DIY hoofdtelefoon

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024
Ik vond net mijn oude Micro Seiki electrostatische hoofdtelefoon (dik 20 jaar oud, meer dan 10 jaar niet gebruikt) en was benieuwd of er nog info op te net over te vinden zou zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.audiocircuit.com/9111-eshp-circuit/Commercial/Microseiki-MIC/Images/9111CNMIC-IMG-MX1-JB.jpg
Micro MP1 en MS2

Vond deze site http://www.audiocircuit.com/9105IMAI.htm met ook een pagina over DIY electrostatische hoofdtelefoons

Helaas was er nog geen concrete info, maar dat komt misschien omdat al diegene die het gebrobeerd hebben, zichzelf gefrituurd hebben :)

Toch wel een grappig idee. Ben benieuwd of mijn Micro het nog doet (heb ff geen 9 volt batterij)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Vintage spul rules! Ik heb nog nooit van je apparaat gehoord, maar hij ziet er goed uit- Ik hou wel van ouderwetse kwaliteit. Heb hier een stel Yamaha versterkers van een decennium geleden, heerlijk. :9

• Duck-Twacy
Ach het was vroeger de low budget electrostatische hoofdtelefoon. kostte iets van 300 gulden (in 1975 dan wel).

Kwaliteit van de phone is wel goed, maar ik heb altijd wat twijfel gehad over dat transformator kastje (geeft soms wat bijgeluidje).

Verveldende van deze HT was altijd dat ie op je oren drukte (na een uur doen je oren zeer)

• Duck-Twacy
Ow, ik had niet goed gekeken, deze aardige mijnheer heeft wel degelijk zijn home made hoofdtelefoon op :)
Afbeeldingslocatie: http://www.audiocircuit.com/9111-eshp-circuit/Diy/Projects/WilyLeferbre-WL/Images/9111DPWL-IMG-14.jpg
Aardig uitgebreide info ook

PS. dat ben ik niet hoor :)

Verwijderd

Gaaf ding, heb je dat verhaal van die refurbishment gelezen? Over hoe een kerel met (in eerste instantie een condoom :+ ) z'n membraam vervangt. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit nou klinkt.

• Duck-Twacy
Als het maar geen gerefurbished condoom is

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
een condoom? dat gaat nooit lekker klinken.. je hebt iets nodig wat veel gelijkmatiger is. Mylar 12 micron is geloof ik canonical :)

Verwijderd

Klopt, hij gebruikte ook Mylar, maar dan nog dunner, ik geloof 8 a 9 micron. Hierbij wil ik ook even opmerken dat ik geen idee heb waarover ik praat. Mylar? Micron? I'm in over my head. ;)

• Duck-Twacy
micron is een lengte maat (of in dit geval dikte)

Mylar is een kunststof neem ik aan?

Verwijderd

Mcron had ik ook al door inderdaad, maar Mylar, sja, klinkt als een kunststof. Hoe is het met de staat van je hoofdtelefoon? Alles nog heel verder?

• Duck-Twacy
Aan de buitekant is ie helemaal 100%. Maar hoe het met het diafragma staat?? Zal van de week een baterijtje kopen. Zo'n refurbish actie lijkt me overigens vrij lastig.

• Duck-Twacy
Mylar schijnt van Dupont te zijn (merknaam of zo)
http://www.pleo.com/dupont/mylar.htm

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Mylar is een bepaald soort folie van DuPont inderdaad. Het bestaat al heel lang (Quad ESL-55 uit, you guessed it, 1955 gebruikt het IIRC ook in hun units), en het is volgens mij een beetje van dat vrij stijve doorzichtige folie.. een beetje van het overhead-transparanten achtige spul, maar dan een stuk dunner en beter van kwaliteit. De reden dat je het in elektrostaten ziet is dat het relatief makkelijk op spanning te brengen is: je lijmt het op je paneel, en dan ga je het verwarmen met de haardroger totdat het genoeg is gekrompen dat ie precies op spanning is :) (in de praktijk is het ietwat trickier, maar goed..)

En een micron is gewoon een duizendste millimeter :) Voor koptelefoons zou 6-8 micron idd wel eens beter kunnen gaan. Die hierboven voornoemde quads hebben op hun twee grote baspanelen 12 micron zitten van oorsprong, en het kleine tweeterpaneel 6. Een koptelefoonpaneel is natuurlijk nog weer veel kleiner.
Pagina: 1