QT compile error

Pagina: 1
Acties:

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 13:49
Versie: qt-x11-free-3.0.1.tar.gz
Commando: ./configure -thread

nadat QT ongeveer een uur aan het compileren was kreeg ik een error :(
mv libqui.so.1.0.0 libqui.so libqui.so.1 libqui.so.1.0 ../../../lib/
make[4]: Weggaan uit map '/usr/local/qt/tools/designer/uilib'
cd designer && make -f Makefile
make[4]: Binnengaan van map '/usr/local/qt/tools/designer/designer'
qmake designer.pro
make[4]: qmake: Commando niet gevonden
make[4]: *** [Makefile] Fout 127
make[4]: Weggaan uit map '/usr/local/qt/tools/designer/designer'
make[3]: *** [sub-designer] Fout 2
make[3]: Weggaan uit map '/usr/local/qt/tools/designer'
make[2]: *** [sub-designer] Fout 2
make[2]: Weggaan uit map '/usr/local/qt/tools'
make[1]: *** [sub-tools] Fout 2
make[1]: Weggaan uit map '/usr/local/qt'
make: *** [init] Fout 2
de UTFS leverde voor mij niets nuttigs op dus ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

qmake staat in de bin/ subdirectory van Qt, dus je moet die even aan je PATH toevoegen. Vervolgens werkt het als het goed is gewoon.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Om allerlei problemen te voorkomen met QT is het verstandig om de environment variabele QTDIR=/path/naar/qt te zetten. Dan hoef je QT niet in je path te zetten, dat kan uiteraard wel. /path/naar/qt is dus de root van QT met daaronder de directories waaronder bin.

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 13:49
QTDIR had ik gelijk gesteld aan /usr/local/qt
Als ik dat niet gedaan zou hebben zou ik nieteens kunnen compileren.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

code:
1
export PATH="/usr/local/qt-copy/bin:$PATH"

Dat zou gewoon moeten werken...heb ik hier ook staan.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op zondag 10 maart 2002 11:30 schreef odysseus het volgende:
code:
1
export PATH="/usr/local/qt-copy/bin:$PATH"

Dat zou gewoon moeten werken...heb ik hier ook staan.
Doe het nou meteen netjes en zet meteen het volgende in je /etc/profile:

export QTDIR=/usr/local/qt (of wat de Qt directory ook is)
export PATH=$QTDIR:$PATH
export MANPATH=$QTDIR/doc/man:$MANPATH
export LD_LIBRARY_PATH=$QTDIR/lib:$LD_LIBRARY_PATH

En begin daarna pas met compileren.

Overigens heb ik nog een vraagje hieromtrent.

Om een of andere reden is de $LD_LIBRARY_PATH variable steeds leeg bij elke nieuwe xterm sessie die ik opstart.

Dan kan ik het wel steeds weer handmatig invoeren, maar er moet toch een manier zijn om het beter te regelen?

$QTDIR/lib (of voluitgeschreven ipv met $QTDIR) toevoegen aan mijn /etc/ld.so.conf schijnt ook niet te werken. :?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 10 maart 2002 11:40 schreef motown het volgende:

[..]

Doe het nou meteen netjes en zet meteen het volgende in je /etc/profile:

export QTDIR=/usr/local/qt (of wat de Qt directory ook is)
export PATH=$QTDIR:$PATH
export MANPATH=$QTDIR/doc/man:$MANPATH
export LD_LIBRARY_PATH=$QTDIR/lib:$LD_LIBRARY_PATH

En begin daarna pas met compileren.

Overigens heb ik nog een vraagje hieromtrent.

Om een of andere reden is de $LD_LIBRARY_PATH variable steeds leeg bij elke nieuwe xterm sessie die ik opstart.

Dan kan ik het wel steeds weer handmatig invoeren, maar er moet toch een manier zijn om het beter te regelen?

$QTDIR/lib (of voluitgeschreven ipv met $QTDIR) toevoegen aan mijn /etc/ld.so.conf schijnt ook niet te werken. :?
Volgens mij ligt dat aan je terminal-emulator...in ieder geval kun je proberen het op te lossen door je ld.so.conf te editen, zoals je al gedaan had. Heb je daarna ook 'ldconfig' gedraaid? Worden andere variabelen in je profile trouwens wel geladen als je een xterm opent?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Volgens mij ligt dat aan je terminal-emulator...in ieder geval kun je proberen het op te lossen door je ld.so.conf te editen, zoals je al gedaan had.
Kunnen we AUB dat fabeltje droppen dat ldconfig / ld.so.conf compile problemen oplost ?? Het is je reinste, klinklare ONZIN namelijk.

ld.so is een RUNTIME linker, ld doet compile time linking, en die kijkt ALLEEN naar z'n standaard include paths en naar hetgeen wat er met -I en -L word opgegeven (ja, idd : gcc geeft die variabelen door aan ld).

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Op zaterdag 09 maart 2002 19:59 schreef a casema user het volgende:
Versie: qt-x11-free-3.0.1.tar.gz
Commando: ./configure -thread

nadat QT ongeveer een uur aan het compileren was kreeg ik een error :(
[..]

de UTFS leverde voor mij niets nuttigs op dus ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Tip :

make > /tmp/log 2>&1
op andere terminal : tail -f /tmp/log

Het kan wezen dat qmake niet gecompiled word, niet elke make abort dan. Vaak staat de error ergens eerder in de compile.

Verwijderd

Op zondag 10 maart 2002 13:07 schreef igmar het volgende:

[..]

Kunnen we AUB dat fabeltje droppen dat ldconfig / ld.so.conf compile problemen oplost ?? Het is je reinste, klinklare ONZIN namelijk.

ld.so is een RUNTIME linker, ld doet compile time linking, en die kijkt ALLEEN naar z'n standaard include paths en naar hetgeen wat er met -I en -L word opgegeven (ja, idd : gcc geeft die variabelen door aan ld).
Ja, dat klopt, dat is ook mijn probleem. Compilen gaat goed, maar ik kan de binary niet runnen voordat ik in de xterm weer handmatig mijn $LD_LIBRARY_PATH varable opnieuw heb gezet. En de $QTDIR/lib staat dus in /etc/ld.so.conf, maar dat wordt kennelijk genegeerd, ook nadat ik nog eens voor de zekerheid ldconfig heb gedraaid.

Dus wat kan ik dan nog vergeten zijn?

Verwijderd

Ach, kom op, zoveel Linux gurus hier op GoT... Valt me een beetje tegen, hoor... ;)

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op maandag 11 maart 2002 22:36 schreef motown het volgende:
Ach, kom op, zoveel Linux gurus hier op GoT... Valt me een beetje tegen, hoor... ;)
Hmm, bij mij werd bij het opstarten van xterm alleen .bashrc gelezen, .bash_profile niet dus. Met een simpele 'ln -s ...' was dit zo opgelost.

* _Squatt_ pretendeert overigens geen linux guru te zijn, dus niet goed, je geld niet terug :P.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Pagina: 1