimaat onderzoeker van de Rutherford Appleton Laboratory in Oxfordshire te Groot-Brittannië, al een tijd bezig met het weer. Hij probeert het weer in 2050 te voorspellen. Inmiddels doen er al 17.000 vrijwilligers aan mee dit project. Samen zijn zij goed voor zo'n 45.000 computers.

Naast weer voorspellen wordt Distributed computing op dit moment ingezet voor tal van onderzoeken:
Testen van computer modellen om wereldwijd het klimaat te voorspellen.
http://www.climateprediction.com/
Zoektocht naar een middel tegen AIDS.
http://www.fightaidsathome.org/
Analyseren gedrag proteïnes.
http://www.stanford.edu/group/pandegroup/Cosm/
Ontwerpen van synthetische genen om er zo achter te komen hoe echte genen werken.
http://genomeathome.stanford.edu/
Met kunstmatige intelligentie het 'robotleven' bestuderen.
http://demo.cs.brandeis.edu/pr/golem/support.html
Kraken van cryptografische sleutels.
http://www.distributed.net/rc5/
Zoektocht naar buitenaards leven.
http://setiathome.ssl.berkeley.edu/
Heel jammer alleen, dat ze geen aandacht hebben besteed aan de DPC, de meest Nederlandse tak van het distributed processing gedeelte ;(

Mare op zich wel tof, want alle nieuwe deelnemers komen vanzelf wel achter het feit, dat het veel leuker is om als team te werken, dan helemaal zielsalleen. En dan moeten wij als DPC die gasten natuurlijk met open armen verwelkomen! *D

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Het jammere van SETI vindt ik dat het nooit stopt. Er wordt altijd weer nieuwe data binnengehaald. Met RC5 (wat ik nu doe) komt tenminste een einde, en is het makkelijker om dan over te stappen naar een ander project. Bv kanker bestreiden.

Misschien is niet iedereen het er mee eens, mar daar kan ik niks aan dien ;)

Juist

• cybermans
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 13:31
rc5 stopt. maar daarna hebben ze gelijk wel een nieuw project. 128 bits codering en dan 256, 512,1024 rnx enx

Strava | Runkeeper | Endomondo (mijn leikr uploads)

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-05 09:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op zondag 10 maart 2002 13:50 schreef cybermans het volgende:
rc5 stopt. maar daarna hebben ze gelijk wel een nieuw project. 128 bits codering en dan 256, 512,1024 rnx enx
Dat doen ze niet. Na 64 bit houden ze het even voor gezien en gaan ze verder met OGR en andere dingen eventueel.

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Op zondag 10 maart 2002 13:53 schreef IceStorm het volgende:

[..]

Dat doen ze niet. Na 64 bit houden ze het even voor gezien en gaan ze verder met OGR en andere dingen eventueel.
Ja, ik wil ook niet weten hoe lang het duurt om een 128 bits te breken als we al zolang doen over een 64 bits sleutel.

• DSmarty
  • Niet online
72bit zal de eerstvolgende zijn lijkt me.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op zondag 10 maart 2002 14:08 schreef Heineken het volgende:

[..]

Ja, ik wil ook niet weten hoe lang het duurt om een 128 bits te breken als we al zolang doen over een 64 bits sleutel.
Je moet ook in de gaten houden dat de pc's steeds sneller worden. Wat waren de gangbare pc's toen er begonnen werd met de 64bits sleutel ?? Net de P2 uit ofzo ??
Moet je eens kijken wat nu iedereen thuis heeft staan. Het merendeel over de 1ghz !

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Op zondag 10 maart 2002 14:08 schreef Heineken het volgende:

[..]

Een benadering is natuurlijk altijd wel te berekenen...

128bits is het aantal mogelijkheden van 64bit in het kwadraat...

ieder 1.5 jaar worden de processoren (gemiddeld dan) 2x zo snel; 2x zo snel betekent ongeveer hetzelfde als 1 bit erbij: 2x 2bit = 8 = 3bit...

je hebt 64 bits extra, dus zou het 64 x 1,5 = 96 jaar duren voordat 1% keyspace op dezelfde snelheid gaat als nu, ervan uitgaande dat het aantal PC's wat meedoet met DC hetzelfde blijft...

Voor Rc5-72 zou dus gelden dat we eenzelfde verwerkingssnelheid (in %) halen over 8*1,5 = 12 jaar

[EDIT]
O sorry, er stond dat je het NIET wilde weten :+

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

RC5-64 is toch het 1e RC5 project? Er zijn toch geen eerdere versie's van geweest? Waarom zouden ze dan een nieuwere uitbrengen?

Juist

• IceStorm

IceStorm

Op zondag 10 maart 2002 15:41 schreef Jeldert het volgende:
RC5-64 is toch het 1e RC5 project? Er zijn toch geen eerdere versie's van geweest? Waarom zouden ze dan een nieuwere uitbrengen?
Volgens mij is er ook een 56 bits versie geweest (maar die was binnen een redelijke tijd opgelost :P).

D.net heeft ooit gezegd dat het niet 'nuttig' is om steeds te bewijzen dat je ook een sleutel met iets meer bits kan kraken (en gelijk hebben ze).

• MarcyDarcy
  • Laatst online: 21:02
Op zondag 10 maart 2002 14:56 schreef ZeRoC00L het volgende:

*knip*

Moet je eens kijken wat nu iedereen thuis heeft staan. Het merendeel over de 1ghz !
Was het maar zo :9
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 Snelheid                Procent     Aantal stemmen
450-1000Mhz             44.5%       2433
1001-1500Mhz               23.7%        1296
Sneller dan 1500Mhz       13.8%      758
100-449Mhz               12.5%       683
Fonkelnieuw en turbo-driven  2.6%        144
Antiek. Ben aan een nieuwe toe    1.5%        83
Minder dan 100Mhz            1.0%         59

bron:[url="http://frontpage.fok.nl/poll.fok?id=245"]<a href="http://frontpage.fok.nl/poll.fok?id=245" target="_blank">http://frontpage.fok.nl/poll.fok?id=245[/url]</a>

Als je kijkt naar bovenstaande poll denk ik niet dat het reeel is dat d.net met een nieuwe rc5 (72?) contest gaan beginnen.

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Op zondag 10 maart 2002 16:06 schreef MarcyDarcy het volgende:
Als je kijkt naar bovenstaande poll denk ik niet dat het reeel is dat d.net met een nieuwe rc5 (72?) contest gaan beginnen.
En waarom 72, als bijna alles toch al 128 is.

Juist

Verwijderd

Op zondag 10 maart 2002 16:06 schreef MarcyDarcy het volgende:

[Verwijzing naar Fok! poll]
Nou zijn de Fok! bezoekers niet echt representatief voor de DPC gebruikers en andere DC deelnemers (No offence intended). Als zelfs bij Fok gebruikers al bijna 40% boven de 1000MHz zit, zal dit percentage bij DPC'ers en andere DC'ers waarschijnlijk nog hoger liggen.

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Op zondag 10 maart 2002 16:11 schreef Droopy- het volgende:

[..]

Nou zijn de Fok! bezoekers niet echt representatief voor de DPC gebruikers en andere DC deelnemers (No offence intended). Als zelfs bij Fok gebruikers al bijna 40% boven de 1000MHz zit, zal dit percentage bij DPC'ers en andere DC'ers waarschijnlijk nog hoger liggen.
Mischien hebben wij wel wat 1000MHz+ systemen hier bij DPC, maar er zijn natuurlijk veel meer mensen die mee doen, bijvoorbeeld op het werk, of stiekem bij de buren geinstalleerd. En daar staan niet de snelste bakken, dat weet ik nu wel :P

Juist

• [eNeRGy]
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-04-2025
* [eNeRGy] ]heeft 8 systemen voor zich draaien: 133, dual 200, 210, 667, 750, 750, 850, 933 MHz

zijn toch alweer 8 onder de 1 GHz

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Hier een P2 266, K6 350, Duron 700, P3 866, Thunderbird 1400 en een XP 1800+

Juist

• NightBird
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56

NightBird

DPC-Crew Coding
Bij mij is er ook welgeteld 1 van de 10 systemen >1 GHz...
met een gemiddelde van 600 MHz.

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

• FoolZero
  • Laatst online: 13-03 10:17

FoolZero

Freedom of speech...

Topicstarter
Het was niet de bedoeling een opsomtopic te starten, maar het moge duidelijk zijn, dat over de gehele linie er snellere PC's zijn uitgezet. RC5-64 was een leuk project maar zal worden achterhaald door de technologie.
Het ging mij er juist om dat Conrad in haar nieuwsbrief dus bezig is met het promoten van distributed networking.
Aangezien DPC hier een flinke vinger in de pap heeft (tenminste op Nederlands grondgebied), is het jammer, dat men geen link naar GoT of http://www.dutchpowercows.org heeft gegeven. ;(
BTW * FoolZero heeft zijn RC5 }:O omgebouwd tot vouwende beesies voor F@H.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• IceStorm

IceStorm

Op zondag 10 maart 2002 16:11 schreef Jeldert het volgende:
En waarom 72, als bijna alles toch al 128 is.
Dat is dus een van de redenen dat ze er niet aan beginnen :). Een 128 bits key kost gewoon ranzig te veel tijd.

Verwijderd

nee vergis je niet in de snelheden van de pc's bij ons THINK team, wat nu slechts uit 15 users bestaat, zit er 1 boven de 1 GHZ.

Veel mensen hebben geen nieuwe pc nodig omdat ze deze toch alleen voor internet, mail, tekstverwerking en school gebruiken.

Alleen mensen die veel grafisch bezig zijn of veels spellen spelen willen vaak hogere eisen. Of natuurlijk gewoon mensen die vaak achter de pc zitten zoals alle gebruikers van tweakers. Die willen allemaal wel een nieuwe, maar de doorsnee gebruiker van de pc stelt niet veel eisen aan het systeem.
Pagina: 1