Toon posts:

Bovenkap voeding, kan ik die weglaten ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de bovenste kap weglaten en met een grote papst fan , de voeding naar boven toe gericht koelen, omdat de achterkant van mijn kast een rooster heeft en zo
a) niet goed gekoeld wordt en
b) ik de luchtverplaatsing kan horen :+

Nu ga ik niet lopen dremelen ofzo, want ik wil de kast 2 maanden later doorverkopen.

Dus mijn vraag, kan dit uit veiligheidsoverwegingen? Ik zal ervoor zorgen dat de kast dichtblijft, zodat ik niet per ongeluk onderdelen ga aanraken. Zijn er andere aspecten waarmee ik rekening moet houden ?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag heeft overigens niets te maken met topic "Tesla voeding" :P

Verwijderd

ja kan, maar ga dan niet met je vingers in de voeding zitten want dat ga je dan niet leuk vinden. maar ja het kan is alleen niet veilig maarja veiligheid is voor jezelf.

Verwijderd

Topicstarter
Maar vanwege stof ofzoiets dergelijks hoef ik niet te vrezen?

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 11:07
Op zaterdag 09 maart 2002 22:40 schreef mxstrAEm het volgende:
Maar vanwege stof ofzoiets dergelijks hoef ik niet te vrezen?
Het kan geen kwaad verder, maar waarom zou je 't willen? Alleen vanwege het geluid? Dan zou ik de kap van de voeding met rust laten en kijken of je wat aan die fan kan doen.

En als je 'm over 2 maanden verkoopt, dan zou ik er al helemaal vanaf blijven! :P

...

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de huidige fan vervangen door een papst...

maar ik heb hiervoor ook geen aansluiting op de printplaat van de voeding. En ik wil niet mijn dure papst fans strippen van aansluiting :+ om op mijn printplaat te solderen. Dus er moet of een aansluiting direct op de voeding of op het moederbord.

En als de kap open is, wordt er beter (passief) gekoeld en kan ik een groter oppervlak bestrijken met de fan, want nu zit er, dacht ik, een 6 cm fan in de voeding. En das niet optimaal natuurlijk.

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 11:07
Een voeding heeft meestal een 80mm fan.

Als je een grotere papst fan hebt, zou ik toch die stekker eraf knippen, een grote 4Watt 20ohm weestand er tussen zetten, en die op de print van je voeding solderen.

Als je handig bent, knip je die stekker niet aan 't begin af, maar hou je een paar centimeter over, zo kan je die stekker altijd weer terug solderen als je niet tevreden bent.

...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 maart 2002 23:07 schreef Bas_f het volgende:
Een voeding heeft meestal een 80mm fan.

Als je een grotere papst fan hebt, zou ik toch die stekker eraf knippen, een grote 4Watt 20ohm weestand er tussen zetten, en die op de print van je voeding solderen.

Als je handig bent, knip je die stekker niet aan 't begin af, maar hou je een paar centimeter over, zo kan je die stekker altijd weer terug solderen als je niet tevreden bent.
Zal ik doen, ik heb er vrij veel gekocht, maar ik moet eerst kijken of de rooster van de pc - case niet teveel airflow blokkeerd en zo geluid veroorzaakt. Maar ik weet nu dat de kap eraf kan als ik voorzichtig ben.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 22:48

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Kap kan je eraf laten, alleen moet je voorzichtig zijn met je vingers dat je niet in je voeding komt als je bak onder stroom staat.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Volgens mij mag je die kap van de voeding niet weghalen, binnen in de voeding ontstaat een straling "EMI" [elektromagnetic interference..(die de werking van onderdelen van de PC kan beinvloeden) die kap is er niet voor niets... die houd dit tegen..

Zie maar wat je met m'n info doet

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op zondag 10 maart 2002 23:26 schreef Kelfox het volgende:
Volgens mij mag je die kap van de voeding niet weghalen, binnen in de voeding ontstaat een soort straling..(die de werking van onderdelen van de PC kan beinvloeden) die kap is er niet voor niets... die houd dit tegen..

Zie maar wat je met m'n info doet.
mijn koffermod (plaatjes volgen z.s.m.) heeft een voeding zonder boven- of onderkap en zorgt volgens mij niet echt voor storign, dus denk dat dit wel meevalt, zou hooguit de trafo kunnen zijn...

Idd is de 230 het grootste gevaar volgens mij (ik moet die ook nog ff inpakken met een krimkousje...

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

Jah.. volgens mij valt't ook wel mee (omdat hij ook alleen de bovenkant eraf wil halen), maar ik denk ik zeg't ff.. :)

Verwijderd

Zou de kap er maar oplaten als ik you was. Kap + fan + luchtgaten = geforceerde koeling. Je bent je airflow langs de onderdelen (koel-lichamen) natuurlijk helemaal kwijt als je de kap eraf haalt. Heb er zelf ook wat mee geknoeid, maar had toch de beste resultaten (geluid + warmte) als ik met een papst 8412NLG koelde met de kap erop. Je moet trouwens wel ff kijken door welke vent-holes de voeding de meeste lucht aanzuigt, en ervoor zorgen dat daar geen warme processorlucht instroomt. Ducts doen wonderen!

Rob
Pagina: 1