Ik zat net op me bureau (op me knieen) over me pc gebogen een poging te doen me microfoon in het juiste gaatje te prikken en toen kwam ik met me bovenlip tegen de rechterbovenhoek van de pc en toen kreeg ik een schok (niet echt zwaar, paar volt ofzo) maar wtf? Zit er iets niet goed ofzo?!
ATTACK OF THE COMPUTERS, WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
Kennelijk niet denk ik hehee, stopcontact is niet geaard zie ik nu
Vind ik wel vreemd want huis is amper 10 jaar oud?
Verwijderd
dat is zeker vreemd, aangezien een aarding over 10 jaar al verplicht was, en je elektrische installatie zonder aarding nooit gekeurt wordt, en je dus ook niet aangesloten wordtOp zaterdag 09 maart 2002 23:50 schreef miekol het volgende:
Kennelijk niet denk ik hehee, stopcontact is niet geaard zie ik nuVind ik wel vreemd want huis is amper 10 jaar oud?
vroeger hoefde er nog niet over al een geaard stopcontact te zitten nu wel
Het is pas de laatste 4 jaar dat alle stopkontakten in een nieuw huis voorzien moeten zijn van een geaard stopkontakt.Op zaterdag 09 maart 2002 23:50 schreef miekol het volgende:
Kennelijk niet denk ik hehee, stopcontact is niet geaard zie ik nuVind ik wel vreemd want huis is amper 10 jaar oud?
Maar overigens: het kan ook andersom: dat jij statisch geladen bent en de schok juist een ontlading is van jou naar de kast... ?
Glimlach! Je bent op internet!
Waarvan kan ik statisch geladen worden dan? Ennuh hoe werkt dat geaardheid nou psies, waarom kan het niet gewoon zonder ook werken?
heb ik ook gehad, schrik je toch wel weer ff, je durft amper je PC meer aan te raken
SRK35ZS-W
Verwijderd
slechts 4 jaar??Op zaterdag 09 maart 2002 23:53 schreef Tobbe het volgende:
[..]
Het is pas de laatste 4 jaar dat alle stopkontakten in een nieuw huis voorzien moeten zijn van een geaard stopkontakt.
Maar overigens: het kan ook andersom: dat jij statisch geladen bent en de schok juist een ontlading is van jou naar de kast... ?
ik d8 dat het langer was
Verwijderd
Gewoon statische electriciteit, ik heb ook wel es een opdonder gehad en die van mij is toch echt geaard
Hehehe ik schrok wel maar stond meteen met me fikken alweer te voelenOp zaterdag 09 maart 2002 23:55 schreef GoScooper het volgende:
heb ik ook gehad, schrik je toch wel weer ff, je durft amper je PC meer aan te raken
Verwijderd
dat had ik laast ook maar dat kwam omdat ik een tvkaart er in heb zitten en daar komt die tvaansluiting op.
Nou ik raakte die kabel aan, ik was meteen weg van de aarde
ik voelde niks meer werd helemaal zwart voor me ogen.
Maar ff serieus ik kreeg echt een opdonder
Nou ik raakte die kabel aan, ik was meteen weg van de aarde
Maar ff serieus ik kreeg echt een opdonder
Het één sluit het ander niet uit. Bovendien heb jij misschien wel een aardlus in je systeem liggen. Aarding van systemen is (vaak) gecompliceerder dan je denkt, zeker als je bv. een PCTV-kaart in je PC hebt (dan heb je ook een aarding via de CAI) of de boel hebt aangesloten op je stereo (kan een aardlus veroorzaken).Op zaterdag 09 maart 2002 23:55 schreef WebDeveloper het volgende:
Gewoon statische electriciteit, ik heb ook wel es een opdonder gehad en die van mij is toch echt geaard
Sjah schurende/draaiende voorwerpen wekken nou eenmaal een positieve lading op.Op zaterdag 09 maart 2002 23:54 schreef miekol het volgende:
Waarvan kan ik statisch geladen worden dan? Ennuh hoe werkt dat geaardheid nou psies, waarom kan het niet gewoon zonder ook werken?
Vooral wol ed. is daar gevoelig voor.
Als jij dan positief geladen raakt en je raakt iets aan dat op dat moment niet geladen is of een negatieve lading heeft voel je een schokje.
Als je je pc niet aard zouden de FAN's bv voor een lading kunnen zorgen.
Als de pc's in een geaard stopcontact zouden zitten kan die lading ontsnappen via de aarding.
Als je daar niet over beschikt kan zich een lading opbouwen die zo nu en dan ff voelbaar wordt zoals nu dus.
En in zeldzame gevallen kan zo'n lading ook kapotte hardware veroorzaken, dus aarding is altijd aan te bevelen.
Je kan overigens je pc ook met een electrisch draadje bevestigen aan je CV om de lading te laten ontsnappen.
hhehehe ik sinds kort 5 casefans ebrij zal ik in de toekomst wel veel schokken krijgen
Maaruh wat is er dan met PCTV kaarten en schokken?
Ìk heb echt al zovaak een schok gekregen door een pc ,ik vind het niet eens raar meer.
Vooral bij me p166 is dat echt errug ,doe ik een keer een parallele kabel in de printerpoort ,gelijk in hele huis de stroom eraf
Vooral bij me p166 is dat echt errug ,doe ik een keer een parallele kabel in de printerpoort ,gelijk in hele huis de stroom eraf
Kan 5 izijn, maar ik heb het dan ook over randaarde in het gehele huis. Dat de keuken enzo geaard moet zijn, is inderdaad al vele jaren zo (kan je nagaan dat er nog zat oude huizen zijn waarbij dat niet het geval is, brrr), maar de rest van het huis, inclusief slaapkamers enzo is pas sinds kort. En geldt alleen voor nieuwbouw en voor "grote veranderingen in het electriciteitsinstallatie in huis. Dus als je bijvoorbeeld een zoldertje verbouwt, moet je nu randaarde stopkontakten aanbrengen, ook al zaten die er niet.Op zaterdag 09 maart 2002 23:55 schreef carnman het volgende:
[..]
slechts 4 jaar??
ik d8 dat het langer was
Trouwens, een goede zaak, overal randaarde.
* GaMbiNo is heel blij dat zijn pc'eetjes allemaal op randaarde aangesloten zijn. 
Ik krijg nooit meer schokjes ed. en het is toch wel een veilig gevoel.
Ik krijg nooit meer schokjes ed. en het is toch wel een veilig gevoel.
Dat is helaas geen 100% zekerheid.Op zondag 10 maart 2002 00:01 schreef GaMbiNo het volgende:
[..]
Je kan overigens je pc ook met een electrisch draadje bevestigen aan je CV om de lading te laten ontsnappen.
Het water in de buizen is niet zo geleidend als koperdraad en de buizen zelf zijn vaak aan elkaar geschroefd met waterwerende (en electrisch isolerende) teflontape.
Zowiezo is het hele waterleidingnet niet meer te gebruiken als randaarde. In de straat wordt het water in kunstof leidingen getransporteerd. Nou moet dat in de meterkast wel weer geaard worden met 6mm2 blankvertind aardedraad, maar zoals gezegd, de electrische eigenschappen van water in combinatie met veelvuldige (mogelijk) gebruik van Teflontape maakt het geen 100% zekere aardverbinding.
Tenminste, voor het gebruik van computers bijvoorbeeld.
Als je het gewoon om een stukje ongeschilderd cv buis doet heb je toch wel een 99% goede aarding (tenminste, als ik me pa moet geloven, die electricien (schrijf ie dah zo) is.Op zondag 10 maart 2002 00:11 schreef Tobbe het volgende:
[..]
Dat is helaas geen 100% zekerheid.
Het water in de buizen is niet zo geleidend als koperdraad en de buizen zelf zijn vaak aan elkaar geschroefd met waterwerende (en electrisch isolerende) teflontape.
Zowiezo is het hele waterleidingnet niet meer te gebruiken als randaarde. In de straat wordt het water in kunstof leidingen getransporteerd. Nou moet dat in de meterkast wel weer geaard worden met 6mm2 blankvertind aardedraad, maar zoals gezegd, de electrische eigenschappen van water in combinatie met veelvuldige (mogelijk) gebruik van Teflontape maakt het geen 100% zekere aardverbinding.
Tenminste, voor het gebruik van computers bijvoorbeeld.
Maar goed, zo'n schokje kan vrij weinig kwaad hoor. Kep ze ook wel eens.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
-quote-
Kom op mensen! Aarden doe je NIET aan een waterleiding of aan een CV-leiding, zoals al eerder heel terecht is opgemerkt. Iedere electriciën die zegt dat dat OK is, zou minimaal een opfrissingscursus moeten hebben.
Ach ja, tuurlijk. Vooral leuk in combinatie met een combi-ketel en een keer een haperende voeding in je PC. Dan mag jij onder de douche stappen.Als je het gewoon om een stukje ongeschilderd cv buis doet heb je toch wel een 99% goede aarding (tenminste, als ik me pa moet geloven, die electricien (schrijf ie dah zo) is.
Kom op mensen! Aarden doe je NIET aan een waterleiding of aan een CV-leiding, zoals al eerder heel terecht is opgemerkt. Iedere electriciën die zegt dat dat OK is, zou minimaal een opfrissingscursus moeten hebben.
Verwijderd
En iedere newbie die wat meeroept omdat wel eens een aardige theorie heeft gehoird zou rustig moeten blijven..Op zondag 10 maart 2002 18:33 schreef joker1977_forum het volgende:
-quote-
[..]
Ach ja, tuurlijk. Vooral leuk in combinatie met een combi-ketel en een keer een haperende voeding in je PC. Dan mag jij onder de douche stappen.
een woord: Vereffeningsleiding. Ik douche wel... No problem.
Dit is gewoon domme praat, gaat er wat mis in je voeding dan gaat in notime de aardlek eruit.Op zondag 10 maart 2002 18:33 schreef joker1977_forum het volgende:
-quote-
[..]
Ach ja, tuurlijk. Vooral leuk in combinatie met een combi-ketel en een keer een haperende voeding in je PC. Dan mag jij onder de douche stappen.
Leg mij eens uit, wat kan er mis gaan?
Owja, ik heb een paar weken terug mijn diploma installateur sterkstroominstallaties gehaald dus een opfriscursus is ook niet nodig.
EN de CV ketel EN de waterleidingen zijn geaard ...
Dus moet gewoon kunnen
(worst case ketel zonder aarde EN leiding zonder aarde bad toevallig wel geaard .... en dan nog ... lek via water naar aarde )
Dus moet gewoon kunnen
(worst case ketel zonder aarde EN leiding zonder aarde bad toevallig wel geaard .... en dan nog ... lek via water naar aarde )
Heb van de week m'n aardlek schakelaar uitgekregen door me netwerkkabel uit de Chello modem te trekken, terwijl ik de coax-plug aanraakte. Resultaat: Kapotte netwerkkaart, en in het donker! Toch maar m'n PC's aarden!
BB
BB
Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com
Even over een huis en de aardign daarvan. Ik heb enkele jaren bij een elektrotechnische isntallatie bedrijf gewerkt het zit zo. In ruimte's zoals keukens en badkamers. e.d. is aarding verplicht maar verder enti hoor. Je bent neit verplicht overal stopcontacten te hebben emt een aarde draard erbij.
Als 2e in eht begin werd gezegd, dat de presoon die dit topic begon een schok kreeg maar dat die net zwaar was maar en paar volt. Nou sorry h0oor dat slaat nergens op, het gaat niet over heoveel volt je op je lichaam krijgt het gaat om hoeveel amphere, als jij en shok krijgt van 5 volt en bijv. 250 amphere dan ben je toch echt mooi dood. Door die hoge amphere wordt je hart rimte overgenomen door het amphere waarde (ongeveer is dat zoiets als spanningswisselings snelheid) en gaat ej rikketik op hol en ben je weg.
Als 2e in eht begin werd gezegd, dat de presoon die dit topic begon een schok kreeg maar dat die net zwaar was maar en paar volt. Nou sorry h0oor dat slaat nergens op, het gaat niet over heoveel volt je op je lichaam krijgt het gaat om hoeveel amphere, als jij en shok krijgt van 5 volt en bijv. 250 amphere dan ben je toch echt mooi dood. Door die hoge amphere wordt je hart rimte overgenomen door het amphere waarde (ongeveer is dat zoiets als spanningswisselings snelheid) en gaat ej rikketik op hol en ben je weg.
Verwijderd
HUHU !Op zondag 10 maart 2002 18:33 schreef joker1977_forum het volgende:
-quote-
[..]
Ik (electricien met opleiding net klaar) heeft geleerd dat aarding OOK via Centrale Verwarming MOET...
Kijk maar es in de meterkast dan zie je het vanzelf...
Ja of wees zo'n lompe donder als ik en pak je pc en cv tegelijk beetJe kan overigens je pc ook met een electrisch draadje bevestigen aan je CV om de lading te laten ontsnappen.
Drugs maakt meer kapot dan je lief is !
Precies! Overal (behalve schakelaars) moet tegenwoordig een aarde draad liggenOp zondag 10 maart 2002 23:40 schreef ChakotaY2K1 het volgende:
En jjbstolk, je heb over bijna alles gelijk behalve over geaarde stopcontacten.
Dit is in nieuwbouw WEL verplichten maar in oudere huizen NIET.
toen ik jaren terug nog n00b was zei tbusquet eens tegen mij dat ik dat eens moest proberenOp zondag 10 maart 2002 23:37 schreef ChakotaY2K1 het volgende:
Ja of wees zo'n lompe donder als ik en pak je pc en cv tegelijk beet
Drugs maakt meer kapot dan je lief is !
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
Verwijderd
Maakt niets uit, dit is negatieve spanning.
leg voor de grap maar eens zo'n spanningsschroevendraaier tegen de kast aan, waar geen lak op zit.
Zo'n 220Volt schroevendraaier gaat dan branden (lampje dan)
leg voor de grap maar eens zo'n spanningsschroevendraaier tegen de kast aan, waar geen lak op zit.
Zo'n 220Volt schroevendraaier gaat dan branden (lampje dan)
Hmm, ons huis is al 20 jaar oud of zo, en daar is al sinds toen alles geaard in ...
Tja, als men vader iets maakt, doet ie het goed
Tja, als men vader iets maakt, doet ie het goed
ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant
Fijn om te wetenOp zondag 10 maart 2002 23:19 schreef jjbstolk het volgende:
Even over een huis en de aardign daarvan. Ik heb enkele jaren bij een elektrotechnische isntallatie bedrijf gewerkt het zit zo. In ruimte's zoals keukens en badkamers. e.d. is aarding verplicht maar verder enti hoor. Je bent neit verplicht overal stopcontacten te hebben emt een aarde draard erbij.
* miekol kijkt bang naar pc hehehe
Waarvan zou je dan een schok van 250 amphere kunnen krijgen?
Als je die grote spoelen bij een electrischiteits centrale innig omhelst en kustOp maandag 11 maart 2002 13:52 schreef miekol het volgende:
Waarvan zou je dan een schok van 250 amphere kunnen krijgen?
If the world didn't suck, we would all fall off!!!
Euhm da's wat meer dan 250 ampèreOp maandag 11 maart 2002 13:56 schreef MRic3 het volgende:
[..]
Als je die grote spoelen bij een electrischiteits centrale innig omhelst en kust![]()
![]()
![]()
Verwijderd
LoLOp maandag 11 maart 2002 13:56 schreef MRic3 het volgende:
[..]
Als je die grote spoelen bij een electrischiteits centrale innig omhelst en kust![]()
![]()
![]()
en wedden dat de vonken overvliegenOp maandag 11 maart 2002 13:57 schreef MeKnowHow het volgende:
[..]
LoLHeb je wel de kus van je leven
Verwijderd
Tis niet helemaal waar wat je zegt. De essentie is dat je lichaam maar een bepaald "vermogen aankan". Dat is dus het voltage vermenigvuldigd met het amperage. Zo is 10kVolt en 1.10-9 ampere ongevaarlijk. Andersom geldt het ook. Het is alleen vaak zo dat er een veel grotere stroom gaat lopen dan normaal. Bij schrikdraad zit er hiervoor een beveiliging in. Het heeft te maken met wat halfgeleider techniek. Er staat iets van 380 volt op schrikdraad en het apparaatje dat hiervoor zorgt, zorgt ervoor dat als je het aanraakt het aantal amperes zeeer laag blijft.Op zondag 10 maart 2002 23:19 schreef jjbstolk het volgende:
[..]
Als 2e in eht begin werd gezegd, dat de presoon die dit topic begon een schok kreeg maar dat die net zwaar was maar en paar volt. Nou sorry h0oor dat slaat nergens op, het gaat niet over heoveel volt je op je lichaam krijgt het gaat om hoeveel amphere, als jij en shok krijgt van 5 volt en bijv. 250 amphere dan ben je toch echt mooi dood.
Daar is natuurlijk niks van waar. Het aantal amperes is absoluut niet gelijk aan jouw "spanningswisselings snelheid".Door die hoge amphere wordt je hart rimte overgenomen door het amphere waarde (ongeveer is dat zoiets als spanningswisselings snelheid) en gaat ej rikketik op hol en ben je weg.
Ik hoop dat er weer wat misverstanden de wereld uit zijn
KINKY... Ik krijg het er nou al warm vanOp maandag 11 maart 2002 14:08 schreef Tweakert het volgende:
[..]
Bij een laag voltage en hoog amperage niet.Je gaat juist gloeien en verbranden en stinken en.....
[sorry voor al de off-topic replies]
Waar slaat dit nu op? Eerst vertellen dat je in de electo werkt en dan zulke onzin blaten.Op zondag 10 maart 2002 23:19 schreef jjbstolk het volgende:
Als 2e in eht begin werd gezegd, dat de presoon die dit topic begon een schok kreeg maar dat die net zwaar was maar en paar volt. Nou sorry h0oor dat slaat nergens op, het gaat niet over heoveel volt je op je lichaam krijgt het gaat om hoeveel amphere, als jij en shok krijgt van 5 volt en bijv. 250 amphere dan ben je toch echt mooi dood.
Wel eens van weerstand gehoord? Wel eens van de formule U=IxR gehoord?
Je lichaam heeft een interne weerstand van 1000en ohms, dus een stroom van 250A door je lichaam kan echt niet bij een spanning van 5 volt. Het slaat dus gewoon nergens op.
5 volt kan NOOIT dodelijk zijn.
Ik zou je huiswerk maar eens over gaan doen.
Lees je eigen post nog eens goed overOp maandag 11 maart 2002 18:02 schreef TomcatX het volgende:
[..]
Waar slaat dit nu op? Eerst vertellen dat je in de electo werkt en dan zulke onzin blaten.
Wel eens van weerstand gehoord? Wel eens van de formule U=IxR gehoord?
Je lichaam heeft een interne weerstand van 1000en ohms, dus een stroom van 250A door je lichaam kan echt niet bij een spanning van 5 volt. Het slaat dus gewoon nergens op.
5 volt kan NOOIT dodelijk zijn.
Ik zou je huiswerk maar eens over gaan doen.
Verwijderd
Ik was toevallig op zoek naar informatie, en toen kwam ik hier uit. Ik heb wat vragen die met dit thema te maken hebben:
Kun je van die kunststof antistatische zakjes als isolator gebruiken, of juist niet? Het lijkt me dat, om statische elektriciteit te kunnen afleiden, ze stroom moeten kunnen geleiden.
En: als je een ongeaard systeem wilt verbouwen, moet je dan de stekker in het ongeaarde stopcontact laten zitten, of juist niet (ik snap dat je bij een geaard computersysteem de stekker in het geaarde stopcontact moet laten zitten, eventuele statische elektriciteit wordt dan via de aarde afgevoerd).
Kun je van die kunststof antistatische zakjes als isolator gebruiken, of juist niet? Het lijkt me dat, om statische elektriciteit te kunnen afleiden, ze stroom moeten kunnen geleiden.
En: als je een ongeaard systeem wilt verbouwen, moet je dan de stekker in het ongeaarde stopcontact laten zitten, of juist niet (ik snap dat je bij een geaard computersysteem de stekker in het geaarde stopcontact moet laten zitten, eventuele statische elektriciteit wordt dan via de aarde afgevoerd).
3x gedaan, maar wat zie ik steeds over het hoofd?Op maandag 11 maart 2002 20:37 schreef Westereinder het volgende:
[..]
Lees je eigen post nog eens goed over
heb je wel eens de stekker van een antennekabel vastgepakt? Als de rand van de stekker een stukje van je kast raakt, dan loopt de stroom door de kast heen.Op zondag 10 maart 2002 00:03 schreef miekol het volgende:
<BlaBlaBla> Maaruh wat is er dan met PCTV kaarten en schokken?
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Erm nee maar weleens schok van kabelmodem gehad toen ik er met me gezicht oplag (jah moest ff onder bureau graaien en die lag daar toevallig
)
ik weet het, ben een mierenneukertOp maandag 11 maart 2002 22:28 schreef TomcatX het volgende:
[..]
3x gedaan, maar wat zie ik steeds over het hoofd?
Je hebt het over 1000'en Ohms
Verwijderd
Mijn kast is ook niet geaard...
/me heeft al TE vaak een klap op z'n poten gehad!
Is dit eventueel anders op te lossen, behalve aardleiding
leggen? Draadje aan pc maken, en die de grond inslaan ofzo?
/me heeft al TE vaak een klap op z'n poten gehad!
Is dit eventueel anders op te lossen, behalve aardleiding
leggen? Draadje aan pc maken, en die de grond inslaan ofzo?
Ok ok, je hebt gelijkOp dinsdag 12 maart 2002 00:59 schreef Westereinder het volgende:
[..]
ik weet het, ben een mierenneukert
Je hebt het over 1000'en Ohmsniet eens over MOhms e.s.o.
Hahahaha, (sorry, late reply
)
Da's heel "normaal" hoor, dat je een schok kan krijgen.
Daarvoor moet je het ook aarden
Heb ik vaak genoeg meegemaakt, ben je 's avonds lekker aan het knutselen, ...
raak je met je blote benen de verwarming aan, terwijl je met je klauwen in je pc aan het rommelen bent. Na een paar keer heb ik m'n PC maar geaard aan de verwarming. Sinds dien geen schok meer gekregen
Da's heel "normaal" hoor, dat je een schok kan krijgen.
Daarvoor moet je het ook aarden
Heb ik vaak genoeg meegemaakt, ben je 's avonds lekker aan het knutselen, ...
raak je met je blote benen de verwarming aan, terwijl je met je klauwen in je pc aan het rommelen bent. Na een paar keer heb ik m'n PC maar geaard aan de verwarming. Sinds dien geen schok meer gekregen
Mijn fujitsu-siemens laptop wordt ook hardstikke statisch geladen. Alleen omdat die
ontwerpers de voeding niet geaard hebben.
|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|
Verwijderd
hmmm op mijn pc zit altijd een stroompje van een paar volt nie veel net genoeg om er een ledje op te laten branden.
maar als ik de verwarming aan pak en dan de pc ga ik helemaal flippen man alemaal raare dingetjes die prikkelen in mijn vinger.
is te verhelpen en draadje of ledje aan de pc en dan aan de verwarming aleen dan als jij statich bent krijg je wel weer stroom
maar als ik de verwarming aan pak en dan de pc ga ik helemaal flippen man alemaal raare dingetjes die prikkelen in mijn vinger.
is te verhelpen en draadje of ledje aan de pc en dan aan de verwarming aleen dan als jij statich bent krijg je wel weer stroom
Ik las net dat geaarde stopcontacten verplicht waren. Die regel is bij mijn weten iets langer als 4 jaar ingevoerd en zoals ik het geleert heb BULLSH#T.
Geaarde stopcontacten zijn alleen verplicht in de keuken en in de badkamer. Ons huis staat hier net een jaar of 5-6 (vette nieuwbouw) en alleen badkamer en keuken. Zowieso is een randaardestopcontact geen porem in bijvoorbeeld de huiskamer. Zo vies blok aan je muur, de meeste apparaten hebben het niet nodig.
Ik heb hier mijn eigen aardestopcontact moeten aanleggen, werkt nu wel als een tiet trouwens
(meterkast is toch van eigenaar huis? fsck de gemeente)
Geaarde stopcontacten zijn alleen verplicht in de keuken en in de badkamer. Ons huis staat hier net een jaar of 5-6 (vette nieuwbouw) en alleen badkamer en keuken. Zowieso is een randaardestopcontact geen porem in bijvoorbeeld de huiskamer. Zo vies blok aan je muur, de meeste apparaten hebben het niet nodig.
Ik heb hier mijn eigen aardestopcontact moeten aanleggen, werkt nu wel als een tiet trouwens
Effe nog es UTFS roepen ! 
Zoeken op "aarding" en dan komt het tevoorschijn.
Met een niet geaard stopcontact heb je 110V op je kast zitten, dat komt omdat de filter in je voeding de boel door 2 deelt en dat komt op je kast terecht, maar met heel weinig vermogen(tja of een andere term weet het niet meer
)
En tja sommige mensen hebben nattere mensen dan anderen dus de ene voelt het de andere niet
Als je een meer duidelijke uitleg wilt UTFS
Zoeken op "aarding" en dan komt het tevoorschijn.
Met een niet geaard stopcontact heb je 110V op je kast zitten, dat komt omdat de filter in je voeding de boel door 2 deelt en dat komt op je kast terecht, maar met heel weinig vermogen(tja of een andere term weet het niet meer
En tja sommige mensen hebben nattere mensen dan anderen dus de ene voelt het de andere niet
Als je een meer duidelijke uitleg wilt UTFS
Me, myself & I
Pagina: 1