Thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• SoNoS
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04-2023
Na veel zoeken, proberen en rondsneufelen op verschillende sites, is het mij nog niet gelukt op een thuisnetwerk tussen twee IBM computers te maken.
Misschien zit hier iemand die mij kan helpen :?

Ik heb dus twee IBM pcŽs (één oude 100mhz aptiva en één nieuwe amd 1000mhz netvista) welke ik door middel van twee safeway kaarten met elkaar wil laten communiceren.

Waar het mij omgaat is, dat ik de schijven van de aptiva kan benaderen via de netvista.

Aptiva draait windows 98SE en de Netvista draait windows XP

De netvista heeft ook een netwerkkaart voor een kabelmodem.

Ik heb de beide netwerkkaarten laten installeren onder windows, daarna de beide pcŽs in 1 workgroup gezet, en beide dezelfde subnetmask gegeven (255.255.255.0). De netvista computer heeft als ip adres 127.168.0.1 en de aptiva dan 127.168.0.2

Hiermee wilde het niet lukken. (ik heb op de xp computer aangegeven dat ik de c-schijf wilde sharen, maar die kon ik niet zien op de aptiva. Bij de aptiva kon ik niks sharen... tenminste dat kon ik niet vinden :? )

Daarna ook nog geprobeerd om te sharen via de wizard van XP, en de schijf geinstalleerd op de aptiva. Maar zelfs dat lukt niet.

Ik heb wel in het statusscherm gezien dat de netvista behoorlijk wat pakketjes loopt te zenden, maar dat de aptiva bijna niks terug zend. Bijna dus, de netvista had er al een paar duizend verstuurd, maar van de aptiva ontving ik maar 28 terug...

Het valt mij ook op, dat mijn explorer een stuk langzamer is geworden, als ik die open, maar of dat ermee te maken heeft...

Owja... ik heb ook al een paar keer de kabel goed aangedrukt, en een andere crosslink geprobeerd, maar dat mocht ook niet baten.

Weet iemand een oplossing ?
Alvast bedankt :)

• SoNoS
Owja... misschien ook wel belangrijk om te melden, er stond op de driver schijven, een diagnostic tooltje, waarmee je kon testen. Een dos programma.

Deze heb ik laten draaien, en dan blijven de beide pcŽs alles doorzenden naar elkaar, zonder verlies.

Daar maak ik eigelijk uit op, dat er niks mis is met de computers, netwerkkaarte en de kabel.

Maar mocht ik het mis hebben, hoor ik het wel.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 09 maart 2002 21:08 schreef sonos het volgende:
Ik heb de beide netwerkkaarten laten installeren onder windows, daarna de beide pcŽs in 1 workgroup gezet, en beide dezelfde subnetmask gegeven (255.255.255.0). De netvista computer heeft als ip adres 127.168.0.1 en de aptiva dan 127.168.0.2
Maak daar eens om te beginnen 192.168...... van ipv 127.168....
en gebruik eens -> Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

ook een leuk weetje is dat je in XP best ff naat de NTFS permissies kijkt (degene die de shares wil benaderen zal ook een account moetten hebben op de XP comp)

You don't need eyes to see, you need vision

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:25

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
zucht bekende xp probleem me dunkt
je moet er eerst toegang voor geven
ga naar config scherm
adminstrative tools
local security policy
daar staat ip/tcp security
dubbel klik
zorg dat je ze allemaal op permit zet

Tweakers Discord

Verwijderd

Maak ban de ip-adressen zoals eerder aangegeven: 192.168.x.x

Bijv: Netvista: 192.168.1.1
Aptiva : 192.168.1.2
Subnetmask moet dan 255.255.255.0 zijn.

Over die NTFS permissies:
Het is niet bekend of WinXP in dit geval op een NTFS partitie is geïnstalleerd. Standaard wordt toch FAT32 gebruikt en dan heb je niets met die permissies te maken.

Dat het niet werkt komt toch waarschijnlijk door het gebruikte ip-adres. 127.x.x.x is nl. gereserveerd en mag daarom niet gebruikt worden.

Dat het met de diagnostic dostool wel lukte komt waarschijnlijk omdat die zijn eigen ip-adressering gebruikt.

Suc6

• SoNoS
Nou ik snap er helemaal niks van.

Ik heb precies de instellingen, zoals ze hierboven staan. Maar ik kan nog steeds geen toegang krijgen op de schijven van de Aptiva. Ik zie nergens op mijn Netvista, hoe ik toegang moet krijgen tot deze schijven.

Als ik een netwerk verbinding wilt maken in mijn verkenner, kan ik naar Workgroup gaan, maar bij de Netvista pc, staat er alleen Netvista, en bij de Aptiva pc, staat alleen aptiva.

Op de Aptiva pc, het ik alle schijven geshared.

Vergeet ik nog iets ? :?

Verwijderd

Hey

in het eerste geval is het subnet al fout. Maar als je de private range van 192.168.x.x toegekent hebt is dat opgelost.
Probeer eens elkaar te pingen, lukt dit? zo ja probeer eens elkaar te benaderen door middel van de browser met als adres \\COMPNAAM waar compnaam de computernaam van de andere pc is.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:21

Yucko

One clown to rule them all !

Idd, probeer eerst eens elkaar te pingen. Als dit al niet lukt, dan houdt het al snel op

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Pagina: 1