Stabiliteit: Pentium IV of AMD Athlon?

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:35
Heej,

Ik wil eindelijk eens m'n oude pc vervangen, maar dan meteen ook goed. Maar welke processor moet ik erbij kopen?

Ik wil een high-end systeem met minstens 512 MB RAM om mede te gebruiken als server (http, ftp, bot op irc). Dit het liefst zonder opnieuw te hoeven opstarten en zonder BSOD's te krijgen.

Heeft er iemand slechte of goede ervaringen met bepaalde typen processors/moederborden? Ik hoor namelijk best wel veel slechte ervaringen van mensen met snelle (>1800+) Athlons (BSOD enzo)...

Als een Athlon inderdaad onstabieler zou zijn koop ik liever een duurdere Pentium :{

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:03

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

5 mdn trug zou ik P4 zeggen, maar met de komst van de XP ist allemaal wel oke bij AMD. Mijn AMD XP draait net zo soepel en stabiel als mijn vorige P3 en een P4. Dus tis net wat je wilt. Je moet je niet laten leiden door dat geflame van een aantal mensen hoor, hopelijk besparen ze je dat dan ook.

Succes!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je een AMD/VIA based systeem voorziet van goede koeling en de juiste drivers is er geen verschil met een P IV systeem. Je moet er bij een AMD alleen wat meer moeite voor doen voor die echt stabiel is :)

[topic=306495/1/25]

• Distortion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-08 21:38

Distortion

Bottle to Throttle

Ik heb een paar dagen terug een P4 1.8 gekocht met een ASUS P4S333 met een SIS645 chipset gekocht. Tot nu toe zeer tevreden, en zeer stabiel. Ondersteund ook PC2700 geheugen.

The only mystery in life is why the kamikaze pilots wore helmets

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Stabiliteit is niet afhankelijk van cpu maar meer afhankelijk van mobo.

Cpu bevatten vrij weinig bugs en aan een athlon of p4 zal t dan ook niet liggen...

Mobo's bevatten echter nog wel vaak bugs... zoals via met zijn kt133 chipset...

Sis is voor bijde platformen lekker stabiel en intel chipsets doen het ook altijd erg goed... De nieuwe via kt266A en hoger zijn trouwens ook erg stabiel.

* jhead22 zou voor amd + sis gaan. Lekker goedkoop en rete snel.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 05:25
Op zaterdag 09 maart 2002 20:58 schreef Pollewob het volgende:
Als je een AMD/VIA based systeem voorziet van goede koeling en de juiste drivers is er geen verschil met een P IV systeem. Je moet er bij een AMD alleen wat meer moeite voor doen voor die echt stabiel is :)

[topic=306495/1/25]
Als je een no-nonsens stabiel systeem wil, zou ik geen VIA nemen, maar een AMD/SIS chipset.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Sorcerer8472
Pollewob:
Je moet er bij een AMD alleen wat meer moeite voor doen voor die echt stabiel is.
Wat bedoel je daarmee?

Dit is dus niet bedoeld als een flametopic, maar gewoon om advies in te winnen. Het gaat me niet om welke processor nou sneller is. Gewoon om welke stabieler is. (ben van plan Windows XP te gaan gebruiken)

-edit-
Als moederbord voor een AMD dacht ik aan de ASUS A7V266-EX DDR Socket A...

• Pollewob
  • Niet online
Daarmee bedoel ik dus dat je misschien een paar drivers uit moet proberen voor je de goede hebt en alles echt goed draait.

Maar als het eenmaal goed draait zijn het allebij prachtsystemen :)

• Distortion
  • Laatst online: 15-08 21:38

Distortion

Bottle to Throttle

Zoals gezegd maakt CPU niet uit, voor stabiliteit is mobo/chipset erug belangrijk.

The only mystery in life is why the kamikaze pilots wore helmets

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Hoewel je op basis van de AMD Athlon ook zeer stabiele systemen kunt bouwen zou mijn keuze qua stabiliteit toch voor een Intel zijn: Het is een feit dat de meeste software beter wordt getest op Intel dan op AMD processors.
Vaak zie je ook bij de systeemeisen van software of hardware staan:
Requires Intel or 100% Intel compatible CPU. Dat zegt eigenlijk al genoeg.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• Sorcerer8472
Dan dacht ik dus aan de 1800+ met ASUS A7V266-EX DDR Socket A moederbord. Goede keuze volgens jullie? Ben niet van plan om over te clocken (waarom zou ik :{)...

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 09 maart 2002 21:07 schreef Tyrian het volgende:
jah, dat zegt dat vroeger intel alleenheerser was en dat dat toen dus logisch was, dat is allemaal achterhaald.

CPU boeit geen fuck op stabiliteit (hoogstens de koeling natuurlijk). Wel boeit de chipset :)

• Sorcerer8472
Welke chipset moet ik dan nou kiezen? :o

Zullen we de Athlon voor het gemak dan maar 100% compatible noemen? :P

Als iemand nog andere meningen wat betreft de stabiliteit heeft, please tell...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
Fatsoenlijke onderdelen, drivers en software plus aandacht tijdens het bouwen en inrichten zijn volgens mijn ervaring de sleutel tot een goed werkende bak. Zelf doe ik altijd nog wat vooronderzoek want het is nu eenmaal zo dat niet alle onderdelen vlekkeloos met elkaar samenwerken. Ik houd me ook altijd verre van wokkie-tokkie merken, al was het maar om de support.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Hmm, aangezien je windows XP gaat gebruiken, die standaard al VIA 4-in-1 drivers heeft, is het wel heel makkelijk een AMD systeem stabiel te krijgen hoor :)

• Sorcerer8472
BrZ: Je icoon liep een halve minuut lang precies synchroon met m'n muziek :D

Ben van plan het beestje samen te stellen met onderdelen uit een goedkope maar betrouwbare winkel uit duitsland...

Waar kan ik opzoeken welke onderdelen niet goed met elkaar samenwerken dan? (behalve hier vragen dan :P)

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 22:08

Vidra

Vragen?

Op zaterdag 09 maart 2002 21:00 schreef Sorcerer8472 het volgende:
Pollewob:
[..]

Wat bedoel je daarmee?

Dit is dus niet bedoeld als een flametopic, maar gewoon om advies in te winnen. Het gaat me niet om welke processor nou sneller is. Gewoon om welke stabieler is. (ben van plan Windows XP te gaan gebruiken)

-edit-
Als moederbord voor een AMD dacht ik aan de ASUS A7V266-EX DDR Socket A...
Die V staat dus voor Via bij Asus, M = AMD etc :)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
Op zaterdag 09 maart 2002 21:07 schreef Sorcerer8472 het volgende:
Dan dacht ik dus aan de 1800+ met ASUS A7V266-EX DDR Socket A moederbord. Goede keuze volgens jullie? Ben niet van plan om over te clocken (waarom zou ik :{)...
Hoe sneller hoe beter en het is nooit snel genoeg. Fuck bottlenecks. Hoe harder hoe beter :) (moet natuurlijk niet ten koste gaan van stabiliteit)

Verwijderd

Als het echt vooral stabiel moet zijn is een asus a7m266 denk ik het best aan te raden. Ik had eerst een abit kt7a welke geheel niet functioneerd als gewone pc(rete onstabiel als je al die features ook daadwerkelijk gebruikt). Heb ik die asus gekocht en alle problemen verdwenen.

Koop dus in geen geval een abit kt7a. Tenzij je de onbaord raid controller uitschakeld en er ten hoogste 1 netwerkkaart in doet en geen ander kaarten. Dan is ook dat abit boardje stabiel genoeg oma ls server meer dan maand achter elkaar te blijven draaien.

Verder, voor zowel PIV als amd, het hangt van het moederbord af hoe stabiel of de boel stabiel kan draaien.

• Masterdam
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Op zaterdag 09 maart 2002 21:16 schreef Sorcerer8472 het volgende:
BrZ: Je icoon liep een halve minuut lang precies synchroon met m'n muziek :D

Ben van plan het beestje samen te stellen met onderdelen uit een goedkope maar betrouwbare winkel uit duitsland...

Waar kan ik opzoeken welke onderdelen niet goed met elkaar samenwerken dan? (behalve hier vragen dan :P)
De meeste winkels in Duitsland hebben wel ECS.
Ik heb zelf de ECS K7S5A en die is superstabiel (hij loopt nooit vast gewoon, alleen af en toe door windows, maar dat ligt dus niet aan de chipset). Hiervoor heb ik MSI gehad, en dat werkte net zo goed trouwens. ECS met SiS chipset heeft de beste prijs/kwaliteit vind ik.
Als je zelf wilt kijken welke chipsets het stabielst uit de benchmarks komen moet je zelf ff zoeken.
Een goedkope winkel in Duitsland is trouwens (en nu ga ik vaag doen, weet de naam niet meer uit m'n hoofd) die winkel waar in de pricewatch de Xtasy Geforce 4 Ti4600 naar verwijst (427 euro) en de Asus V8200 (192 euro), die een Ti200 bleek te zijn...

Specs

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 13:05
in duitsland gaan kopen daar is alles stukken goedkoper,moet je wel ff kijken of ze ook leveren in het buitenland, je kunt er natuurlijk ook naartoe rijden

ps alternate niet doen want ik ken iemand, die bestelde er dus eerst best veel maar als het dan op garantie aankomt gaat het nooit echt soepel

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Kevinp
  • Laatst online: 18-08 13:05
ik ken mensen waar de via kt266 chipset als een trein loopt en heb op school ervaring met de sis p4 chipset, en als ik daar een les mee kan werken zonder dat het beeld bevriest of iets van die aard dan ben ik erg blij, ik zou dus geen sis p4 nemen

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Sorcerer8472
Kijk hier maar eens: :D
http://www.hiqcomputer.de/download-endkunden/endkunden.txt

Deze staat niet in de pricewatch opgenomen zover ik weet...
Wel heerlijk goedkoop vergeleken met de computerwinkels die in Nederland liggen qua veel onderdelen.
En als je toch naast de grens woont... ;)

• Saekerhett
  • Laatst online: 20:15
Ik heb hier het volgende:

Athlon TB 1,0
Asus A7V, KT133
Win2k
VIA 4in1 4.37
AMD Win2k regpatch

Deze patch was essentieel voor mijn stabiliteit, anders ging ie gewoon hangen tijdens een screensaver ofzo |:(

Loopt nu perfect stabiel :)

Verwijderd

ik heb een soltek SL 75 drv2 (via 266 chipset) met een XP 1800+
Draaid SUPER stabiel onder XP. 3Dmax, Photoshop en Illustrator tegelijk draaien zonder probleem!!!

Pentium 4 1.7 draai ik op m'n werk, ook goeie proc.
Tis moeilijk te zeggen, ik zou zelf voor de AMD gaan, heb ik alleen goeie ervaringen mee.
heb nu een athlon 800, een athlon tb 1,4, en als laatste een XP 1800+, draaien allemaal 24/7.

Succes!

• viper3007
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Tegenwoordig is de amd athlon heel erg stabiel geworden vergeleken tot de p4.

En voor de prijs kan je het wel doen omdat amd iets goedkoper is.

DDR gaat erg goed met een amd xp systeem.

8-)

workstation server laptop

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 13:01

wij

Mijn Duron is ook erg stabiel. Vergeleken met mijn celeron 466mhz die ik vroeger had lijkt hij zelfs wel stabieler.

Als ik voor €61,20 een processor koop die nu op 1000mhz loopt en zeer stabiel is ben ik niet ontevreden >:)

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 22:08

Vidra

Vragen?

Tuurlijk maar anderen willen sneller dan 1000 mhz, dat is een soort overbrugging of tussenstop.

En snelle CPU's zijn veel duurder :(

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 17:00
Op zaterdag 09 maart 2002 21:07 schreef Tyrian het volgende:
Hoewel je op basis van de AMD Athlon ook zeer stabiele systemen kunt bouwen zou mijn keuze qua stabiliteit toch voor een Intel zijn: Het is een feit dat de meeste software beter wordt getest op Intel dan op AMD processors.
Vaak zie je ook bij de systeemeisen van software of hardware staan:
Haha, grapjas, AMD IS 100% intel compatible, waarom denk je dat ze nog elk jaar x86 licenties moeten betalen?

http://twitter.com/randalpeelen

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Als stabiliteit op de eerste plaats komt zou ik iig een gigabyte mobo nemen ,zie ik echt bijna nooit probleem topics mee ,ik zelf heb er goede ervaringen mee en amd gebruikt ze vaak om hun proc's mee te promoten.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Not again... Search please.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.